De coupé en cabriolet zullen worden geproduceerd in de historische Viale Ciro Menotti-fabriek,
het kloppende hart van het Huis van de Drietand en uitmuntendheid in Motor Valley.
Modena, 15 mei 2025 – Modena is het kloppend hart van het merk Maserati, de parel van Motor Valley en al meer dan 80 jaar de thuisbasis van de drietand. De fabriek in Viale Ciro Menotti voegt nu nog een juweel toe aan haar kroon: het Maserati GranTurismo- en GranCabrio-gamma komen naar huis en zullen vanaf eind 2025 opnieuw in al zijn versies worden geproduceerd in de historische fabriek in Modena.
Het merk – toegewijd aan prestaties, innovatie, design en luxe, schrijft nu een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis door de terugkeer te markeren van de twee iconische modellen, belichamingen van Italiaanse elegantie en stijl, naar de geboorteplaats van vorige generaties.
Als zodanig wordt de sterke betrokkenheid van het bedrijf bij het Motor Valley-gebied opnieuw bevestigd.
De fabriek in Modena onderscheidt zich door zijn geavanceerde technologieën en hoogopgeleid personeel, die altijd een centrale rol hebben gespeeld in de industriële erfenis van het merk.
De fabriek in Modena is een van de meest geavanceerde faciliteiten van het land, een vlaggenschip voor de productie van supersportwagens met de MC20 halo-auto, een coupé met extreme prestaties (bijv. een topsnelheid van meer dan 326 km/u en acceleratie van 0 naar 100 km/u in 2,88 seconden). De MC20 Cielo cabrioletversie en de gloednieuwe GT2 Stradale zijn beide uitgerust met de Maserati Nettuno-motor. De straatlegale versie van de GT2 die het Huis van de Drietand terugbracht naar racen en winnen op het circuit in de kampioenschappen met gesloten wielen, kan opvallen door zijn superieure prestaties zonder in te boeten aan comfort. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door de iconische V6 Nettuno-motor die in de laatste configuratie 640 pk (471 kW) kan halen, waardoor GT2 Stradale de krachtigste Maserati is met een verbrandingsmotor die op het circuit en daarbuiten kan worden gereden.
De fabriek in Modena is ook het steunpunt van de ontwikkeling en productie van de buitengewone motor van de supersportwagens van de Trident: de innovatieve 630 pk sterke V6-motor met nieuwe en gepatenteerde Maserati Twin Combustion (MTC)-technologie rolt uit de historische gebouwen van rode baksteen. De Nettuno-motor is uitsluitend door Maserati gemaakt, ontwikkeld, ontworpen en gebouwd en maakt gebruik van pre-chamber verbrandingstechnologie die is afgeleid van Formule 1-motoren.
De flexibiliteit en geavanceerde technologie van de site worden ook gedemonstreerd door de recente opening van de nieuwe Officine Fuoriserie Maserati, een exclusieve ruimte waar de wensen van de klanten geen grenzen kennen. Het configuratieproces wordt ook verbeterd met een innovatieve laklijn om de Maserati van hun dromen te creëren.
De productie van GranTurismo en GranCabrio in de fabriek in Modena zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2025 van start gaan, een nieuwe mijlpaal in de viering van het Jaar van de Drietand Een reis die het merk in iets minder dan een jaar naar de viering van een eeuw racen zal leiden. In 1926 nam de Maserati Tipo 26 – de eerste auto in de geschiedenis met het drietandlogo op de motorkap – deel aan en won (in zijn klasse) de Targa Florio met Alfieri Maserati aan het stuur.
Santo Ficili, CEO van Maserati, merkte op: “Het terugbrengen van de GranTurismo en GranCabrio naar Modena is een trotse en strategische beslissing die ons industriële erfgoed combineert met de capaciteiten van de toekomst, waarvoor we ook onze collega’s bij Mirafiori moeten bedanken voor het buitengewone werk dat de afgelopen jaren in de eerste productiefase is verricht. Door in het vierde kwartaal van 2025 met de productie te beginnen, versterken we onze wortels en bieden we tegelijkertijd de flexibiliteit en innovatie die onze klanten verwachten. We laten ons leiden door ons hart in Modena: dit gebied is de hoeksteen van ons buitengewone merk, het langstlevende in de hele Italiaanse Motor Valley, met het vermogen om de wereld een unieke visie op prestaties en rijplezier te bieden. De toewijding van het merk aan de lokale gemeenschap is altijd constant en tegelijkertijd willen we nieuwe groeimogelijkheden creëren”.
Maserati garandeert de hoogste normen op het gebied van kwaliteit en maatwerk die vereist zijn voor prestigieuze modellen zoals de GranTurismo en GranCabrio, om de combinatie van traditie en innovatie te bevestigen die de drietand altijd heeft onderscheiden en door alle verschillende versies op één lijn te produceren dankzij speciale multi-energieplatforms.
Met de GranTurismo en GranCabrio brengt Maserati het kloppende hart van zijn productie terug naar Modena en herhaalt het zijn strategische visie: een innovatieve, verantwoorde en trotse Italiaanse auto bouwen en van de stad – samen met zijn toeleveringsketen en zijn mensen – de luxehub voor de Stellantis Group maken.
Maserati GranTurismo en GranCabrio
De nieuwe GranTurismo en de nieuwe GranCabrio, die respectievelijk in 2022 en 2024 werden onthuld, zijn de ultieme uitdrukking van de geest van “granturismo in Italiaanse stijl” die typisch is voor het merk, met de mogelijkheid om de hoge prestaties van een sportwagen te combineren met comfort dat geschikt is voor lange ritten, zowel in de versie met krachtige verbrandingsmotoren als met de meest innovatieve 100% elektrische oplossingen. Ze zetten ook een maatstaf en belichamen het concept van “Italiaanse luxe” over de hele wereld.
Het verhaal van de vorige generaties begon in 2007 toen de auto werd onthuld op de Autosalon van Genève en werd meteen een mijlpaal in de autowereld: de vierzits tweedeurs coupé met een klassiek design van Pininfarina werd gecreëerd als een moderne interpretatie van de Maserati A6 1500 uit 1947. In de loop der jaren en gedurende verschillende generaties is het een van de meest emblematische auto’s geworden die ooit door het Huis van de Drietand zijn gebouwd. In 2009, met zijn debuut op de Frankfurt Motor Show, kreeg de GranTurismo gezelschap van de GranCabrio.
Na verschillende updates en vooruitlopend op het huidige model, dateert de definitieve GranTurismo-versie uit MY18, toen een efficiënte restyling de aerodynamica, ergonomie en infotainmentsystemen verbeterde.
Er zijn in de loop der jaren veel successen geboekt door de GranTurismo en GranCabrio; van 2007 tot 2019 had de vorige versie wereldwijd aanzienlijke aantallen van meer dan 40.000 exemplaren op voorraad (waaronder 28.805 van de GranTurismo en 11.715 van de GranCabrio).
Het laatste model “made in Modena” was de GranTurismo Zeda in 2019, die het einde van de productie van de vorige generatie markeerde en diende als een virtuele overdracht van het stokje aan de “nieuwe GranTurismo” die binnen een paar jaar zou volgen, toen de productie werd verplaatst naar de Mirafiori-fabriek in Turijn en het werd de eerste auto in de geschiedenis van Maserati die een 100% batterij-elektrisch aandrijfsysteem in de Folgore-versie gebruikte.