Tien ontwikkelingen die de rijdynamiek van de Audi S3 verbeteren

Uitdagende bochten, steile bergpassen: de wegen rond Salalah in Oman bieden ideale omstandigheden voor een eerste test met het gecamoufleerde prototype van de toekomstige Audi S3, die rijdynamiek naar een nieuw niveau tilt. Talrijke technische innovaties, van het hogere vermogen tot de koppelsplitter en de nieuwe rijmodus dynamic plus, staan garant voor een opwindende rijervaring, sterke prestaties en een levendig rijgedrag.

Dynamic photo
Ontdek de top 10 ontwikkelingen die de compacte sportwagen naar een hoger niveau tilt:

  1. Meer vermogen: met 245 kW (333 pk) en 420 Nm koppel is de S3 krachtiger dan ooit. Als onderdeel van de upgrade krijgt de 2.0 TFSI-viercilinder een vermogensboost van 23 pk en 20 Nm meer koppel. Vertrouwenwekkende trekkracht en krachtige acceleraties zijn het resultaat. Het maximumkoppel is beschikbaar over een breed toerentalbereik van 2.100 tot 5.500 t/min. De S3 accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. Zijn topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u.
  2. Geoptimaliseerde motorafstelling: de voorgeladen turbocompressor staat garant voor een spontanere vermogensafgifte van de 2.0 TFSI. Bij een constante snelheid en bij lage tot gemiddelde acceleraties in het deellastbereik houdt de turbocompressor een constant toerental. Bovendien verbetert de gasklep, die open staat tijdens de stuwfasen, de prestaties. Hoe wijder en langer de gasklep opengaat, des te sneller wordt het koppel opgebouwd, wat resulteert in een nog betere motorrespons. Dat is op indrukwekkende wijze voelbaar in de rijmodus dynamic en in het nieuwe profiel dynamic plus.
  3. Sportievere set-up versnellingsbak: de zeventraps S tronic maakt het nu mogelijk om vlotter te vertrekken, dankzij een hoger wegrijkoppel. Dat wordt bereikt door het koppelingspakket van de betreffende koppeling steviger samen te drukken. Daarnaast is de overgangstijd voor schakelen onder volle belasting gehalveerd en wordt het motortoerental onder gedeeltelijke belasting verhoogd wanneer de versnellingsbak in de stand D staat. Het resultaat van deze maatregelen is een zeer goed reactievermogen.
  4. Koppelsplitter: net als de Audi RS 3 beschikt de S3 nu over de koppelsplitter, die de wendbaarheid en stabiliteit verhoogt. Die technologie maakt een actieve, volledig variabele koppelverdeling tussen de achterwielen mogelijk. De koppelsplitter maakt gebruik van een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling op elke aandrijfas om het koppel optimaal te verdelen tussen het achterwiel aan de binnenkant van de bocht en dat aan de buitenkant, afhankelijk van de rijsituatie en de gekozen Audi drive select-modus.
  5. Nieuwe Audi drive select-modus: zoals de naam al doet vermoeden, staat de nieuwe dynamic plus-modus garant voor een uitzonderlijk hoge rijdynamiek. De koppelsplitter stuurt zo veel mogelijk aandrijfkoppel naar de achteras en het achterwiel aan de buitenkant van de bocht, wat leidt tot een neiging tot overstuur. De elektronische stabilisatiecontrole (ESC) is automatisch actief in de sportmodus. Bescheiden ingrepen door het ESC-systeem zorgen voor een opgewaardeerde en nog emotionelere rijervaring op ondergronden met verschillende wrijvingscoëfficiënten. De motor en versnellingsbak zijn ook specifiek afgesteld voor de dynamic plus-modus. Vergeleken met de dynamic-modus is het stationaire toerental van de 2.0 TFSI met 200 t/min verhoogd tot 1.300 t/min om de prestaties vanuit stilstand verder te verbeteren. De gasrespons is nog directer. Naast kortere schakeltijden draagt de versnellingsbak ook bij tot een grotere dynamiek door later op en vroeger terug te schakelen.
Dynamic photo
  1. Sportievere vooras: vooraan is een McPherson-veerpootas met een nieuwe scharnierlager gemonteerd, wat een groter negatief wielcamber mogelijk maakt. Vergeleken met het vorige model is het camber vooraan meer dan verdubbeld tot net geen 1,5 graden. Die grotere helling ten opzichte van het wegdek, met name de grotere hoek tussen het wielvlak en de verticale as, verbetert niet alleen de stuurrespons, maar ook de laterale controle, wat meer grip en dynamiek in bochten betekent. In combinatie met de stijvere driehoekige wieldraagarmen verschaft dat de S3 een nog levendiger rijgedrag.
  2. Geoptimaliseerde progressieve stuurinrichting: de S3 heeft standaard een progressieve stuurinrichting, die het voordeel heeft van een hoekafhankelijke overbrengingsverhouding. Dat betekent dat de besturing directer wordt naarmate de bestuurder meer instuurt. Om een beter stuurgevoel te realiseren zijn de stuureigenschappen aangepast. Vooral in de rechtuitstand is de besturing meer gecentreerd, wat de precisie en feedback bevordert met het oog op een algeheel beter rijgedrag.
  3. Krachtigere remmen: de toegenomen rijdynamiek betekent ook dat er meer van de remmen wordt gevergd. De S3 heeft nu grotere geventileerde schijven op de vooras. De 18 duim grote stalen rem meet 357 mm in diameter en is met 34 mm 4 mm dikker dan voorheen. Ook nieuw zijn de remklauwen met twee zuigers vooraan. Ze zorgen voor nog betere remprestaties, samen met de grotere remblokken en het grotere wrijvingsoppervlak van de schijven, die een aanzienlijk hogere thermische weerstand en dus ook hogere belastbaarheid hebben.
  4. Banden voor hogere prestaties: met de upgrade van de S3 zijn twee nieuwe 19-duimsbanden in maat 235/35 toegevoegd aan het gamma: high-performance banden met geoptimaliseerd rijgedrag op droog wegdek en verbeterde remprestaties, en uitgesproken sportieve banden van Falken. De banden bieden opmerkelijk veel grip en een nauwkeurige spoorstabiliteit, vooral op droog wegdek. Bovendien bieden de D-labelbanden een nauwkeurig rijgedrag over het hele snelheidsbereik.
  5. De volgende generatie elektronische stabiliteitscontrole: alle ophangingscontrolesystemen in de S3 zijn specifiek afgesteld met het oog op een dynamische respons bij het insturen en op een dynamisch rijgedrag. De wielselectieve koppelcontrole – een softwarefunctie van de elektronische stabiliteitscontrole (ESC), die ingrijpt door de twee wielen aan de binnenkant van de bocht licht af te remmen tijdens sportief bochtenwerk – is doorontwikkeld, net als het tractie- en vertragingsgedrag. Het verschil in aandrijfkrachten betekent dat de S3 gemakkelijker instuurt en de stuurhoek nauwkeuriger volgt. De verhoogde rijdynamiek gaat hand in hand met een verbeterde stabiliteit op de limiet. De sportmodus van de ESC is ontworpen voor maximale dynamiek in combinatie met de motor, versnellingsbak en koppelsplitter.
Static photo