Team Peugeot TotalEnergies klaar voor de enorme uitdaging van de 24 uur van Le Mans

  • Team Peugeot TotalEnergies heeft twee PEUGEOT 9X8 2024 Hypercars ingeschreven voor de 92Nd editie van de 24 uur van Le Mans

 

  • Het doel is om maximale betrouwbaarheid te hebben en de prestatiewinst van de PEUGEOT 9X8 2024 te laten zien

 

  • Drieëntwintig prototypes zullen strijden in de elite Hypercar-categorie en er worden meer dan 320.000 fans verwacht tijdens de waanzin die de “Le Mans-week” is

 

 

Nadat de Centenary-editie van vorig jaar een recordaantal van 325.000 fans trok, is de 24 uur van Le Mans dit jaar opnieuw uitverkocht, aangezien tickets voor het evenement van 2024 afgelopen november in slechts een paar dagen werden verkocht.

 

Laten we eerlijk zijn, raceliefhebbers hebben alle reden om te komen: met drieëntwintig prototypes en negen prestigieuze autofabrikanten die strijden in de elite Hypercar-klasse, kunnen ze veel actie verwachten op het Circuit de la Sarthe – het 24-uurscircuit – het langste (13,626 km) en het snelste (gemiddelde snelheid van meer dan 240 km/u) circuit op de kalender van het FIA World Endurance Championship.

 

“Le Mans zit in het DNA van het merk PEUGEOT. De herinneringen en emoties die tijdens dit iconische evenement worden gevoeld, strekken zich uit over de generaties heen”, aldus Jean-Marc Finot, Senior VP van Stellantis Motorsport. “Het enthousiasme dat we in 2023 op Le Mans zagen, toonde aan hoe sterk de fans bij Peugeot denken.

 

We komen dit jaar vastberadener dan ooit terug. Het team heeft meer dan een jaar onvermoeibaar gewerkt om op 15 juni aan de start te staan. De race van dit jaar zal historisch zijn in termen van de grootte en kwaliteit van het veld. Het is iets dat echt uniek is in de geschiedenis van de racerij en het merk PEUGEOT is ongelooflijk trots om er deel van uit te maken! De 24 uur van Le Mans is een uniek menselijk avontuur”, voegde Jean-Marc Finot eraan toe.

 

Team Peugeot TotalEnergies heeft twee 2024-versies van de PEUGEOT 9X8 in de race gebracht. Het is de bedoeling om de betrouwbaarheid van de auto en de prestatiewinst van deze radicaal veranderde Hypercar, die begin april zijn competitieve debuut maakte tijdens de 6 uur van Imola, na slechts tien maanden ontwikkeling, te demonstreren.

 

“We zijn erg blij dat we deze auto voor het eerst in Imola hebben kunnen gebruiken”, gaf Olivier Jansonnie, technisch directeur van Peugeot Sport, toe. “De ontwikkeling van een Hypercar-prototype, waarvan 90% nieuw is op het gebied van carrosserie, aerodynamica en aandrijflijn, in slechts tien maanden – met alle productiedoorlooptijden voor onderdelen en gereedschappen – is echt een indrukwekkende prestatie, mogelijk gemaakt door de bijdrage van iedereen bij Team Peugeot TotalEnergies.”

 

Bij zijn competitieve debuut verzekerde de PEUGEOT 9X8 2024 zich van de eerste WEC-constructeurspunten van het seizoen met een negende plaats in de 6 uur van Imola. Drie weken later scoorde de PEUGEOT 9X8 2024 opnieuw een top-tien finish in de 6 uur van Spa-Francorchamps, ondanks een zeer formidabele concurrentie.

 

“Het rijgedrag en de prestatieverbeteringen tijdens de race waren zeer in lijn met onze verwachtingen en wat we tijdens de wintertests hebben waargenomen”, bevestigt Olivier Jansonnie. “Het lijdt echter geen twijfel dat we nog moeten verbeteren. Met zo’n twintig Hypercars op de baan hebben we gezien hoe dicht het in het middenveld is en hoe het kleinste detail het verschil kan maken. In Imola en Spa eindigden we voor snellere auto’s door een uitstekende strategie en door het harde werk van iedereen in het team. We hebben het resultaat gemaximaliseerd als je kijkt naar de prestaties van de auto, ook al hebben we niet echt het resultaat behaald waar we op hadden gehoopt.”

 

“Historisch gezien is Le Mans een eenmalige race”, legt Olivier Jansonnie uit. “Er is natuurlijk de auto – de snelheid en betrouwbaarheid – maar het gaat ook om de voorbereiding van het team, de racestrategie, enz. Onze voorbereidingen begonnen in juli 2023 na een grondige debriefing van de 91St editie, kijken naar wat goed werkte, waar we konden verbeteren en ga zo maar door. Vorig jaar was onze eerste keer in lange tijd terug op Le Mans en dit jaar zullen we zeker beter voorbereid zijn.”

 

Het weer was erg wisselvallig in 2023 en Team Peugeot TotalEnergies wist het beste te maken van de lastige omstandigheden. De PEUGEOT 9X8 met startnummer 94 leidde de race gedurende 34 ronden in het midden van de nacht en beide auto’s haalden de finish van ’s werelds grootste race.

 

“We denken niet aan een doelstelling in termen van resultaat”, benadrukte Olivier Jansonnie. “Onze enige focus is om ervoor te zorgen dat de race zo soepel mogelijk verloopt en dat we maximale betrouwbaarheid zien. We zullen na de testdag een duidelijker beeld hebben van waar we staan op het gebied van prestaties en we zullen onze aanpak van de race dienovereenkomstig aanpassen.”

 

De testdag vindt plaats op zondag 9 juni. Teams en coureurs krijgen zes uur baantijd om zich (weer) te oriënteren op het Circuit des 24 Heures du Mans (13,626 km). Op woensdag 12 en donderdag 13 juni worden drie vrije trainingen en kwalificaties verreden, gevolgd door de Hyperpole die wordt betwist door de top acht Hypercars. De 92Nd De editie van de 24 uur van Le Mans wordt officieel van start gegaan op zaterdag 15 juni om 16.00 uur door de winnares van de Wereldbeker van 1998, Zinédine Zidane.

 

De 24 uur van Le Mans is een groot autosportfeest dat fans, families en raceliefhebbers van alle horizonten samenbrengt. PEUGEOT hoopt dat dit evenement een groot sportief festival wordt. De Fan Zone van PEUGEOT biedt fans een plek om elkaar te ontmoeten, de race te volgen, te genieten van het feest en te dansen op dj-sets. Het is een gelegenheid voor fans om samen te komen en een plezierige, ontspannende ervaring te delen terwijl ze PEUGEOT aanmoedigen.

 

 

 

 

 

Linda Jackson, Chief Executive Officer van het merk PEUGEOT

 

“PEUGEOT neemt voor het tweede jaar op rij deel aan Le Mans in het FIA World Endurance Championship.

Vorig jaar, toen we terugkeerden naar Le Mans voor de Centenary-race, viel één ding boven alles uit… De fans van PEUGEOT, onze Lions! De sfeer en de steun die we voelden vanuit de PEUGEOT Fan Zone was ongelooflijk en daar zijn we erg dankbaar voor. Het herinnerde ons er ook aan dat Le Mans draait om het vieren en delen van onze passie voor autosport en endurance racen met onze klanten en fans.

Team Peugeot TotalEnergies heeft onophoudelijk gewerkt aan de ontwikkeling van de 9X8 2024. We zijn een verenigd team, vastbesloten om te presteren en op te vallen. Het was fantastisch om de vooruitgang te zien die is geboekt tijdens de races die ik heb bijgewoond sinds Le Mans vorig jaar en vooral om het enthousiasme en de opwinding te zien over de onthulling van de PEUGEOT 9X8 2024. En dat brengt ons bij Le Mans. PEUGEOT heeft een sterke staat van dienst op het gebied van enduranceraces, met drie overwinningen op Le Mans (1992, 1993 en 2009). Het is duidelijk dat het ons doel is om hier te winnen, natuurlijk, en een vierde titel toe te voegen aan deze reeks overwinningen! Het zal zeker een moeilijke uitdaging worden, met een veld van 23 Hypercars, nieuwe fabrikanten en de standaard die erg hoog is. Als er echter één ding is dat ik in de loop der jaren heb geleerd over endurance-racen, dan is het wel dat je nooit weet hoe een race zal aflopen. Met onze zes getalenteerde coureurs die strijden in de twee PEUGEOT 9X8 2024 Hypercars, een toegewijd, hardwerkend team en geweldige steun van onze fans, kan er van alles gebeuren. Het zou een ongelooflijke prestatie zijn voor PEUGEOT om op de bovenste trede van het podium te eindigen.

Het FIA WEC en de 24 uur van Le Mans blijven een fantastische arena bieden om het innovatieve werk dat we bij PEUGEOT doen te laten zien. We zijn er trots op om terug te zijn bij de 24 uur van Le Mans in Frankrijk en ik kan niet wachten om deze ervaring met de fans te delen.”

 

 

 

Paul di Resta (nr. 94 PEUGEOT 9X8)

“Ik denk dat de Hypercars gebouwd zijn om op Le Mans te racen. Hier kunnen ze zich echt uiten en op volle snelheid racen in Sector 2. Met de 2024-versie denk ik dat we kunnen concurreren met de grote jongens. Dat is zeker wat we zullen proberen te doen. Ik denk dat het belangrijkste zal zijn om een schone race te rijden: in dezelfde ronde blijven als de leider, blijven vechten en onze vastberadenheid tonen tot het einde. Ik kan niet wachten om naar buiten te gaan en de speciale momenten die we vorig jaar hebben beleefd opnieuw te beleven: de adrenalinestoot die je in het team had, de emotie aan het einde van de race en het gevoel een prestatie te hebben geleverd die onze hoop en verwachtingen overtrof. We weten dat het heel, heel moeilijk gaat worden, maar we gaan ons uiterste best doen. Het is moeilijk in termen te vatten wat het zou betekenen om Le Mans te winnen, maar Le Mans winnen met een Franse fabrikant moet ongelooflijk zijn.”

 

 

 

Loïc Duval (nr. 94 PEUGEOT 9X8)

“Mijn mooiste herinnering aan 2023 was dat ik de tranen in de ogen van iedereen zag nadat we over de finish waren gekomen. En ook het feit dat we om 3 uur ’s nachts, halverwege de etappe, nog steeds in de top drie stonden. Het was een enorme prestatie voor het hele team. Helaas gingen we van de baan en hadden we toen een paar technische problemen… Deze race is bijzonder omdat Le Mans maar één keer per jaar langskomt. Het is als een finale, een WK-finale bijvoorbeeld, een finale waar iedereen zich het hele jaar op voorbereidt. Het heeft ook te maken met het format: 24 uur racen is iets heel anders. Het is zwaar voor de coureurs, de teams en voor de auto’s. Het is een mooie uitdaging. Le Mans is de grootste race ter wereld, en er is hier zoveel geschiedenis… Er zijn mensen die hier hebben geracet, dan zijn er al diegenen die willen deelnemen. Dit jaar hebben we zo’n beetje een nieuwe auto. Niet 100% nieuw, maar er zijn veel verschillen met de vorige versie. Het zal niet gemakkelijk zijn, want we hebben nog veel te leren in vergelijking met onze rivalen, die al een of twee seizoenen in dezelfde auto rijden. We zijn nog steeds aan het leren over onze auto. We zijn redelijk tevreden over het testen en de eerste paar races. Er is duidelijk een prestatiewinst geboekt en we hebben ook goed gewerkt aan het verbeteren van de betrouwbaarheid. Dat is vaak een doorslaggevende factor op Le Mans.”

 

Mikkel Jensen (nr. 93 PEUGEOT 9X8)

“Het was vorig jaar heel speciaal voor mij omdat het de eerste keer was dat ik deelnam aan de elite Hypercar-klasse met PEUGEOT, een Frans merk, met de volledige steun en steun van de Franse fans gedurende de week… En ik kreeg ook veel steun en aanmoediging van alle Deense fans, die in groten getale naar Le Mans komen. Dit wordt de eerste race van de PEUGEOT 9X8 2024 op Le Mans. We zijn dit jaar ambitieuzer dan in 2023, ook al zal de concurrentie nog heviger zijn. Het zal dit jaar moeilijker zijn om op het podium te eindigen dan vorig jaar. Maar we gaan ons gewoon concentreren op ons werk om te proberen alles te verbeteren. Het team heeft geweldig werk geleverd in de laatste paar races, zonder fouten tijdens de pitstops, goede strategieën, enzovoort. We gaan ons daarom concentreren op de race. Daarvoor moeten we de juiste set-ups vinden voor de testdagen, zodat we tot de koplopers behoren. Het is onmogelijk om de uiteindelijke uitkomst te voorspellen, maar we gaan ons uiterste best doen, ervan genieten en we zien wel waar we uitkomen…”

 

 

Nico Müller (nr. 93 PEUGEOT 9X8)

“Ik herinner me dat ik rond middernacht aan de leiding ging in vrij lastige omstandigheden. Het was best bijzonder om aan kop te staan in de Centenary-editie van de 24 uur van Le Mans. We hadden graag gezien dat dat gevoel wat langer had geduurd, maar het was op zich al erg prettig om beide auto’s over de finish te krijgen tijdens de eerste race van Peugeot in Le Mans. Het is de grootste race ter wereld en het is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van het merk. Het circuit is totaal uniek en je kunt hier maar één keer per jaar racen. Dus alleen al het in de rij staan aan de start van deze ongelooflijke race is op zich al bijzonder. Vechten om het te winnen was een eer! We hebben hard gewerkt om het pakket te verbeteren en de 2024-versie van de PEUGEOT 9X8 heeft zeker meer potentieel. Het is comfortabeler om op de limiet te rijden, dus dat zou ons op Le Mans moeten helpen. We hebben ons grondig voorbereid en het testen is goed verlopen. Het team heeft veel moeite gedaan en we hebben veel tijd doorgebracht… De concurrentie zal ongelooflijk zwaar zijn, dat weten we, maar we willen vooraan vechten.”

– Photo Joao Filipe / DPPI

 

Stoffel Vandoorne (nr. 94 PEUGEOT 9X8)

“Vorig jaar was ik reservecoureur voor PEUGEOT op Le Mans. Het was erg interessant, maar dit jaar wordt het echt anders omdat ik in de PEUGEOT 9X8 2024 zal rijden! Voordat ik begon met endurance racen, realiseerde ik me niet hoe groot deze race was. Vorig jaar begon ik de omvang van de 24 uur van Le Mans te waarderen. Het is een lange week, het is stressvol en je slaapt niet veel, maar ik vond het geweldig! We hebben een nieuwe auto sinds Imola en helaas heb ik de race in Spa gemist vanwege een botsing met de Formule E-kalender. Er valt nog veel te leren over deze PEUGEOT 9X8 2024, maar we hebben het geluk gehad om aan twee evenementen deel te nemen voordat we op Le Mans racen. Ik voel me er klaar voor. Ik heb al aan verschillende Endurance races deelgenomen en ik heb veel getest. Ik ben klaar om deze uitdaging aan te gaan. We moeten in het spel zijn en vechten met de besten, zoals we in Qatar hebben gedaan. Met zoveel Hypercars op de baan wordt het een sprint van 24 uur waarbij iedereen tot het uiterste zal pushen tot aan de finish. Maar we zullen in de mix zitten…”

 

 

 

 

 

 

Jean-Eric Vergne, (nr. 93 PEUGEOT 9X8)

“Le Mans is in de eerste plaats een eenmalig circuit. We rijden niet vaak op circuits die 13 of 14 kilometer lang zijn of die zo veeleisend zijn. Het circuit maakt deel uit van de geschiedenis van deze unieke race. Als coureur moet je natuurlijk in goede vorm zijn, maar het is meer een kwestie van voorbereiding voor iedereen in het team, de monteurs en de auto’s natuurlijk. We leggen de lat hoog, ook al verliepen de laatste twee races niet helemaal volgens plan. Als we erin slagen om mechanische problemen tijdens de race te voorkomen, kan dat wel eens doorslaggevend zijn. Ik hoop ook dat we het tempo zullen hebben om voor de overwinning te vechten. Dat is mijn doel en ik denk dat het team er ook zo over denkt.”

Peugeot Sport nieuws

Vind al het laatste nieuws over Peugeot Sport op de nieuwe website (www.peugeot-sport.com) en op de volgende platformen:

Twitter: @peugeotsport

Facebook: @peugeot.sport

Instagram: @peugeotsportofficial

YouTube:  Peugeot Sport Official

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait