Autosalon Brussel 2020

“In de prieze (stopcontact W.VL) of niet in de prieze” dat is de vraag!

Tekst: Alain Mervilde Foto’s: Pauline Mervilde

foto: Pauline Mervilde

Traditiegetrouw trokken wij gisteren alweer naar de Heizel paleizen, om ons te verlekkeren en te bewonderen : “Al het nieuws die de Belgische auto importeurs en autoverdelers ons dit jaar willen aanbieden”.

Om dit jaar de juist keuze te maken is enig overleg en reflectie zeker op zijn plaats. Het klimaat en onze toekomst indachtig, de ongelooflijke keuze in merken, modellen, krachtbronnen, energieleveranciers en verkeersmodi worden stilaan een niet te ontwarren knoop.  Dan hebben we het nog niet gehad over het voorhanden zijnde budget, die nuttig en overdacht moet besteed worden met het oog op diezelfde toekomst.

Wandel met ons mee door het salon en  geniet, bewonder en overweeg eventueel u keuze. Wij van onze kant geven U hierbij graag onze reflectie en hopen de autoliefhebber een beetje te kunnen helpen. Bekijk en lees ook al onze merken pagina’s (met link naar de merken) die wij hebben aangemaakt voor dit Salon 2020.

Het is dus duidelijk de elektrische krachtbron is aan zijn opmars begonnen. Je kunt erop dit salon niet van tussen, op zowat elke stand kun je wel een elektrische variant van een of meerdere van hun modellen aantreffen. Zo niet zijn er vast wel hybride of andere aandrijvingen zoals CNG Aardgas, Lpg in de aanbieding of zelfs waterstof is een mogelijkheid. En dan natuurlijk de traditionele diesel en Benzine. Wat is nu de beste keuze?

Wel, zelf ben ik er nog niet uit. Voor alle aangeboden energiebronnen zijn er  voordelen en weer nieuwe of oude nadelen. Veel zal afhangen van waar, wanneer en hoe je een vervoermiddel gebruikt en hoeveel centen je er wil of kunt aan spenderen. Want dat is alvast een vaststelling een goedkope “betaalbare” , lijkt mij veel moeilijker te vinden, in al die met  nieuwe technieken uitgeruste voertuigen en dan heb ik het niet alleen over auto’s.

De voordelen en nadelen  van diesel en Benzine zijn bekend. Ze zijn betrouwbaar wat techniek betreft, kunnen ver rijden en als je zoals mezelf rond de 100.000 km+ per jaar uitkomt, voorlopig nog het enige “haalbaar” alternatief. Ook voor het milieu zijn ze ondanks alle doemdenkers misschien nog het minste kwaad . Bovendien worden er nog dagelijks veel nieuwe techniek en verbeteringen toegepast die de vervuiling doen afnemen. Mogen wij hier ook even aanhalen dat de vervuiling door auto’s ook maar een fractie is van het totaalplaatje. En ja, de vervuiling is een probleem die moet aangepakt worden, maar zouden er geen meer ingrijpende oplossingen mogelijk zijn dan het “autootje van Jan en Alleman”.

Er is veel te zeggen voor de elektrische aandrijfbronnen, maar evenveel tegen en het is al zeker niet de totaaloplossing die sommigen er willen van maken. Ik verwijs hierbij ook even naar een eerder verschenen opiniestuk op onze website: http://www.autoliefhebbers.be/2019/11/17/elektrisch-rijden-de-doos-van-pandora/ die het o.a. het probleem van bevoorrading aankaart.

Het rijden met een elektrisch aangedreven auto is zonder meer oké. Zie daarvoor  http://www.autoliefhebbers.be/2019/09/04/jaguar-i-pace-verslag-van-een-weekend/

foto: Pauline Mervilde

En ja, een Jaguar is nu niet bepaald de meest economische, maar de meest elektrisch aangedreven voertuigen die je in Brussel kunt bewonderen zijn van zeer degelijke kwaliteit en kunnen bogen op moderne techniek.

Het probleem blijft zoals in het artikel al vermeld de range die zelfs bij de beste nog “beperkt” blijft en de laadcapaciteit, die tijdrovend lang kan zijn. De rijafstand komt bij de duurdere modellen, die binnenkort op de markt komen, stilaan tot aanvaardbare afstanden, al is 500km nu ook nog altijd niet top in vergelijk met zustermodellen met diesel of benzinekrachtbron.

Daarbovenop komt de milieubelasting die ook onvermijdelijk elektrische voertuigen hebben. Ze zijn bijvoorbeeld stukken zwaarder. Een gemiddelde batterijwagen weegt +/- 700 kg meer. Dus, dat vraagt meer materiaal, meer kracht en meer energie.

Voor de recyclage van de batterijen, die  goed zouden  zijn voor een levensduur van +/-8 jaar is er ook nog weinig tot geen nieuws te meldden.  Ik vraag mij ook luidop af wat je doet als de batterij blijkt de geest te hebben geven of je wil je auto tweedehands aan de man brengen. Met het oog op de beperkte levensduur van batterijen zou ook dat problematisch kunnen zijn.

En dan hebben we het nog niet gehad over onze overheden die “achter de schermen” zeker al aan het nadenken zijn, hoe ze U  “elektrisch voertuig”  belastings gewijs zullen melken…

Hybride’s zijn wat mij betreft zeer verstandige alternatieven. De korte afstanden kun je elektrisch afleggen, moet je  er verder op uit, neemt de diesel of benzine het over . Haalbaar is hier 50 km of daaromtrent. Misschien kan hier vooruitgang geboekt worden en kunnen de ingenieurs dat optrekken tot een 100 km. Het zou alvast veel goedmaken.

foto: Pauline Mervilde

Wat de verschillende tentoongesteld merken betreft verwijzen we u graag naar de door ons aangemaakte merken pagina’s. Met link naar hun respectievelijke website.

LIJST DER MERKEN:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait