Porsche Classic bouwt een klassieke 911 met originele onderdelen

Porsche Classic heeft een zeer aantrekkelijk collector’s item gebouwd: de laatste 911 Turbo met een luchtgekoelde motor – 20 jaar na het einde van de serieproductie. Het ontwerp van de 993-generatie 911 Turbo is gebaseerd op een originele carrosserie en het uiterlijk van het voertuig is net zo uniek als de geschiedenis: geverfd in goudgeel metallic, verwijst het naar de 2018 911 Turbo S Exclusive-serie. De zwarte wielen worden geaccentueerd door gouden gele designaccenten, terwijl de stoelen en interieurafwerking zijn afgewerkt in zwart met gouden gele details. De carrosserie heeft de kenmerkende zijdelingse luchtinlaten van de 993 Turbo S die ook beschikbaar waren als een optie voor de reguliere 911 Turbo in 1998. De klassieke sportwagen ontwikkelt 450 pk en viert zijn wereldpremière op de Porsche Rennsport Reunion in Laguna Seca ( VS) op 27 september 2018.

“Project Gold” toont op fascinerende wijze de uitgebreide vaardigheden van Porsche Classic “, zegt Detlev von Platen, lid van de directie die verantwoordelijk is voor verkoop en marketing bij Porsche AG. “Dit project toont duidelijk onze strategische aanpak. Hoewel we met de Porsche Taycan een nieuw hoofdstuk in onze sportwagengeschiedenis beginnen, is het verhaal over hoe het bedrijf evolueerde niet minder belangrijk. Integendeel, deze Golden Yellow 993 laat zien hoe ongelooflijk gepassioneerd we zijn over de traditie van ons merk. “

“Project Gold” vertegenwoordigt de spectaculaire bijdrage van Porsche Classic aan de 70-jarige Porsche-sportauto’s: met dit jubileum in het achterhoofd en de aankomende marktintroductie van de Taycan als de eerste zuiver elektrische Porsche-sportwagen, de experts van Porsche Classic kwam op het idee om een ​​volledig nieuw voertuig te bouwen op basis van een bestaande, echte 993-carrosserie, met zowel traditie als innovatie. De experts konden vertrouwen op een selectie van meer dan 6500 originele onderdelen die Porsche Classic exclusief biedt voor 993-generatiemodellen. In totaal heeft de Classic-divisie momenteel ongeveer 52.000 onderdelen in voorraad, die via Porsche Classic Partners en Porsche Centers over de hele wereld kunnen worden aangeschaft om klassieke Porsche-auto’s te repareren en te restaureren.

De bouw van het unieke voertuig duurde ongeveer anderhalf jaar. De carrosserie werd voor het eerst onderworpen aan het corrosiebeschermings- en lakproces dat werd toegepast op de serieproductie-voertuigen van vandaag. Het verzamelobject werd vervolgens geassembleerd en afgesteld door Porsche Classic-specialisten in de restauratiewerkplaats van Porsche in Stuttgart. Een gloednieuwe 3,6-liter twin-turbo flat-six motor met een vermogen van 450 pk werd geïnstalleerd, waarmee de prestaties werden geleverd die het voertuig oorspronkelijk had toen het in productie was. De handgeschakelde versnellingsbak en de vierwielaandrijving zijn ook afkomstig uit het originele Porsche Classic-assortiment. Het met de hand gestempelde chassisnummer volgt het laatste serieproductiemodel van de 993 Turbo die in 1998 van de productielijn rolde.

De buiten- en binnenelementen werden gecoördineerd met de toegewijde Porsche Exclusive Manufaktur-experts van de werkplaats, die verantwoordelijk waren voor het creëren van de 2018 911 Turbo S Exclusive-serie, die beperkt was tot 500 stuks wereldwijd. Als aanvulling op deze elementen werkten de ontwerpers van Style Porsche aan de kleurovergangen en positionering van insignes en andere interieurdetails.

De 993 blijft tot op heden een gewild verzamelobject en wordt beschouwd als een bijzonder geavanceerd en betrouwbaar voertuig. Het was de eerste 911 met een opnieuw ontworpen aluminium chassis, waardoor het op dat moment buitengewoon behendig was. De 911 Turbo-versie van de 993 was ook de eerste met een twin-turbo-motor, waardoor het de laagste-emissie standaard automotive aandrijflijn ter wereld is in 1995. Het voorste deel is lager dan bij de eerdere 911-modellen, dankzij een omschakeling van ronde naar poly ellipsvormige koplampen. Hollow-spoke aluminium wielen, een primeur voor elke auto met aluminium wielen, waren een andere innovatie van de 911 Turbo-versie op alle wielen. Slechts 345 eenheden van de 911 Turbo S met zijn 450 pk krachtige motor werden gebouwd.