Porsche breidt zijn assortiment vierwielaangedreven versies van de 911 uit

Met het debuut van de nieuwe 911 Carrera 4S – als coupé, cabriolet en Targa 4S – zijn er nu in totaal zes afgeleiden van de sportwagen met vierwielaandrijving verkrijgbaar. Daarnaast is er in het 60-jarig jubileumjaar van de 911 Targa nu de keuze uit twee varianten van de carrosserievorm die oorspronkelijk op de Amerikaanse markt werd geïntroduceerd als de ‘veiligheidscabriolet’.

 

Porsche breidt zijn 911-serie uit met drie modellen. De nieuwste editie van de Carrera 4S wordt gelanceerd als coupé en cabriolet. Samen met de Targa 4S breiden ze het modellengamma uit onder de aanzienlijk krachtigere GTS-modellen. Deze première verdubbelt het aantal varianten met vierwielaandrijving van de 911, wat het totaal op zes brengt. Zijn grondig herziene aandrijflijn geeft de vierwielaangedreven sportwagen een aanzienlijke boost in emotionaliteit in vergelijking met zijn voorgangers. Extra individualiseringsmogelijkheden en een uitgebreide lijst met standaarduitrustingen ronden het totaalpakket af.

Ongeveer de helft van alle klanten die voor de S-varianten van de 911 kiezen, kiest voor vierwielaandrijving en dat is niet voor niets: het zorgt voor maximale tractie bij slecht weer. Vooral in regio’s met wisselvallige klimaten of veeleisende wegomstandigheden zorgt de 911 met vierwielaandrijving voor extra vertrouwen achter het stuur. Zoals alle modellen met vierwielaandrijving van de 911 zijn ook de S-varianten ontworpen met een naar achteren gerichte rijdynamiek. Indien nodig zorgt het Porsche Traction Management (PTM)-systeem voor meer aandrijfkoppel naar de vooras, waardoor de tractie en de rijstabiliteit worden verhoogd. Net als bij voorgaande modellen wordt de koppeling in het voordifferentieel, dat nog steeds watergekoeld is, elektromechanisch geregeld. Alleen de overbrengingsverhouding is iets aangepast. De carrosserievorm van de 911 Targa is uitsluitend verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

Verbeterde rijprestaties

De nieuwe varianten met vierwielaandrijving van de 911 zijn gebaseerd op de verbeterde aandrijving van de Carrera S. Zijn 3,0-liter zescilinder biturbo-boxermotor levert 353 kW (480 pk, 911 Carrera S: brandstofverbruik gecombineerd (WLTP) 10,8 – 10,3 l/100 km, CO₂-emissie gecombineerd (WLTP) 244 – 232 g/km, CO₂-klasse G , CO₂-klasse gewogen gecombineerde G ). Dat is 22 kW (30 pk) meer dan in het voorgaande model. Deze prestatieverbetering is deels te danken aan het geoptimaliseerde intercoolersysteem, waarvan het design is overgenomen van de 911 Turbo. Een achttraps Porsche-transmissie met dubbele koppeling (PDK) brengt het vermogen over op alle vier de wielen. De 911 Carrera 4S Coupé accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,3 seconden (met Sport Chrono Package) en naar een topsnelheid van 308 km/u.

911 Targa 4S, 2025, Porsche AG

Zestig jaar 911 Targa: een idee met een geschiedenis

Al 60 jaar combineert de 911 Targa het plezier van een cabriolet met het comfort van een coupé het hele jaar door. De originele versie van dit model was het antwoord van Porsche op discussies en zorgen op de Amerikaanse markt met betrekking tot de veiligheid van traditionele cabrio’s. De Targa-carrosserievorm maakte zijn debuut in september 1965 op de IAA in Frankfurt am Main en werd de ‘veiligheidscabriolet’ genoemd.

911 Targa 4S, 2025, Porsche AG

 

Zoals zoveel Porsche-innovaties is ook de elegante, brede rolbeugel geïnspireerd op de autosport. Met een afneembaar dak en een neerklapbare achterruit gaf de auto veiligheidsbewuste bestuurders het gevoel in een volledige cabriolet te reizen. Porsche ontleende de naam Targa aan de beroemde Siciliaanse endurancerace, de Targa Florio.

Vandaag de dag is de Porsche 911 Targa een icoon op zich, dat zich gedurende zes decennia voortdurend verder heeft ontwikkeld op het gebied van techniek en design. Met de introductie van de 993-generatie 911 Targa in 1993 was het niet langer nodig om het dak handmatig te verwijderen. Sinds 2006 is de 911 Targa uitsluitend verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

Sinds 2014 worden volautomatische dakmechanismen gebruikt: in 19 seconden wordt de coupé-achtige sportwagen in een spectaculaire gechoreografeerde sequentie omgetoverd tot een voertuig met open dak. De glazen achterruit klapt naar achteren en het daksegment vouwt elegant op. De brede rolbeugel en de omhullende achterruit zijn een duidelijke herinnering aan het originele model. De dakmodule van de huidige Targa is verkrijgbaar in vier kleuren: zwart, blauw, rood en bruin.

Verbeterde uitrusting

De standaarduitrusting is aanzienlijk geüpgraded ten opzichte van de vorige modellen. Dit omvat 20/21-inch verspringende Carrera S-wielen met een bijgewerkt ontwerp, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+) en een sportuitlaatsysteem met een kenmerkend geluid dat typisch is voor de 911.

 

911 Carrera 4S, 2025, Porsche AG

Standaard is het remsysteem dat is overgenomen van de GTS-modellen, met rode remklauwen en schijven van 408 millimeter voor en 380 mm achter. De 911 Targa 4S is standaard voorzien van achterwielbesturing. Terwijl de Cabriolet en Targa zijn uitgerust met achterbank, levert Porsche de coupé standaard als tweezitter. Een systeem voor de achterbank kan zonder extra kosten worden geconfigureerd.

Porsche rust het interieur van de sportwagen met vierwielaandrijving uit met een lederen pakket. Daarnaast zijn ook matrix LED-koplampen en draadloos opladen van smartphones standaard inbegrepen. Andere kenmerken zijn onder meer elektrisch inklapbare buitenspiegels met spiegelrandverlichting, het Light Design Package, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels met geïntegreerde regensensor en waarschuwing voor het verlaten van de rijstrook. Op aanvraag is een breed scala aan andere individualiseringsmogelijkheden beschikbaar, waaronder een grote verscheidenheid aan kleur- en materiaalcombinaties, evenals geluids-, assistentie- en daksystemen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait