Interclassics Maastricht 2016

De beurs van Maastricht opent traditioneel het jaar en heeft daarbij een uniek voordeel. Zo kunnen ze als eerste voor een bepaald thema kiezen, deze keer was dat 100 jaar BMW, wat dan door de andere beurzen later op het jaar enkel ‘nageaapt’ kan worden.
Net als bij de overige shows wordt hier niet enkel voor één thema gekozen want er lag tevens een klemtoon op de zogenaamde British Royals. Niet dat Queen Elizabeth of Prince Philip werden opgevoerd, nee, het ging om een tentoonstelling van De Mascotte, de vereniging van Bentley en Rolls-Royce eigenaars. Daarbij werd even handig ‘verzwegen’ dat het Engelse Daimler in feite een tijd lang de eerste Royal Car was als je het interpreteert in de zin van Royal Patronage…
De 100 jaar BMW-expo was bepaald compleet gepresenteerd en bood een degelijke opfrisser voor wie de geschiedenis van het wit-blauwe merk niet helemaal kent. Op de aanpalende standen had men zich ook op het thema geconcentreerd en zo zagen we bijvoorbeeld de unieke BMW 3000 ontworpen door Frua op Glas V8-basis en aangeleverd door The Gallery.
Op de British Royal show bewonderden we ondermeer een Rolls-Royce Silver Wraith 1954 met koetswerk van Hooper waarvan de stijl sterk doet denken aan die van de Daimlers van Lady Docker. Alweer die Daimlers…
Van beide themashows laten we uitgebreid beelden zien in de bijgaande fotoreportage maar er waren uiteraard een hele boel andere mooie dingen te zien.
Interclassics is steeds een prachtig evenement en dat was ditmaal niet anders. Natuurlijk was er de klassieke resem Ferrari’s, Alfa Romeo’s, MG’s en Porsches maar ons oog wordt meestal bekoord door de ‘uitzonderingen’.
Een echte ‘highlight’ in dit opzicht en voor ons de eigenlijke revelatie van de show was de ‘En Plein’ versie van het duo Vignale-Michelotti die ietwat te discreet opgesteld stond bij de Nederlandse Fiat-Lancia specialist Martin Willems uit Emmer-Compascuum. Deze Italiaanse schoonheid op basis van een Fiat 2100 verkeerde weliswaar in een beginnende staat van ontbinding maar zou ooit Vignale’s showcar geweest zijn op het Salon van Turijn 1960. Met net geen 19000 km op de teller is er wat werk aan de winkel aangezien de tand des tijds intensief aan het koetswerk heeft geknaagd. In het boek Vignale con Michelotti Designer van Alfredo Zanellato Vignale wordt de ‘En Plein’ weliswaar met jaargang 1961 aangegeven maar we weten allemaal dat de Italiaanse carrossiers als echte vaklui omgaan met de artistieke vrijheid…
Een ander mooie lijn zagen we bij de Autobleu 4CV Coupé 1955 getekend door Ghia en gecarrosseerd bij het Franse Chapron. In dezelfde categorie coupé’s maar ditmaal iets populairder bewonderden we de gave Opel Rekord P2 1700 Coupé uit 1962.
Voor hun stand ter aankondiging van de Classic Days 2016 had Schloss Dyck een Panhard et Levassor X72 6 cilinder Conduite Intérieure weten te bemachtigen bij Retrolegends. ‘Dans son jus’, ja, maar klasse!
Bij de Engelse klassiekers zagen we een weinig bekende Estate-versie van de Triumph 2000 en een zeldzame Dové TR4. Deze slechts 43 maal geproduceerde coupé werd voor de in Wimbledon gevestigde Triumph-dealer Dove gebouwd door de Harrington Motor Bodyworks uit Sussex, ons beter bekend van hun Sunbeam Alpine conversie.
Afsluiten doen we met enkele leuke Amerikanen.
Zo was er een Ford Fairlane Sunliner uit 1956, een gave Buick Super Roadmaster jaargang 1955 en van hetzelfde merk een open LeSabre uit 1960. Erg mooi waren ook de Chevrolet BelAir Convertible uit 1957 op de stand van Autoweek Classics en een beige 1937 Ford V8 Convertible.
Zo, dat waren onze indrukken van Interclassics 2016 die je hierna even kan visualiseren in de aansluitende fotogalerij. Op naar de volgende beurs!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *