Drie op drie voor Jos Verstappen na pech voor morele winnaar Cédric Cherain

Rally van Wallonië

Na een razend spannende 42ste Rally van Wallonië, heeft Jos Verstappen de wedstrijd gewonnen. Nochtans werd de wedstrijd gedurende twee dagen gedomineerd door Cédric Cherain, die vanaf de start de leiding in handen had met de Porsche 992  Rally GT. Het competitiedebuut van de Porsche was indrukwekkend, maar met nog twee proeven te gaan viel de Porsche door een elektronische panne even stil op het onverhard in Naninne. Het kostte Cédric Cherain de overwinning. Jos Verstappen greep zijn kans om zijn derde overwinning in het Kroon-Oil BRC te boeken. Met drie zeges en maximaal zes resultaten die in rekening worden gebracht, heeft de Nederlander al een optie op de Belgische titel genomen.


Cédric Cherain was natuurlijk erg ontgoocheld, want hij was de morele winnaar van deze Rally van Wallonië. De Belgische kampioen werd vooraf getipt als kanshebber, maar niemand had verwacht dat de pas gehomologeerde Porsche 992 GT3 de wedstrijd zou domineren, al bleven de verschillen beperkt.
“Natuurlijk ben ik ontgoocheld. Bij het begin van het onverhard lagen een paar flinke hobbels en daar sloeg de motor af. Ik kreeg de wagen niet meer aan de praat. Na een paar keer proberen konden we toch verder, zonder dat ik iets hersteld heb. Wellicht een panne veroorzaakt door de schok. Heel zuur, maar ik ben wel trots op onze wedstrijd en op het werk dat Lionel Hansen en zijn team geleverd hebben. We hebben in elk geval het potentieel van de wagen getoond. Allen wilden de rallygoden deze keer een andere winnaar…,” verklaarde Cédric Cherain.
Brute pech. Jos Verstappen liet de kans niet liggen om zijn derde overwinning van het seizoen te scoren in Namen. “Heel spijtig voor Cédric, die dit weekend een fractie sneller was. We waren gewoon kansloos tegen de kracht van de Porsche-motor, die veel sneller accelereert van 100 naar 200 km/h. Op de snelle proeven van deze rally, waar vaak hoge snelheden worden gehaald, was de GT gewoon sneller dan onze Skoda. We hebben één klein foutje gemaakt deze ochtend, toen we rechtdoor gingen en 2 of 3 seconden verloren. We zijn wel keihard blijven pushen en dat werd beloond,” vertelde Verstappen.
Voor de tweede plaats werd het ganse weekend bikkelhard gestreden tussen vier toppers: Vincent Verschueren, vol vertrouwen na zijn zege in de TAC Rally, Adrian Fernémont, tweevoudig winnaar en Belgisch kampioen, Niels Reynvoet, de winnaar van vorig jaar, en Bastien Rouard, die opgroeide in de regio.  Vincent Verschueren was na een goede start het ganse weekend de best geplaatste, maar toen Cherain zijn Porsche in Naninne weer gestart kreeg, verloor hij een paar tellen achter de GT. Daardoor strandde de Citroën-rijder op de derde plaats, amper 0″1 achter Adrian Fernémont, die een schitterende eindsprint bekroond zag met een onverhoopte tweede plaats.


“Wat een slotdag. Bij de start had ik nog te weinig ervaring met de Skoda Fabia RS, die slecht was afgesteld voor hobbelige stroken. Na een paar aanpassingen, kreeg ik meer vertrouwen en kon ik het tempo verhogen. Op de slotdag, met meer ervaring, ging het nog beter. We hebben enorm hard aangevallen om Vincent af te houden,” vertelde Adrian Fernémont. Vincent Verschueren was niet blij. “We strijden de ganse dag voor tienden van een seconde. Ik verloor zeker 2 tot 3″ in Naninne. Dat kost me dus de tweede plaats, zoveel is zeker, maar de wedstrijdleiding vond het een wedstrijdfeit. Voor de rest heb ik wel genoten van het duel met Adrian en van de supersnelle proeven hier in de Wallonie, een van mijn lievelingsrally’s. Ten opzichte van Verstappen, kwamen we topsnelheid te kort. Met onze korte versnellingsbak halen we een topsnelheid die 15 km/h lager ligt dan die van de Skoda.”
Niels Reynvoet kampte op zaterdag ook met een te kort aan topsnelheid in zijn Hyundai. In de loop van de wedstrijd kon hij het tempo verhogen, nadat hij betere afstellingen vond die hem vertrouwen gaven. Reynvoet werd vierde, voor de Porsche van Cherain en de Hyundai van Bastien Rouard. De streekpiloot maakte zaterdagochtend een foute bandenkeuze en die achterstand kon hij niet meer goedmaken, al trok hij alle aanvalsregisters open. Meer dan een zesde plaats zat er niet in. Tom Rensonnet, die de tweede helft van de wedstrijd te kampen had met vermogensverlies door de pop-off, eindigde op de 7de stek, voor Thibaud Mazuin, die tijd verloor door twee lekke banden, Patrick Snijers, tweede in RGT na een knappe wedstrijd, en Nicola Stampaert, die bij zijn tweede deelname in Namen parcourskennis miste.
In het Junior BRC en in de Stellantis Motorsport Rally Cup Belux ging de eindzege naar Lander Depotter, nadat leider Nard Ippen zondagochtend over de kop ging. Lukas Thiele werd tweede in de Stellantis Cup, voor Corentin Fiasse, die wel tweede werd in het Junior BRC. In de BRC Trophy was Lény Cols de beste en in Historic stond er geen maat op Thomas Carlier.

Verstappen meesterlijk voor Snijers en Pex in de Masters

Drie wedstrijden, drie algemene overwinningen. Jos Verstappen bewijst dit seizoen dat een vijftiger geen schrik moet hebben van de jongere generatie. Maar, laten we de prestatie van Jos “the Boss” niet onderschatten. De Nederlander presteert op erg hoog niveau dit seizoen, en dat terwijl hij pas op latere leeftijd in de rallysport stapte. In Jambes was Belgisch kampioen Cédric Cherain het ganse weekend een fractie sneller, maar Verstappen liet nooit de schouders zakken. Hij bleef maximaal aanvallen met zijn Skoda Fabia RS en pakte uiteindelijk, toen Cherain een probleem had, toch nog de algemene overwinning.Weer stond een Master op het hoogste schavotje.
De tweede Master was Patrick Snijers, die de Porsche 997 GT3 naar de 9de plaats algemeen stuurde. “In het begin van de wedstrijd hadden we problemen met de wegligging op hobbelige stroken. Ik moest op die snelle stukken van het gas, want anders zou de wagen van de baan springen. We hebben de afstellingen in de loop van de wedstrijd verfijnd en zo werd het steeds beter, maar tegen de 20 jaar jongere 992 Rally GT waren we niet opgewassen met onze 997, een wagen die al 20 jaar oud is,” vertelde Patrick Snijers, die ook zijn punten van de Rally van Haspengouw terug zal krijgen. De uitsluiting werd door de Sportrechtbank immers omgezet naar een “uitsluiting met uitstel van een jaar”.
Richard Pex, die zich voor deze wedstrijd dan toch nog inschreef in het Belgisch kampioenschap, scoorde de punten van de derde plaats met zijn Skoda Fabia RS. Pex strandde net buiten de top 10. Xavier Dekeyser, die recent de overstap maakte naar een ander team, stuurde zijn Renault Clio Rally3 naar een mooie vierde plaats. Henri Schmelcher stuurde zijn Porsche 991 GT3 op de snelle proeven naar de vijfde plaats, voor Benoit Scheen in zijn Historic Escort Mk2.

Lény Cols, een jaar later in de trophy

Een jaar na zijn debuut in de Clio Trophy, was Lény Cols in de Rally van Wallonië de snelste in de BRC Trophy, de nieuwe competitie met een erg aantrekkelijke prijzenpot. De Rally van Wallonië was de eerste BK-manche die Lény voor de tweede keer reed en met die ervaring nam hij makkelijk afstand van de concurrentie. Een zege die goed was voor een premie van 1,500 euro en twee gratis banden van Michelin.
Vooraf werd vooral gekeken naar Nicolas Vanderweerde om voor weerwerk te zorgen, nadat hij Cols wist te kloppen in de Rallye des Ardennes. Deze keer kwam Vanderweerde niet aan de tijden van Cols en strandde hij op de tweede plaats. “Nee, op deze proeven heb ik niet hetzelfde gevoel als op de proeven rond namen,” vertelde Nicolas, die dit seizoen de rest van de BRC Trophy zal afwerken. “Ik had plannen om opnieuw in het Frans kampioenschap te gaan rijden, maar ik heb een huis gekocht om te verhuren en dat moet eerst verbouwd worden. Daarom zal ik meer dichter bij huis rijden dit jaar,” vertelde Nicolas Vanderweerde, die op bijna anderhalve minuut eindigde.
De derde plaats in de BRC Trophy was voor Clémentine Benoit, die een damesteam vormde met Amandine Cornet. De studente bouwde stelselmatig het ritme op om opnieuw vertrouwen op te doen na haar schuiver in Haspengouw. Missie geslaagd met deze derde plaats. David Dardenne stuurde zijn Clio Rally5 naar de vierde plaats in de BRC Trophy

Valentin Dozot met een ruime voorsprong op Stefaan T’joens in de 2wd.

Valentin Dozot won op zaterdag de D2-wedstrijd in de Rally van Wallonië. Hij deed dat met een Peugeot 208 R2 op conventionele banden, waardoor hij ook de 2WD Trophy won.
Omdat Olivier Leroy en Lucien Ledoux vroeg moesten opgeven, eindigde Stefaan T’joens op de tweede plaats met zijn Renault Clio RS, zodat hij een goede zaak doet in het kampioenschap.
“In de eerste ronde had ik het moeilijk, omdat de koorden veel dieper uitgereden waren dan tijdens de officiële verkenningen. Ik kon moeilijk mijn snelheid hoog houden in de bochten. Maar, toen het veld uitgedund was, moest ik niet meer aanvallen. We hebben de wedstrijd gewoon uitgereden om de punten voor de tweede plaats veilig te stellen,” vertelde Stefaan T’joens.

Winst voor Lander Depotter na een bewogen wedstrijd

Rallye de Wallonie

In de Rally van Wallonië toonden de jongeren hun kwaliteiten, zowel in de Stellantis Motorsport Rally Cup als in de BRC Trophy. Zoals verwacht, waren de Rally4’s op de snelle proeven rond Namen sneller dan de Rally5’s die minder vermogen hebben.
Vooraan beleefde Lander Depotter op zaterdag een heel moeizame start. De ganse dag klokte hij niet de tijden die van hem verwacht werden, maar stelselmatig rukte hij wel op naar de leidersplaats in het Junior BRC. Nadat Nard Ippen op zondag over de kop ging, kwam daar ook nog de overwinning in de openingsmanche van de Stellantis Cup bij.
“In het begin van de wedstrijd viel ik hard aan, maar de tijden volgden niet. Ik voelde dat de set-up niet ideaal was en ik dacht dat ik zelf terug moest wennen aan de Corsa Rally4, na mijn ervaring met de Citroën C3 Rally2 in Tielt. Maar, de oplossing bleek makkelijker. We vonden een scheur in de turbodarm, waardoor we gewoon niet het volle vermogen hadden. Na de herstelling zaterdagavond, ging het zondag een stuk beter,” vertelde Lander Depotter, die de dubbel scoorde: winst in het Junior-klassement en in de Stellantis Cup.
De tweede plaats ging naar Corentin Fiasse, de 27-jarige rijder uit Ohey die eerder ook al de D2-manche in Dinant won. “Ik ben heel tevreden met dit resultaat, zeker omdat we aardig in de buurt konden blijven van Lander en Lukas Thiele. Zondag had ik problemen met de handrem, die niet meer werkte, en met de versnellingsbak, maar we hebben het resultaat toch veilig kunnen stellen. Ik heb genoten van deze snelle proeven. Nu nog budget vinden om Ieper te rijden,” vertelde Fiasse.
De derde plaats ging naar Lény Cols, die de snelste van de Clio-rijders was. Het was trouwens de eerste wedstrijd die Lény voor de tweede keer reed in het BRC, nadat hij vorig jaar debuteerde in de Rally van Wallonië.
De vierde plaats ging naar Clémentine Benoit, die een volledig damesteam vormde met Amandine Cornet. Die bracht heel wat lokale kennis mee, want de proef van Mohiville passeert voor haar deur. Clémentine bouwde verstandig het tempo op. “Na onze sortie in Haspengouw, heb ik meteen daarna de Rally van Hannuit gereden met de Clio Rally5 van mijn pa, om terug vertrouwen te winnen. Hier, op de snelle proeven van de Wallonie, heb ik mijn ritme stelselmatig opgebouwd. Ik heb me echt geamuseerd samen met Amandine,” vertelde Clémentine.
De benjamin van het Junior BRC was Sergio Plattes. De 18-jarige rijder uit Oost-België reed zijn eerste wedstrijd met een Opel Corsa Rally4. Vorig jaar reed hij enkel de East Belgian Rally met een Clio Rally5. “Omdat ik vooraf amper met de auto gereden had, heb ik niet naar de tijden gekeken. Het doel was gewoon uitrijden. Helaas lukte dat niet, wat we gingen zaterdagavond van de baan. De radiator was stuk en de neus flink beschadigd, maar het team heeft de auto hersteld, zodat we zondag weer ervaring op konden doen. Een foutje, dat hoort bij het leerproces,” vertelde Sergio Plattes eerlijk.

Tussenstand Junior BRC: 1. L. Cols 51; 2. L. Depotter 50; 3. C. Fiasse 43; 4. Th. Eertmans 30; 5. Cl. Benoit 12; 6. S. Plattes 10

Thomas Carlier domineert de Rally van Wallonië HBRC

Nog voor de start verloor de wedstrijd een van de tenoren. Regerend Belgisch Historic-kampioen Koen Verhaeghe moest forfait geven omdat de motor van zijn Escort Mk1 niet tijdig hersteld was.
Thomas Carlier nam de wedstrijd van bij de start in handen. Hoewel hij de snelle proeven van de Rally van Wallonië ontdekte, genoot de 25-jarige rijder uit Bastenaken met volle teugen. “Nee, deze proeven zijn niet te snel voor onze Ford Escort. Ik vind het parcours met zijn vloeiende, snelle bochten, prachtig. Op zondag kregen we nog een flinke portie onverhard voor de wielen in Naninne. Daar voelde ik me helemaal in mijn sas, want ik ben begonnen in motocross. Kortom, dit was het perfecte weekend voor ons,” vertelde Carlier die zich ontpopt als titelfavoriet.
De tweede plaats ging naar een sterk rijdende Benoit Scheen, ook in een Escort Mk2. Scheen erkende wel dat Carlier een maatje te sterk was. “We hadden wat problemen met een kromme remschijf, waardoor de wagen bij het remmen heel onstabiel werd op zondag, maar dat is geen excuus. We zaten op zaterdag op minder dan 1″ per kilometer van de tijden van Thomas en daar kunnen we zeker mee leven,” aldus Benoit Scheen.
Emile Tollet reed voor eigen publiek naar een mooie derde plaats met de Porsche 911 SC in de kleuren van “Bernard Beguin”. “We hebben ons goed geamuseerd op de proeven. De Porsche blijft een geweldige auto om mee te rijden, maar de versnellingsbak blijft fragiel.Deze keer gaf de auto geen krimp. Ik heb genoten van een fijne wedstrijd en het mooie weer,” lachte Emile.
Maxime Somville, samen met zijn zus Caroline op pad in een Escort, kon zijn hoofddoel niet realiseren. De Schepen van Sport van de gemeente Fernelmont wilde dolgraag de proef in eigen dorp afwerken op zondag, maar de versnellingsbak van zijn wagen besliste er helaas anders over…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait