Voormalige winnaar van de ‘Boucles’ en laureaat van de 24 Uren van Spa schrijft zich in aan het stuur van een VW Golf II…

Voormalige winnaar van de ‘Boucles’ en laureaat van de 24 Uren van Spa schrijft zich in aan het stuur van een VW Golf II… 

‘Chavan’, een halve eeuw later!

En het houdt maar niet op! Zoals aangekondigd op de persconferentie op 23 januari, was het mogelijk dat de deelnemerslijst van de Legend Boucles @ Bastogne 2018 nog zou verrijkt worden met een grote naam uit de Belgische autosportscene. En het is niemand minder dan een dubbele winnaar van de Boucles de Spa, en tevens laureaat van de 24 Uren van Spa-Francorchamps, die zich vandaag aanbood in de categorie ‘Challenger’ (80 km/u). Met zijn 77 lentes is Charles Vanstalle, alias ‘Chavan’, echter niet van plan om de toerist uit te hangen in de provincie Luxemburg!
Het is in het jaar…1963 dat ‘Chavan’ begint aan zijn lange carrière, aan het stuur van een Volkswagen Kever. Eén jaar later al staat hij aan de start van de ‘Boucles de Spa’, of anders gezegd, de ‘Routes Blanches’… “Samen met de Tour de Belgique was het zeker wel de moeilijkste wedstrijd die op de kalender stond”, legt Charles uit. ”Ik was toen bevriend met Alphonse Delettre…ook al moet ik toegeven dat we af en toe eens tegen elkaar riepen!”

 

‘Chavan’ zou de kans niet laten liggen om zijn stempel te drukken op de geschiedenis van de Boucles de Spa. Zijn eerste deelname is er in 1964, aan het stuur van een Mercedes 220 SE, een wagen die dan de tijdsgeest markeert. Vier jaar later, in 1968, haalde hij een eerste overwinning op het palmares van de wedstrijd, als copiloot op de Renault 8 Gordini, bestuurd door Jacquemin. Twee jaar later was het opnieuw de beurt aan ‘Chavan’, deze keer zelf aan het stuur van een Alfa Romeo Spider Duetto, met aan zijn zijde Destat.

 

Ik heb de Boucles al 34 keer gereden”, vervolgt ‘Chavan’. “En ik finishte ofwel in de top 10, ofwel moest ik opgeven! Eén keer werd ik 11de. Om maar te zeggen dat ik meer dan genoeg herinneringen heb aan de wedstrijd. Zo weet ik nog dat ik de editie 1976 eerst zou afleggen aan het stuur van een Datsun 240 Z. Maar de eigenaar kreeg schrik dat zijn mooie wagen zou beschadigd worden, en hij trok zich terug. En toen kwam Charles Naveau en vertelde me dat hij de perfecte wagen had voor mij: een Honda Civic 1500, eerste generatie! Het was het eerste jaar dat we zonder spijkerbanden reden, de wagen leverde 52 pk en op de woensdag voor de wedstrijd kwam ik tot het besluit dat het ding niet vooruitging…En dat was ook logisch. Want wat Naveau me niet had verteld was dat het ging om een demonstratiewagen uit de Honda garage waar hij werkte. Maar nog straffer was dat we de Boucles uitreden op een 8ste positie in het algemene klassement en dat de wagen nog voor de start was verkocht aan een klant! En diegene die achteraf de wagen kocht, die wist uiteraard van niets! Het waren andere tijden… En dan spreek ik nog niet van het jaar dat ik de nieuwe BMW 2002 heb ingereden… van mijn vriendin! Toen ik de start nam stonden er 300 km op de teller. En we eindigden als 4de van het algemene klassement…”

 

Hoewel ‘Chavan’ zijn stempel drukte op de geschiedenis van de “Routes Blanches”, die achteraf de Boucles de Spa werden en uiteindelijk dan de Legend Boucles de Spa en de Legend Boucles te Bastogne, kan hij ook prat gaan op een overwinning in de 24 Uren van Spa-Francorchamps! Dat was in 1976, het laatste succesjaar van de spectaculaire BMW 3.0 CSL, en in gezelschap van Jean-Marie Detrin en Nico Demuth. Enkele jaren voordien had hij ook al de Ralli International TAP, de toekomstige Rally van Portugal in het Wereldkampioenschap, tot een goed einde gebracht, met een 3de plaats in de Datsun 1600. “En zonder een klein detail in het reglement, dat mijn copiloot niet goed had begrepen, zouden we gewonnen hebben”, herinnert Charles Vanstalle zich.

 

Na twee deelnames aan de Legend Boucles te Bastogne, keert ‘Chavan’ dit jaar nog eens terug, maar dan in de nieuwe categorie ‘Challenger’. En wat nog meer is, hij doet dit samen met Pascal Lopès, de zoon van Alain Lopès, aan zijn zijde… “Ik heb altijd al bij de 80 km/u, gereden, en ik heb beslist om daarin verder te doen, vooral omdat deze nieuwe categorie me wel bevalt”, verduidelijkt de zeventiger, die geen leek is als het op racewagens aankomt. “Ik heb een VW Golf 2 gekocht om de Regularity rally van Portugal mee af te werken en dat is echt een krachtige wagen. Ik kijk al uit naar proeven als die van Stoumont, een proef waar ik van hou en die echt wel compleet is, maar evenzeer naar de bosetappes van de zondag. Onverhard en kleine wegeltjes, dat is echt mijn ding!”

 

Goed 54 jaar na zijn debuut in een wedstrijd die werd georganiseerd door een Delettre, doet ‘Chavan’ het nog een keertje over. Hij zou er meer dan één kunnen verrassen. En nu koers richting Bastogne!

(einde)