Nieuwe boeken voor de autofan 09 . Vincent Arpons

75 Jahre Weltrekordfahren bei Dessau. Hanomag.
 

Tijdens de jaren twintig en dertig, het zogenaamde Interbellum, smukten veel autoconstructeurs hun imago op met recordpogingen. Denken we maar aan de krachttoer van François Lecot die 400.000 km in een jaar (!) reed met een Traction, de prestaties van Peugeot en het smeeroliemerk Yacco of de snelheidsduels van Auto-Union en Mercedes-Benz.
In die jaren zette de Dieselmotor zijn eerste passen in het personenwagensegment en het was Mercedes-Benz met zijn 260D (1935-1940) die hier een pioniersrol speelde. Ook Citroën presenteerde in 1936 op het Parijse autosalon een 11UD met zelfontbrandingsmotor die echter niet op de markt kwam. (wel in Engeland)
Minder bekend is dat, naast Mercedes, het Duitse Hanomag furore maakte op het Salon van Berlijn in februari 1936 met de presentatie van de Hanomag Rekord Diesel. Het prototype was voorzien van een 1640 cc tellende Diesel die een vermogen leverde van 32 pk en een topsnelheid van 90 km/u. De serieversie van 1938 bezat echter een 35 pk sterke 1,9 Diesel en die motor was de aanzet voor een snelheidsrecordwagen met ‘Lizenz Jaray’-aerodynamisch koetswerk.
Dit dun boekje in landscape-formaat behandelt de herdenking op 3 oktober 2014 van de recordpogingen die door de Hanomag Diesel in februari 1939 op de Autobahn in Dessau ondernomen werden. Daarnaast wordt ook de in 2007 gestarte en nog niet helemaal voltooide reconstructie beschreven van het oorspronkelijk verloren gegane prototype. Kortom een boeiende terugblik in de jaren dertig en een eerbetuiging aan het mooie initiatief van enkele belangloze vrijwilligers.
Auteurs: H. Eggers/ H-D. Görg. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-923976-97-3. 22 x 27 cm. 80 blz.
Uitgever: Leuenhagen & paris. leuenhagen-paris.de
Fahrzeugdesign: Eine Geschichte zwischen Technik und Mode.
 

Om de twee jaren komen de enthousiaste leden van F-Kubik bijeen en houden er samen met enkele gastsprekers en ingeschreven deelnemers een symposium omtrent een bepaald onderwerp uit de autowereld.
Ditmaal, eind 2014, was het thema autodesign en een van de gastsprekers was de nog immer fitte Carl Hahn, geboren in 1926 en CEO van Volkswagen tussen 1982 en 1993. Het symposium vond plaats in het passende kader van Autostadt in Wolfsburg en wordt uitvoerig beschreven in de derde uitgave van F-Kubik. Bijzonder interessant!
Auteurs: leden van F-Kubik. Taal: duits.
ISBN: 978-3-667-10259-1. 17 x 24 cm. 105 blz.
Uitgever: Delius-Klasing Bielefeld (D). delius-klasing.de en f-kubik.de
Alfa Romeo 75.
 

De 75, die een tijdlang gold als de laatste achterwielaangedreven Alfa, staat bij de Alfisten hoog aangeschreven ondermeer omdat hij nog ontwikkeld werd net voor de Fiat-overname. Het leuke aan dit boek is dat naast de ontstaansgeschiedenis ook de verschillende varianten onder het vergrootglas worden genomen. Van de 1,6 carburator tot de 3.0 V6 QV compleet met gegevenstabellen en uitvoeringen, ik wist niet eens dat er zoveel waren… Ook de techniek wordt gedetailleerd behandeld net zoals de talloze successen op de renbaan. Op het eind staan nog interessante tips voor wie op zoek is naar een 75 en je vindt er tevens een uitgebreid overzicht van de miniaturen. Een heel knap boek!
Danke Heel, grazie Umberto Di Paolo!
Auteur: U. Di Paolo. Taal: duits.
ISBN: 978-3-95843-040-2. 25 x 29 cm. 207 blz.
Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de
Pichon-Parat. Maîtres-carrossiers à Sens.
 

Onder de minder bekende Franse koetswerkbouwers vinden we het niet onverdienstelijke duo Bernard Pichon en André Parat. In de naoorlogse jaren volgden de Franse carrossiers een minder exotische of uitbundige stijl dan in de vorige decennia, ze fixeerden zich gezien de economische situatie niet meer uitsluitend op elitaire wagens en waagden zich ook aan jonge, sportieve wedstrijdversies. Denken we maar aan Facel-Métallon (Simca, Ford), Chapron, Chausson (Simca, Panhard etc.), Heuliez, Chappe (et Gessalin), Brissonneau & Lotz of Autobleu. In dit knappe boek lees je het ganse verhaal over de woelige maar boeiende jaren van Pichon-Parat, een echte must voor de boekenkast.
Hopelijk is dit de aanzet voor volgende titels over de minder bekende Franse carrossiers en designers! Allez-y!
 Auteur: C. Prieur. Taal: Frans.
ISBN: 978-2-910434-44-1. 24 x 26 cm. 119 blz.
Uitgever: L’Autodrome Editions. Groupe de Presse Michel Hommell.
Quando le disegnava il vento.
 

 Auteur Massimo Grandi is een begaafd architect en designer die een leerstoel heeft aan de faculteit van Firenze. In dit boek dat voorzien is van prachtige aquarel-illustraties van zijn hand (dus geen foto’s) schetst hij de evolutie van de aerodynamische koetswerken in de periode 1900-1939.
Hij doet dit aan de hand van de meest spectaculaire voorbeelden zoals de Helica, de Miller ‘Golden Submarine’, de Rumpler Tropfenwagen, de ‘Persu’ of de Burney Streamline Car. Het is een prachtige bloemlezing waarvan de rijke illustraties vooral goed tot hun recht komen dankzij het ultragroot formatige boek.
Dit extragrote formaat is tegelijk echter niet zo praktisch als je het boek gaat raadplegen en het is een nachtmerrie als je het in de boekenkast wil wegbergen…
In ieder geval een mooie en aan te bevelen uitgave voor wie net zoals ik amateur is van de stroomlijn-auto’s!
 Auteur: M. Grandi. Taal: Italiaans.
ISBN: geen. 31 x 41 cm (!). 104 blz.
Uitgever: A.S.I. Libreria Automotoclub Storico Italiano Torino.
Motorama. GM’s Legendary Show and Concept Cars.
 

In de naoorlogse jaren bereikte de Amerikaanse auto-industrie zijn hoogtepunt geholpen door stimulerende factoren zoals de befaamde Motorama-shows van General Motors. Deze rondtrekkende evenementen lokten jarenlang een gretig koperspubliek maar werden uiteindelijk afgevoerd omwille van de steeds meer oplopende kosten en… de opkomst van de televisie en bijhorende tv-reclame.
Auteur David Temple schetst het ontstaan van de Motorama en de vele voorafgaande of soortgelijke shows (Century of Progress, Parade of Progress, Transport Unlimited, GM Travelera in Canada enz.). Daarna komen de verschillende Motorama’s tussen 1949 en 1961 aan bod en worden ook de bijbehorende showcars stuk voor stuk behandeld. Achteraan is een nuttig register met een overzicht van de showcars en de data en locatie van de verschillende Motorama’s. Heerlijk!
Auteur: D. W. Temple. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-61325-159-1. 22 x 28 cm. 205 blz.
Uitgever: Cartech. cartechbooks.com.
Saab. Der Weg einer Kultmarke.
 

Dit boek valt vooral op door zijn vele mooie foto’s. Via tekst en foto’s wordt de kortstondige levensloop van het merk geschetst en daarvoor wordt zelfs even concurrent Volvo in het licht geplaatst… Ondanks de verzorgde presentatie verdwijnt de technische analyse (geen diagrammen of technische tekeningen) wat meer naar de achtergrond maar het blijft een fijne terugblik op een merk dat omwille van zijn gedurfde modellen en aandrijftechniek een beter lot had verdiend.
 Auteur: D. Günther. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-7688-3600-5. 27 x 29 cm. 161 blz.
Uitgever: Delius-Klasing Bielefeld (D). delius-klasing.de
Die Karmann-Story. Haute Couture aus Osnabrück.
 

Karmann is bij de meesten bekend door de Karmann-Ghia maar als je dit boek ter hand neemt wordt het snel duidelijk dat de firma ook een grote geschiedenis had voor en na de Karmann-Ghia. Nadat Wilhelm Karmann in 1899 opstartte werden er vanaf de jaren twintig allerlei koetswerken gebouwd, voor Presto/NAG, Protos, AGA, Stoewer enz. Daarna kwamen Adler, Hanomag en Ford het rijtje vervoegen. Ondertussen had Wilhelm Karmann Junior de fakkel overgenomen en het bedrijf uitgebouwd. Eens de Tweede Wereldoorlog met zijn vernietigende bombardementen voorbij moest het bedrijf terug op de sporen gezet worden. In het begin met Ford en DKW/Auto-Union maar vooral ook met de cabrioversie van de VW Kever. Nu was de poort open naar het succes en kon de grote opgang beginnen. Andere projecten volgden: Opel Diplomat Coupé, BMW 2000 CS, VW Scirocco, Golf Cabrio, Renault Mégane Cabrio, Kia Sportage, Chrysler Crossfire om er maar enkele te noemen. De firma werd steeds internationaler actief maar vanaf 2004/2005 raakten de orderboeken helaas minder gevuld. Op 8 april 2009, na 108 jaren, kwam het einde voor de beroemde koetswerkbouwer. In dit boek kan je de hele geschiedenis napluizen, alles gepresenteerd in de gebruikelijke Delius-Klasing kwaliteit.
 Auteur: B. Wiersch. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-667-10330-7. 22 x 25 cm. 208 blz.
Uitgever: Delius-Klasing Bielefeld (D). delius-klasing.de
Automobili De Tomaso.
 

 Auteur Dante Candini kan prat gaan op een grote technische kennis (vooral van racewagens) en dat kan je meteen merken als je dit boek over De Tomaso openslaat. Na een korte introductie over de persoon Alejandro De Tomaso krijgen we een overzicht van alle door het merk geconstrueerde types van de Isi-Cooper-Osca F2 tot de Biguà. Dit compacte boek biedt heel wat informatie en is geïllustreerd met vele interessante (historische) foto’s. Tof, iets voor de fans!
 Auteur: D. Candini. Taal: Italiaans.
ISBN: 978-88-7549-594-7. 17 x 24 cm. 207 blz.
Uitgever: Edizioni Il Fiorino Modena (I). edizioniilfiorino.com
Audi Design. Zwischen Evolution und Revolution.
 

Dit is naar ons weten het 8ste boek dat verschijnt onder de samenwerking van Audi Tradition en Delius-Klasing en zoals te verwachten is dit weer topkwaliteit!
De uitstraling die Audi via zijn techniek en zijn design uitoefent is uniek. Dit merk slaagde erin om in minder dan drie decennia zijn premiumplaats te veroveren naast de spitsbroeders Mercedes en BMW. Daar het design daarin een steeds grotere rol speelt biedt dit ‘magnum opus’ een blik op het succes van de firma uit Ingolstadt. De twee boeken, in een luxueuze foedraal gestoken, geven een prachtig overzicht van de bijna vijftigjarige designevolutie van het merk met de ‘Vier Ringen’. Een must, niet alleen voor de Audi-fans. Klasse!
 Auteur: Prof. O. Wickenheiser. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-7688-3751-4. 26 x 33 cm. Deel I: 316 blz. Deel II: 324 blz.
Uitgever: Delius-Klasing Bielefeld (D). delius-klasing.de
Rudolf Uhlenhaut. Ingenieur und Gentleman.
 

 Laten we het niet onder stoelen of banken steken, dit nieuwe boek van Heel Verlag doet ons automobiele hart sneller slaan. Nieuwe titels zijn des te leuker als ze een eerder onbehandeld onderwerp beschrijven!
Rudolf Uhlenhaut spendeerde zijn hele beroepsloopbaan bij Mercedes-Benz in Stuttgart en deed dat op een schitterend wijze. Zo stond hij als ingenieur aan de wieg van de 300 SL en andere fameuze auto’s met de ster. Ook als testpiloot was hij bijzonder bekwaam en reed tijdens een testrit zelfs een snellere ronde dan Fangio… In dit boek lees je de boeiende biografie van de man die, pas dertig jaar oud, aan het hoofd stond van de technische afdeling van het Mercedes-Benz racedepartement. Super!
 Auteurs: W. Scheller/T. Pollak. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-95843-150-8. 26 x 2+ cm. 200 blz.
Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de
Foto’s en tekst: Vincent Arpons

Geef een reactie