24 uur van Le Mans: voorbeschouwing

Le Mans wacht op TOYOTA GAZOO Racing:

 

TOYOTA GAZOO Racing gaat de immense uitdaging aan van de 24 uur van Le Mans op 15 en 16 juni met als doel zijn zesde overwinning in de legendarische Franse race, ronde vier van het FIA World Endurance Championship (WEC)-seizoen 2024.

Als regerend wereldkampioen, met vijf overwinningen in de afgelopen zes edities, heeft het team zich uitputtend voorbereid op de 92e editie van de 24 uur van Le Mans. Coureurs, ingenieurs en monteurs staan klaar om hun sterke teamgeest te benutten en deel te nemen aan een epische strijd om de eer op La Sarthe.

TOYOTA GAZOO Racing zal met twee auto’s strijden en zich aansluiten bij een 23-koppige Hypercar-grid naast Alpine, BMW, Cadillac, Ferrari, Isotta Fraschini, Lamborghini, Peugeot en Porsche in het grootste topklasseveld op Le Mans van de 21e eeuw. Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries, die dit seizoen al winnaars waren in Imola, zullen de #7 GR010 HYBRID besturen, terwijl Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa, de regerend wereldkampioenen, het tegen elkaar opnemen met de #8 GR010 HYBRID.

Vijf van de zes coureurs van het team hebben al op het podium van Le Mans gestaan. Sébastien heeft vier overwinningen, terwijl Brendon er drie heeft. Mike, Kamui en Ryo zijn eenmalige winnaars, terwijl Nyck zijn debuut in de topklasse maakt en vier keer in LMP2 heeft deelgenomen. Kamui heeft de snelste ronde ooit van het 13,626 km lange Circuit de la Sarthe, terwijl Mike de recordhouder van de raceronde is.

Toyota maakte bijna 40 jaar geleden, in 1985, zijn debuut in Le Mans en heeft sindsdien vijf overwinningen, 17 podiumplaatsen en acht pole positions behaald, waarbij meer dan 16.000 raceronden zijn voltooid, wat overeenkomt met meer dan vijf keer rond de omtrek van de aarde.

Kazuki Nakajima, vice-voorzitter van TOYOTA GAZOO Racing Europe en een van de slechts tien coureurs die Le Mans drie opeenvolgende jaren hebben gewonnen, heeft van de Automobile Club de l’Ouest de rol van Grand Marshal gekregen voor het evenement van dit jaar, een eer die onder meer inhoudt dat hij het veld leidt tijdens de formatieronde voor de race op zaterdag 15 juni voor een verwacht publiek van 300.000 toeschouwers.

Sinds de allereerste 24 uur van Le Mans in 1923 is de race een showcase voor de nieuwste autotechnologieën en baanbrekende innovaties op de weg. Toyota ontwikkelt zijn technologie op Le Mans en sinds zijn terugkeer in 2012 concurreert het uitsluitend met een hybride aandrijflijn, wat de nadruk legt op de toewijding aan het ontwikkelen van steeds betere hybride auto’s door middel van endurance-races. De GR010 HYBRID met 2024-specificatie heeft een hybride motor van 200 kW (272 pk) op de vooras om vierwielaandrijving te leveren, naast een 3,5 liter V6 twin-turbomotor, die werkt op 100% hernieuwbare biobrandstof.

TOYOTA GAZOO Racing gebruikt niet alleen de nieuwste technologie op het circuit, maar brengt het ook naar fans op het circuit. Vorig jaar werd in een voorproefje van een mogelijke toekomst in Le Mans de waterstofmotor GR H2 Racing Concept geïntroduceerd, en waterstof staat opnieuw in de schijnwerpers via een tentoonstelling in de Hydrogen Village, aangevuld met een Manufacturers Village-display gericht op de motorsportprojecten en -filosofie van TOYOTA GAZOO Racing.

Fans kunnen de GR010 HYBRIDs van dichtbij bekijken op zaterdag 8 juni, wanneer de twee raceauto’s deelnemen aan de traditionele scrutineering in het centrum van Le Mans, terwijl een andere GR010 HYBRID deelneemt aan een processie van 2,1 km door de stad, die om 15.30 uur begint. Een officiële test de volgende dag biedt zes uur actie.

De training begint met twee sessies op woensdag 12 juni aan weerszijden van de kwalificatie, wanneer de snelste acht auto’s van elke klasse doorgaan naar Hyperpole, om 20.00 uur CEST op donderdag. Na de rijdersparade van vrijdag begint de race op zaterdag 15 juni om 16.00 uur.

TOYOTA GAZOO Racing biedt fans van over de hele wereld de mogelijkheid om dieper in te gaan op de Le Mans-uitdaging, inclusief informatie over het team en live camera’s aan boord van de twee GR010 HYBRID’s, via een speciale website https://toyotagazooracing.com/wec/special/2024/24h-lemans/.

Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, auto #7):

“Iedereen in het team – bij Higashi-Fuji, Keulen, de bredere Toyota-familie en onze partners – heeft een jaar lang keihard gewerkt om klaar te zijn voor Le Mans. We hebben een intense 10 dagen voor de boeg, tegen sterke concurrentie, en we moeten op de top van ons kunnen zijn om vooraan uit te dagen. We hebben al onze teamgeest, ervaring en inspanning nodig om te strijden voor een nieuwe Le Mans-overwinning, maar we zijn allemaal vastbesloten om dat te doen. Het is een speciale race met een unieke sfeer dankzij de fans van over de hele wereld die ons steunen. Van de scrutineering in de stad tot het podium, we voelen hun steun en het drijft ons voort. Ik kan niet wachten om er weer te zijn en er deel van uit te maken.”

Mike Conway (Bestuurder, auto #7):

“Le Mans is altijd de grote race van het jaar en de race waar we het meest naar uitkijken. Daar bouwen we deze auto’s voor. Het hele team wil een goed resultaat behalen en we hebben met onze overwinning in Imola laten zien dat als we maximaal presteren, we kunnen slagen. We weten dat het moeilijk zal worden omdat er grote concurrentie is, met een aantal zeer snelle auto’s. We moeten 100% het beste werk leveren en omdat het Le Mans is, heb je ook een beetje geluk aan je zijde nodig. We gaan met opgeheven hoofd het evenement in, met als doel het best mogelijke resultaat. Veel hebben we niet in de hand, maar zo is het. We zullen ons best doen.”

Nyck de Vries (Coureur, auto #7):

“Le Mans is een van de meest iconische en prestigieuze races ter wereld. Voor iedereen die deelneemt aan het WEC is het de grootste race van het jaar en degene die iedereen wil winnen; Dat is bij ons zeker het geval. Het is mijn eerste Le Mans als Toyota-coureur en daar ben ik erg enthousiast over. Ik maakte in 2022 deel uit van het team als testrijder en heb daar in LMP2 geracet, maar nu ga ik hopelijk vechten voor de eindzege. Het is een spannend tijdperk en het wordt een echt gevecht met zoveel teams en fabrikanten. Ik kijk uit naar de marathonweek, waarin Le Mans hopelijk voor ons kiest.”

Sébastien Buemi (Bestuurder, auto #8):

“Le Mans is een speciale race en het is er een waar we heel hard voor werken, met veel opoffering van het hele team en hun families. Het evenement is een echte reis samen, en je moet tot het uiterste gaan om te winnen. Meer dan 300.000 fans, meer dan 60 auto’s op het circuit en zoveel fabrikanten die betrokken zijn bij een race die al 100 jaar plaatsvindt, maken het tot een unieke ervaring. Bovendien is de baan geweldig. Het maakt gebruik van de openbare weg en we kunnen er maar één week per jaar op rijden, dus het voelt als het soort ouderwets circuit dat je niet vaak meer tegenkomt.”

Brendon Hartley (Bestuurder, auto #8):

“Le Mans is waar al ons harde werk op gericht is. Het is de race die aantoonbaar meer betekent dan het hele seizoen bij elkaar. Ook al hadden we niet de schoonste start van het seizoen, ik heb het gevoel dat we goed voorbereid zijn en ik zal samen met mijn teamgenoten en elk lid van het team alles geven om te vechten voor die beroemde bovenste trede van het podium. Vorig jaar was het publiek geweldig, en ik verwacht dat we dit jaar met nog meer deelnemers weer een volle zaal fans en raceliefhebbers van over de hele wereld zullen hebben. Het is een speciale race die een heel scala aan emoties met zich meebrengt. We zijn er klaar voor.”

Ryo Hirakawa (Bestuurder, auto #8):

“Dit wordt mijn vijfde Le Mans, mijn derde voor TOYOTA GAZOO Racing, en ik kan niet wachten; Het is een zeer spannende tijd van het seizoen. Er is geen beter gevoel dan na 24 uur op de top van het podium te staan; het is waar elke endurance-coureur van droomt en dat heb ik in 2022 kunnen bereiken. Wetende hoe het voelt om te winnen, maakt me nog meer gemotiveerd om daar weer te staan, maar we weten dat het niet gemakkelijk zal zijn. 24 uur lang voluit racen, er kan van alles gebeuren, en we hebben te maken met sterke concurrentie in Hypercar. Maar het team heeft heel hard gewerkt om er klaar voor te zijn en we zullen ons best doen om het resultaat te behalen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait