Bastenaaks kortnieuws

De Mysterieuze Rijder ontmaskerd: de voormalige winnaar van de Boucles,

Larry Cols terug na 9 jaar afwezigheid!

 

Het is nu niet langer een geheim: de identiteit van de Mysterieuze Rijder voor de Legend Boucles 2017 werd deze woensdag onthuld. Na zeven buitenlandse rijders, is het ditmaal een kampioen van België die mee de kers op de taart van deze editie van de Legend Boucles vormt. En het is echt een verrassende keuze, want iets minder dan 9 jaar na het tragische ongeval waarin zijn ingenieur Hans Goudezeune het leven liet, maakt Larry Cols zijn terugkeer in de competitie en dat in onze Boucles.

Het is dertien jaar geleden dat ik nog in de Boucles heb gereden”, legt de ondertussen 41-jarige man uit Verviers uit. “De laatste maal was met een Clio in de moderne Boucles van 2004.

Drie jaar voor zijn nationale titel, in 2007 met een Mitsubishi Lancer, en twee jaar na zijn zege in Spa: “Mijn winst in de Boucles 2002 blijft een van de mooiste herinneringen uit mijn carrière, want het was een wedstrijd die mijn vader nooit wist te winnen en zo vulden we een leegte op het palmares van de familie in.”

In 2010 zat hij naast zijn vader ‘Didi’, in een Fiat 131 Abarth met het nummer ‘0’ op de zijkant. “Maar toen was de wagen jammer genoeg niet betrouwbaar en we gaven op voor de start van de eerste proef, nog tijdens de verbinding”, herinnert Larry zich. “Ditmaal moeten we verder gaan.”

Dat zou op zich geen probleem mogen vormen, want de terugkeer na 8 jaar afwezigheid gebeurt aan het stuur van een Ford Escort BDG MKII Groep 4, de auto van Raphaël De Borman.

Het is meteen mijn eerste race met een achterwielaangedreven wagen”, vertelt Larry die overigens al geruime tijd marathons loopt. “Ik heb competitie in mijn bloed, want ik wil altijd goed voor de dag komen. In Bastogne sta ik niet in functie van een resultaat aan de start, maar om plezier te beleven, om terug de ambiance van een grote rally mee te maken. Toen André Leyh me voorstelde om het te doen, met hem als corijder, was ik enthousiast. Ik heb ook aan mijn echtgenote gedacht, mijn ouders en mijn zoon, die op zijn 13de al corijder is in regularity. Hij doet dat met mijn vader, zijn grootvader… Ik heb ook aan Hans gedacht… Na een reeks medische onderzoeken, kreeg ik groen licht om deel te nemen. Het is niet helemaal mijn eerste maal weer in een rally, want vorig jaar was ik al ouvreur voor Chris Van Woensel in de Condroz. Ik deed het om mijn overall weer eens aan te hebben en ik moet eerlijk zeggen, ik zou echt die Mitsubishi WRC5 wel eens willen besturen… Het is een beest van een wagen. Hier waren de organisatoren zeer blij en ik heb dan ook het voorstel aangenomen om de Mysterieuze Rijder te zijn. Ik hoop dat ik het publiek niet zal ontgoochelen.

Dat zal niet gebeuren, wat weten we zeker en de comeback van Larry Cols, na negen jaar, zal heel veel rallyliefhebbers heel veel plezier doen.

 

De handtekeningensessie op vrijdag om 18.00u

Het is een traditie geworden die noch de toeschouwers, noch de rijders willen missen. Op vrijdag om 18.00u wordt het neusje van de zalm van de Legend Boucles iets minder dan een uur lang verenigd in de grote tent aan het McAuliffe-plein. Een heuse mensenzee zal er aanwezig zijn voor de handtekeningensessie, maar het is eveneens een gelegenheid om foto’s of andere selfies te nemen die de sociale media zullen overrompelen.

 

Parade in de stad op vrijdag vanaf 19.00u

Na het succes van de editie 2016 is er opnieuw gekozen voor een unieke en verplichte (de afwezigen worden bestraft) tentoonstelling van alle wagens in de winkelstraat die grenst aan de grote tent op het McAuliffe-plein. Het is een uitgelezen kans om alle auto’s te bewonderen en de rijders te benaderen in een immens park dat niet gesloten zal zijn, maar tussen 19.00u en 21.00u de deuren opent voor het grote publiek.

16729255_766949476787271_8583332155302741244_n

Dertien voormalige winnaars aan de start

De optelsom van alle rijders en corijders levert dertien voormalige winnaars van de Boucles op die de start zullen nemen van de editie 2016, de 58ste van de Boucles en de 11de al in Legend.

De meest ervaren is natuurlijk Patrick Snijers, achtmaal winnaar tussen 1981 en 2009. Naast hem zien we enkele drievoudige winnaars als François Duval (2013, 2014 en 2015), en Renaud Verreydt (1992, 1997, 2000). Sinds vorig jaar staat de teller van Bernard Munster op twee successen. Daarnaast zijn er tot slot winnaars als Marc Timmers (2006), Bruno Thiry (2010) en Jean-Pierre Van de Wauwer (2012). Daar kunnen we nog zes corijders aan toevoegen, met Denis Giraudet (1994), Jean-François Elst als teamgenoot van Verreydt in 2000, Eric Marnette (2012), Nicolas Gilsoul (2010), Anthony Bourdeaud’hui (2013, 2014 en 2015), maar ook Andrée Hansen (2016).

24% buitenlanders

Met 73 buitenlandse teams, ofwel 24 procent van het peloton, blijft de Legend Boucles meer dan ooit een internationale wedstrijd. Tien buitenlandse nationaliteiten worden vertegenwoordigd met een merendeel aan Fransen (24), zeventien Nederlanders, veertien Luxemburgers, zeven Britten, vier Italianen, drie Duitsers, een Zwitser, een Spanjaard, een Litouwers en een Est.

Henrard en zijn nieuwe Dunbee in Demo

De categorie Demo kent jammer genoeg niet het verhoopte succes en ontvangt dit jaar geen Groep B aan de start, maar toch zal er de nodige aandacht zijn voor de Mitsubishi Lancer Groep A van Laurent Le Millin, de Subaru Impreza 555 van Alain Deveza en vooral de nieuwe Buggy Dunbee van Stéphane Henrard. Op een gegeven moment wordt ook de nieuwe Pick-Up Ssanyoong voor de rallycross tentoongesteld aan de grote tent

Radio Rally 7FM rechtstreeks vanop het McAuliffe-plein

Na het succes van de twee voorbije jaren kiest Rally 7FM opnieuw voor een integrale verslaggeving van ons evenement, met een tijdelijke studio die drie dagen lang wordt opgezet op het McAuliffe-plein. Het resultaat is 48 uur rechtstreekse commentaren, interviews en de stand van zaken in de wedstrijd, met zelfs enkele reporters die aan de aankomst staan van de RT’s, in het assistentiepark of bij de hergroepering, net als in de gouden jaren. Christian Lahaye zal zijn ervaring laten spreken om alles aan elkaar te praten. Om niets te missen van de Boucles moet u dus afstemmen op 96.2 voor de regio Vielsam-Gouvy-Sankt Vith-Reuland en op 89.1 FM voor de Pays de Bastogne en het noorden van het Groothertogdom. Voor het eerst zal het ook mogelijk zijn om de ‘radio rally’ te beluisteren op de proeven zelf.

Dit zijn de verschillende frequenties:

Trois-Ponts/Stoumont: 93.4 Mhz

Vielsalm/Gouvy/zuidelijke Duitstalige regio: 96.2 Mhz

Pays de Bastogne (vijf gemeentes)/noorden Groothertogdom Luxemburg: 89.1 Mhz

Bertogne/Houffalize/Tenneville/Sainte-Ode: 96.2 Mhz of 89.1 Mhz

Saint-Hubert centrum/Sainte-Ode: 89.6 Mhz

Saint-Hubert westen/Libin noordoosten: 99.8 Mhz

Een proef rechtstreeks op TV Lux en de lokale zenders, streaming van RTBF

Zij die niet ter plaatse kunnen zijn, kunnen de eerste doortocht in een erg mooie proef, op zaterdag vanaf 14.35u, rechtstreeks volgen. Daarvoor moet u afstemmen op TV Lux of de beelden die door tien andere regionale zenders van de Franstalige gemeenschap (RTC Liège, Télévesdre, Brutélé…) worden overgenomen, maar er is ook een streaming op de site van Moniteur de l’Automobile, de RTBF en de RAC Spa.

Verkenningen verboden op onverhard, dezelfde nota’s voor iedereen

De verkenningsritten voor de twaalf RT’s (waarvan zes verschillende) van zaterdag blijven officieel toegelaten, maar enkel op vrijdag 17 februari en voor de deelnemers in Legend. De zes RT’s op onverhard van zondag blijven geheim. Er worden dit jaar vrij radicale maatregelen genomen om eventuele valsspelers op heterdaad te betrappen. Uiteraard worden die hier niet uit de doeken gedaan, maar de zwartrijders,  klein of groot, nemen dit jaar erg grote risico’s om uitgesloten te worden nog voor de start van de wedstrijd. Iedereen is gewaarschuwd…

Sneeuwbanden, zelfs in het bos

Om de kosten te drukken mogen de banden niet meer behandeld worden. Zowel voor de deelnemers in Legend als in Classic worden enkel sneeuwbanden (winter) toegelaten uit een vooropgestelde lijst, zowel op asfalt als op onverhard. Nagels zijn uiteraard verboden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait