Tesla S85D  korte Test.

Tesla S85D korte Test.

20 augustus 2015 0 Door Alain Mervilde

    Diegenen  die  nog  twijfels  hadden  over  het  bereik  van   elektrische  wagens  liepen  de  Tesla  Model  S  85D  nog  niet   tegen  het  lijf.

  Tot  voor  kort  was  dit  de  Tesla  met  het  grootste   bereik.  Stel  wel  “tot  voor  kort”  want  Tesla  is  non-­‐stop  bezig   met  het  updaten  en  verder  ontwikkelen  van  haar  modellen.     Zo  kan  je  Model  S  85D  sinds  kort  upgraden  naar  een  90D   waarmee  je  het  528km  tellende  rijbereik  opkrikt  met  6%.   Laat  ons  eerlijk  zijn,  de  term  pionier  is  nu  net  waar  het  bij   Model  S  allemaal  om  draait.  Het  bedrijf  dat  12  jaren  terug   nog  in  startfase  was  lijkt  nu  niet  alleen    helemaal   opgenomen  te  zijn  in  de  autocultuur  maar  staat  vanwege   zijn  innovatie  en  prestaties  bovenaan  in  haar  segment.  Zelfs   wie  weinig  van  auto’s  afweet  kent  het  merk  en  droomt   bewonderend  weg  als  de  naam  Tesla  valt.
“Model  S,  een  rollende  (r)evolutie”
Tesla’s  Model  S    is  zoals  het  merk  zelf  aangeeft  een  van  de  belangrijkste  evoluties   inzake  het  ontwikkelen  en  produceren  van  wagens  sinds  jaren.  Schrijf  dat  maar   toe  aan  de  compleet  andere  benadering  die  ze  bij  Tesla  namen  toen  ze  in  2003   besloten  auto’s  te  gaan  bouwen.  De  enthousiaste  ingenieurs  die  eerder  witte   raven  leken  startten  destijds  met  een  hele  andere  kijk  op  de  zaken  in  vergelijking   met  andere  conventionele  autobouwers.  Het  beeld  van  een  elektrische   automobiel  moest  en  zou  er  geheel  anders  gaan  uitzien.  Van  meet  af  aan  had  men   bij  Tesla  bepaalde  competitieve  doelen.  Het  bedrijf  zit  echter  nog  steeds  in  die   lijn  want    het  lijstje  met  primeurs  en  nieuwe  prestaties  blijft  in  sneltempo   groeien.  Wekelijks  valt  er  iets  nieuws  te  ontdekken  over  plannen  en  realisaties.   Laatst  brak  Tesla  haar  eigen  record  door  de  Ludicrous-­‐Mode  voor  te  stellen.  Een   sport-­‐modus  waarmee  de  grote  luxueuze  sedan  in  slechts  3  seconden  naar  100   sprint,  wat  gelijk  is  aan  1G.  Deze  modus  is  enkel  te  activeren  op  Model  S  P90D.   Noem  Model  S  gerust  een  rollende  (r)evolutie.  Het  is  duidelijk  dat  Tesla  op  alle   vlakken  het  voortouw  neemt  en  op  ongeziene  wijze  uit  de  hoek  komt.  Permanent   gratis  3G  internet  voor  elk  Model  S,  levenslang  gratis  gebruik  van  Tesla   Supercharger-­‐laadstations  en  het  feit  dat  alle  servicecenters  door  Tesla  zelf   uitgebaat  worden  onderstrepen  de  aparte  aanpak  die  Tesla  hanteert.
Tesla   murwde  zich  op  slechts  enkele  jaren  tijd  door  tot  het  premium-­‐segment.  Waar   andere  merken  jarenlang  zwoegen  om  een  zekere  vorm  van  credibiliteit  te   verkrijgen  doet  Tesla  dit  met  de  spreekwoordelijke  vingers  in  de  neus.  Helemaal   niet  onlogisch  dat  Tesla  momenteel  nummer  één  gerankt  staat  in  de  “creative   company  list”  van  het  befaamde  “Forbes  Magazine”.  Elon  Musk  lijkt  een  visionair   als  Steve  Jobs  en  Tesla  ging  duidelijk  aan  de  haal  met  de  C-­‐  (creativiteit)  Factor   van  Apple.  Die  laatste  blijkt  momenteel  te  werken  aan  een  revolutionaire  wagen   en  gaat  dezer  dagen  met  een  aanzienlijk  deel  van  de  Tesla-­‐techneuten  aan  de   haal.       “Critici  stelden  hun  mening  dadelijk  bij”     De  sublieme  wegligging  van  Model  S  85D  is  onder  meer  te  wijten  aan  de  ideale   gewichtsverdeling  (49/51)  en  de  vierwielaandrijving.  De  elektronische   technologie  stelt  het  mogelijk  om  100  maal  per  seconde  het  koppel  voor  elk  wiel   afzonderlijk  aan  te  passen.  Uiterst  veilig  en  efficiënt  dus.
Maar  dit  biedt  meer   mogelijkheden.  Wanneer  de  wagen  accelereert  wordt  het  koppel  op  de   achterwielen  opgevoerd  omdat  het  gewicht  zich  naar  achteren  begeeft.  Bij  het   remmen  neemt  de  elektromotor  van  de  vooras  meer  energie  terug  dan  de   achteras.  Iets  wat  men  met  een  niet  zou  kunnen  toepassen  op  een   vierwielaangedreven  wagen  met  een  enkele  motor.  Koppel  en  pk’s  kunnen  danig   worden  opgesplitst  door  gebruik  te  maken  van  2  motoren  wat  zich  uit  in  een   aandrijving  die  perfect  is  aangepast  aan  de  ondergrond  en  de   weersomstandigheden.  Omdat  het  grootste  gewicht,  de  batterij  en  de  motoren   zeer  laag  in  de  wagen  gemonteerd  werden    vertoont  de  wagen  geen  rolneiging.   Daarnaast  is  de  wagen  voorzien  van  elektrische  sturing  en  voel  je  nagenoeg  geen   trillingen  of  “lag”  in  het  stuur.
Tel  die  factoren  samen  en  je  krijgt  een  wagen  die   zich  tot  op  hoge  snelheid  toch  lekker  in  de  bocht  laat  sturen  en  ondertussen  echt   aan  de  aan  de  weg  blijft  kleven.  Bij  het  ontwikkelen  van  deze  luxe  sedan  werd  tot   het  uiterste  gegaan  om  de  wagen  zo  aerodynamisch  mogelijk  te  maken.  De   koetswerklijnen  zijn  special  gevormd  om  de  wind  uit  de  voorste  wielhuizen  te   houden.  Op  hogere  snelheid  zakt  de  wagen  tot  zijn  minimum  bodemvrijheid   waardoor  de  luchtweerstand  vermindert.  Naast  het  feit  dat  de  luchtinlaten   geblokkeerd  worden  wanneer  er  geen  luchtcirculatie  vereist  is  en  de   deurklinken  telkens  in  het  koetswerk  verzinken,  worden  “lift”  en  “drag”  tot  en   minimum  gereduceerd  door  tal  van  minieme  aanpassingen  onder  en  rond  de   wagen.  De  twee  elektromotoren  van  Model  S  85D  hebben  elk  slechts  één   bewegend  deel  namelijk  hun  rotor.  Hierdoor  kan  de  wagen  zich  op  een  vlotte  en   haast  geruisloze  manier  begeven  in  het  verkeer.  Dit  doet  niet  af  aan  de  veiligheid   in  het  verkeer  want  vanaf  30km/u  is  het  rolgeluid  van  de  aanzienlijk  grote   banden  (19”  &  21”)  duidelijk  merkbaar  voor  voetgangers.  Critici  die  nog  voor  ze   de  wagen  instappen  vermelden  dat  het  uitblijven  van  een   verbrandingsmotorgeluid  hetgene  is  wat  ze  meest  zullen  missen  stellen  hun   mening  dadelijk  bij  wanneer  ze  plaatsnemen  in  Model  S.  Je  moet  het  echt  voelen   om  het  te  geloven…
“Op  visite  in  de  toekomst”
 Plaatsnemen  in  de  model  S  is  zoals  op  visite  gaan  in  de  toekomst.   Je  grootouders  zouden  hun  ogen  namelijk  niet  geloven.  Dit  is  het  interieur  van  de   toekomst  in  een  hedendaagse  wagen.  Nauwkeurig  nageteld  komen  we  op  een   totaal  van  twee  drukknoppen  op  het  hele  dashboard.  Enkel  de  vier   richtingsaanwijzers  en  het  handschoenkastje  worden  nog  via  een  aparte   druktoets  bediend.  Daarnaast  resten  er  enkele  klassieke  functietoetsen  op  het   aangename  sportstuur  en  de  ruitbediening  op  het  stuur.  Alle  ander  functies   worden  aangeboden  in  het  aanzienlijk  grote  touchscreen.  Het  interieur  van  de   Model  S  straalt  rust  en  ruimte  uit.  Ook  de  console  tussen  bestuurder-­‐  en   passagiersstoel  is  opmerkelijk  laag  vanwege  het  feit  dat  deze  elektrische  bolide   geen  versnellingsbak  hoeft  mee  te  zeulen.  In  de  snelheidsmeter  vinden  zien  we   netjes  het  verbruik  en  de  regeneratie  van  de  motorrem  terug.  Wie  aandachtig  is   merkt  zelf  de  aanwezigheid  van  dodehoekdetectiesignalen  in  de  snelheidsmeter.   De  menu’s  waar  we  doorheen  scrollen  zijn  uiterst  intuïtief  waardoor  we  alle   functies  snel  kunnen  terugvinden.       “85D,  de  beste  compromis  tussen   pluspunten  en  kostprijs”     Naast  de  85D  is  Model  S  ook  leverbaar  in  andere  uitvoeringen  zijnde  70,  85,  70D,   P85D,  90D  en  P90D.  Tot  zover  het  Tesla-­‐alfabet.  Maar  waarom  kiezen  we  nu  net   de  85D  uit  het  rijtje?
Wel  de  nummers  staan  voor  kWh  waardoor  de  hogere   cijfers  net  wat  performanter  voor  de  dag  komen.  De  letter  “D“  indiceert  dat  het   om  een  “Dual  Motor”  gaat  en  de  P  staat  voor  “Performance”.  De  70D  wordt   aanzien  als  een  uiterst  complete  entry-­‐level  Dual  Motor  Model  S.  Omdat  de  85D   voorzien  is  van  een  85kWh  accu-­‐pack  presteert  hij  zowel  op  het  vlak  van   acceleratie  als  bereik  beter  dan  de  70D.  De  toevoeging  van  de  tweede  motor   draagt  bij  tot  een  grotere  autonomie  waardoor  de  85D  net  een  groter  bereik   heeft  dan  de  P85  en  de  P85D.  Omdat  dat  de  P(-­‐erformance)  versies  dan  weer  een   iets  grotere  motor  dienen  mee  te  zeulen  scoort  de  85D  met  zijn  2  kleinere  maar   zeer  efficiënte  motoren  beter.  De  Tesla  bij  uitstek  indien  je  wil  genieten  van  het   royale  528km  tellende  bereik.  Je  hoeft  dus  niet  de  kostprijs  te  betalen  van  de   “top  of  the  line  Model  S”  om  te  genieten  van  de  royale  autonomie.  Wie  dit  nog  te   weinig  vindt  kan  zijn  85D  upgraden  tot  een  90D  wat  een  3200  euro  kost  en  je    rijbereik  nog  es  met  6%  vergroot.  Maak  je  het  compromis  tussen  pluspunten  en   kostprijs  kom  je  momenteel  ongetwijfeld    bij  de  85D  uit.
 “Overtuigender  kon  Tesla’s  Model  S  85D   voor  ons  echt  niet  zijn!”
Wat  ze  in  de  U.S.  range-­‐anxiety  noemen  en  in  Brussel  lacherig  het  “angsti-­‐radius”   heb  ik  met  de  85D  op  geen  enkel  moment  moeten  ervaren.  Naast  het  feit  dat  ik   zoals  iedere  Tesla  eigenaar  gratis  gebruik  kon  maken  van  het  Supercharger-­‐ netwerk  kon  ik  de  wagen  thuis  telkens  op  te  laden.  Daar  speelde  mijn   ontoereikend  huishoudelijk  stopcontact  me  eerder  parten.  Ik  kon  Model  S  slechts   13km  laden  per  uur  waardoor  ik  gedoemd  was  de  wagen  overal  waar  ik  kwam   dadelijk  aan  te  schakelen  op  het  net.    Maar  mits  een  kleine  aanpassing  aan  de   wagen  en  zekeringskast  thuis  kan  men  40  tot  50km  laden  per  uur  dat  de  wagen   ingeplugd  zit.  Op  geen  enkel  moment  ging  de  actieradius  van  de  85D  onder  de   180km.  Verbazend  genoeg  merkten  we  dat  wanneer  we  een  sportievere  rijstijl   hanteerden  dit  zeer  weinig  impact  op  de  laadstand  en  actieradius  van  de  batterij.   Dit  is  vermoedelijk  te  wijten  aan  het  zeer  efficiënte  energie-­‐recuperatiesysteem   waar  de  Model  S  van  voorzien  is.  Een  elektrische  wagen  die  je  dus  fulltime  kan   gaan  gebruiken.  Overtuigender  kon  de  Model  S  85D  voor  ons  echt  niet  zijn!
Tekst:  Sarre  Stephen  ©Collage  d’Images   Foto’s:  Sarre  –  Van  Belleghem  ©Collage  d’Images