Nieuw Abarth 595-gamma beleeft première tijdens Targa Florio 2018

  • De oldtimerversie van de legendarische ‘Targa Florio’, die voor de 102e keer werd georganiseerd, is zopas afgelopen. Het evenement werd gesponsord door het merk Abarth, dat er zijn nieuwe Abarth 595-gamma voorstelde.
  • Meeslepende proefritten op de Siciliaanse wegen en een tentoonstelling van het nieuwe iconische Abarth 595-gamma in Palermo om beide aspecten van zijn tweeledige persoonlijkheid – prestaties en stijl – in de verf te zetten.
  • De nieuwe 595 Competizione en 595 Pista zijn standaard uitgerust met de legendarische Record Monza-uitlaat. Die geeft de motor niet alleen een nieuwe, nog meer opwindende klank, maar zet ook zijn performante uitstraling kracht bij.
  • De 595 Turismo kreeg de nieuwe koetswerkkleur ‘Asfalto Grey’, standaard lederen zetels en een ‘Urban’ pack om het lifestylekarakter van het merk te benadrukken.
  • Het nieuwe gamma, dat verkrijgbaar is als hatchback of cabriolet, omvat vijf uitvoeringen – 595, 595 Pista, 595 Turismo, 595 Competizione en 695 Rivale – en diverse vermogens van 145 tot 180 pk.
  • Aan de ‘Targa Florio Classica’, de regelmatigheidsrally voor historische wagens, namen drie schitterende wagens uit de collectie van FCA Heritage deel: een Abarth 2400 coupé (1964), een Fiat 500 (1974) opgewaardeerd met de nieuwe ‘Abarth Classiche 595 Conversion Kit’ en een Autobianchi A112 Abarth 58 pk (1974).
  • De competitie is een fundamenteel onderdeel van het verleden en heden van het Abarth-merk, dat kan schermen met een lange en trotse geschiedenis in de race- en rallywereld, waar de meest innovatieve technologieën worden geperfectioneerd voor gebruik in de wegmodellen van het merk.

Zopas viel het doek over de jongste oldtimereditie van de legendarische ‘Targa Florio’, ‘s werelds oudste autorace, die aan zijn 102e editie toe is en werd gesponsord door Abarth. De bijzondere, sportieve band tussen Abarth en de Targa Florio loopt als een rode draad door de geschiedenis van het merk en om dat te benadrukken, introduceerde Abarth op de jongste editie van het evenement zijn nieuwe Abarth 595-gamma als preview voor de fans van de ‘Cursa’.

Abarth nam niet alleen deel aan de prestigieuze wedstrijd met drie vintage-modellen uit de collectie van FCA Heritage, maar organiseerde ook meeslepende proefritten met het nieuwe 595-gamma op de wegen van de oudste race ter wereld. Tot slot werd het nieuwe 595-gamma voor het eerst voorgesteld in het hart van Palermo. Het icoon van het merk is geëvolueerd volgens beide aspecten van zijn tweeledige persoonlijkheid: prestaties en stijl. Twee ingrediënten waarop elke Abarth uit het verleden en heden steunt en die het gewone omvormen tot iets buitengewoons.

“De nauwe band tussen Carlo Abarth en de Targa Florio gaat terug tot de eerste jaren na de oorlog,” aldus Luca Napolitano, Hoofd van Fiat en Abarth in de EMEA-zone. “De bochtige Siciliaanse wegen leken wel op maat gemaakt om de kwaliteiten van zijn racewagens in de kijker te zetten. Het merk met de Schorpioen en de Targa Florio delen dan ook een geschiedenis van race-successen en memorabele anekdotes. Wie de historische wagens waar Abarth zijn status van racelegende aan te danken heeft, ziet onmiddellijk hoe de slopende testomgeving van de racerij vorm heeft gegeven aan het onschatbare erfgoed van stijl en prestaties, waarop de huidige generatie van wagens steunt. Onze deelname aan editie 2018 is een eerbetoon aan de 110e verjaardag van de geboorte van onze oprichter, alsook een ideale gelegenheid om het nieuwe Abarth 595-gamma voor te stellen en tegelijk de link met onze geschiedenis en de racerij te benadrukken als onderdeel van onze merkwaarden.

Het nieuwe Abarth 595-gamma – Prestaties en stijl

“De Abarth 595, de evolutie van het iconische model van het merk, liet niemand onberoerd bij zijn lancering enkele weken geleden,” gaat Luca Napolitano voort. “Met doordachte technische aanpassingen, een uitgekiende aandacht voor details en een verfijnde materiaalkeuze geeft hij als geen ander uitdrukking aan de twee facetten van de merkidentiteit: prestaties en stijl. Zij komen perfect tot uiting in de iconische ‘Competizione’- en ‘Turismo’-versies die klanten twee manieren bieden om de wereld van Abarth binnen te treden en te ervaren.” De 595 Competizione en 595 Turismo positioneren zich als de kernmodellen die de tweeledige persoonlijkheid van Abarth tot uiting brengen. De 595 Competizione is radicaler en werd ontworpen voor klanten met een passie voor prestaties en compromisloze sportiviteit, terwijl de 595 Turismo meer belang hecht aan stijl en comfort, waarden die typisch zijn voor Italiaanse GT’s en die tot uiting komen in de onberispelijke stijldetails, het lederen interieur en het Urban Pack.

De grootste nieuwigheid van de nieuwe 595 Competizione is de nieuwe Record Monza-uitlaat, die standaard wordt aangeboden en een actieve klep omvat die wordt bediend met de Sport-toets. Wanneer de bestuurder op de Sport-toets drukt, gaat de uitlaatklep open en geeft de motor een diepere en indrukwekkendere sound ten beste. De bestuurder krijgt dus de keuze tussen een meer geraffineerde motorklank en een gespierdere en sportievere toets die perfect beantwoordt aan wat klanten van Abarth verwachten. Ook kan de 595 Competizione worden afgewerkt met de nieuwe koetswerkkleur ‘Adrenalina Green’ in combinatie met een zwart dak dat zijn nauwe banden met de racewereld in de verf zet.

De Abarth 595 Turismo werd dan weer ontworpen voor mensen die zelfs in prestatiegerichte wagens een hoog comfortpeil eisen. In het interieur sluit de minutieus afgewerkte lederen bekleding perfect aan bij de elegante stijl van de Turismo-versie. Het geheel wordt nog opgewaardeerd met het nieuwe Urban pack, bestaande uit parkeersensoren, een regensensor en een lichtsensor: stuk voor stuk elementen die dagelijkse ritten eenvoudiger en minder stresserend maken. De Turismo is ook verkrijgbaar in de nieuwe, elegante en exclusieve matte kleur ‘Asfalto Grey’. Onderaan het Abarth-gamma staat de 595. Deze versie met een vermogen van 145 pk biedt alle standaarduitrusting die nodig is om het typische rijplezier van het merk met de schorpioen te verzekeren, met onder meer een afgeplat stuurwiel met centrale ‘crosshairs’-inzetstukken en de ‘Sport’-toets, die in dit geval het maximumkoppel wijzigt en de afstelling van de stuurbekrachtiging en het gaspedaal aanpast.

Het gamma wordt nog aangevuld met de twee speciale reeksen ‘595 Pista’ en ‘695 Rivale’. De eerste richt zich volledig op maximale prestaties, die tot uiting komen in Abarths Telemetriesysteem met 7”-scherm waarop de bestuurder op elk moment zijn prestaties kan opvolgen, alsook in de nieuwe Record Monza-uitlaat en de achterwielophanging met Koni FSD-schokdempers (Frequency Selective Damping) die het weggedrag, de grip en de stabiliteit nog verbeteren voor een maximaal veiligheidsniveau. De tweede speciale reeks is dan weer ontstaan uit het partnerschap tussen Abarth en Riva, de iconische, wereldbefaamde Italiaanse jachtenbouwer. De 695 Rivale werpt zich dan ook op als de meest geraffineerde Abarth ooit en de perfecte mix van elegantie en prestaties. Zowel de Hatchback als de cabriolet bieden de keuze tussen vijf versies van de 595 – 595, 595 Pista, 595 Turismo, 595 Competizione en 695 Rivale – en tussen verschillende vermogens van 145 tot 180 pk, die allemaal aan de Euro 6D-TEMP-normen voldoen om een antwoord te bieden op alle wensen van klanten.

Van rally- en circuitraces tot dagelijkse ritten met het merk met de schorpioen.

“De competitie is een integraal onderdeel van het verleden en heden van het merk Abarth, dat een lange, glorieuze en trotse traditie in de rally- en racewereld heeft,” legt Luca Napolitano uit. Het is trouwens in die racewereld dat het merk zijn technologische innovaties voor het eerst test, alvorens ze aan te passen aan zijn wegmodellen, om een onklopbaar prestatie-, veiligheids- en betrouwbaarheidsniveau te verzekeren. Dit is een voorrecht dat maar weinig auto’s kunnen claimen.

 

De racetraditie en -successen zijn diep geworteld in de merkgeschiedenis en komen tot uiting in de vele klassezeges die in de Targa Florio werden behaald. In het bijzonder met de wendbare Abarth 1000 SP-sportwagens, die zich perfect leenden voor de wegen van de Madonie en die heel wat ‘gentleman drivers’ indrukwekkende scores opleverden, zelfs in het algemene klassement. Ook de zeges van de Abarth 124 Rally in de laatste edities van de jaren zeventig waren memorabel te noemen. Sinds de Targa Florio in 1978 werd omgevormd van een snelheidsrace tot een rally, heeft Abarth heel wat totaalzeges op zijn naam geschreven: twee met de Abarth 131 Rally, in 1979 met Adartico Vudafieri en in 1980 met Mario Pasetti, en twee in 2003 en 2004 met de Fiat Punto Super 1600, in beide gevallen bestuurd door Paolo Andreucci, die ook editie 2006 won met een Abarth Grande Punto S2000. Datzelfde model ging ook in 2009 als eerste over de finish met Luca Rossetti aan het stuur. Last but not least hebben de twee laatste edities van de Targa Florio alle sensaties van het verleden weer tot leven gebracht met de comeback van de Abarth 124 Rally, die speciaal werd ontwikkeld om spectaculaire prestaties neer te zetten in deze specialiteit.

“Vandaag werpt de Abarth 124 Rally zich op als de te kloppen auto in de R-GT-klasse, nadat hij met nog een race te gaan, het FIA Wereldkampioenschap in de R-GT-klasse won met het Franse duo Raphael Astier en Frédéric Vauclaire aan het stuur, en tegelijk de vijf hoogste plaatsen in het klassement op zijn naam schreef,” besluit Luca Napolitano. “Tot nog toe heeft hij dit seizoen al veertig klassezeges gewonnen in de twaalf nationale en internationale kampioenschappen waaraan hij deelneemt. Bovendien bestaat er van het succesmodel ook een wegversie: de Abarth 124 GT. Deze adrenalineverhogende speciale reeks werd afgeleid van de Abarth 124 die twee persoonlijkheden combineert: een stijlvolle coupé met het lef, het dynamisme en het rijplezier dat alleen een echte achterwielaangedreven roadster kan bieden. Daarom hebben we de dromen van onze fans op de Targa Florio 2018 waargemaakt: zij konden de wagen live bewonderen en testen, om te proeven van zijn verschroeiende acceleraties en eindeloze grip, zelfs op de meest bochtige wegen. Een echte auto voor kenners.”

Last but not least willen we ook benadrukken dat Abarth ook op het circuit zijn sporen heeft verdiend met de Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione en de Abarth 500 Assetto Corse die dit jaar deelnemen aan de tiende editie van de Abarth Selenia Trophy en de Italiaanse en Duitse F4-kampioenschappen. In dat laatste geval rust het merk de Formula 4-bolides uit met de uiterst performante Abarth 1.4-motor met 180 pk.

Drie historische Abarth-modellen uit de FCA Heritage-collectie op de Targa Florio

FCA Heritage, de groepsafdeling die het historische erfgoed van de Italiaanse FCA-merken beschermt en promoot, selecteerde drie schitterende Abarth-modellen uit zijn collectie om deel te nemen aan de ‘Targa Florio Classica’, de regelmatigheidsrally voor historische wagens: een Abarth 2400 coupé (1964), een Autobianchi A112 Abarth 58 pk (1974) en een Fiat 500 (1974) die werd opgewaardeerd met de nieuwe ‘Abarth Classiche 595 Conversion kit’. Stuk voor stuk vertegenwoordigen ze de drie fantastische categorieën van Abarths wegmodellen: de 2400 met Allemano-koetswerk is een schitterend voorbeeld van Abarths capaciteiten als onafhankelijke constructeur van hoogwaardige GT-modellen, terwijl de pittige A112 terugverwijst naar de opname van Abarth in Fiats raceafdeling na de overname in 1971. Tot slot brengt de wendbare Fiat 500 met de nieuwe 595-transformatiekit van FCA Heritage hulde aan de glorieuze jaren toen Abarth zijn befaamde getunede versies van Fiat-modellen met kleine cilinderinhoud creëerde. Om de 110e verjaardag van de geboorte van Carlo Abarth (Wenen, 15 november 1908 – 23 oktober 1979) te vieren, werd het Siciliaanse evenement opgeluisterd door de aanwezigheid van twee symbolische figuren voor het merk: enerzijds Anneliese Abarth, die aan de startparade deelnam met de 2400 Coupé die ooit eigendom was van haar man, en Eris Tondelli, de historische race- en testpiloot van Abarth, die in de jaren zestig aan de ontwikkeling van de 595-modellen werkte.