Dacia op het Salon van Brussel 2018

Nieuwe Dacia Duster, die in september 2017 werd onthuld op het autosalon van Frankfurt, onderscheidt zich door een volledig nieuw koetswerkdesign en een ingrijpend herwerkt interieur. Het paart het comfort en de terreinprestaties van een echte SUV aan een nog steeds onklopbare prijs.

2017 – Dacia Duster

1. Nieuwe Duster: een volledig nieuw design
Nieuwe Dacia Duster heeft zowel vanbuiten als vanbinnen een sterkere persoonlijkheid.
De voorzijde van Nieuwe Duster werd hertekend om zijn karakter en robuustheid te benadrukken.
 Zijn krachtiger radiatorrooster, dat doorloopt tot aan de verder naar buiten geplaatste koplampen, benadrukt de
breedte van de wagen.
 Ook meet hij zich een nieuwe lichtsignatuur aan, met led-dagrijlichten die in drie segmenten werden onderverdeeld.
Zijn horizontalere motorkap met geprononceerde lijnen geven hem een erg robuuste look.

Zijn profiel accentueert de SUV-geest.
 Nieuwe Duster onderscheidt zich door een hogere gordellijn die de perceptie van robuustheid en bescherming kracht
bijzet.
 Zijn schuinere voorruit, waarvan de basis 100 mm naar voren werd geschoven, versterkt de indruk van
interieurvolume.
 Tegelijk lopen de nieuwe aluminium dakstangen, typisch voor SUV’s, door in het verlengde van de voorruit om zijn
lijnenspel dynamischer te maken.
 Nieuwe 17″-velgen geven de wagen een nog meer uitgesproken profiel.
Achteraan versterken de krachtigere schouders zijn uitstraling op de weg. Nieuwe Duster werd getooid met de
lichtsignatuur van Dacia, bestaande uit vier rode vierkanten. Zijn lichten werden naar de uithoeken van het koetswerk
verplaatst. De grotere bodemplaten vooraan en achteraan onderstrepen het avontuurlijke karakter van Nieuwe Duster.
Wie instapt in Nieuwe Duster, maakt kennis met een volledig nieuwe bestuurdersplaats, ontworpen om uw dagelijkse
leven comfortabeler en eenvoudiger te maken.

Het nieuwe dashboard getuigt van de royale proporties die eigen zijn aan het SUV-universum.
 Het centrale scherm van het MediaNav Evolution-systeem, werd 74 mm hoger geplaatst en naar de bestuurder gericht.
Zo is het vlotter toegankelijk en leesbaar (afstand oog-scherm bij de kleinste op de markt).
 De drie draaiknoppen van de automatische airconditioning nemen de vorm van de drie verluchtingsmonden bovenaan
het dashboard over.
 De middenconsole biedt plaats aan nieuwe bedieningselementen in de vorm van pianotoetsen voor meer ergonomie
en moderniteit.
 Dankzij de gedecentraliseerde handrem biedt de nieuwe middenconsole ook plaats aan enkele opbergvakken en een
ideaal gepositioneerde 4×4-knop.
Dankzij de hoogwaardige materiaalkeuze en het precisiewerk voor de bekledingen kan Nieuwe Duster schermen met een
nog meer verzorgd interieur.
 Het dashboard werd opgewaardeerd met een meer verfijnde korrel en een mattere afwerking.
 De deurpanelen beschikken over robuustere handgrepen en zachte armsteunen met een aangename bekleding.
 Nieuwe bekledingen met 3D-structuur en stiknaden verenigen comfort met een moderne uitstraling.
 De kortere versnellingspook omvat inzetstukken in gesatineerd chroom.
 Naargelang de versies krijgt het stuur een exclusieve, zeer slijtvaste en zachter aanvoelende “Soft Feel”-bekleding.
En tot slot werden de naden tussen de verschillende onderdelen gevoelig kleiner.
Nieuwe Duster omvat 27,2 liter aan opbergvakken verdeeld over het hele interieur, waaronder een nieuwe schuif van 2,8
liter onder de passagierszetel (*).
Zijn koffervolume bedraagt 445 dm³ VDA (478 liter) in de 4×2-versie en 411 dm³ VDA (467 liter) in de 4×4-versie. Met
neergeklapte achterbank kan het maximumvolume oplopen tot 1.478 dm³ VDA (1.623 liter).
(*) : naargelang de versie
Er werd bijzondere aandacht besteed aan de geluidsisolatie. Het geluidspeil in het interieur werd gehalveerd, onder
meer doordat rijgeluiden uit het interieur worden geweerd door beter isolerende materialen.
In het interieur van de auto wordt de audioklank verbeterd dankzij luidsprekers met dubbele kegel en een diameter van
165 mm. Hun integratie in de deurpanelen werd geoptimaliseerd (bevestiging en dichtheid). In de topversie verbeteren
twee nieuwe tweeters bovenaan het dashboard de klankverspreiding.

Een authentieke, comfortabele SUV voor de weg
en het terrein
Nieuwe Duster behoudt de overschrijdingscapaciteiten die zijn voorganger zo succesvol hebben gemaakt en combineert
ze met de volgende afmetingen:
 een lengte van 4,34 meter
 een breedte van 1,80 meter
 een grote bodemvrijheid (210 mm)
 een oprijhoek van 30° en een afrijhoek van 33° voor de 4×4-versie en 34° voor de 4×2-versie
 een overschrijdingshoek van 21°
 Nieuwe Duster beschikt over een nieuwe, elektrische stuurbekrachtiging. Die vermindert de stuurinspanning
tijdens manoeuvres (met name langzame parkeermanoeuvres) met 35 procent. De kleinere ontdubbeling vertaalt zich
in een directer stuur en een hogere wendbaarheid in de stad en op bochtige wegen. De stuurinrichting is uitgerust met
een systeem dat het bekrachtiging aanpast aan de rijsnelheid, wat resulteert in een betere rechtuitstabiliteit op de
autosnelweg. Tot slot filtert ze de reacties van het stuur, in het bijzonder op ongeplaveide wegen.
 Het meervoudige camerasysteem (vier camera’s: een frontale, twee laterale en een achteraan op de wagen) helpt
de bestuurder om de omgeving van de auto beter in te schatten. Dit systeem toont zich bijzonder nuttig bij
parkeermanoeuvres. Het systeem wordt automatisch geactiveerd wanneer de achteruitversnelling wordt
ingeschakeld. Door snel over te schakelen op de camera vooraan, verandert de camera continu van hoek.
 Hij kan ook manueel worden bediend door op de pianotoets ‘MVC’ te drukken. Het gebruiksvriendelijke
navigatiescherm geeft slechts een camera tegelijk weer. Het systeem wordt uitgeschakeld door op de toets ‘MVC’ te
drukken of wanneer de auto sneller dan 20 km/u rijdt. De zijdelingse camera’s, die onder de buitenspiegels werden
gepositioneerd, maken het mogelijk om de voorwielen weer te geven om de auto nauwkeurig te parkeren.
 De afdaalhulp voor hellingen (Hill Descent Control) houdt de afdaalsnelheid op steile hellingen onder controle. Door
in te grijpen op de remmen, verzekert dit systeem een uitmuntende stabiliteit.

 De vertrekhulp op hellingen (Hill Start Assist) en de afdaalhulp vergemakkelijken ook ritten op moeilijke terreinen.
 Voor de echte terreinfans is er een 4×4-informatiescherm met een kompas dat de hellingsgraad van de wagen in
realtime weergeeft.
 En tot slot beschikt Nieuwe Duster over een handenvrije contactkaart. Die ontgrendelt automatisch de deuren
wanneer de bestuurder nadert en vergrendelt ze wanneer de hij wegwandelt verlaat.
De ontgrendeling wordt aangegeven door de waarschuwingsknipperlichten en zijdelingse richtingsaanwijzers een keer
te laten knipperen.
De vergrendeling wordt aangegeven door de waarschuwingsknipperlichten en zijdelingse richtingsaanwijzers twee
keer te laten knipperen en een geluidssignaal te laten horen. Dankzij een start-stopknop hoeft men de sleutel ook niet
uit de tas of jaszak te halen om de motor te starten.
 MediaNav Evolution, dat het beproefde Driving Eco2-systeem van de Renault-groep omvat, werd voorzien van de
functie eco-coaching die de bestuurder helpt om zijn rijstijl te optimaliseren.

Een gamma beproefde motoren
Nieuwe Duster kan worden aangedreven door een gamma motoren die de expertise van de Groep combineert met nog steeds
onklopbare prijzen.
 Aan benzinezijde zijn dat de SCe 115 (4×2) en TCe 125 (4×2 en 4×4), telkens gekoppeld aan een handgeschakelde
versnellingsbak.
 Aan dieselzijde zijn de dCi 90 (4×2) en de dCi 110 (4×2 en 4×4) verkrijgbaar, eveneens gekoppeld aan een handgeschakelde
versnellingsbak. De dCi 110-motor (voor de 4×2-versie) kan desgewenst ook worden gecombineerd met de automatische
EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Een hoger veiligheidsniveau
Nieuwe Duster beschikt over een verstevigde structuur
 nieuwe, dikkere langsliggers (+ 0,2 mm) en staal met betere mechanische eigenschappen
 nieuwe structurele verstevigingen (voorruitstijl, langsliggers onder de vloer).
en nieuwe veiligheidsvoorzieningen :
 nieuwe zetelarmaturen
 nieuwe hoofdsteunen vooraan met meer volume (oppervlak en dikte) voor een betere bescherming bij aanrijdingen
achteraan
 nieuwe gordijnairbags
 pyrotechnische gordelspanners met krachtbegrenzers op de voorzetels en buitenste achterzetels
 Isofix-bevestigingen voor kinderzitjes op de buitenste plaatsen achterin
 een nieuwe gordelwaarschuwing (Seat Belt Reminder, SBR) achterin met weergave van het aantal losse gordels achterin
en een waarschuwingssignaal wanneer een gordel tijdens het rijden wordt losgemaakt
 een nieuwe, beter absorberende bumper en nieuw motorkapconcept voor een betere absorptie bij aanrijdingen met
voetgangers
Nieuwe Duster plukt de vruchten van nuttige rijhulpsystemen voor een hoger veiligheidsniveau : de dodehoekwaarschuwing,
een snelheidsbegrenzer en de automatische ontsteking van de koplampen.