Jaguar I Pace, verslag van een weekend.

Het was even wennen, 2 ”dreamcars” aan de tand kunnen voelen , terwijl je van hot naar her moet, tijdens de organisatie, waarvan je geacht wordt de eindverantwoordelijke te zijn. Niet evident maar toch zo leuk, vooral als het een Jaguar I Pace en een “top off the range “ Range Rover betreft.

Eerst een woordje van dank aan de bezorger van deze 2 juwelen. Jaguar- Land Rover Salens Roeselare en Salens Classics Brugge. In Roeselare actief als Officieel dealer  van beide merken in Brugge vertegenwoordigd met  de Classic  afdeling waar je terecht kan voor onderhoud, storage, advies, verkoop en andere aspecten van het oldtimergebeuren op maat en in samenspraak met de klant. Bovendien kan je  beschikken  over een lounge en vergaderruimte, terwijl je wacht op je classic.

Nu terug naar ons roofdier: de Jaguar I Pace.

Toegegeven ik ben een koele minnaar van het “electrieken” verhaal. Ik moet daarbij onvermijdelijk denken aan één van de eerste auto’s  in de geschiedenis. Jawel  een Belgisch product,  “La jamais contente”,  was haar bijnaam. Ik vrees een beetje, dat dat het adagio zal zijn  van de  elektrische auto.

Nu de Jaguar I Pace, kwam als antwoord op de dwingende vraag van de verscheidene overheden en als concurrent van de Tesla. Dat hij meteen behoorlijk weerwerk bied aan deze Amerikaan zal blijken uit ons verslag.

De I Pace is er eentje van het Cross-over type, het ontwerp lonkt natuurlijk naar de andere Jaguars en dan vooral naar de F Pace maar heeft toch een eigen gezicht, die wij bijzonder kunnen smaken. Een beetje ”Racy” een beetje SUV en voldoende chic. In het fijne  interieur, ruim  plaats voor 5 en veel bagage. Alle knopjes, toeters en bellen op hun plaats. De afwerking is wat je van een premiummerk mag verwachten, hoogstaand. We zullen wellicht nog wat langere studiedagen nodig hebben, om de gebruiksaanwijzing en alle mogelijkheden te ontdekken.

Krachtbron van deze SUV, het zijn er in feite 2,  electromotoren van 200pk op de voorwielen en 200pk op de achterwielen. Das goed voor 400pk of 69nm en meteen 4×4 aangedreven.

De batterijen die voor die kracht moeten zorgen zijn 90kw. sterk en in theorie goed voor 480 km rijbereik. In de praktijk  worden dat er ongeveer 350 km. In het huisstopcontact duurt het ongeveer 12h. voor een volledige laadbeurt, in een 50hv. snellader, anderhalf uur.

Prijs voor het ons ter beschikking gestelde exemplaar +/- 88000€. Niet goedkoop, maar je krijgt er wel een premium luxueuze  en top afgewerkte Jaguar voor in de plaats.

Het rijden met een elektrische wagen is leren. Bij het afhalen in Gits, bekroop ons meteen dat onaangename gevoel  die we ook eerder met elektro voertuigen hadden. Alsof je benzinemeter op 20 km. staat en je weet dat de dichtstbijzijnde  benzinepomp op 50km ligt. Je weet wel, zal ik er geraken. Onterecht natuurlijk, want op de boorplank  staat duidelijk dat we over 300km capaciteit beschikken. Dus ruim voldoende om Damme te bereiken.

De IPace rijdt daarbij fenomenaal. Het comfort is zo vanzelfsprekend, dat we er ons meteen thuis voelen. De prestaties ronduit verbluffend. Even op de gas daar ga je aan een bliksems snelle vaart. De prestaties drukken je letterlijk in je stoel. Remmen is ook specifiek, want van zodra je de gas lost, remt de Jag automatisch af. Zo zie je op de “rangemeter” het herlaadsymbool, die de vrijgekomen energie  van de remmen, naar de batterij afleidt. Het is wel even wennen dat remmen.

Op de snelweg zijn het comfort en de prestaties evident maar ook wanneer we op de kleine landwegen en in de stad floreren, verloopt alles in een rustgevende en aangename luxe. Misschien één minpuntje, het zicht naar achter is maar zozo. Wegligging en stuurgevoel zijn op geen foutje te betrappen.

Dit gezegd zijnde, de Jaguar I Pace is werkelijk een schitterende wagen en ik zie tot hier alleen plusjes.

MAAR !

Dan laten we het verhaal van de “infrastructuur” buiten beschouwing,  En die is zonder overdrijven nog op het niveau van “DDT oké cars” uit de originele FC de Kampioenreeks van 25 jaar geleden.

Laat mij toe daar enige duiding aan te geven. Ik neem aan, dat de koper die besluit een I Pace  in zijn garage te zetten. Ook de nodige stekkers en stopcontacten, liefst ook persoonlijke laadpaal, ter beschikking heeft op zijn thuisadres. Dan kan het laden vlot verlopen tijdens de welverdiende nachtrust of op  andere niet rijdende momenten.

Wij enkel voor het weekend over de I Pace beschikkend en wonende op de 3de verdieping van een leuk appartement in het centrum van Oostkamp, hadden daar wel enige problemen mee. Optie één onze ruime garage op het gelijkvloers was wel groot genoeg, maar er is geen stopcontact in de box ter beschikking. Dan maar op zoek naar een laadpunt in de gemeente. Dat blijken er, na enig zoekwerk via het internet precies 2 te zijn, voor 23.000 inwoners!!

Gelukkig, maar op goed vijfhonderd meter van mijn woning, dus allen daarheen. Kunnen we daar terecht met ons roofdier? Neen dus, want wat blijkt, de laadpalen staan op een semi private parking en de toegang is zo moeilijk toegankelijk, dat onze Jaguar er zonder beschadiging niet opraakt. Gemaakt voor hoogstens, een Renault Zoe of Nissan Pulsar en die zal het al moeilijk hebben.

Bovendien, leert ons enige studie dat je eerst moet aansluiten bij de “provider” die enkel betaling via kredietkaart aanvaardt. Dan maar naar de garage van dochterlief in Beernem, voor de nacht, waar de nodige energie werd gevonden. Ook de ons ter beschikking gestelde elektriciteitskast op de markt van Damme  en “vrienden” stopcontacten tijdens onze stops brachten enig soelaas. Al bleek hier ook, dat er soms wel eens een “plomb” durfde springen.

Gelukkig vielen we geen enkele keer zonder energie en bleven alle verplaatsingen in functie van onze organisatie perfect haalbaar. We lieten de  I Pace dan ook met een tevreden gevoel achterop zijn thuisadres in Gits, na een  welgevuld weekend.

Besluit: De Jaguar I Pace is een topauto in vele aspecten en hij kon ons in grote mate bekoren. Maar, spijtig genoeg en ik vrees dat daar in de komende jaren weinig of geen vooruitgang zal gemaakt worden, is de laadcapaciteit in ons land totaal ontoereikend en amateuristisch opgezet. Als je in en rond je thuisadres aan de slag kunt, voorzie ik weinig probleem. Perfecte auto! Moet je echter zoals ik, bijna dagdagelijks, enige 600 km op de weg, of verder, dan zie ik dat in de eerste tien jaar niet gebeuren.

Alain Mervilde