Mercedes-AMG meest succesvolle constructeur op de CrowdStrike 24 Hours of Spa met zes podiumplaatsen

  • De constructeurs eer van “Coupe Du Roi” gaat naar Mercedes-AMG tijdens de endurance klassieker in België
  • Klasseoverwinningen voor de Mercedes-AMG GT3 in de GOLD-, SILVER- en PRO-AM-classificaties
  • Performance Teams blijven pech hebben in een turbulente race ondanks sterke prestaties

De zwaarste GT3-race ter wereld schrijft zijn eigen verhalen. Mercedes-AMG Customer Racing ondervond dit op extreme wijze tijdens de 76ste editie van de CrowdStrike 24 Hours of Spa. De beste Mercedes-AMG GT3 startte de race op zaterdag om 16.30 uur vanaf de tweede plaats op de grid met een veelbelovende startpositie. Na een voorsprong in de beginfase werden de Performance Teams gedwarsboomd door een turbulente race op het Circuit de Spa-Francorchamps. Talrijke incidenten, onweersbuien en hevige regenval tijdens de nacht resulteerden in 22 Full Course Yellow-periodes. In totaal werd de race geneutraliseerd voor een periode van 9 uur en 16 minuten. Na 24 uur zagen negen van de 14 Mercedes-AMG GT3’s die aan de race waren begonnen de zwart-wit geblokte vlag. Als meest succesvolle fabrikant werd Mercedes-AMG bekroond met de prestigieuze “Coupe Du Roi”. De sterke resultaten in de individuele klassementen waren cruciaal voor dit succes. De Customer Racing-auto’s uit Affalterbach behaalden een één-twee in de PRO-AM-klasse en respectievelijk de eerste en derde plaats in het GOLD- en SILVER-klassement.

Drie klasseoverwinningen voor de Mercedes-AMG GT3 in het individuele klassement
De GOLD Cup werd gewonnen door AlManar Racing by GetSpeed, die een uitstekende zevende plaats algemeen behaalde terwijl hij in de eerste ronde met de winnaar reed. De bemanning van de #777 Mercedes-AMG GT3 effende de weg met een vlekkeloze race en de juiste tactische beslissingen. Het Haupt Racing Team rondde een dubbel podium af op de derde plaats. In het eerste derde deel van de race had de #77 een ronde verloren door een incident. Na vier uur stond het team op de 52e plaats in het algemeen klassement en zette vervolgens een vastberaden comeback neer. In de SILVER-categorie behaalde #3 GetSpeed nog een klasseoverwinning. Nog een Mercedes-AMG GT3 haalde het podium in de klasse met de #57 van Winward Racing op de derde plaats. CrowdStrike by Riley en het Uno Racing Team met Landgraf vierden een één-twee in het PRO-AM-klassement.

Mercedes-AMG Performance Teams pech in strijd om eindzege op Spa-Francorchamps
Mercedes-AMG Team MANN-FILTER was vanaf het begin van de race in sterke vorm. Lucas Auer (AUT) nam aanvankelijk de leiding. Een lekke band veroorzaakt door koolstofresten wierp het team kort daarna terug. De #48 Mercedes-AMG GT3 werkte zich na tegenslagen keer op keer op in de rij. Direct na de helft leidde een contact buiten hun schuld tot een voortijdig einde van de race. Mercedes-AMG Team GetSpeed hield zijn kansen op de eindzege tot in de vroege uurtjes levend. Het team bevond zich op een veelbelovende tiende positie toen de linker voorwielnaaf rond 8.00 uur CEST brak als gevolg van een aanrijding. Jules Gounon (AND) bracht de auto met nummer 2 op eigen kracht terug naar de pits. Hoewel de auto daar in eerste instantie werd gerepareerd, werd hij kort daarna om veiligheidsredenen teruggetrokken.
De 24-uursrace was een achtbaanrit voor het Mercedes-AMG Team GruppeM. Na een ongelukkige start vanaf de 52e plaats in de kwalificatie had het Performance Team zich bij vlagen opgewerkt naar de topposities. In de loop van de nacht beschadigde een spin echter de vloer van de #130-inschrijving. De schade nam toe naarmate de race vorderde. Na een reparatie besloot het team de auto kort na 8.00 uur CEST aan de kant te zetten vanwege het aanzienlijke tijdverlies.

“Wat de race om de eindzege betreft, verliep het niet zoals we ons hadden voorgesteld. Onze Performance-auto’s hadden de snelheid om op het podium te eindigen. Helaas verloren we alle drie de inschrijvingen in de moeilijkste omstandigheden. Maar om deze extreem veeleisende 24-uursrace als meest succesvolle fabrikant uit te rijden, maakt me des te blijer en we zijn trots op de Coupe Du Roi. Ik breng hulde aan onze Mercedes-AMG Customer Racing Teams voor het behalen van drie klasseoverwinningen en in totaal zes podiumplaatsen in deze turbulente race. Met name de #777 van AlManar Racing by GetSpeed zette een sterke prestatie neer en werd beloond met een zevende plaats algemeen. Felicitaties aan Aston Martin en Comtoyou Racing met hun welverdiende overwinning.”
Stefan Wendl, hoofd Mercedes-AMG Customer Racing

“We hadden een ongelooflijk snelle auto en konden bij de start het tempo bepalen. Helaas werden we herhaaldelijk teruggeworpen door pech en als je eenmaal achteraan staat, wordt het erg moeilijk. Het was een zware race voor ons met een zwaar einde. Iemand maakte contact met mijn auto bij de herstart in bocht één. Ik denk dat ze achter me aan het vechten waren en dat een van hen het bij het verkeerde eind had. Om zo met pensioen te gaan is echt heel teleurstellend.”
Lucas Auer, Mercedes-AMG Team MANN-FILTER #48

“De race is er zeker niet een waar we met plezier aan terug zullen denken. Helaas hadden we in de ochtenduren een onherstelbaar defect, wat voor ons eigenlijk heel ongebruikelijk is. Tot die tijd zaten we vooraan. Al met al was het een zeer uitdagende en onvoorspelbare race. Toch heeft ons team een succesvol weekend kunnen vieren met overwinningen in de GOLD en SILVER klassen. En we hebben onze zinnen gezet op de eindzege volgend jaar.”
Jules Gounon, Mercedes-AMG Team GetSpeed #2

“Het was een ongelooflijke week met veel uitdagingen. Er zijn zoveel factoren waar je op moet reageren bij endurance racen. In een tijdsbestek van vier uur slaagden we erin om met een geweldige strategie naar de eerste positie op te schuiven. Het was zonde om de auto met pensioen te moeten sturen. Maar we hadden een goed tempo en lieten een geweldige race zien tot aan de uitvalbeurt, waar we trots op mogen zijn. Aan de andere kant heb ik ook een paar foutjes gemaakt, wat zeker normaal is voor een rookie in zijn eerste GT3-race. Het was voor mij een zeer leerzame ervaring. Veel dank aan Mercedes-AMG voor de fantastische kans.”
Frederik Vesti, Mercedes-AMG Team GruppeM #130

“Dat was een fantastische, maar ook heel hectische race. De omstandigheden en de posities veranderden eigenlijk voortdurend. Mijn hartslag was de hele tijd erg hoog. Maar al het werk heeft zijn vruchten afgeworpen en ik ben erg blij met het resultaat. We wonnen de klasse en eindigden als derde in het IGTC-klassement, iets waar we erg trots op mogen zijn.”
Al Faisal Al Zubair, AlManar Racing door GetSpeed #777

“We hebben zoveel tegenslagen gehad dat ik ze niet eens allemaal zou kunnen opnoemen als ik terugkijk. Na ongeveer vier uur hadden we contact en verloren we een ronde in het grind. We konden ons in het donker in de regen terugwerken naar de leidende ronde. Omdat we niet in de PRO-klasse zaten, mochten we onszelf unlappen tijdens de vele safety car-periodes. We hoopten altijd dat we de achterstand weer zouden kunnen inhalen. ’s Morgens op een opdrogende baan behoorden we zelfs tot de snelsten. Dat laat maar weer eens zien dat je gewoon niet kunt opgeven.”
Jusuf Owega, Haupt Racing Team #77

“Het is een groot succes voor ons hele team. Iedereen heeft geweldig werk geleverd en Mercedes-AMG heeft ons voorzien van een sterke auto. Het was een zeer turbulente race met wisselvallige omstandigheden, maar we slaagden erin om uit de problemen te blijven en namen de juiste beslissingen in de bandengok. Het winnen van de 100ste verjaardag van de race voelt heel goed.”
George Kurtz, CrowdStrike door Riley #4

“Ik ben vooral blij met het succes van de #777, want AlManar zijn niet alleen klanten, maar ook vrienden. De hele race was moeilijk te voorspellen qua strategie. We hebben ook een keer de verkeerde beslissing genomen en droge banden gemonteerd net voordat de regen naar beneden kwam. Gelukkig overkwam ons dat niet zomaar. Over het algemeen zie ik onze teamprestaties met één lachend en één huilend oog. Beide klantenauto’s zagen de zwart-wit geblokte vlag en wonnen hun klasse. Maar dat is natuurlijk geen troost voor de pensionering van onze #2. Het was moeilijk om overal buiten te blijven.”
Adam Osieka, teambaas GetSpeed

Resultaat Mercedes-AMG CrowdStrike 24 Hours of Spa 2024*:

Pos.
Algemeen
Pos.
Klasse
Nee. Team Stuurprogramma ‘s Ronden Rooster
7 1 GOUD 777 AlManar Racing door GetSpeed Al Faisal Al Zubair (OMA), Dominik Baumann (AUT), Philip Ellis (SUI), Mikaël Grenier (CAN) 478 12.
17 3 GOUD 77 Haupt Racing Team Michele Beretta (ITA), Arjun Maini (IND), Jusuf Owega (GER) 476 10.
18 11
PRO
9 Boutsen VDS Thomas Drouet (FRA), Maximilian Götz (GER), Ulysse de Pauw (BEL) 476 8.
25 1 ZILVER 3 GetSpeed (Snelheid halen) Anthony Bartone (De V.S.), James Kell (GBR), Yannick Mettler (SUI), Aaron Walker (GBR) 474 49.
28 3 ZILVER 57 Het Rennen van Winward Daan Pijl (NED), Colin Caresani (NED), Tanart Sathienthirakul (THA) 473 29.
29 1
PRO-AM
4 CrowdStrike door Riley Colin Braun (De V.S.), Nicky Catsburg (NED), Ian James (GBR), George Kurtz (De V.S.) 472 60.
31 4

ZILVER

90 Madpanda Motorsport Patrick Assenheimer (GER), Karol Basz (POL), Ezequiel Pérez Companc (ARG), Alain Valente (SUI) 471 44.
36 2

PRO-AM

16 Uno Racing Team met Landgraf Indy Dontje (NED), David Pun (CHN), Rio (FIA), Kevin Tse (FIA) 457 53.
42 5

GOUD

60 2 Zeeën Motorsport Isa Al Khalifa (BRN), Frank Bird (GBR), Martin Kodric (CRO), Lewis Williamson (GBR) 430 26.
Niet gefinisht Niet gefinisht

ZILVER

10 Boutsen VDS Sébastien Baud (FRA), César Gazeau (FRA), Roee Meyuhas (USA), Aurélien Panis (FRA) 448 34.
Niet gefinisht Niet gefinisht

PRO

2 Mercedes-AMG Team GetSpeed Jules Gounon (AND), Fabian Schiller (GER), Luca Stolz (GER)

 

283 5.
Niet gefinisht Niet gefinisht

PRO

130 Mercedes-AMG Team GruppeM Ralf Aron (EST), Daniel Juncadella (ESP), Frederik Vesti (DEN)

 

276 52.
Niet gefinisht Niet gefinisht

PRO

48 Mercedes-AMG Team MANN-FILTER Lucas Auer (AUT), Maro Engel (GER), Daniel Morad (CAN) 222 2.
Niet gefinisht Niet gefinisht

PRO-AM

888 Triple Acht JMR Prins Jefri Ibrahim (MAS), Martin Konrad (AUT), Jordan Love (AUS), Alexander Sims (GBR)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait