Vijf op vijf voor Kris Princen

49 teams gingen zaterdagochtend om 8h op het Kerkplein in Bocholt van start in de 43ste Sezoensrally. De hemel was dreigend, maar het bleef droog, al lagen de proeven er onder de bomen nog verraderlijk vochtig bij. Kris Princen heeft de openingslus gedomineerd met zijn fonkelnieuwe Volkswagen Polo R5. 

Met 5 snelste tijden op 5 klassementsproeven heeft Kris Princen de eerste lus gedomineerd, maar met 14″3 voorsprong op Cédric Cherain blijft het razend spannend. “Het parcours lag er erg verraderlijk bij deze ochtend, maar ik had gekozen voor de juiste banden. Veel collega’s kozen voor de harde compound, maar op de natte stroken op het asfalt was de medium “11” van Michelin de betere keuze,” vertelde Princen, die zijn eerste kilometers maakte met de nieuwe VW Polo R5. “Ik heb er vrijdag 10 minuutjes mee gereden, maar dat is geen probleem. De auto is goed. We hebben het differentieel achteraan wat minder strak gezet, omdat de Polo R5 anders te nerveus is.”

Cédric Cherain, voor de eerste keer sinds 2014 nog eens aan de start in Bocholt, volgt op een mooie tweede plaats op 14″3: “Alles gaat volgens plan. Ik wil hier niet dezelfde fout maken als in Tielt. We zijn dus met een beetje marge gestart en we blijven goed in de buurt van Kris Princen. Vanaf nu kunnen we het tempo een beetje opdrijven…”

Sébastien Bedoret is goed wakker. Hij is de snelste Skoda-rijder op de derde plaats met een achterstand van 23″: “Ja, we zijn goed gestart. Ik kan mijn rijstijl nog wat verbeteren op het onverhard, maar voor het overige ben ik wel tevreden.”

Vincent Verschueren ging vanochtend met de harde compound van start. Het was voor hem even wennen aan de banden. Verschueren volgt op 28″7 op de vierde plaats, 3″ voor Adrian Fernémont, die bekende dat hij zelf te voorzichtig gestart is. Patrick Snijers is ontgoocheld met zijn 6de plaats op 43″ van de leider: “We hebben onboards vergeleken en het zit in kleine details. Maar, al die details samen leveren wel 43″ achterstand op…”

Pieter-Jan Michiel Cracco is 7de, voor Ghislain de Mevius, die enkel in 2010 te gast was op de maaskiezel. De Mevius is aan het zoeken, wat hem al twee schuivers opleverde op de eerste twee klassementsproeven. Stephen Wright staat op een bescheiden 9de plaats met zijn Ford Fiesta R5, voor Michiel Becx, die na 4 jaar nog eens proeft van een R5. De pechvogel van de openingsronde was de Nederlander Erik Van Loon, die door een lekke band op KP 5 40″ verloor en daardoor uit de Top 10 viel. In de R2-categorie stond er geen maat op Grégoire Munster, die met zijn Opel Adam R2 al 24″ is uitgelopen op zijn rivaal Timo Van der Marel. De tweede bij de Juniors is Gilles Pyck, die op meer dan een minuut volgt. In de M-Cup heeft Gunther Monnens de beste start genomen. De lokale specialist staat op een knappe 14de plaats, maar Patrick Diels volgt slechts op 6 seconden. In Historic zijn er voorlopig geen verrassingen. Dirk Deveux voert het klassement aan met zijn Ford Sierra Cosworth, voor de BMW M3 E30 van Guino Kenis, die na drie proeven wel de versnellingsbak liet wisselen.