De Spa Classics Be. 2016  Wilfried Geerts

De Spa Classics Be. 2016 Wilfried Geerts

2 juni 2016 0 Door Vincent Arpons

Zesde editie van Spa-Classic

 

Een week na de 6 Uren van Spa-Francorchamps werden de oude gloriën van de enduranceracerij op het wereldbekende circuit losgelaten. De zesde editie van Spa-Classic wist 17 000 bezoekers naar de Belgische Ardennen te lokken.

 

Een groot deel van die racefans vormden een erehaag toen de rijen auto’s aanschoven voor hun rondjes op het circuit. Tijdens dit evenement kunnen de bezoekers de vierwielers tussen de races door immers van heel nabij bekijken. Spa-Classic vormt voor iedereen ook een mooie gelegenheid om herinneringen boven te halen aan enkele van de mooiste hoofdstukken uit de geschiedenis van de 24 uren van Francorchamps, de gloriejaren van de toerwagens en zelfs van de 1 000 kilometer van Spa dankzij de aanwezigheid van de prototypes en de GT’s uit de jaren 1952 (Aston Martin DB2) tot 1993 (Peugeot 905). In totaal kwamen tijdens het weekend vier decennia geschiedenis weer tot leven – een periode die onder meer werd gekenmerkt door overwinningen van de Ferrari 250 LM (1965), de Ford GT 40 (1968) en de Porsche 962 (1986)… Stuk voor stuk emblematische modellen die ook het afgelopen weekend in actie kwamen op de baan. In totaal verschenen 216 raceauto’s aan de start – gespreid over zes categorieën (Classic Endurance Racing 1 & 2, Group C Racing, Heritage Touring Cup, Trofeo Nastro Rosso en Sixties’ Endurance). Zij zorgden voor vuurwerk tijdens de negen wedstrijden die op het programma stonden – waaronder het magische spektakel dat op zaterdagavond bij het vallen van de nacht werd opgevoerd.

 

CLUBS EN ANIMATIE

 

Op het circuit volgden de wedstrijden elkaar snel op, maar de bezoekers konden tussendoor ook nog extra kicks opdoen rond de ‘Invisible Wall of Death’, een unieke en bijzonder indrukwekkende show. Kinderen konden hun eerste circuitervaringen opdoen aan het stuur van (trap)karts of konden zelfs de strijd aangaan met hun ouders rond het circuit voor de radiogeleide auto’s! Ook de muzikale randanimaties en de vele shops (modelauto’s, kledij, boeken enz.) kregen heel wat geïnteresseerde bezoekers over de vloer. En dan waren er nog de vier BMW-clubs die Spa-Classic hadden uitgekozen om de 100e verjaardag van ‘hun’ Duitse merk te vieren en de vele eigenaars van klassieke auto’s die aan het feest deelnamen en de meest uiteenlopende merken vertegenwoordigden, zoals Corvette, Datsun, Honda, MG, Porsche, Triumph of TVR… In en rond het rennerskwartier werd in de vorm van 700 modellen gaande van de eerbiedwaardige Citroën Traction tot de geduchte Lamborghini Miura, Ferrari F40 en F50 een fraai beeld weergegeven van de grote geschiedenis van de auto.

 

VOLGENDE AFSPRAKEN

 

Na deze nieuwe geslaagde editie maakt Patrick Peter nu al een afspraak voor de lente van 2017, wanneer de 7e Spa-Classic zal plaatsvinden. In afwachting daarvan treffen de deelnemers van de verschillende racecategorieën by Peter Auto elkaar binnen drie weken opnieuw in het kader van de Grand Prix de l’Age d’Or op het circuit van Dijon-Prenois. Een maand later, op 8-9-10 juli, staat de hoogmis van de historic races op het programma: Le Mans Classic, waar meer dan 110 000 bezoekers worden verwacht!

 

RACES

 

Classic Endurance Racing 1

  1. O’CONNELL/WATSON (CHEVRON B19 PROTO)
  2. BRUEHWILER (CHEVRON B19)
  3. TROMANS/MEADEN (LOLA T70 Mk III B)

 

Classic Endurance Racing 2

  1. GUENAT (LOLA T286)
  2. SINCLAIR (LOLA T292 BDG)
  3. PIPER/ CATON (MARCH 75 S)

 

Group C Racing

Race 1

  1. SUMPTER (PORSCHE 962 1989)
  2. WARD (SPICE SE90C 1990)
  3. FRANCE (PORSCHE 962C 1990) Race 2
  4. SUMPTER (PORSCHE 962 1989)
  5. WARD (SPICE SE90C 1990)
  6. FRANCE/FRANCE (PORSCHE 962C 1990)

 

Heritage Touring Cup

Race 1

  1. MESTDAGH/THIBAUT (BMW 3.0 CSL 1973)
  2. SCEMAMA (FORD Capri 2600 RS 1971)
  3. BOISSY/BOURGUIGNON (FORD Escort 1600 RS 1974) Race 2
  4. SCEMAMA (FORD Capri 2600 RS 1971)
  5. VAN RIET/DE BORMAN (FORD Escort 1600 RS 1972)
  6. BOISSY/BOURGUIGNON (FORD Escort 1600 RS 1974)

 

Sixties’ Endurance

  1. DUMOLIN/VAN RIET (SHELBY Cobra 289 1965)
  2. CARON (SHELBY Cobra 1963)
  3. BEVERLEY (SHELBY Cobra 289 1963)

 

Trofeo Nastro Rosso

Race 1

  1. GAYE (FERRARI 275 GTB/C 1966)
  2. HALUSA (FERRARI 250 GT Breadvan 1962)
  3. NOLTE (BIZZARRINI A3/C Grifo Competizione 1965) Race 2
  4. GAYE (FERRARI 275 GTB/C 1966)
  5. HALUSA (FERRARI 250 GT Breadvan 1962)
  6. NOLTE (BIZZARRINI A3/C Grifo Competizione 1965)