Belgisch en Europees rallykampioen neemt voortouw in een Volvo S60 Polestar tijdens Rallye Monte Carlo Historique. Volvo Amazon 123GT van Mulier-Goris gaat in zijn spoor.

De Rally van Monte Carlo is een van de oudste en beroemdste rally’s ter wereld. De eerste editie vond plaats in 1911. De Rallye Monte Carlo Historique is een speciale editie van de rally voor wagens van 1955 tot 1980. Deze veeleisende winterrally start net zoals vroeger in diverse steden in Europa (Glasgow, Kopenhagen, Stockholm, Bad Homburg, Reims en Barcelona) en eindigt in Monte Carlo. De rally telt veel klassementsproeven over smalle bergweggetjes met een groot aantal haarspeldbochten.

IMG_0269

Patrick Snijers en Roel Geraerts gaan in de 367pk sterke S60 Polestar de weg verkennen van deze 20ste editie “Rallye Monte Carlo Historique” voor een aantal Belgische deelnemers. Deze wagen spurt van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden, en is daarmee de snelste Volvo ooit. Snijers, 7voudig Belgisch kampioen en Europees rallykampioen, is uitermate goed geplaatst om als ijs-spion (ouvreur) deze Volvo te smaken. Snijers neemt het voortouw in de Polestar; als geen ander kan hij als ‘Monte Carlo’ veteraan, samen met Roel Geraerts, de kritische weersomstandigheden doorgeven aan Stoffel Mulier en copiloot Chris Goris met hun Volvo Amazon 123GT uit 1967. Deze informatie laat hen en nog 3 andere teams toe om bv. een juiste bandenkeuze te maken. Zo kunnen ze in optimale omstandigheden en veiligheid de 14 proeven, verspreid over 5 dagen én nachten, afleggen. Wie weet halen ze hierdoor een Belgische teamprijs binnen.

 

Inderdaad, om races en kampioenschappen te winnen moet een wagen de geruite vlag bereiken. Dat is ook de ingenieurs filosofie geweest bij Polestar, performance partner van Volvo sinds 1996: optimaal uitgebalanceerd, veilig en voorspelbaar! Deze troeven zullen goed van pas komen op een uitdagende meerdaagse welke typisch getekend wordt door ijs, sneeuw, mist en winterse taferelen. In die zin zal de Polestar het enthousiaste verkennersteam Snijers/Geraerts makkelijk weten op te winden op de bochtige bergwegen zonder dat ze ook maar iets op comfort en controle moeten toegeven. De Polestar zal zijn uitgekiende grip op de bergwegen goed kunnen benutten maar zal, aangedreven door een speciale versie van Volvo’s bekroonde viercilinder Drive-E-motor, zijn begrensde topsnelheid van 250 km/u niet moeten aanspreken…. Het wordt genieten op de besneeuwde bergwegen met de BorgWarner-vierwielaandrijving en de nieuwe Polestar-geoptimaliseerde Geartronic-achttrapsautomaat die de 470Nm koppel netjes op de grond weet over te brengen.

DSC_0177

Volvo viert al zijn 90ste verjaardag in 2017, maar 60 jaar terug genoot Volvo reeds een ijzersterke reputatie in de rallysport dankzij de PV544 en de Volvo Amazon. Volvo is steeds een geducht en gevreesde deelnemer geweest omwille van haar sportiviteit gekoppeld aan absolute betrouwbaarheid. De Volvo Amazon 123GT bekroonde in 1967, als sportieve uitvoering, de vele rallysuccesssen die Volvo reeds genoot. De Volvo Amazon 123GT van Mulier-Goris werd destijds in Gent gebouwd met de 115pk sportieve motor van de Volvo 1800S, overdrive en hardere ophanging en is uitgerust met het optionele sperdifferentieel.

 

Net als de Polestar vandaag was de Volvo Amazon 123GT destijds een zeer snelle wagen die u elke dag van het jaar kan gebruiken. Met de 50ste verjaardag van de 123GT worden diezelfde troeven nog eens lekker onderstreept door Polestar, het performance-merk van Volvo Cars.

 

Samenkomen in Reims met de andere Belgen doen Stoffel Mulier en Chris Goris met hun Volvo 123GT op donderdag 25 januari. Vrijdagavond, in het centrum van Reims, wordt de officiële start gegeven onder grote publieke belangstelling. De rally zal zijn apotheose kennen tijdens de nacht van dinsdag op woensdag op het hoogste punt van de laatste klassementsproef: de bijna 1900 meter hoge “Col de Turini”, waar zich ieder jaar een massa mensen verzamelt om de rijders voorbij te zien komen.

 

Volvo Cars Belgium wenst alle deelnemers veel rijplezier in optimale omstandigheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait