6 uur van Spa-Francorchamps: Race Spa-punten voor TOYOTA GAZOO Racing

TOYOTA GAZOO Racing overwon een uitdagende en bewogen 6 uur van Spa-Francorchamps om een solide resultaat te behalen in de derde ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) 2024 in België.

 

In de laatste race voor de 24 uur van Le Mans vocht het team tegen contact met andere auto’s, straffen en een prestatieachterstand om punten veilig te stellen in hun WK-verdediging dankzij een sterke inspanning van coureurs, ingenieurs en monteurs.

Wereldkampioenen Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa eindigden in de #8 GR010 HYBRID als zesde. Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries volgden hun overwinning in Imola op met een zevende plaats in hun #7 GR010 HYBRID.

Hoewel het resultaat een einde maakte aan de zegereeks van zeven races in Spa, blijft het team stevig in de strijd om het wereldkampioenschap, tweede in het klassement, slechts 23 punten achter koploper Porsche bij het ingaan van de 24 uur van Le Mans met dubbele punten.

Een recordaantal van 88.100 weekendmensen verzamelde zich op een warme, zonnige dag in Spa voor de start toen 19 Hypercars streden om positie rond de eerste ronde, wat de toon zette voor een race vol incidenten.

Sébastien reed een veelbelovende zesde plaats, maar werd in de eerste bocht geraakt door een andere auto en viel terug naar de negende plaats. Hij viel verder terug door een stop-go-penalty van vijf seconden voor het overschrijden van het toegestane energieverbruik tijdens de formatieronde. Mike maakte vorderingen van de 14e naar de 12e plaats en probeerde door te breken in de top 10.

Beide auto’s tankten alleen bij de eerste pitstops, waardoor Mike opschoof naar de achtste plaats, en hij vocht om die positie te verdedigen onder druk van rivalen op verse banden, voordat hij terugviel naar de 10e plaats. Net na 90 minuten grepen beide auto’s de kans van een safety car om de pits in te gaan voor nieuwe banden, waardoor ze minder tijd verloren dan onder groene vlag-omstandigheden.

Na een lange safety car-periode hervatte Nyck als negende en Ryo nam het over als 11e. Het gat naar de leiding werd verkleind, maar die tijdwinst ging verloren voor de #7 toen hij terugviel naar de 15e plaats na een drive-through penalty voor een virtuele safety car-overtreding.

Nyck en Ryo reden hard om posities goed te maken bij het ingaan van de tweede helft van de race en sloten zich laat in het vierde uur aan bij een gevecht met vier auto’s om de zevende plaats. Naarmate de strijd vorderde, haalde Nyck Ryo in voor de vijfde plaats, slechts enkele seconden voordat een ongeval elders op de baan een twee uur durende rode vlag veroorzaakte om veiligheidsbarrières te repareren.

Het racen werd hervat met nog een uur en 44 minuten te gaan en Kamui reed kort derde na de volgende ronde tankstops, voordat hij verloor van de #50 Ferrari. Bij het ingaan van het laatste uur zette Kamui vanaf de vierde plaats druk op de podiumplaatsen, terwijl Brendon de top zes in het vizier had.

Tijdens het laatste half uur kon Kamui de vierde plaats niet vasthouden, omdat de #51 Ferrari en #99 Porsche optimaal gebruik maakten van het prestatievoordeel om voorbij te komen. Kamui kreeg vervolgens een tijdstraf van vijf seconden voor contact met een LMGT3-auto die in een gelapte LMGT3 zat. Dat betekende dat toen hij minder dan twee seconden voor Brendon over de streep kwam, de #8 GR010 HYBRID als zesde werd geklasseerd en de #7 als zevende.

De focus van het team verschuift nu direct naar het hoogtepunt van het WEC-seizoen, de 24 uur van Le Mans. De GR010 HYBRID’s met 2024-specificatie zullen voor het eerst het Circuit de la Sarthe betreden op zondag 9 juni tijdens de officiële testdag, voorafgaand aan de race zelf op 15-16 juni.

Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, auto #7): “Het was een moeilijke dag. Qua prestaties is de zesde en zevende plaats het beste wat we konden doen. Dit is de race voor Le Mans en het is een van onze thuisraces, dus het is jammer dat we niet echt vooraan konden strijden en een sterk resultaat konden behalen. Het is een zwaar evenement voor ons geweest, maar we moeten het accepteren en verbeteren, zodat we sterker terugkomen in Le Mans.”

Mike Conway (coureur, auto #7): “Het was een beetje een rommelige race op onze auto met de straffen. Het zou leuk zijn geweest om meer punten te scoren, maar uiteindelijk wisten we dat Ferrari en Porsche sneller zouden zijn dan wij. We hadden moeite met de banden en konden dat tempo niet evenaren. Naarmate de baan evolueerde, verbeterde ons tempo, maar we waren er nog steeds niet helemaal. We moeten blijven pushen voor Le Mans.”

Nyck de Vries (Coureur, auto #7): “Over het algemeen waren we deze week niet competitief genoeg. Ik denk dat dit resultaat zo’n beetje het maximale is dat we als team konden bereiken van deze race, die moeilijk was. Alles in overweging nemend, konden we vandaag niet veel meer doen. Natuurlijk zijn we niet tevreden met die situatie, maar zo is het en we hebben gedaan wat we konden. Hopelijk zijn we de volgende keer competitiever.”

Sébastien Buemi (Rijder, auto #8): “Het was opnieuw een bewogen race. Ik had niet zo’n goede start en ik werd slecht rondgeduwd. We kregen een straf voordat de race begon, wat erg vervelend was en we moeten tot op de bodem uitzoeken als dat zo is. Daarna hebben we hard gewerkt om terug te vechten. Het resultaat is niet ideaal, maar we moeten ermee leven. We eindigden in ieder geval met beide auto’s en scoorden punten, maar we hoopten op iets meer.”

Brendon Hartley (coureur, auto #8): “Er gebeurde veel in de race en het ontbrak ons zeker aan snelheid in vergelijking met sommige van onze concurrenten. Helaas zette de penalty ons op achterstand, maar we kwamen terug en maximaliseerden ons resultaat. Ik denk dat de zesde plaats een goede afspiegeling is van waar ons tempo vandaag lag.”

Ryo Hirakawa (coureur, auto #8): “Het was een erg lange race en het was een zware race voor ons. Het is duidelijk dat we op dit moment niet de snelste auto zijn en we hebben veel om aan te werken voor Le Mans, want Porsche en Ferrari waren duidelijk sneller. We moeten blijven verbeteren. Als crew hebben we alles gedaan wat we konden, maar het is niet leuk om buiten het podium te eindigen. Hopelijk komen we in Le Mans terug naar de top van het podium; Daar blijven we hard voor werken.”

 

6 Uren van Spa-Francorchamps – Race

1e #12 Hertz Team JOTA (Stevens/Ilott) 141 ronden
2de #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) +12.363 seconden
3e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +1min 14.020sec
4e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +1min 17.710sec
5e #99 Proton Competitie (Tinknell/Jani/Andlauer) +1min 26.326sec
zesde #8 TOYOTA GAZOO Racen +1min 34.955sec
zevende #7 TOYOTA GAZOO Racen +1min 38.331sec

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait