Geboorte van een Europese kampioen: Opel en Vauxhall vervoegen Groupe PSA

  • Opel en Vauxhall bestuurd als ware iconische Duitse en Britse merken
  • Nieuw prestatieplan binnen 100 dagen voorgesteld: genereren van een positieve vrije cashflow uit operationele activiteiten tegen 2020 evenals een winstmarge van 2 procent tegen 2020 en van 6 procent tegen 2026
  • Vier nieuwe leden vervoegen managementteam

 

 

De verkoop van Opel Automobile GmbH met zijn merken Opel en Vauxhall door General Motors aan Groupe PSA is voltooid. “Het is een historische dag”, aldus de CEO van Opel Automobile GmbH Michael Lohscheller. “We zijn trots Groupe PSA te vervoegen en starten daarmee na 88 jaar bij General Motors, een nieuw hoofdstuk in onze geschiedenis. We blijven ernaar streven om technologie ‘made in Germany’ beschikbaar te maken voor iedereen. De combinatie van onze sterke punten zal ons in staat stellen van Opel en Vauxhall een winstgevend en zelfbedruipend bedrijf te maken. We hebben onszelf een duidelijk doel vooropgesteld: tegen 2020 opnieuw winstgevend zijn.”

 

“We zijn vandaag getuige van de geboorte van een echte Europese kampioen”, benadrukt de voorzitter van de raad van bestuur van PSA, Carlos Tavares. “Wij zullen Opel en Vauxhall ondersteunen op weg naar winstgevendheid en samen nieuwe maatstaven voor de industrie neerzetten. We gaan de kracht van deze iconische merken en het hoge potentieel aan beschikbaar talent ontsluiten. Opel blijft Duits, Vauxhall blijft Brits. Ze vullen onze bestaande portefeuille van de Franse merken Peugeot, Citroën en DS Automobiles perfect aan.” Het marktaandeel van de uitgebreide Groupe PSA bedraagt nu ongeveer 17 procent in Europa. Daardoor is het de op een na grootste autoproducent van het continent met een eerste of tweede plaats in de voornaamste markten.

 

Zoals reeds werd verzekerd toen in maart de overeenkomst werd getekend, blijven alle medebeslissingsrechten van de werknemers ongewijzigd.

 

Het managementteam van Opel/Vauxhall werkt de komende 100 dagen aan een plan voor de toekomst. “We kijken ernaar uit om het plan vorm te geven met de ondersteuning van PSA en uiteraard samen met onze partners van de ondernemingsraad en de vakbonden”, aldus Opel-CEO Lohscheller. Synergieën binnen Groupe PSA, bijvoorbeeld bij aankoop en ontwikkeling, zullen een grote rol spelen. De gecombineerde entiteit zal aanzienlijke schaalvoordelen en synergieën opleveren op gebied van aankopen, productie en onderzoek & ontwikkeling. Deze worden geraamd op 1,7 miljard euro op jaarbasis. Het doel is tegen 2020 een positieve vrije cashflow uit operationele activiteiten te genereren, naast een winstmarge van twee procent tegen 2020 en zes procent tegen 2026.

 

Het nieuw tijdperk dat vandaag aanvangt, gaat gepaard met enkele belangrijke veranderingen aan het hoofd van het bedrijf. “Ik heb het genoegen aan te kondigen dat vier nieuwe leden mijn managementteam komen vervoegen”, aldus CEO Lohscheller:

 

  • Christian Müller, voormalige Vice President Global Propulsion Systems – Europe en bij Opel sinds 1996, volgt William F. Bertagni op als Vice President Engineering. Hij zal de departementen Engineering en Powertrain in één departement integreren.
  • Rémi Girardon, voormalige Senior Vice President Group Industrial Strategy bij Groupe PSA, volgt Philip R. Kienle op als Vice President Manufacturing.
  • Philippe de Rovira, voormalige Group Controller bij Groupe PSA, wordt de nieuwe CFO van Opel in opvolging van Michael Lohscheller.
  • Michelle Wen, Group Supply Chain Management Network Director bij Vodafone Procurement, vervoegt het managementteam van Opel vanaf 1 september en vervangt Katherine Worthen, de huidige Vice President Purchasing & Supply Chain. Alle andere veranderingen treden onmiddellijk in.

 

“Wij bedanken Katherine Worthen, William F. Bertagni en Philip Kienle voor al hun bijdragen aan Opel/Vauxhall en wensen hen het beste toe voor het volgende hoofdstuk van hun carrière bij General Motors”, aldus Opel-CEO Lohscheller. “En we verwelkomen Michelle Wen van Vodafone, alsook Rémi Girardon en Philippe de Rovira van Groupe PSA hartelijk. Ik kijk ernaar uit om samen te werken met deze nieuwe teamleden, die het potentieel van het managementteam zullen vergroten.”

 

In de toekomst plant Michael Lohscheller een veel slankere managementstructuur. Dat geldt ook voor het aantal directe rapporteringen. “We verminderen de complexiteit en drijven de snelheid op”, zegt Lohscheller. “Ik kijk ernaar uit het volgende hoofdstuk van Opel/Vauxhall vorm te geven samen met het nieuwe managementteam en ons bedrijf naar een succesvolle toekomst te leiden. De eigenaars en werknemers zullen niet de enigen zijn die voordeel halen uit een almaar sterker Opel- en Vauxhall-merk – ook onze klanten zullen het merken.”

 

PSA en Opel/Vauxhall werken al sinds 2012 samen. Tot zover omvat de samenwerking vier Opel-wagens. Het eerste model, de Opel Crossland X, is sinds einde juni beschikbaar bij de dealers. De SUV Opel Grandland X in het eerstvolgende hogere segment volgt in het najaar. De opvolger van de lichte bedrijfswagen Opel Combo komt volgend jaar op de markt en vanaf 2019 wordt de volgende generatie van de bestseller Opel Corsa gelanceerd.

 

Opel/Vauxhall en Groupe PSA blijven in de toekomst samenwerken met General Motors. Naast de ontwikkelingen op het vlak van elektrische aandrijving, zullen de Opelfabrieken wagens blijven produceren voor de GM-merken Buick en Holden.

 

Gelijktijdig is de overname van de Europese activiteiten van GM Financial aan de gang. Deze is, onder voorbehoud van de goedkeuring van de verschillende regelgevende instanties, gepland voor de tweede helft van 2017.