Renault op het Salon van Brussel 2018

Op het autosalon van Frankfurt 2017 vierde Renault de wereldpremière van SYMBIOZ, zijn visie op de wagen en diens rol in de maatschappij van 2030. Elektrisch, autonoom, geconnecteerd en ontworpen om zich volledig te integreren in het leven van zijn eigenaar, zowel binnen als buiten de auto: Renaults nieuwe concept-car verkent actief de mobiliteit van de toekomst en biedt een heel nieuwe reiservaring met voorzieningen, technologieën en designs die communiceren met de wereld rond hem.
SYMBIOZ is een elektrisch, autonoom en geconnecteerd voertuig dat communiceert met geconnecteerde woningen en steden, met andere voertuigen en met de weginfrastructuur.
 Op het autosalon van Frankfurt 2017 beleefde ook Nieuwe Mégane R.S. zijn wereldpremière. Hij beschikt over
een 4Control-chassis, een primeur voor dit segment. De wagen kan schermen met een unieke ervaring voor
een prestatiegerichte auto en verzekert het ultieme rijplezier. De nieuwe Mégane R.S. toont zich niet alleen
uitzonderlijk wendbaar in scherpe bochten maar biedt ook een indrukwekkende bochtstabiliteit bij hoge
snelheden.

2018 – Renault Symbioz

Een extra mobiele ruimte
Renault SYMBIOZ biedt extra ruimte en voorzieningen voor de woning en neemt verscheidene functies aan
naargelang de wensen en behoeften van de inzittenden. In de woning wordt SYMBIOZ een behaaglijke, mobiele,
comfortabele en moduleerbare extra ruimte.
 Een liftplatform kan de auto omhoog brengen van de gelijkvloerse verdieping naar de slaapkamer of het dakterras
op de eerste verdieping. Wanneer hij op het dak staat, kan SYMBIOZ worden omgevormd tot een relax‐ of rustruimte
terwijl gebruikers genieten van het zicht naar buiten.
 Hij kan als een open ruimte fungeren zoals een woonkamer, waar mensen samen tijd kunnen doorbrengen en
kunnen praten. Het interieurdesign werd dan ook geïnspireerd op dat van woonkamers.
 De auto kan echter ook als gesloten rust‐ of werkruimte fungeren, waar mensen zich kunnen afzonderen van de rest
van het huis.
Renault SYMBIOZ gebruikt materialen en interieurafwerkingen die men ook in woningen tegenkomt en vormtsteeds
een harmonieus geheel met de woning, ongeacht zijn positie of gebruik.

Energie op slimme wijze delen en besparen
SYMBIOZ en de woning delen energie op dezelfde manier alsze ruimte delen. Kilowatturen worden verdeeld via een
‘smart grid’ dat de auto en de woning delen in een omgeving met artificiële intelligentie, die kan anticiperen op de
behoeften van de inzittenden:
 als er de komende 48 uren geen plannen zijn voor een lange rit, wordt een minimaal laadniveau behouden in de
wagen (voldoende voor een korte rit) om de stroomdistributie in de woning te optimaliseren.
 Staat er echter een weekendje weg op de planning, dan zal hetsysteem de autobatterij vrijdagnacht volledig opladen
en tegelijk de verwarming in de woning geleidelijk aan lager zetten.
 Ook kan hetsysteem worden geprogrammeerd om de elektriciteit in de batterijen van Renault SYMBIOZ op piekuren
tijdelijk te gebruiken voor de lichten, schermen en huishoudtoestellen. Bij stroomonderbrekingen gebeurt dit
automatisch.
De stroomverdeling kan worden opgevolgd en bijgeregeld via het scherm op een tafel in de woonkamer of via het
dashboard.
Steeds geconnecteerd
De intelligente verbinding tussen auto en woning is permanent, waardoor het ecosysteem van SYMBIOZ naadlozer
en efficiënter wordt. De inzittenden kunnen hun digitale levens op elk moment omruilen voor een eenvoudigere en
aangenamere levenservaring, overeenkomstig de ‘Easy Life’‐filosofie van Renault.
 Het interieur is als een leefruimte waar alles binnen handbereik staat: muziek, sociale media, persoonlijke
cloudopslag en digitale abonnementen. Lezen, muziek beluisteren en zelfs telewerken behoren tot de
mogelijkheden in deze extra kamer. Wanneer er iemand aan de deur belt, verschijnt zijn of haar gezicht op het
dashboardscherm en kunt u de persoon binnenlaten.
Via de IoT‐technologie (Internet of Things) zijn de inzittenden verbonden met open automatiseringsprogramma’s
waarmee ze de interactie tussen de wagen en toestellen in de woning kunnen programmeren. De auto en de woning
coördineren de energiestromen, de verlichting en de multimedia‐  en comfortvoorzieningen naadloos en
voortdurend.
 Wanneer de auto op het dakterrasstaat, wordt hij enkele minuten voor het vertrek vermeld in de dagelijkse planner
automatisch en veilig naar de gelijkvloerse verdieping gebracht. Op de schermen in de woning worden meldingen
weergegeven om de aanwezigen te informeren.
Wanneer u een lange rit (zoals een reis) in de planner zet, zullen de rolluiken automatisch worden gesloten en
wordt de verwarming van de woning automatisch lager gezet nadat u bent vertrokken.

Innovatief design voor een nieuwe reiservaring
Architecturale stijl
De concept‐car Renault SYMBIOZ is 4,70 meter lang, 1,98 meter breed en 1,35 meter hoog. Dit futuristische
eenvolumemodel heeft dus de afmetingen van een auto uit het D‐segment. Zijn ruime en moduleerbare interieur
moet bovendien niet onderdoen voor dat van een auto uit het E‐segment.
Ook onderscheidt hij zich door een innovatieve koetswerkstijl. Het bovenste deel van het koetswerk – zwevend en
architecturaal geïnspireerd – verschilt duidelijk van het onderste deel, dat meer sensueel, gespierd en sportief
aandoet.
Het bovenste deel lijkt op een woning ontworpen door een architect maar sluit nog steeds perfect aan op de lijnen
van de auto en laat de auto baden in het licht. Zo reizen de inzittenden steeds in een heldere fengshui‐ruimte die
dankzij de brede glasoppervlakken aanvoelt als een ruime woonkamer in een huis.
 Alle glasoppervlakken (glas of polycarbonaat), van de zijruiten tot het dak, gebruiken helder glas om de transparantie
te maximaliseren en het licht binnen te laten in het interieur.
 Het originele dakontwerp, dat als het ware boven het interieur zweeft, beperkt het aantal nodige
structuurelementen en maakt het interieur helderder.
 Met behulp van hoogtechnologisch email, dat de robuustheid en stijfheid verhoogt zonder de glasoppervlakken te
bedekken, wordt het dak bevestigd aan het frame van de wagen.
Het design van het onderste deel sluit perfect aan bij de Franse stijl van het merk: sensueel en warm, met vloeiende
lijnen en een dynamische uitstraling.
 Het SYMBIOZ‐koetswerk in koolstofvezel gebruikt twee kopertinten. De matte koperkleur vooraan symboliseert
authenticiteit en rust terwijl de meer glanzende kleur met satijnachtige afwerking achteraan elegantie en
raffinement uitstraalt.
 De auto is herkenbaar aan Renaults C‐vormige lichtsignatuur voor‐  en achteraan. Hoewel de lichtsignatuur van
SYMBIOZ breder, spitser en stijlvoller oogt, is er een duidelijke verwantschap tussen de concept‐car en het huidige
modelgamma.
 De achterlichten produceren een reeks dynamische visuele effecten dankzij de smalle lichtvinnen die worden
geactiveerd naargelang de kracht waarmee de bestuurder remt.
 Het derde remlicht werd geïntegreerd in de aerodynamische windafleider achteraan het dak. Zijn lineaire grafische
effecten lopen helemaal door tot aan het mistachterlicht onderaan de bumper.
 De velgen van SYMBIOZ lijken op de spaken van een fietswiel als verwijzing naar de aerodynamische prestaties en
het lichte design. Ze zijn geschoeid met speciale smalle Michelin‐banden die de Franse onderneming speciaal heeft
ontwikkeld om de energie‐efficiëntie van SYMBIOZ te maximaliseren.
 Net als bij de concept‐car TREZOR lichten de Renault‐logo’s vooraan, achteraan en op de flanken op wanneer de
wagen autonoom rijdt.
 De sensoren en camera’s die door het autonome rijsysteem worden gebruikt, zijn ingebouwd in de windafleiders als
waren het twee controletorens.

Maximale moduleerbaarheid voor 2030
Het interieur van SYMBIOZ werd nauwkeurig gestileerd om het welzijn van de inzittenden te verzekeren, zodat zij
optimaal kunnen genieten van het autonome rijsysteem wanneer dat operationeel is. Reizen wordt al snel een
eenvoudige en aangename ervaring.
 Het dunne, gebogen OLED‐scherm (Organic‐Light‐Emitting Diode) in ultrahoge resolutie recht voor de
bestuurder is afgewerkt met Gorilla®‐glas voor auto‐interieurs van Corning® en verenigt in zijn lengte van 80
centimeter alle dashboard‐ en multimedia‐informatie. Het Gorilla®‐glas wordt eerst gemaakt als 2D‐onderdeel en
waarna het bij koude temperaturen een 3D‐vorm krijgt.
 Wanneer het autonome rijsysteem wordt ingeschakeld, verdwijnen de stuurkolom en het stuur in het
dashboard en worden de pedalen en het dashboard ongeveer 15 centimeter naar achteren getrokken. De zetels
worden omgevormd tot echte leunstoelen.
 De bestuurder geniet meer comfort en ruimte om informatie te lezen op het scherm, een boek op zijn knieën
te laten rusten of gewoon diep adem te halen en de benen te strekken, net zoals thuis. Het dashboard werd
ontwikkeld in samenwerking met KEIM‐cycles, een Franse onderneming gespecialiseerd in luxueuze, op maat
gemaakte houden fietsframes. De dunne secties van witte assen zijn vastgelijmd aan het honingraatframe voor een
perfecte balans tussen gewicht en stevigheid.
 Een klein scherm met de voornaamste indicatoren blijft zichtbaar op de onderste rand van het stuurwiel, dat
in het gezichtsveld van de bestuurder blijft staan nadat het is ingetrokken.
 Wanneer de bestuurder niet alleen reist, kan de interieurindeling radicaal getransformeerd worden. De
bestuurder en voorpassagier kunnen zich naar de andere inzittenden richten aangezien hun zetels 180 graden
kunnen draaien en de armsteunen worden weggeklapt om het hele proces eenvoudiger te maken.
 Tegelijk wordt tussen de zetels een tafeltje met stalen frame en marmeren tafelblad geopend. Deze
voorziening is een knipoog naar de eerste Espace‐generatie uit de jaren tachtig en moedigt de inzittenden aan om
met elkaar te praten en activiteiten te delen zoals ze dat in een woonkamer zouden doen.
 Kleine aanraakschermen in horlogestijl worden geïntegreerd in de veiligheidsgordels. Daarmee kunnen de
inzittenden de airconditioning, het audiosysteem, enz. bedienen,zelfs wanneer de zetels omgedraaid zijn. Ook heeft
de bestuurder toegang tot alle bedieningselementen om de autonome rijmodus uit te schakelen.

Emissievrij* elektrisch platform
De Renault SYMBIOZ concept‐car wordt zuiver elektrisch aangedreven aangezien Renault zijn Zero Emissions*‐
strategie voortzet. Renault is de pionier van de elektrische seriewagens in Europa en tevens de grootste verkoper
van elektrische wagens in Europa.
 De twee elektromotoren met permanente magneet die SYMBIOZ aandrijft, garanderen een uitstekende verhouding
vermogen/gewicht en koppel/gewicht. Ze bevinden zich op de achteras en drijven elk een wiel aan. Dankzij die lay‐
out kan het koppel van elk wiel afzonderlijk worden geregeld om de wendbaarheid en stabiliteit in de bochten te
verbeteren.
 Dit achterwielaangedreven systeem zorgt er ook voor dat het vermogen efficiënter op de weg wordt overgebracht
om het rijplezier te maximaliseren.
De Renault SYMBIOZ concept‐car werd ontworpen op basis van een specifiek EV‐platform. De positie van de
elektromotoren en batterijen werd geoptimaliseerd met het oog op:
 De interieurruimte van een luxewagen (E‐segment) zonder transmissietunnel. Dankzij de achterwielaandrijving
konden de voorzetels naar voren worden verplaatst.
 Een dynamische aandrijving dankzij een lager zwaartepunt en geoptimaliseerde plaatsing van de batterij.
* Geen CO2‐emissies of emissies van gereguleerde vervuilende stoffen tijdens weggebruik, conform NEDC, exclusief slijtageonderdelen.
Connectiviteit voor meer vrije tijd en veiligheid
Het geavanceerde connectiviteitssysteem van de SYMBIOZ concept‐car geeft de bestuurder en passagiers op elk
moment toegang tot hun digitale levens en een brede waaier aan diensten.
 Wanneerze plaatsnemen in de auto, worden de inzittenden automatisch herkend, ongeacht de plaats waarze zitten.
Zo worden onder meer de zetelinstellingen en muziek‐ en videovoorkeuren onmiddellijk geactiveerd.
 De inzittenden kunnen hun digitale omgeving, media en services gebruiken zoals ze dat thuis of op kantoor zouden
doen.
 De diverse HMI‐toepassingen zoals de gordelcontroleschermen en het dashboardscherm geven informatie van de
buitenwereld via een wifiverbinding door aan het interieur om vanop afstand te communiceren met toestellen zoals
de televisie, koelkast, enz.
Het geavanceerde connectiviteitssysteem fungeert bovendien als veiligheidssysteem want de auto kan
communiceren met andere voertuigen en de weginfrastructuur.
 Zo kan de wagen automatisch worden gewaarschuwd voor ongevallen, gevaren of langzaam verkeer op de weg, en
dat al verscheidene kilometers voor men ze daadwerkelijk tegenkomt.
 Op snelwegen kan de auto in de autonome rijmodus door tolstations rijden,zoals Renault in juli demonstreerde met
een prototype dat voorafging aan de demowagen. De auto wordt ongeveer een kilometer voor het tolstation
gewaarschuwd, zodat hij naar een speciale rijstrook voor autonome wagens kan rijden. De verkeersbordendetectie
stelt de wagen in staat om de juiste rijstrook te kiezen bij een snelheid lager dan 30 km/u en verder te vertragen.
Sensoren houden de wagen in het midden van hun rijstrook.

Nieuwe Mégane R.S. – Alsmaar performanter

Design als uiting van de prestaties
Bredere sporen voor dynamische kwaliteiten van topniveau
De expressieve en sportieve Nieuwe Renault MÉGANE R.S. bevestigt zijn intenties met een prestatiegericht design
en steekt zijn verwantschap met de competitiemodellen van Renault niet onder stoelen of banken.
Nieuwe Renault MÉGANE R.S. onderscheidt zich door nieuwe proporties. Zo heeft hij recht op een specifiek
koetswerk met 60 mm bredere voorvleugels en een 45 mm bredere achtervleugel in vergelijking met Mégane GT.
Samen met de nieuwe velgen van 18″ en 19″ draagt die extra breedte bij tot een meer solide voetafdruk op de weg,
waardoor de bochtprestaties nog werden verbeterd.

Een krachtig design met elementen uit de competitiewereld
Vooraan integreert de nieuwe, specifieke bumper:
 De F1‐lamel die het Renault Sport‐design typeert en symbool staat voor het Formule 1‐engagement van Renault. De
technische kleur Gun Metal Grey met gesatineerde afwerking, die contrasteert met de glanzende look van het
koetswerk.
 Een grote luchtinlaat om de warmtewisselaars te voeden en de motor te koelen.
 Een specifiek radiatorrooster met een nieuwe Renault Sport‐interpretatie van het 3D‐honingraatmotief.
In profiel:
 Flanken met gebeitelde en sensuele volumes, overgenomen van Nieuwe Mégane en benadrukt door bredere
sporen en vleugels.
 Luchtafvoerkanalen achter de voorzetels.
 Specifieke zijschorten met een zwarte lamel die de voorkant en achterkant visueel met elkaar verbindt en tegelijk
verwijst naar de vlakke onderkant van racewagens.
Achteraan:
 De hertekende spoiler om meer neerwaartse druk te genereren, met verticale randen in koetswerkkleur om de
breedte van de wagen te accentueren.
De nieuwe achterbumper omvat:
 De centrale uitlaat ‐ die Mégane R.S. typeert ‐ in de verf gezet door een prismatische sieruitlaat.
 Een functionele diffuser voor een beter aerodynamisch evenwicht bij hoge snelheden, die rechtstreeks is
geïnspireerd op het F1‐universum.

Een nieuwe, specifieke koetswerkkleur
De Mégane R.S.‐familie wordt uitgebreid met een nieuwe koetswerkkleur: Tonic oranje. Net als de emblematische
Renault Sport‐kleur Sirius geel werd deze nieuwe tint speciaal ontwikkeld met het oog op een unieke glans en
reflectie. Ze versterkt de dynamische look en sluit perfect aan bij de opvallende sfeer van Nieuwe Renault MÉGANE
R.S.:
 Sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen vooraan.
 Een cockpit getooid met rode stiknaden in een integraal carbongrijze(1) sfeer.
 Keuze uit twee bekledingen (geweven carbonstof of Alcantara®).
 Specifieke aluminium pedalen en een specifieke versnellingspookknop.
Een ongeevenaard rijplezier dankzij de expertise van Renault Sport
Exclusiviteit voor dit segment: het 4CONTROL‐chassis
Dankzij zijn welbekende expertise kan Renault Sport Nieuwe Renault MÉGANE R.S. naar een nog hoger niveau tillen
met twee nieuwigheden die hun gelijke niet kennen in dit segment.
 Het 4CONTROL‐systeem met vier sturende wielen wordt standaard gemonteerd op het Cup‐ en Sport‐chassis. Zo
wordt Renault MÉGANE R.S. nog wendbaarder in scherpe bochten en stabieler in snel genomen bochten. Hij
beschikt bovendien over een directere stuurinrichting en kan schermen met een kortere draaicirkel bij manoeuvres.
Het 4CONTROL‐systeem, dat speciaal voor dit nieuwe model werd afgeregeld door Renault Sport, biedt een in dit
segment ongekende rijervaring.
 De vier hydraulische aanslagpunten, een technologie afkomstig uit de competitiewereld, komen de schokdemping
ten goede en elimineren terugslageffecten. Zonder te raken aan de sportiviteit of het comfort bieden ze:
 Een efficiënter onderstel in combinatie met het Cup‐chassis, en dat ongeacht het speelterrein.
 Een in dit segment ongekend comfortpeil met het Sport‐chassis.
Nieuwe Renault MÉGANE R.S. cultiveert de basisprincipes die de vorige generaties zo succesvol hebben gemaakt.
 De voortrein met onafhankelijk scharnierpunt (T.A.P.I) werd eveneens volledig herwerkt om zich aan te passen aan
de nieuwe geometrie van Nieuwe Renault MÉGANE R.S. en wint aan stijfheid.
 Het nieuwe Torsen®‐differentieel met beperkte slip, dat in combinatie met het Cup‐chassis wordt gemonteerd,
kreeg een asymmetrische overdrachtsverhouding bij acceleraties en vertragingen om de grip en de bochtsnelheden
te verhogen.
 Elk onderstel kreeg zijn eigen, specifieke afstelling (veren, schokdempers, aanslagpunten en antirolstijfheid).

Een nieuw gamma transmissies
De nieuwe, 280 pk sterke TCe‐motor van Nieuwe Renault MÉGANE R.S. kan voor het eerst worden gekoppeld aan
twee transmissies:
 Een handgeschakelde zesversnellingsbak.
 Een EDC‐automaat met dubbele koppeling en zes verhoudingen.
De spreiding en schakelwetten werden door de teams van Renault Sport uitgewerkt om optimaal in te spelen op de
eisen inzake prestaties en verbruik. De schakeltijden van de EDC‐transmissie garanderen uitstekende prestaties en
een hoogstaand rijplezier.
De EDC‐transmissie onderscheidt zich bovendien door enkele specifieke troeven:
 De schakelhendels zijn voortaan vergelijkbaar met die van racewagenszodat de bestuurderzijn handen op het stuur
kan houden in de bochten.
 De Multi‐Change Down‐technologie maakt het mogelijk om meerdere versnellingen tegelijk terug te schakelen
tijdens het remmen. Zo kan de bestuurder steeds de ideale verhouding kiezen om de volgende bocht aan te snijden.
 Het Launch Control‐systeem staat garant voor optimale acceleraties vanuit stilstand en werd rechtstreeks afgeleid
van competitiesystemen. Het is beschikbaar in de modi “Race” en “Sport” en steunt op een aangepast
antispinsysteem dat zelfs op slecht wegdek optimale vertrekprestaties levert.
De prestaties van een wagen worden ook bepaald door zijn remsysteem. Voor een nog rijkere ervaring biedt
Renault Sport twee nieuwigheden:
 Nieuwe schijven van 355 mm diameter in combinatie met Brembo®‐remklauwen.
 Optionele tweecomponentschijven in smeedijzer en aluminium.
MULTI‐SENSE‐systeem om de rijervaring te personaliseren
Het Multi‐SENSE‐systeem, dat de reactiviteit van de motorrespons (via de sturing van het gaspedaal), de stijfheid
van de stuurinrichting en de schakelwetten(2) beïnvloedt, personaliseert de rijervaring.
 Comfort: helpt het brandstofverbruik bij dagelijks gebruik te drukken.
 Normal: het ideale compromis tussen comfort, akoestiek en prestaties.
 Sport: om te genieten van een sportiever temperament, met een levendige motorrespons, een hoogwaardigere
motorklank, een stijvere stuurinrichting en een uitgestelde ESC‐interventie.
 Race: voor compromisloos gebruik op het circuit, sportiever afgesteld 4CONTROL‐systeem voor nog meer
wendbaarheid en een uitgeschakeld ESC‐systeem.
 Perso: om de beschikbare technologieën naar wens in en uit te schakelen voor een alsmaar persoonlijkere ervaring.
De R.S. Drive‐toets biedt rechtstreeks toegang tot de modi Sport (kort drukken) en Race (lang drukken)