TAC 2017 een impressie. Alain Mervilde

Tielt heeft voor mij een speciale betekenis. Vooreerst, is het natuurlijk de buurman van Kanegem, waar mijn vader geboren werd en waar ik, het  grootste  deel van mijn jeugd vakanties doorbracht. Maar het was ook de plaats waar ik de eerste meters van mijn, te korte, autosport loopbaan als piloot reed. DE klimkoers van de Poelberg, in het jaar 1979, jawel in een ver verleden. Ik herinner het  me nog levendig . Mijn Alfa Sud deed het probleemloos, ik was iets minder. Maar goed, nadien reden we nog een aantal rallys, met ieder keer een leuke aankomst en een hoop plezier. Als co-piloot had ik minder geluk  en belandde ik, 2 keer in het decor op een vijftal wedstrijden. We komen daar zeker eens op terug, Nu naar vandaag.

 

Kleinzoon op vakantie, dus opa en Omer gezwind naar Tielt, om daar eens rond te neuzen in het rallycentrum van TAC anno 2017.  Alles is een beetje veranderd sedert ons  laatste bezoek. Het Europacenter is nog altijd het centrum van het gebeuren. Er heerste hier een leuke drukte met goed gevulde parkings en zijstraten, vol tenten, markiezen , mobilhomes, trailers en dekzeilen.

De politiehelikopter zet de landing in, op het voetbalterrein, als we ons in het “Parc fermé” naar de “Slowly Sideways” begeven. Hier staan enkele superbolides die ofwel de “real stuff” zijn of exacte replica’s van legendarische machines. Vooral uit de periodes van de groep B en eerder zijn er enkele uitzonderlijke machines te bewonderen.  De eerste die ons opvalt is zonder meer de Porsche 911 Rs in zijn Tuning GTL out-fit .  De Gustavson – Van Oosten Porsche ziet er zeer patent uit. Moet gezegd dat ik de originele  auto uitzonderlijk veel “gestreeld” heb met mijn spons en zeemvel in de jaren dat zij het mooie weer maakten in het Belgische kampioenschap. Dus vallen mij enkele details op die de wagen onderscheiden van de echte. Zo zijn de Sunoco stickers niet de “juiste” lettertype  en ook de Cibié stickers zijn iets te groot. Maar “I love it”. Een top Porsche !!

Een andere parel is natuurlijk de Lancia Stratos in de Alitalia kleuren en al even opvallend de Audi Sport Quattro in de Rorhl-Geistdorfer versie.  Bij de beelden zult u zeker nog de Manta 400 (Colsoul-Lopes) en de Russel Brookes ford RS herkennen. Aangevuld met nog enkele pareltjes.

De competitie is ondertussen in volle gang en de rallybolides van diverse pluimage rijden af en aan op en rond de Europahalle. Heerlijk al die bedrijvigheid.  De eersten in de rangschikking vangen we op aan de tijdcontrole bij het binnenrijden van de service zone. We hebben ons bewust afzijdig gehouden en ons bezoek beperkt tot kijken. Opvallend de Verscheuren -Hoste Skoda straalt in zijn  rode kleur en de co ziet er bijzonder ontspannen uit, al gaat de strijd op het scherp van de snee en leiden ze de dans op dit moment.  Abbring’s Peugeot staat al aan de kant en de piloot meld ons droogweg: , “‘t Was al mis net na het startpodium een probleem met de waterpomp”. Soms gebeuren dingen die niet moeten.

De Skoda van Melissa Debacker staat ook al aan de kant, die van Princen doet het uitstekend, al is de piloot wel aangewezen op lokale pijnstilling na zijn euvel in Spa. Ook de Skoda van Allart passeert ons nog lekker blinkend.

Heel wat Ford’s R5 staan hier ook aan de start. Belangstelling is er natuurlijk voor  Phillipe Craco die hier zijn rentree maakt in het BRC.  Na de pijnlijke periode en zijn zware ziekte, blij dat hij er weer bij is. De M Ford ziet er ook goed uit. Het vraagteken is nog niet vervangen door een “schoon madam” maar wie weet.

De 911’s rijden een wedstrijd in de wedstrijd en dat gaat er bijzonder scherp aan toe.  Dat is te merken aan de frontspoilers die zonder uitzondering tekenen van “verval” vertonen, maar wat een sound, als je die Porsche  911 hoort draaien.

Hebben we het nog niet gehad over  de Historic’s, dan is het nu het moment.  “Polle” Lietaert is al naarstig aan het bekijken of zijn banden nog een rondje mee kunnen, nu hij aan de leiding staat met zijn Legacy.  Didier van Wijnsberghe staat dan weer fronsend zijn BMW M3 te aanschouwen en hoopt dat  de strijd kan verder gezet worden.

In de box van Robin Maes ook al M3, staat dan weer een knorrende co-pilote de nek in het verband toe te kijken, hoe ze aan de kant moet staan. Van harte beterschap Vicky ! “See you soon back on track”.

De Ex Calcoen’s Escort word nog altijd tot in de puntjes verzorgd en de nieuwe ‘T Boothuis Sierra Cosworth ziet er krachtig uit. Bijzondere beauty en krachtig bovendien is de Ascona van Prinzie ook al, zij staan alweer te wachten om er tegenaan te gaan.  Nog wat Pinto Cup Escort’s kunnen bewonderen en andere  potente bolides, maar stilaan werd het tijd om huiswaarts te keren. Opa en kleinzoon zeer tevreden van hun uitstapje en klaar om het op professionele wijze over te doen bij de volgende wedstrijd 😉

 

Reportage en foto’s:  Alain Mervilde

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait