BRC SEZOENSRALLY 2025

Vier op een rij voor Jos Verstappen.

Jos Verstappen heer en meester op de maaskiezel

Jos Verstappen heeft in Bocholt een serieuze optie genomen op een eerste Belgische rallytitel. De Nederlander was overtuigend de snelste in de Sezoensrally, waar hij van start tot finish aan de leiding reed. Met zijn vierde overwinning van het seizoen in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, neemt hij een optie op de titel, want in de eindafrekening mogen slechts 6 resultaten meetellen.
Van bij de start was Jos Verstappen de snelste met zijn Skoda Fabia RS. Uiteindelijk zou hij 10 van de 12 klassementsproeven op zijn naam schrijven in de Bocholt, waar duizenden rallyfans genoten van de zon en het spektakel. “We hebben de ganse dag ons tempo gereden, maar nooit risico’s moeten nemen. We reden met een kleine marge onder de voet. Het parcours bleef moeilijk, want er lag erg veel grind in de bochten, ook op het asfalt. We hadden vandaag alles prima onder controle,” vertelde Jos Verstappen.


In het begin van de wedstrijd was Charles Munster zijn dichtste achtervolger. De Hyundai-rijder die voor de eerste keer dit seizoen in eigen land aan de start kwam, ging op jacht naar een snelste tijd, maar net over halfweg wedstrijd ging Munster in de fout en moest hij opgeven. Omdat Vincent Verschueren, de enige die Verstappen twee snelste tijden kon afnemen, op KP 3 lek was gereden en 2’40” had verloren, ging de tweede plaats naar Cédric Cherain. Die liet zijn Porsche voor de gelegenheid aan de kant en stuurde de VW Polo van SXM naar een mooie tweede plaats op 36″3, maar zonder Jos Verstappen te kunnen bedreigen.
“Ik denk dat ik tevreden mag zijn met de tweede plaats. In het begin van de rally moest ik zoeken naar de juiste afstellingen voor de VW en moest ik mijn rijstijl nog wat finetunen. Dat heeft me de aansluiting gekost. We kwamen nooit echt aan de tijden van Jos met de oudere VW, dus moet ik tevreden zijn met de tweede plaats. Die levert me de tweede stek op in het kampioenschap. Ideaal om naar Ieper te trekken,” aldus Cédric Cherain.
De derde plaats op 1’34” ging naar Bjorn Syx, die een foutloos debuut op de maaskiezel bekroond zag met een podiumplaats. “Ik wist donderdag, na de shakedown al dat ik hier niet zou winnen bij mijn debuut. Ik had in het begin helemaal geen vertrouwen op de maaskiezel. Ik vond het juiste gevoel niet. De set-up stond vanochtend veel te hard. Daarna in de tweede ronde te zacht. Pas in de slotfase, met een compromis tussen de twee, begon ik mijn draai te vinden, maar toen waren Jos en Cédric al te ver uitgelopen. Met een derde plaats ben ik uiteindelijk heel tevreden.”
De vierde plaats, op 2’19” ging naar een erg tevreden Nicola Stampaert, voor de gelegenheid genavigeerd door Steve Matterne. De Skoda-rijder bleef foutloos en reed aan een hoog ritme.
Vincent Verschueren strandde op de vijfde plaats op 3’25” met zijn Citroën C3 Rally2. “Die lekke band heeft ons de dag omgedaan, maar ik was al blij dat we daar niet over de kop zijn gevlogen toen ik die duiker raakte. Het ritme was vandaag wel goed op de maaskiezel,” vertelde Verschueren.
Jonas Langenakens, aan de start met zijn Skoda Fabia R5, de eerste versie van de Fabia, haalde het maximum uit de wagen met een zesde plaats. Vooral het gebrek aan testkilometers speelde de rijder uit Landen parten, net als drie lekke banden. Thibaud Mazuin sloot een regelmatige wedstrijd met een aantal foutjes in de openingsronde af op de 7de plaats, voor de lokale specialist, Gunther Monnens, in een Renault Clio Rally4. Met 100 pk minder dan de Rally 2’s, showde Monnens nog eens zijn talent op onverhard. Michiel Becx, de Nederlander die jaarlijks van de partij is in Bocholt, en Fred Miclotte, die twee keer veel tijd verloor door een lekke band, sloten de top 10 af.
In de M-Cup stond er geen maat op Franky Boulat, die zijn derde zege op rij pakte. Lény Cols was de snelste Junior en tevens de winnaar in de BRC Trophy. Bij de Youngtimers ging de zege naar Jo Muylle, terwijl Christophe De Leeuw eindelijk zijn eerste overwinning in het Historic BRC pakte voor eigen publiek op de maaskiezel.
We vermelden ook nog het mooie rallydebuut als piloot van Robin Buysmans, die op zijn 49ste de rol van navigator ruilde voor het zitje aan het stuur in een Clio Rally3. Buysmans stuurde de Renault naar een onverhoopte 14de plaats.
Jonas Dewilde moest trouwens zaterdag forfait geven met zijn Citroën C3 Rally2 na een verkeersongeval tijdens de verkenningen. Patrick Snijers moest opgeven met motorproblemen en Philip Lommers in de M-Cup na een afgescheurde achterbrug.

Lény Cols overtuigend naar de overwinning in de jbrc 

Sezoensrally

Slechts twee jongeren kwamen aan de start van de derde manche van het Junior BRC in het kader van de 48ste Sezoensrally. Lény Cols had al ervaring op het specifieke parcours in Noord-Limburg, zodat hij als favoriet van start ging. De Clio-rijder liet zich niet op een fout betrappen en reed overtuigend naar de overwinning in het Junior BRC.
“Vorig jaar liet ik me verrassen halfweg de wedstrijd. Dit jaar was het in de eerste ronde moeilijk om tractie te vinden en lag er al snel heel wat grind in de bochten op asfalt. Het was verraderlijk. Ik kon in de eerste lus meteen afstand nemen in de klasse. Op KP 10 Veldhoven, schoof ik even rechtdoor. Ik heb me een beetje geconcentreerd op de strijd met Jordy Cruys in zijn Rally4, maar risico’s nemen was niet nodig. Ik mocht trouwens geen risico’s nemen, want ik heb de Clio binnen twee weken nodig voor de volgende manche van de Franse Clio Trophy in Corsica,” lachte Lény Cols, die profiteerde van de afwezigheid van Lander Depotter om zijn voorsprong in het Junior BRC uit te bouwen.
Thyrsa Eertmans reed als pilote voor de eerste keer op de maaskiezel met de Clio Rally5 in de kleuren van het RACB National Team. Na een voorzichtige start, eindigde ze op 5 minuten van winnaar Cols. “Ik ben blij dat we de Clio zonder schrammetje aan de finish gebracht hebben. Omdat de maaskiezel zo speciaal is, wat ik al voelde op de maaskiezel, ben ik te voorzichtig van start gegaan. In de loop van de dag heb ik het ritme kunnen verhogen, mede dankzij tips van de coaches van het RACB National Team. We hebben veel geleerd,” vertelde de Limburgse.

Tussenstand Junior BRC: 1. L. Cols 76; 2. L. Depotter 50; 3. Th. Eertmans 48; 4. C. Fiasse 43; 5. Cl. Benoit 12; 6. S. Plattes 10

Christophe De Leeuw eindelijk aan het feest in de hbrc

Na het forfait van meervoudig Historic-kampioen Dirk Deveux, die om gezondheidsredenen moest afhaken, was Christophe De Leeuw veruit de snelste op het specifieke parcours van de Sezoensrally. De Leeuw, voor de eerste keer genavigeerd door de Nederlandse Saskia Bleijenberg, domineerde de wedstrijd met zijn Opel Ascona A en won met meer dan 4 minuten voorsprong op Thomas Carlier.
“Ik heb al zo vaak hier aan de start gestaan en ik stond al zo vaak aan de leiding, maar ik kon het nooit afmaken door pech of een foutje. Deze keer is het wel gelukt en dat doet deugd. Nochtans was het niet zo eenvoudig, want mijn sperdifferentieel was stuk achteraan. Daardoor kon ik minder agressief driften op de maaskiezel. Ik moest mijn rijstijl aanpassen. Merci ook aan Saskia voor het prima navigatiewerk,” lachte Christophe De Leeuw.
De tweede plaats ging naar Thomas Carlier, die na twee zeges de duimen moest leggen voor de lokale specialiste. “Ik heb motorcross gereden en in de Legend Boucles reden we ook op onverhard, maar die rollende steentjes hier in Bocholt, dat is toch heel bijzonder. Ik vond het in het begin heel moeilijk om de rempunten en de grip in te schatten. Heel speciaal. De Leeuw was duidelijk de snelste. We hebben ook 3 proeven met remproblemen gereden. Enkel de remmen vooraan werkten nog.
Ik ben trots dat we als leiders in het kampioenschap naar Ieper trekken. Ik kijk al uit naar de kennismaking met de legendarische proeven in de Westhoek,” aldus Thomas Carlier.
Nadat Claude Debue vroeg moest opgeven, viel ook Koen Verhaeghe in de openingsronde al uit door een afgebroken wiel op zijn Escort. De derde plaats ging naar Michael America in zijn rode Escort. “We kwamen hier aan de start dankzij de premie die we wonnen in de Rally van Haspengouw. Het was 7 jaar geleden dat ik hier op onverhard gereden had. Daarom verloor ik veel tijd op de eerste proef, maar daarna kwamen we goed mee met de andere Escorts. Dit was een Sezoensrally zoals het moet zijn, met zonnig weer en veel stof. Ik heb genoten!”
Benoit Scheen maakte ook kennis met de maaskiezel in zijn Escort Mk2. “We hebben onze 2de plaats in het kampioenschap met succes verdedigd en we hebben ons geamuseerd, zeker op het onverhard. Makkelijk was het niet. Helaas verloren we 6 minuten op KP 8 Brueghel door een lekke band,” aldus Benoit Scheen.

Jo Muylle beleeft een droomweekend in de yhbrc

Vier teams kwamen zaterdag aan de start van de 48ste Sezoensrally, de derde manche van het Youngtimer BRC. Twee van hen haalden de finish. De overwinning ging overtuigend naar Jo Muylle, die zijn droom realiseerde door een Subaru Impreza te besturen op de maaskiezel.
Na de opgave van Dirk Ceyssens met zijn Toyota Celica GT-Four (technisch probleem), reed Jo Muylle makkelijk naar de overwinning en de 21ste plaats algemeen met de Subaru Impreza die hij huurde van XLT. “Subaru is altijd mijn lievelingsmerk geweest in de rallysport. Dat typische geronk van de boxermotor, vooral bij het terugschakelen, geeft me kippenvel. Machtig! En er is niets plezanter dan rijden met een 4×4 op onverhard. Op de shakedown ontdekte ik de Subaru. Het was even zoeken naar het goede gevoel, maar vandaag heb ik me geamuseerd. In het slot werd het nog spannend, omdat een schokdemper lek was,” aldus Jo Muylle.
Luc Martens, die debuteerde in het Kroon-Oil BRC, stuurde zijn BMW 325i naar de tweede plaats. “Ik heb een aantal regelmatigheidsrally’s gereden met deze 325i Gr.N van G&A Racing. Guino Kenis heeft me overtuigd om het eens te proberen in een snelheidsrally. Dit is wel een ander niveau. Het ging erg hard op de onverharde stroken. Indrukwekkend,” vertelde Luc Martens, die volgens teambaas Guino klaar is voor een Gr.A-versie van de 325i.
Thuisrijder Eddy Buntinx moest voor eigen publiek in de slotfase opgeven met zijn Citroën Saxo.

 

Verstappen blijft ongeslagen in de Masters

Sezoensrally

Vier wedstrijden, vier overwinningen. Jos Verstappen heeft zaterdag nog maar eens zijn meesterschap getoond in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Met zijn vierde zege van het seizoen, zijn vijfde op rij in het Belgisch kampioenschap na de winst vorig jaar in Spa, heeft de Skoda-rijder de titel bij de Masters al bijna op zak. Jos Verstappen reed in Bocholt van start tot finish aan de leiding.
“Het bleef opletten, want de proeven lagen er verraderlijk bij, maar in de eerste ronde hadden we al een kleine marge opgebouwd. Daarna moest ik geen risico’s meer nemen. De auto stond perfect, onze ouvreurs hebben prima werk geleverd en de nota’s waren goed. Dit is weer een overwinning van het team,” vertelde Jos Verstappen.
Fred Miclotte eindigde als tweede Master op de 10de plaats algemeen, na twee lekke banden. “Ik ben tevreden over onze chrono’s op de proeven, maar die lekke banden waren er te veel aan. Het was twee keer mijn fout. Ik stuurde iets te kort langs de betonnen paaltjes die het snijden moeten verhinderen,” vertelde Fred Miclotte, die Richard Pex achter zich hield. De Nederlander reed een regelmatige wedstrijd en werd 12de algemeen. “De maaskiezel, dat blijft toch apart en moeilijk, maar ook heel plezant om op te rijden. Ik heb me geweldig geamuseerd en ik ben blij dat ik Anouck, mijn copilote, de beker van de eerste dame heb bezorgd.”
Xavier Dekeyser stuurde zijn Renault Clio Rally3 naar de tweede plaats in de klasse. “En daar ben ik heel tevreden over, want met Gunther Monnens, een fenomeen op de kiezel, kan ik niet rivaliseren. De Clio Rally3 is fantastisch om te besturen op onverhard. Alleen jammer dat ik even lek reed op de proef van Gerdingen. Ik besliste wel om met die lekke band verder te rijden naar de finish, want zo verloren we het minste tijd.”
Franky Boulat reed naar de derde zege op rij in de M-Cup. Je kan bijna zeggen dat hij de “Jos the Boss” van de M-Cup is. “Die vergelijking zou je kunnen maken,” lachte Franky. “Vandaag hebben we een bijzonder spannend duel uitgevochten met Philip Lommers. We speelden voortdurend haasje-over, tot hij moest opgeven met technische problemen. Vanaf dat moment kon ik het ritme wat laten zakken.”
Na de opgave van Patrick Snijers in RGT (wegens motorstoringen), pakte Henri Schmelcher de zesde plaats bij de Masters en de zege in RGT, voor Frank Jorissen, die pas tegen het slot van de wedstrijd het vertrouwen terug vond na zijn zware klapper in de Rally van Wallonië. Stefaan T’joens werd 8ste bij de BRC Masters.

Lény Cols domineert brc trophy

Voor Nicolas Vanderweerde was het na de openingsproef in Gerdingen al duidelijk dat hij op de maaskiezel de strijd met Lény Cols niet aan zou kunnen gaan. “Wanneer je na 2 km al bijna in de gracht ligt omdat je de auto niet ingestuurd krijgt op de kiezel, dan besef je dat het moeilijk zal worden,” lachte Vanderweerde. “Het is mijn eerste keer met een rallywagen op onverhard en het gevoel is heel apart. Ik kan de grip moeilijk inschatten. Jammer dat we de shakedown niet konden rijden door tijdsgebrek.”
De Clio-rijder moest na de eerste lus zijn Clio aan de kant zetten met technische problemen. Daardoor kreeg Lény Cols een vrijgeleide naar de zege in de BRC Trophy. Met de ervaring van vorig seizoen in de benen, liet Cols zich slechts op één klein remfoutje betrappen. Thyrsa Eertmans stuurde haar Clio naar een mooie tweede plaats na een leerrijke eerste ervaring op onverhard.

 

Bart Vandevelde wint, Stefaan T’joens blijft leider in de 2wdtrophy

In de 2WD Trophy pakte Bart Vandevelde met zijn Renault Clio de overwinning, nadat hij de voorbije jaren telkens als leider de strijd vroegtijdig moest staken. Deze keer kon de piloot uit Gingelom het wel afmaken. “Ik heb mijn speelkameraad van de laatste jaren, Christiaan Spelmans, wel gemist,” vertelde een tevreden winnaar bij de finish.
Stefaan T’joens deed een prima zaak in het kampioenschap met een tweede plaats, nadat hij te voorzichtig van start ging. “Ik ben een diesel op mijn leeftijd. Ik ging te voorzichtig van start, ook omdat we te veel remdruk hadden achteraan. Ik ben wel tevreden met de punten van de tweede plaats,” vertelde Stefaan T’joens.
De derde plaats ging naar een tevreden Patrick Gaethofs, genavigeerd door John Kerkhofs. “We zijn heel tevreden,” vertelde de navigator. “Voor de start van de Rally van Haspengouw brak de motor van de Honda. Ik heb zelf een andere motor gebouwd en die was deze week pas klaar. De motor heeft het uitstekend gedaan.”
Peter Van Rompaey werd met zijn unieke Lada vierde, voor Gunther Luyckx in een Citroën Saxo VTS. Bart Schoenaers werd zesde in zijn Opel Corsa, gevolgd door Peter Goossens, genavigeerd door zijn zoon en Prins Carnaval van Bocholt Martijn Goossens

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait