Ford PUMA

Een eerste kennismaking.

De Ford Puma “een eerste kennismaking”
Wanneer we door Ford worden gevraagd, om effen tot in de “Ardennen” te komen, om daar hun nieuwste product, de Ford Puma, aan de tand te voelen, dan gaan we daar graag op in. En wel om velerlei reden. Eén, we komen graag in het Waalse landsgedeelte, voor zijn gevarieerde en meestal nog niet over bezette wegennet. Het is er ook veel rustiger rijden, met minder hinder van allerlei “verkeersveilige“ ingrepen. En natuurlijk het landschap, zijn weidse vergezichten, zijn mooie valleien en het vele groen. Maar, natuurlijk ook en vooral voor de ster van de dag, in dit geval de Ford Puma.
Even terug.
Ford Puma is niet nieuw in het Ford Gamma. De typenaam werd eerder al gebruikt door Ford voor een leuke sportieve coupé die in zijn tijd wel op enige populariteit kon rekenen. De Puma was toen gebaseerd op het onderstel van de  “https://nl.wikipedia.org/wiki/Ford_Fiesta”Fiesta 4 en werd van 1997 tot 2002 geproduceerd.


De nieuwe Puma
Toen een coupé, nu word de nieuwe Puma in het SUV segment ondergebracht. In technische termen het “Sub small Utility” , segment waar ook hun ander product de “Ecosport” terug te vinden is. Door de totaal andere design vrezen ze echter geen concurrentie in eigen huis.
De SUV Puma, een eigenzinnige verschijning.
Tijdens de voorstelling hadden we de beschikking over de verschillende versies van de Puma.

Op design vlak was daar de “Titanium” outfit voorhanden en de ST-Line. Persoonlijk verkiezen wij de ST line waarvan de uitrusting en outfit ons het meest aansprak. Lederen stuur , lederen kuipzetels met rode stiksels, hier en daar wat carbon op de boordplank en een panoramisch glazen dak, dat kunnen we best smaken. We voelden er ons meteen op ons gemak.
Uiterlijk valt deze ST versie ook op door de wielkasten in dezelfde kleur, de speciale velgen en opvallend koplampen, eigen aan de Puma, die zijn afgekeken van de Ford GT. Het is duidelijk een SUV maar door zijn meer afgeronde vormen oogt hij ook sportiever dan zijn naaste concurrenten. Zijn SUV-Achtige proportie resulteren in een verhoogde rijhoogte en een compromisloze bagageruimte met een volume van maar liefst 456 liter. Bijzonder is de “kuip” die zich onder de platte vloer bevindt waar je natte kleren , vuile botten enz kunt verstoppen, om die kuip nadien zonder problemen te kunnen uitspoelen. Mij leek de suggestie, dat je ze ook kunt vullen als een ijsemmer en er een paar flessen “bubbels” in kunt koel houden op de pick nick of uitstap een leuker vooruitzicht.


De Puma beschikt voor zijn segment over uitzonderlijke rijhulpsystemen en comfortitems die tot nu enkel in hogere segmenten terug vond.


“De nieuwe crossover Ford Puma vertegenwoordigt de evolutie van het Ford-design, met
sportieve en aerodynamische lijnen. Een compacte crossover met een kofferinhoud van 456
liter die zich van de massa onderscheidt met zijn MegaBox, een grote waterdichte
opbergruimte. Dankzij de Ford EcoBoost Hybrid 48 V-technologie genieten de klanten van
sterke prestaties, een krachtige respons en een geoptimaliseerd brandstofverbruik. Deze lichte
hybride motor is voorzien van een elektrische hulpmotor voor de 1.0 EcoBoost driecilinder
benzinemotor met verminderde wrijving en levert een maximumvermogen van 155 pk. De Puma
is ook verkrijgbaar in de traditionele versies met verbrandingsmotor en is uitgerust met
geavanceerde rijhulpsystemen en een FordPass-app om de veiligheid en connectiviteit te
garanderen.”

Wij gaan hier niet te veel doorgaan op al die technische hulpmiddelen en gadgets maar ons concentreren op het belangrijkste, rijden en het “gevoel”. En dat is prima van zodra je instapt. Eerst kwam de “rode” aan de beurt. Vrij snel vonden we een prima zit en positie. Al vind ik persoonlijk de cockpit van de ST versie “de blauwe” iets meer op mijn maat gesneden. Iets andere zetel en wat sportievere outfit zijn precies wat ik zoek. Het algemeen gevoel aan boord is van zeer aangenaam tot sportief. Voldoende ruimte, een prima zicht naar voor, naar achter is zoals in de meeste SUV iets minder. Overzichtelijk dashbord en makkelijke bediening.
Rijden doen de Puma’s prima tot zeer prima. Maar dat is nu één van de kwaliteiten waar Ford een patent op heeft. Preciese en communicatieve besturing, prima wegligging en sporief gevoel. Op die Ardeense wegen konden we daar met veel plezier van proeven en het had voor ons gerust nog wat langer mogen duren.


Conclusie: Deze Puma is wat ons betreft een voltreffer. Iets afwijkende design die hem onderscheidt van andere SUV’s , zeer goed uitgerust met veel items die eerder enkel in de hogere echellons terug te vinden waren en prima technische kractbronnen. Komt daar bovenop de, mag gezegd, uitstekende rijeigenschappen waar de Ford’s in uitblinken. Kortom een aanrader.
www.ford.be

Written By
More from Alain Mervilde

De nieuwe BMW M2 Competition.

Met de nieuwe BMW M2 Competition zet BMW M GmbH nieuwe maatstaven...
Read More