Short Rally TBR op 06.07.2025

Steve Bécaert en Hanne Van de Walle wonnen zondag 6 juli in Oekene met hun Mitsubishi Lancer Evo X de TBR Short Rally. Deze manche van het Vlaamse (VAS) regionale kampioenschap rally werd de hele dag geplaagd door felle buien en dat maakte het er voor velen niet gemakkelijker op. Het relaas van een regenrally.
Inderdaad, aan de weersomstandigheden kan er weinig worden gedaan. Dat was al snel de conclusie bij de TBR organisatie. Toch moesten we vaststellen dat het de TBR weeral eens niet allemaal meezat. De regenbuien maakten na een lange periode van droogte, de binnenbaantjes tot ware ijspistes, de velden en grachten werden modderpoelen. Bovendien gaf de winnaar van de vorige editie, Kurt Boone, te kennen dat hij toch niet zijn zege zou komen verdedigen. “Te veel werk in onze eigen garage”, zo klonk het. Opmerkelijk ook de afwezigheidvan lokale held Pieter-Jan Maeyaert. En dan was er nog de Rally Charlemagne in Frankrijk, waar Melissa Debackere, voorlopig toch leider in het VAS klassement, en Paul Lietaer deelnamen. Feit is dat “de Polle”
in West-Vlaanderen toch een publiekslieveling blijft . Het slechte weer, de vertragingen, en een deelnemersveld dat in de loop van de dag felwerd uitgedund, het waren misschien toch allemaal factoren die hunweerslag hadden op de publieke belangstelling.
De baantjes rondom Oekene zijn glad, zelfs al in het droge, en worden geflankeerd door diepe grachten, duikers en elektriciteitspalen. Meestal vormt zich een klein stoflaagje, achtergelaten door verkeer en landbouwvoertuigen. Meng dat met heel wat water en dan krijg je gegarandeerd een glad parcours. Het was trouwens ook geen mals zomerbuitje dat op zondag viel, het waren felle regenvlagen, met wind en de occasionele donderslag. De gevolgen bleven dan ook niet lang uit. Algauw lag er een wagen in de gracht op KP1, Izegem, waar even later een paal over de weg viel. De proef op Izegem werd dan gesloten, maar ondertussen was er een ferme tik tegen een andere paal van Bjorn en Tjorven Couvreur op KP2. Ze kwamen met de schrik vrij maar het zorgde meteen voor een paal, een takelwagen en een ambulance op het parcours, die de crew meepakte voor verder onderzoek.
Er moest worden ingegrepen. Izegem werd geschrapt in de tweede ronde en de paal op Oekene geruimd. Er was nog geen ronde gereden en de organisatie keek al aan tegen een achterstand van goed twintig minuten.
Vooraan zagen we het aangekondigde duel. Het was Steve Bécaert die aan de kop ging, voor Richard Pex die werd bijgestaan door Robin Buysmans op de Skoda Fabia RS. Maar op de derde plaats kwam spektakelman Bert Cornelis, die de Opel Monza feilloos over de modderbanen liet glijden. De regen, die bleef ondertussen met bakken uit de hemel vallen. Het credo is dan ook altijd dat naarmate de passages elkaar opvolgen over het parcours, de omstandigheden steeds slechter wordenop de baan, zeker voor de startnummers verder in het veld. Deelnemers bleven velden en grachten induiken… Niet alles was de schuld vande regen. Brecht Hoorne moest al bijna onmiddellijk zijn herbouwde Subaru Impreza aan de kant zetten met technische gremlins. Hij zou
later zijn weg vervolgen, maar zijn kansen waren vervlogen. Danny Kerckhof parkeerde de BMW M3 na maagproblemen en smeet de handdoek. En dan was er Richard Pex, die bij het aanremmen van het tussenpunt op Oekene de strobalen raakte en de schade genoeg achtte om op te geven. Het zette Bécaert in een zetel, al moest de wedstrijd nog worden uitgereden natuurlijk.
Even zagen we de zon, maar net voor het starten van de laatste ronde kwam er dan toch weer de volgene onweerbui overwaaien. Ondertussen keken we al naar een achterstand op het schema van meer dan 40 minuten. Bécaert kon zijn voorsprong vasthouden en ging als winnaar over de streep, zijn tweede zege in Oekene. De regen gomt dikwijls vermogensverschillen uit, en de stuurkunsten winnen dan aan belang.
Dat was goed nieuws voor Bert Cornelis. In zijn eigen, spektaculaire stijl pakte hij met de Opel Monza de tweede plaats in het algemene klassement! Hij werd daarmee uiteraard ook de winnaar bij de Historics. Sterker nog, binnen die klasse maakte hij er een demonstratierit van. Hij reeg de beste tijden aan elkaar en hield zo nog de Mercedes 190 diesel van Mathieu Vandoolaeghe achter zich. Zeer mooie wedstrijd ook voor Koen Verhaeghe op de Ford Escort, als zevende algemeen en uiteindelijk derde in Historic. Geven we zeker nog de mooie podiumplaats mee in het algemene klassement voor Manuel Merlevede met de Opel Corsa Rally4. Binnen de Divisie 1-2 ging de zege naar het duo Bordeaux en Vansteelandt met de Citroen Saxo.
De verregende editie zorgde wel voor een verrassend klassement met vele Historic deelnemers die zich binnen de top 10 van het algemene klassement hesen. Wie zich toch op de proeven waagde, die kreeg als toeschouwer mooie staaltjes stuurmanskunst te zien en spectaculaire passages. Laten we zeggen dat dit een wedstrijd was voor de die-hard liefhebbers.

Steve Bécaert met Hanne Van de Walle,
winnaar van de TBR Short Rally
“Dit was een moeilijke en zware wedstrijd. Het was zaak aan de finish
te geraken. De regen, vooral dan in de ochtend…zoiets heb ik nog nooit
gezien. Nu goed, we rijden altijd zo snel als we kunnen. De strijd met
Richard Pex, dat had ik wel verwacht. Maar in de loop van de dag werd
het meer een zaak van overleven. Ik zei nog tegen mijn vrouw [Hanne
Van de Walle] dat ik hoopte dat we er niet vanaf zouden gaan. Het was
lastig. Als je aan de leiding rijdt mag je ook niet teveel gaan nadenken.
Niet lek rijden is de boodschap. Je moet je tempo rijden en de focus be
houden, al hebben we op het einde uiteraard niet de laatste seconde gaan
opzoeken. Binnen de VAS wordt onze volgende wedstrijd de Short Rally
van Kasterlee.”

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait