Vierwielaandrijving met koppelvectoring voor nieuwe Opel Insignia

  • Nieuwe Insignia 4×4 met optimale rijdynamiek, voeling en wegligging in alle omstandigheden
  • Vierwielaandrijving van nieuwe Insignia biedt beste tractie op elk wegoppervlak
  • Koppelvectoring brengt aandrijving onafhankelijk over op een of beide achterwielen

 

4x4isignia

Middelgrote auto’s met een bijzonder aangename rijervaring zijn meestal bij de premium merken te vinden, maar wanneer de gloednieuwe Opel Insignia Grand Sport voorjaar 2017 op de markt komt, zullen enthousiaste bestuurders hun mening moeten herzien. De nieuwe Insignia is beschikbaar met een geavanceerde Twinster vierwielaandrijving met koppelvectoring, die wat betreft rijdynamiek, voeling en wegligging tot de beste op de markt behoort.

 

“De Opel Insignia van de nieuwe generatie is de nieuwe benchmark voor middelgrote auto’s”, zegt William F. Bertagni, Vice President Vehicle Engineering Europe. “Koppelvectoring is het meest geavanceerde op het vlak van vermogensoverdracht op de weg. De nieuwe Insignia met vierwielaandrijving met koppelvectoring behoort tot de beste in de sector wanneer het op rijplezier aankomt.”

 

Vierwielaandrijving met koppelvectoring is de beste combinatie om een hoog vermogen over te brengen op de weg, of die nu vochtig, droog, bevroren of besneeuwd is. Het extra gewicht en de complexiteit van conventionele koppelvectoringsystemen hebben echter tot gevolg dat ze niet voldoen aan de hoge eisen die Opel stelt op het vlak van prestaties en efficiëntie.

 

Daarom gebruikt de nieuwe Opel Insignia een Twinster vierwielaandrijvingssysteem waarbij de achterwielaandrijvingsmodule een dubbele koppeling zonder differentieel gebruikt. De vierwielaandrijving van de Insignia kan koppel toepassen op een van de achterwielen of op beide afzonderlijk, zodat koppelvectoring mogelijk is in het volledige vermogensbereik van de auto. In bochten wordt een hoger koppel naar het buitenste achterwiel gestuurd, met rotatie rond de verticale as (giering) tot gevolg. Zo draait de Insignia de bocht in met meer precisie en reageert hij spontaner op de input van de bestuurder.

 

Koppelvectoring komt ook de veiligheid ten goede, omdat de verdeling van het koppel wordt gecontroleerd naargelang de veranderingen in de gaspedaalpositie, de stuurhoek en het wegdek, wat de giering dempt. Dit intelligente gebruik van koppelverdeling – ook gierdemping genoemd – leidt tot een neutraal voertuiggedrag, waardoor de auto stabieler is en beter bestuurbaar.

 

Bestuurders van de nieuwe Insignia kunnen het gierdempingniveau zelf instellen naargelang hun rijstijl, door de gepaste rijmodus te kiezen: van hoge gierdemping in ‘Tour’ tot lage demping in ‘Sport’, voor een sportiever gedrag.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait