Paris Rétromobile 2015: the place to be!

Rétromobile is telkens rood aangekruist in onze oldtimeragenda want samen met enkele andere evenementen in Europa behoort Rétromobile tot de niet te missen rendez-vous. ‘Bien sûr!’
Deze aflevering was er ook weer een van hoog niveau als je bedenkt dat er maar liefst drie van de zes Bugatti Royale te kijk stonden, een waar bravourstuk!
Daarnaast was er ook een mooie en uitgebreide expo van diverse Pegaso’s en een greep uit de collectie van de Italiaanse architect en oldtimerfreak Corrado Lopresto. Bij Peugeot is het dit jaar feest alom want de 402 blaast tachtig kaarsen uit, de 403 zestig, de 204 vijftig en de 604 veertig. Daarnaast zagen we ook de exclusieve Peugeot 401D Cabriolet met koetswerk van Crouzier die ooit behoorde aan de beroemde showvedette ‘Mistinguett’.
Op de stand was overigens ook een echte barnfind te zien: een Peugeot 163 Fourgonnette uit 1922 die verleden jaar tijdens de afbraakwerken van een gebouw in Lyon plotseling te voorschijn kwam… Sprookjes bestaan dus echt.
Concurrent Renault was ook in feeststemming want daar viert de geniale R16 zijn vijftig jarig bestaan. Het project 114 werd vastgelegd in 1961 en in december 1964 vond de presentatie van de door Gaston Juchet zo mooi vormgegeven ‘R Seize’ plaats. Op de Rétromobile stand kon je het prototype van de R16 Coupé/Cabriolet bewonderen waarvan het ontwerp in 1963 ter discussie lag. De hoge productiekosten leidden er helaas toe dat de boel werd afgeblazen. ‘Dommage!’
Op enkele stands werd er ook hulde gebracht aan Jean-Albert Grégoire (1899-1992), die veelzijdige Franse ingenieur, verdediger van de voorwielaandrijving, atleet (rugby, verspringen enz.) en auteur van verschillende boeken. Heel mooi vonden we de Grégoire Sport, de 1930 Tracta, de electrische CGE Tudor uit 1941 en bovenal natuurlijk de door turbine aangedreven Socéma-Grégoire. De man was nogal overtuigd van zichzelf zoals je duidelijk kan lezen in zijn boeken maar het moet gezegd dat hij uitblonk op vele domeinen.
Bij Movendi kon je een prachtige Tatra T77A bewonderen waar nog rijkelijk werk aan was (licht eufemisme…) terwijl Christoph Grohe de originele Voisin C7 Chasserons 1927 van architect Le Corbusier had aangevoerd. Je vraagt je af waar ze het nog allemaal vandaan halen?
Een andere ongeziene barnfind was de imposante Delaunay Belleville uit 1913 met carrosserie van het Franse Rotschild die pas vorig jaar uit een schuur werd getrokken.
In onze opsomming vergeten we ongewild heel wat andere attracties maar Rétromobile loonde weerom de moeite zoals je kan merken in het hierna volgend fotomateriaal.
Last but not least was er ook nog de veiling van Artcurial waar we onvermijdelijk stonden te watertanden terwijl we over de collectie Baillon een afzonderlijk relaas brengen.
 
Tekst: Vincent Arpons.
Foto’s: Stephen Sarre en Annelies Van Belleghem (Collage d’images)
Written By
More from Alain Mervilde

MAZDA MX-30

MAZDA MX-30 – EEN ELEKTRISCHE AUTO VOOR HET MILIEU … EN DE...
Read More

Geef een reactie