Alfa Romeo sportieve glorie domineert “Fuori Concorso”

  • Van 24 tot 25 mei vindt in de prachtige omgeving van het Comomeer een van de meest prestigieuze oldtimerevenementen van Italië plaats – waar Alfa Romeo Partner is.
  • Het thema van het FuoriConcorso 2025 is “Velocissimo – Italiaanse raceauto’s”, een suggestief eerbetoon aan de meest representatieve raceauto’s die autosportgeschiedenis hebben geschreven.
  • Voor het evenement wordt Villa Sucota omgetoverd tot het “Casa Alfa Romeo”, met een indrukwekkende tentoonstelling waarin de 6C 1750 Gran Sport (1930), de Giulia TZ2 (1965), de 33 TT 12 (1975) en de GP Tipo 159 “Alfetta” (1951) opvallen.
  • De tentoonstelling wordt gecompleteerd door de nieuwe 33 Stradale, gemaakt in slechts 33 exclusieve exemplaren als eerbetoon aan zijn voorloper uit 1967, een auto die door velen wordt beschouwd als een van de mooiste ooit.

 

Van 24 tot 25 mei, in de buitengewone omgeving van Villa Sucota met uitzicht op het Comomeer, is Alfa Romeo de officiële partner van de 2025-editie van FuoriConcorso, een prestigieus evenement dat in 2019 werd opgericht en is bedacht door Guglielmo Miani, president van Larusmiani. Een internationaal evenement dat elk jaar duizenden verzamelaars, experts en autoliefhebbers van over de hele wereld aantrekt. Het thema van dit jaar – “Velocissimo – Italiaanse raceauto’s” – wil het verhaal vertellen van de schoonheid en adrenaline van Italiaanse raceauto’s, auto’s die generaties enthousiastelingen in vuur en vlam hebben gezet en die tot op de dag van vandaag in het collectieve onderbewustzijn rondzoemen. Speciaal voor dit evenement wordt de prachtige Villa Sucota omgetoverd tot “Casa Alfa Romeo”, een ruimte die volledig gewijd is aan Alfa Romeo, een symbool van nobele Italiaanse sportiviteit sinds 1910. Ongeveer 15 buitengewone modellen zullen er te zien zijn, sommige uit het Alfa Romeo Museum in Arese en andere uit privécollecties.

 

Onder deze zeldzaamheden valt de 6C 1750 Gran Sport uit 1930 op, een van de beroemdste Alfa Romeo’s vanwege zijn onmiskenbare lijn (Zagato), zescilindermotor met compressor en zijn grote prijzenportefeuille in de autosport, verspreid over de Mille Miglia, Targa Florio, Tourist Trophy en vele andere overwinningen in uithoudingsraces. De legendarische Tazio Nuvolari won de Mille Miglia van 1930 met een model dat vergelijkbaar is met het model dat hier wordt tentoongesteld. Hij vestigde een snelheidsrecord van 100 km/u over de hele route in een gedenkwaardig duel met zijn teamgenoot Achille Varzi, die ook met een 1750 reed.

 

Van de gouden jaren van de wegraces gaan we naar de jaren 1960 en de spectaculaire Giulia TZ2 uit 1965. Deze auto, een evolutie van de vorige Giulia TZ, is lager, taps toelopend en aerodynamischer, met een carrosserie van glasvezel op een buizenchassis. Hij is ontworpen door Ercole Spada bij Zagato en heeft een slanke en gespierde lijn, gedomineerd door de beroemde afgeknotte staart, die hem tot een van de mooiste raceauto’s ooit maakt. De 1.6 twin-cam motor evolueerde met dubbele ontsteking en dry sump en haalde 170 pk en 250 km/u. Bij zijn debuut in 1965 won hij zijn klasse tijdens de 1000 km van Monza en behaalde hij nog meer overwinningen in hetzelfde seizoen, waaronder de 12 uur van Sebring, de Targa Florio en de 1000 km van de Nürburgring. Een jaar later behaalde de TZ2 dezelfde prestatie op Monza, Sebring, de “Targa” en de “Ring”.

 

Ook de 33 TT12 uit 1975 staat in de schijnwerpers. Hij debuteerde op 5 mei 1973 tijdens de “1000 km van Spa-Francorchamps”, toen het wereldkampioenschap voor Meren een periode van grote populariteit en betrokkenheid doormaakte van de meest prestigieuze fabrikanten, waaronder Alfa Romeo met de “Tipo 33” familie. De naam “33”, die in 1967 zijn debuut maakte, is nu legendarisch geworden, terwijl de letters “TT” staan voor Telaio Tubulare (‘buizenchassis’; gebaseerd op zijn voorloper de 33 TT3 met een 8V-motor) en “12” het ‘aantal cilinders’ is van de nieuwe 180° (‘platte’) drieliter V-motor die de grens van 500 pk kan overschrijden. De esthetiek is onmiskenbaar, met zijn zijvinnen en beroemde periscoop. Na een jaar van ontwikkeling en de eerste overwinningen in ’74 kwam de totale overheersing in 1975: zeven overwinningen uit acht races om het wereldkampioenschap voor Meren te winnen, de vierde algemene titel in de geschiedenis van Alfa Romeo. Legendarische coureurs als Merzario, Andretti, Ickx, Vaccarella en vele anderen zaten achter het stuur.

 

Op een steenworp afstand van Villa Sucota ligt een exclusieve zone die een eerbetoon is aan de vorsten die Formule 1-geschiedenis hebben geschreven, met in de hoofdrol de Alfa Romeo GP Tipo 159 “Alfetta” uit 1951, de heerser van de eerste twee wereldkampioenschappen. De 159, een evolutie van de legendarische 158 uit 1938, zegevierde met Fangio na de overwinning van “Nino” Farina in 1950. Na de titel – de eerste van vijf voor Fangio – trok Alfa Romeo zich officieel terug uit de racerij om zich te wijden aan de Giulietta. Vergeleken met de 158 was de motor van de 159 uitgerust met een tweetraps compressor, De Dion achterwielophanging – de naam van de Alfetta uit 1972 is gebaseerd op de toepassing van deze technische oplossing – en een efficiënter aerodynamisch uiterlijk. De supercharged 1,5-liter achtcilinder lijnmotor bereikt ongelooflijke vermogensniveaus: in tests haalde hij zelfs 450 pk, gelijk aan 304 pk/liter.

In Villa Sucota zal ook de nieuwe 33 Stradale te zien zijn, een “op maat gemaakte” auto die is goedgekeurd voor gebruik op de weg en uitstekende prestaties op het circuit garandeert, ontworpen zonder compromissen op het gebied van comfort en gebruiksgemak, zelfs op alledaagse basis. De auto wordt onthuld in 2023 en geproduceerd in slechts 33 modellen (die allemaal al zijn verkocht). Het is de terugkeer van de legendarische 33 Stradale, een icoon uit de jaren ’60, door velen beschouwd als een van de mooiste auto’s aller tijden, en rechtstreeks afgeleid van de Tipo 33 – ooit een grote naam in de wereld autosport.

Kortom, Alfa Romeo zal aanwezig zijn op FuoriConcorso 2025 met een buitengewone collectie meesterwerken uit de racerij, die elk getuigen van een ander tijdperk maar allemaal verenigd zijn door een rode draad, namelijk de overkoepelende zoektocht naar tijdloze schoonheid en de meest opwindende prestaties.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait