SPA Classic op 19-21 mei


 

OP HET MOOISTE CIRCUIT TER WERELD

Spa-Classic, dat in 2011 voor de eerste keer werd georganiseerd, is in amper enkele jaren tijd uitgegroeid tot een van de belangrijkste Europese evenementen voor klassieke raceauto’s. De 6e editie van SpaClassic in 2016 voldeed in alle opzichten aan de hooggespannen verwachtingen, want tijdens het raceweekend kwamen 17.000 toeschouwers kijken naar de demonstratie van 1.500 historische auto’s (clubs en wedstrijden). Hierdoor was deze editie een van de meest prestigieuze organisaties op de kalender – niet alleen omwille van de prachtige omgeving, maar ook omwille van de kwaliteit van het startveld in iedere categorie.

 

Het wereldbekende circuit van Spa-Francorchamps baant zich een weg tussen de Ardense heuvels en heeft bochten waarvan de namen evenveel weerklank vinden als de voormalige slagvelden in de streek. Bovendien staat de geschiedenis van de baan bol van glorieuze momenten en legendarische overwinningen. Waarin de wispelturige weersomstandigheden heel vaak een hoofdrol speelden. Het resultaat is een uniek decor, klimaat en sfeer voor een evenement dat op korte tijd heel veel aan kracht, ervaring en volwassenheid heeft gewonnen. Waarin helden van weleer en machines uit lang vervlogen tijden opnieuw tot leven worden gewekt. En bij iedere start wordt een hele cavalerie onder luid gebulder losgelaten in de richting van Eau Rouge, waarna koers wordt gezet naar de Raidillon.

 

Voor de editie van 2013 riep Peter Auto de Heritage Touring Cup in het leven, als eerbewijs aan deze endurancetempel, waar de bekende 24 uren van Spa-Francorchamps voor toerwagens werden verreden. Het startveld voor de Heritage Touring Cup is intussen blijven groeien, met steeds meer auto’s die in het verleden het mooie weer maakten in deze discipline. De Heritage Touring Cup is in 2017 dan ook weer een van de hoogtepunten in het programma van Spa-Classic. Daarnaast komen nog zes even aantrekkelijke raceklassen aan de start, waaronder de Group C Racing-categorie en de laatste aanwinst – de Euro F2 – evenals een startveld dat op uitnodiging aan de slag gaat – de Formula Vee.

En dan zijn er natuurlijk nog de talrijke animaties en het treffen van de merkenclubs, met delegaties van steeds meer merken, zonder wie dit feest niet compleet zou zijn.

 

Toerwagens OP BEKEND TERREIN

De Heritage Touring Cup, die voor de vijfde opeenvolgende keer helemaal bovenaan de affiche prijkt, belooft weer een van de hoogtepunten van het weekend te worden. Net als Le Mans de tempel is van enduranceraces voor prototypes en Grand Tourisme-auto’s, was Spa-Francorchamps vanaf het begin een bedevaartsoord voor de liefhebbers van toerwagenraces, met als absolute uitschieter de bekende 24 uursrace, waarin de meeste merken en de bekendste coureurs aan de start verschenen.

Tijdens de lange glorieperiode van deze categorie slaagden heel wat constructeurs erin om hun meest emblematische modellen in de strijd te gooien en ook om te winnen. BMW was een van de trouwste klanten in de Ardennen en stuurde drie decennia lang een sterke delegatie naar het circuit, bestaande uit de 1800 Ti in de jaren ’60 tot de bekende M3’s in de jaren ’90. De berlines uit München behaalden maar liefst 21 overwinningen tijdens de 24 uren van Spa-Francorchamps en zijn daarmee de absolute recordhouders. Toch keken ze hierbij vaak tegen een bijzonder gemotiveerde concurrenten aan… die ook af en toe eens als eersten over de finish gingen. Voorbeelden daarvan zijn de Alfa Romeo GTA en GTV, de Mercedes 300 SE, de Ford Mustang en de Ford Capri RS, de Porsche 991, de Mazda RX-7 en de Jaguar XJS.

 

 

STARTVELDEN by Peter Auto

= Classic Endurance Racing 1 – GT 1966 / 1974 & Protos 1966 / 1971

= Classic Endurance Racing 2 – GT 1975 / 1979 & Protos 1972 / 1981

= Heritage Touring Cup – Toerwagens van 1966 tot 1984

= Sixties’ Endurance – Sportauto’s van vóór 1963 en GT’s van vóór 1966

=Trofeo Nastro Rosso – – Italiaanse sportauto’s en GT’s van vóór 1966 en, op uitnodiging, enkele uitzonderlijke andere modellen

= Group C – Prototypes van 1982 tot 1993

= Euro F2 – Formule 2, Formule B en Formule Atlantic van 1967 tot 1978

Written By
More from Alain Mervilde

Derde opeenvolgend podium voor Guillaume De Ridder

Na reeds twee podiumplaatsen in Zweden én Canada, liet de Belgische piloot...
Read More

Geef een reactie