Mazda-gamma wordt Euro 6d TEMP-conform


  • SKYACTIV-G-benzinemotoren voldoen aan de nieuwe norm zonder dat ze een roetfilter nodig hebben
  • 2 SKYACTIV-D krijgt een SCR-katalysator, nieuwe 1.8 SKYACTIV-D een NOx-opslagkatalysator

 

Willebroek 29 mei 2018. Mazda is klaar voor de toekomst: Alle nieuwe wagens* die bij de fabriek worden besteld, zullen worden gecertificeerd volgens de nieuwe Euro 6d TEMP-norm, met inbegrip van de strenge WLTP-cyclus (Worldwide harmonised Light Vehicles Test Procedure) en de RDE-tests (Real Driving Emissions) op de weg. Ruim een jaar voor de nieuwe norm verplicht wordt voor nieuw ingeschreven wagens, past de Japanse autoconstructeur zijn modelgamma dus al aan. De eerste Euro 6d TEMP-conforme Mazda’s zullen in juli worden geleverd.

 

Door zijn creatieve benadering bewijst Mazda opnieuw dat schone emissies ook zonder complexe – en dure – uitlaatgasnabehandelingssystemen mogelijk zijn. Zo beantwoorden de rechtstreeks ingespoten SKYACTIV-G-benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,5, 2,0 en 2,5 liter aan de Euro 6d TEMP-normen zonder dat ze daar een roetfilter voor nodig hebben. Mazda is erin geslaagd om louter met motoraanpassingen aan de nieuwe RDE-norm voor het aantal roetdeeltjes te voldoen. Aan dieselzijde krijgt de 2.2 SKYACTIV-D een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) om aan de Euro 6d TEMP-normen voor de NOx-uitstoot te beantwoorden. Voor de 1.8 SKYACTIV-D volstaat een NOx-opslagkatalysator.

 

Schone benzine-emissies zonder roetfilter

De SKYACTIV-G-benzinemotoren onderscheiden zich door hun erg hoge compressie en bijzondere verbrandingsgeometrie, die als basis dienen voor de uiterst efficiënte en schone verbranding. Eerder dan een roetfilter toe te voegen, besloot Mazda om de roetuitstoot – een probleem bij heel wat rechtstreeks ingespoten benzinemotoren – te verlagen door de injectiedruk te verhogen en de zuigervorm en stroomkenmerken in de verbrandingskamer te optimaliseren. Tegelijk drong de constructeur de efficiëntie in het dagelijkse verkeer terug door wrijvingsverliezen tegen te gaan en het koelsysteem te optimaliseren. Zo tonen de jongste SKYACTIV-G-motoren zich efficiënter dan ooit terwijl ze slechts een minimum aan schadelijke stoffen uitstoten.

 

2.2 SKYACTIV-D met SCR-katalysator

Met hun extreem lage compressie behoren Mazda’s SKYACTIV-D-dieselmotoren tot de meest efficiënte motoren op de markt, met name in dagdagelijkse rijomstandigheden. Ze werden geïntroduceerd in 2012 en voldeden toen al aan de Euro 6-norm, ruim twee jaar voor deze van kracht werd en zonder dat ze daarvoor een speciale uitlaatgasnabehandeling nodig hadden.

 

De 2.2 SKYACTIV-D onderging ingrijpende wijzigingen om aan de Euro 6d TEMP-emissienormen te voldoen. Zo werd de vorm van de verbrandingskamers aangepast, kreeg de grootste van de twee turbo’s een variabele geometrie, werd er een nieuw thermisch beheer geïntroduceerd en beschikt hij over een snelle meerfasige verbranding met nieuwe, ultrasnelle piëzo-injectoren met meerdere gaatjes. Die wijzigingen reduceren niet alleen de emissies, maar optimaliseren ook de alertheid en het lawaai. De 2.2 SKYACTIV-D kan tevens rekenen op een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) om de NOx-uitstoot op doeltreffende wijze terug te dringen, met name in het normale verkeer. Hij voldoet dan ook aan de beperkingen van de RDE-test.

 

 

1.8 SKYACTIV-D met NOx-opslagkatalysator

De nieuwe 1.8 SKYACTIV-D-motor, die de 1.5 SKYACTIV-D vervangt, dringt de maximale verbrandingsdruk en de temperatuur in de verbrandingskamer terug. Ook de uitlaatgasrecirculatie met een combinatie van lage en hoge druk draagt daartoe bij. De lagere verbrandingstemperatuur en een aantal andere motorverbeteringen vertalen zich bovendien in nog minder NOx-emissies. Bij de 1.8 SKYACTIV-D volstaat een NOx-opslagkatalysator om het niveau onder de Euro 6d TEMP-grens te brengen, die zoals vermeld ook de RDE-wegtest omvat. Het voordeel ten opzichte van een SCR-katalysator is duidelijk: aangezien er geen AdBlue nodig is, bespaart deze opslagkatalysator de bestuurder tijd en geld.

 

WLTP en RDE: de kern van Euro 6d-TEMP

De emissie- en verbruikswaarden van de Euro 6d TEMP-norm worden bepaald volgens de nieuwe WLTP-cyclus (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). Die WLTP-cyclus vervangt de oude NEDC-cyclus (New European Driving Cycle) en heeft als doel om de reële verbruiks- en emissiecijfers van het dagelijkse verkeer dichter te benaderen door rekening te houden met parameters zoals het voertuiggewicht, de omgevingstemperatuur en de spanning en rolweerstand van de banden. De WLTP-cyclus is ook langer dan de NEDC-cyclus en heeft een hogere gemiddelde snelheid en topsnelheid. Net als de NEDC-cyclus wordt de WLTP-cyclus uitgevoerd op de testbank om een eenvoudige vergelijking tussen verschillende voertuigen mogelijk te maken. De Euro 6d TEMP-norm omvat echter ook de RDE-test (Real Driving Emissions), die de schadelijke uitstoot in normaal wegverkeer meet.

 

De Euro 6d TEMP-norm werd op 1 september 2017 ingevoerd voor nieuwe homologaties en wordt op 1 september 2019 van kracht voor alle nieuw ingeschreven wagens.

 

* Behalve de Mazda3: zijn opvolger wordt Euro 6d-conform wanneer hij volgend jaar op de markt komt.