Na de Levorg kregen we nu de kans om de Subaru Forester aan de tand te voelen in de tweeliter turbodiesel uitvoering.
Inmiddels staat op het Salon van Genève alweer de face-lift van de Forester waarvan we dan ook een foto toevoegen in onze fotoreportage, wij reden in de vorige versie.
De Forester beschikt over een boxer (uiteraard!) turbodiesel met 1988cc die een gezonde 147 pk levert bij een rustige 3600 tr/min. Het koppel bedraagt maximaal 350 Nm tussen 1600 en 2400 tr/min. Deze motor is wat je noemt een ‘vierkante’ krachtbron waarvan zowel boring als slag 86 mm meten. De turbocompressor is een VNG (variable nozzle geometry) terwijl onze testwagen over de bekende CVT-transmissie beschikte.
Een mooie combinatie die weliswaar niet het onstuimige karakter vertoont van de Levorg (turbobenzine) in onze vorige test maar wel de nodige kracht en soepelheid levert die o zo welkom is in het hedendaagse drukke verkeer.
Het gaspedaal reageert net als bij de Levorg zeer direkt wat een zeker wennen vraagt. Op de wegligging valt niets aan te merken, er is nauwelijks rolneiging en de Forester geeft je steeds en overal een veilig gevoel. Well done, Subaru!
Het koetswerk biedt een ruim interieur en vooral een goede blik en overzicht naar buiten wat tegenwoordig helemaal niet evident is.
Kortom, de Forester is de ideale compagnon voor wie een multi-task vervoermiddel op prijs stelt en zich daarbij graag individueel toont.
Proud of boxer, mooier kan je ’t niet brengen!
Tekst: Vincent Arpons.
Foto’s: Vincent Arpons en Stephen Sarre (www.collagedimages.be)