Lamborghini en Grasser Racing Team winnen voor het eerst de 24 uur van Spa met de Huracán GT3 EVO2

Fabriekscoureurs Mirko Bortolotti, Luca Engstler en Jordan Pepper schrijven een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de firma Sant’Agata Bolognese

Sant’Agata Bolognese/Spa-Francorchamps, 29 juni 2025 – Lamborghini heeft een nieuw hoofdstuk in zijn roemruchte geschiedenis geschreven door de 24 uur van Spa te winnen. Na drie opeenvolgende klasseoverwinningen in de 24 uur van Daytona in 2018, 2019 en 2020, een dubbel succes in de 12 uur van Sebring in 2018 en 2019 en overwinning in de Petit Le Mans vorig seizoen, zegevierde de firma Sant’Agata Bolognese voor het eerst in het klassieke Belgische endurance-evenement. De overwinning markeert Lamborghini’s 191e in het GT3-tijdperk en dient als de perfecte voorloper van de lancering van de opvolger van Huracán, de Temerario GT3, die zal worden gelanceerd op het Goodwood Fesitval of Speed op 11Þ Juli.

Het baanbrekende eerste succes, Lamborghini’s eerste grote internationale GT3-only 24-uursraceoverwinning, op het 7,004 km lange circuit, werd bezegeld door de #63 Grasser Racing Team Lamborghini Huracán GT3 EVO2-crew van fabriekscoureurs Mirko Bortolotti [2024 DTM-coureurskampioen], Luca Engstler en Jordan Pepper.

Pepper zelf kreeg de taak om de auto te kwalificeren nadat deze op vrijdagmiddag de top 20 Superpole-sessie had gehaald. De Zuid-Afrikaan zette de auto aanvankelijk als 12e op de grid voordat een straf voor het niet respecteren van de deltatijd bij het verlaten van de pitstraat de auto zeven plaatsen verloor voor de race.

Vanaf de 10e startrij was het Bortolotti die de race startte en de #63 twee posities opschoof tijdens een enkele stint nadat een vroege full course yellow het veld in de tweede ronde neutraliseerde. Pepper nam het vervolgens over en reed een dubbele stint voordat Engstler hetzelfde deed binnen de openingsuren van de race. Maar het was toen de avond viel dat de race begon te komen in de richting van het #63-trio dat in de vroege uren van zondagochtend naar de kop van het peloton bewoog.

Vanaf dat moment wisten Bortolotti, Engstler en Pepper met succes een race te rijden die, bij afwezigheid van regen, het volledige potentieel van de Huracán GT3 EVO2-auto demonstreerde.

Een nieuwe gele periode met nog iets meer dan vier uur te gaan leek het strategische voordeel te hebben gegeven aan de Porsche #96, die ervoor koos om op dit moment een pitstop te maken. Dit gaf de #96 de leiding, maar eerst in handen van Pepper en vervolgens Bortolotti, begon de #63 de achterstand naar voren terug te brengen van meer dan 17 seconden tot niets terwijl het paar door het verkeer onderhandelde. Bortolotti heroverde vervolgens de leiding toen de Porsche net voor zijn stop vertraagde met een lekke band met nog 1u48 te gaan.

De Italiaan hield het hoofd koel in de slopende Belgische hitte en bracht de auto aan het einde van de 24 uur naar een beroemde overwinning, met meer dan acht seconden aan de finish.

De andere Pro-rijder Lamborghini Huracán GT3 EVO2, bezet door fabrieksrijders Sandy Mitchell, Marco Mapelli en Franck Perera, was ook stevig in de strijd om de overwinning voordat hun race eindigde met een defect aan de stuurbekrachtiging. Mitchell startte sterk en toonde de snelheid van de #163 VSR-machine door de leiding te nemen tijdens zijn dubbele openingsstint. Een probleem met het tanksysteem kostte het team wat tijd bij het vallen van de avond, maar het trio bleef na middernacht in de top 10. Hun race kwam echter kort na 4 uur ’s ochtends tot een voortijdig einde. De Gold Cup #333 Paul Motorsport en Bronze Cup #76 Barwell Motorsport hadden te maken met een op en neer gaande race, maar bewezen de betrouwbaarheid van de Huracán GT3 EVO2 door de geblokte vlag te bereiken.

 

Jordanië Peper: “Het winnen van deze race maakt me enorm trots, ik ben nu drie jaar een officiële fabriekscoureur bij dit merk en ze zijn mijn familie geworden, en om te zien hoeveel moeite er in het programma is gestoken in vergelijking met sommige van onze concurrenten, iedereen thuis in Sant’Agata, is geweldig. Maar ik wil iedereen bedanken die me deze kans heeft gegeven om me bij Gottfried en zijn team aan te sluiten, wat ik een nieuwe uitdaging in mijn leven vond. We hebben samen liefdesverdriet gehad, maar dit heeft ons sterker gemaakt; dit is het doel geweest dat we op de kalender hebben omcirkeld, en daar ben ik zo trots op. Ook wil ik Mirko en Luca honderd keer bedanken, want ze hebben geweldig werk geleverd.”

Luca Engstler: “Ik heb er geen woorden voor, dit is de eerste overwinning voor Lamborghini in deze race; Ik heb mijn hele leven gewerkt om hier te zijn en het in stijl te vieren zoals we nu doen. Ik ben super blij en ik ben zo dankbaar voor het Grasser-team en Lamborghini en alle partners die het mogelijk hebben gemaakt.”

Na de Superpole vorig jaar in Spa [ook met Grasser Racing Team] en nu de overwinning in de 77e editie van de 24 Uur, heeft Lamborghini de cyclus die al naar de toekomst wijst afgesloten met de opvolger van de Huracán, de Temerario GT3 – die op 11 juli op het Goodwood Festival of Speed zal worden gepresenteerd – die in 2026 zijn racedebuut zal maken.

Maurizio Leschiutta, Lamborghini Hoofd Motorsport: “Ik ben erg blij, in mijn eerste jaar bij Lamborghini, om de 24 uur van Spa te winnen. Ik wil de coureurs en het team bedanken die iets heel speciaals hebben gedaan, en ook het uitgebreide team van Lamborghini Squadra Corse dat door de jaren heen perfect werk heeft geleverd. Ze hebben ons gebracht waar we nu zijn.”

Rouven Mohr, Chief Technical Officer: “Dit is weer een droom die uitkomt, want we hebben vier fantastische 24-uursraces ter wereld en Spa is een van de meest verbazingwekkende races. En om het te winnen was fantastisch, het werk dat het hele Squadra Corse-team heeft gedaan was fantastisch en een goed voorbeeld van een perfecte samenwerking en hier ben ik super trots op. Dit is de beste manier om de 10-jarige geschiedenis van de Huracán GT3 af te sluiten, maar we hebben nog veel meer races om ons op te concentreren en te winnen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait