Ford Focus Active

Volledig nieuwe cross-over Ford Focus Active verenigt de veelzijdigheid van een SUV met de toonaangevende rijervaring van de Focus

  • Ford lanceert de extra veelzijdige en robuust gelijnde Focus Active vijfdeurs en Clipper voor het groeiende aantal SUV- en cross-overklanten in Europa.
  • De jongste telg van de Ford Active-familie vervoegt de Fiesta Active en KA+ Active met een verhoogde rijhouding, een gespierde SUV-stijl en een geoptimaliseerd chassis voor een toonaangevend rijgedrag.
  • De capaciteiten op ruwe wegen werden verbeterd met de inschakelbare rijmodi ‘Slippery’ en ‘Trail’ Het ruime, praktische en geraffineerde interieur ondersteunt de actieve levensstijl van avontuurlijke gezinnen.
  • Hij beschikt over krachtige en zuinige Ford EcoBoost-benzinemotoren en EcoBlue-diesels, geavanceerde rijhulpsystemen en een achttrapsautomaat

Sint-Agatha-Berchem, 21 november 2018 – De volledig nieuwe cross-over Ford Focus Active vult het geruststellende, intuïtieve en meeslepende rijgedrag van de volledig nieuwe Focus aan met het veelzijdige karakter van een SUV

De Ford Focus Active wordt verkrijgbaar als een ruime vijfdeurs en Clipper en onderscheidt zich door zijn robuuste koetswerkdesign, zijn hogere bodemvrijheid en zijn specifieke chassisafstelling. Hierdoor wordt het toonaangevende rijgedrag van de Focus aangevuld met allewegencapaciteiten en krijgt hij een hoge rijhouding die de bestuurder meer zelfvertrouwen geeft voor stads- en snelwegritten.

De actieve levensstijl van het groeiende aantal SUV- en cross-overklanten wordt bovendien ondersteund door de bijkomende standen ‘Slippery’ (glad) en ‘Trail’ (onverhard) van het Selectable Drive Modes-systeem van de Focus Active en door de standaard dakrails om fietsen en sportuitrusting te vervoeren.

Op motorvlak kan hij beschikken over geavanceerde krachtbronnen* zoals de krachtige en zuinige 1.0 en 1.5 EcoBoost-benzinemotoren met vermogens tot 182 pk en de 1.5 en 2.0 EcoBlue-diesels met vermogens tot 150 pk. Alle motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een achttrapsautomaat.

Eveneens van de partij zijn de geëvolueerde versies van de geavanceerde rijhulpsystemen die eerder dit jaar werden voorgesteld op de volledig nieuwe Focus: Fords Adaptive Cruise Control, Adaptive Front Lighting-systeem en Active Park Assist.

“In oktober van dit jaar lag de SUV-verkoop van Ford 19 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar, waardoor SUV’s vandaag de dag meer dan een vijfde van de volledige Ford-verkoop voor hun rekening nemen. Onze Active-familie biedt klanten cross-overs met een aantrekkelijke SUV-stijl”, verklaarde Roelant de Waard, vicepresident Marketing, Sales & Service bij Ford of Europe. “De volledig nieuwe Focus Active ziet er niet alleen fantastisch uit, zijn specifieke onderstel en nieuwe inschakelbare rijmodi verzekeren ook uitstekende allewegencapaciteiten voor gezinnen die graag de platgetreden paden verlaten.”

De volledig nieuwe Focus Active is het derde model in Fords nieuwe cross-overfamilie, nadat de constructeur eerder dit jaar de volledig nieuwe Fiesta Active en de nieuwe KA+ Active lanceerde.

Geschikt voor ruwe wegen. Eén en al rijplezier

Het onderstel van de Focus Active, dat zowel in de vijfdeursversie als de Clipper-uitvoering standaard is uitgerust met de geavanceerde onafhankelijke SLA-ophanging achteraan (Short Long Arm), beschikt over unieke veren, schokdempers, stabilisatorstangen en geometrieën voor- en achteraan, terwijl de rijhoogte voor- en achteraan met respectievelijk 30 en 34 millimeter steeg ten opzichte van de standaard Focus.

Het SLA-systeem optimaliseert het comfort en de respons en beschikt over een geïsoleerd subframe dat bij grote oneffenheden in het wegdek de gewenste balans tussen voor- en achterwielophanging verzekert voor aangenamere ritten. De voeringen uit diverse materialen hebben verschillende stijfheidseigenschappen wanneer ze in verschillende richtingen worden belast om kleine oneffenheden beter te dempen en lawaai, trillingen en hardheid te verminderen. De unieke SLA-geometrie maakt andere demperconfiguraties mogelijk voor de Clipper-versies, zodat de auto wendbaar en responsief blijft, zelfs met een volgeladen koffer. Ze helpt ook de kofferruimte te maximaliseren met een bredere laadvloer.

Voor meer comfort en duurzaamheid op ruwe wegen zijn de 17” lichtmetalen velgen geschoeid met 215/55 R17-banden met een hoger profiel. 18”-velgen met bandenmaat 215/50 R18 zijn eveneens verkrijgbaar. Behalve de modi Normal, Sport en Eco, die standaard voorzien zijn in het Selectable Drive Modes-systeem van de Focus, biedt de Focus Active nog twee aanvullende modi:

  • Slippery (glad), die de afstelling van het ESC-systeem en de tractiecontrole afstemt op meer zelfzekerheid op gladdere ondergronden zoals modder, sneeuw en ijs. Deze stand reduceert ook wielspin in rechte lijn en bij het vertrekken vanuit stilstand, en levert een passievere gasrespons.
  • Trail (onverhard), die het elan op zachte ondergronden zoals zand helpt aan te houden. Deze modus regelt ook het antiblokkeerremsysteem om meer wielslip toe te laten, configureert de tractiecontrole voor meer wielspin om zand, sneeuw of modder af te voeren van de banden en verzekert een passievere gasrespons.

 

Robuust, ruim en veelzijdig

Unieke stijldetails geven de Focus Active zowel vanbinnen als vanbuiten een opvallend, veelzijdig en robuust karakter. Het donkere radiatorrooster met uniek roosterpatroon kreeg een donkere rand in een kleur die ook terugkomt in de beschermstrips. Die laatste lopen van de voorbumperlip over de wielkasten en de flanken tot aan de achterkant.

De voor- en achterbumperdesigns zijn ook uniek voor de Focus Active, net als de zilverkleurige bodemplaten voor- en achteraan en de designs van de lichtmetalen velgen. Levendige lakkleuren zijn onder meer het nieuwe Metropolis White en Orange Glow en klanten kunnen naargelang de gekozen koetswerkkleur ook opteren voor een contrasterend dak.

Binnenin zorgen het lederen stuurwiel, de lederen versnellingspookknop, de glanzende accenten op het dashboard en de deurpanelen en de Active-dorpellijsten voor een hoogwaardige uitstraling. De zetels met hoge zijsteunen zijn bekleed met een opvallende Active-stof met blauwe stiknaden en ook matten met blauwe stiknaden zijn verkrijgbaar.

De volledig nieuwe Focus biedt ook meer interieurruimte dankzij de ruim 50 millimeter langere wielbasis (in vergelijking met het vorige model) en de vlakke vloer. Zo genieten de inzittenden voorin van een royale schouderruimte van 1.421 millimeter en is het instrumentenbord gepositioneerd om de binnenruimte te optimaliseren. De smallere middenconsole, de elektrische parkeerrem en de draaiknop voor de achttrapsautomaat maken eveneens ruimte vrij voor de bestuurder en voorpassagier.

De knieruimte voor de achterpassagiers groeide met meer dan 50 millimeter in vergelijking met de vorige Focus en bedraagt nu 81 millimeter, een record in deze klasse. De schouderbreedte achteraan steeg zelfs met bijna 60 millimeter in vergelijking met de vorige Focus. Dat ruimtegevoel wordt nog versterkt door de achterdeuren zo te ontwerpen dat de ruiten in de achterste stijl doorlopen, wat een opener gevoel geeft.

De comfort- en gemaksuitrusting maken de Focus Active nog veelzijdiger voor avontuurlijke gezinnen. Met de handen vol kampeermateriaal de koffer openen is kinderspel dankzij de handenvrije achterklep van Ford: een eenvoudige trapbeweging onder de achterbumper volstaat om de koffer te openen.

Ook de viervoeter van het gezin kan mee op avontuur: de koffer met een maximale inhoud van 1.653 liter werd ontworpen om plaats te bieden aan een grote hondenren. De Ford-ingenieurs creëerden zelfs een oplossing om de bagageafdekking op te bergen wanneer deze niet in gebruik is: ze past netjes onder de nieuwe, flexibele koffervloer en laat zich eenvoudig verwijderen door de riemen los te maken.

Fords communicatie- en entertainmenttechnologie SYNC 3 stelt bestuurders in staat om het audio- en navigatiesysteem, de klimaatfuncties en aangesloten smartphones te bedienen met eenvoudige gesproken commando’s en beschikt over een 8”-kleurenscherm dat kan worden bediend met knijp- en veegbewegingen. Het systeem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto™ en is verkrijgbaar in combinatie met een hoogwaardig audiosysteem van B&O, dat alle inzittenden in concertzaalkwaliteit laat genieten van de soundtrack van hun avontuur.

De nieuwe geïntegreerde FordPass Connect-modem vormt de Focus Active zelfs om tot een mobiele wifi-hotspot waarop maar liefst tien toestellen kunnen worden aangesloten. Een draadloos laadoppervlak onder het instrumentenbord biedt de inzittenden de mogelijkheid om compatibele smartphones eenvoudig op te laden en verbonden te blijven onderweg.

Moeiteloos cruisen met geavanceerde motoren en technologieën

De volledig nieuwe Focus Active beschikt over een compleet gamma geavanceerde rijhulpmiddelen die eerder dit jaar werden geïntroduceerd door de nieuwe Focus. Die technologieën worden naadloos geïntegreerd om tot een intuïtieve, stressreducerende en geraffineerde rijervaring te komen. Enkele voorbeelden:

  • Adaptive Cruise Control, nu uitgebreid met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane Centring om moeiteloos om te gaan met stop-startverkeer
  • Het Adaptive Front Lighting System van Ford, met een nieuwe voorspellende bochtverlichting en op verkeersborden gebaseerde verlichting die gebruikmaken van een camera: door bochten in de weg en – een primeur in de autosector – verkeersborden in het oog te houden, passen ze de koplamppatronen vooraf aan, voor een betere zichtbaarheid
  • Active Park Assist 2 schakelt, accelereert en remt nu ook zelf om manoeuvres volautomatisch uit te voeren met een druk op een knop
  • Het head-up display van Ford, dat voor het eerst verkrijgbaar is op Europese modellen, helpt bestuurders hun aandacht op de weg te houden
  • Evasive Steering Assist, een primeur in dit segment, helpt bestuurders om stilstaande of tragere voertuigen te omzeilen, zodat ze botsingen kunnen vermijden

 

Kopers van de Focus Active krijgen de keuze tussen een gamma geavanceerde Ford EcoBoost-benzinemotoren en Ford EcoBlue-diesels met een geoptimaliseerd vermogen en raffinement. Deze krachtbronnen zijn standaard uitgerust met Auto Start-Stop om de gebruikskosten te verlagen, terwijl de soepel schakelende zesversnellingsbak en de nieuwe achttrapsautomaat bijdragen tot het rijgemak. De geavanceerde achttrapsautomaat past zich aan verschillende rijstijlen aan om de schakelovergangen te optimaliseren.

Fords meermaals bekroonde 1.0 EcoBoost-benzinemotor met 125 pk stelt zich tevreden met 4,8 liter brandstof per 100 kilometer en stoot slechts 107 g/km CO2 uit. Bij de 1.5 EcoBoost-motor met 150 pk is dat 5,3 l/100 km en 121 g/km, voor de 1.5 EcoBlue-diesel met 120 pk 3,5 l/100 km en 93 g/km en voor de 2.0 EcoBlue-diesel met 150 pk 4,4 l/100 km en 114 g/km.

De volledig nieuwe cross-over Ford Focus Active, die wordt gebouwd met gloednieuwe procedés in de Ford-fabriek van Saarlouis (Duitsland), is vanaf nu te bestellen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tags from the story
, ,
Written By
More from Alain Mervilde

Kobus en de Wild na een sterke eindsprint 7de in Ieper

“Het ging waanzinnig hard” Renties Ypres Rally 2018 Hermen Kobus en Erik de...
Read More