Ford Kuga Plug In Hybrid

De sportieve en gestroomlijnde nieuwe Ford Kuga geeft het populaire SUV-segment een boost als Fords meest geëlektrificeerde wagen ooit

  • De volledig nieuwe Ford Kuga biedt de grootste keuze aan geëlektrificeerde aandrijflijnen van alle Ford-modellen en verzekert een efficiëntiewinst tot 30 procent. De Kuga Plug-in Hybrid biedt de mogelijkheid om zuiver elektrisch te rijden en laat bestuurders kiezen wanneer en hoe ze batterijstroom willen gebruiken met modi zoals EV Now.
  • Zijn slanke silhouet verbergt een toonaangevende interieurruimte en capaciteit dankzij verschuifbare zetels op de tweede rij. De geavanceerde architectuur helpt het gewicht met 80 kilogram te verlagen. De connectiviteit werd verbeterd met nieuwe geëlektrificeerde voertuigfuncties via de FordPass-app en FordPass Connect-modem.
  • Geavanceerde technologieën zijn onder meer het innovatieve BLIS Assist, de nieuwe Intersection-functie voor Pre-Collision Assist met Active Braking en het ‘true colour’-instrumentenbord met 12,3” groot lcd-scherm.

KEULEN, Duitsland, 16 maart 2020 – De stijlvolle en opvallende nieuwe Ford Kuga SUV, Fords meest geëlektrificeerde model ooit, introduceert een nieuw, gestroomlijnd koetswerkdesign met hoogwaardige proporties die het plaatsaanbod en comfort ten goede komen.

De geraffineerde en stijlvolle nieuwe Kuga Titanium, de sportieve Kuga ST‑Line en de hoogwaardige Kuga Vignale worden aangeboden met een gamma geavanceerde hybrideaandrijvingen die het laagste brandstofverbruik in deze klasse verzekeren terwijl het gemiddelde rijbereik in vergelijking met het vorige model met 28 procent is toegenomen.

Het complete motorgamma omvat de Kuga Plug-In Hybrid, de Kuga EcoBlue Hybrid (mild hybrid) en de Kuga Hybrid (full hybrid), alsook de 2.0 EcoBlue-diesel, de 1.5 EcoBlue-diesel, de 1.5 EcoBoost-benzine en een intelligente achttrapsautomaat.

Ook biedt de volledig nieuwe Kuga nog meer intuïtieve comfort- en rijhulpsystemen, zoals de geïntegreerde FordPass Connect-modem die eigenaars helpt om hun Kuga Plug-In Hybrid beter te beheren met de nieuwe EV-functies van de FordPass-app. Andere gesofistikeerde technologieën zijn onder meer de draadloze smartphonelader en Fords SYNC 3-infotainmentsysteem met centraal 8”‑aanraakscherm. Het premium soundsysteem van B&O staat borg voor een hoogwaardige audio-ervaring, terwijl het nieuwe 12,3” grote lcd-instrumentenbord met ‘true colour’-weergave informatiever, intuïtiever en beter leesbaar is.

De nieuwe technologieën ‘Stop & Go’, ‘Speed Sign Recognition’ en ‘Lane-Centring’ helpen bestuurders om stop-startverkeer en snelwegverkeer met meer zelfvertrouwen het hoofd te bieden. De voorspellende bochtverlichting houdt dan weer rekening met de verkeersborden om u een beter zicht in het donker te garanderen. De head-updisplay helpt bestuurders om hun ogen op de weg te houden, terwijl Active Park Assist 2 de wagen met een druk op de knop volledig automatisch parkeert.

Voor een onovertroffen beenruimte en kofferinhoud in deze klasse zorgen de verschuifbare zetels op de tweede rij, die zich gemakkelijk vooruit of achteruit laten schuiven over een bereik van 150 millimeter.

In Europa is de Kuga Fords meest verkochte SUV en het derde populairste Ford-model na de Fiesta en de Focus. In 2019 kochten 161.400 klanten een Kuga, een stijging met bijna 5 procent, die bijdroeg tot Fords SUV-verkoop, die vorig jaar met meer dan 6 procent omhoog ging.

“De volledig nieuwe Kuga getuigt meer dan ooit van Fords mensgerichte designbenadering. Hij werd ontwikkeld in nauw overleg met SUV-klanten om een opvallende stijl, een ongeëvenaard motorgamma, een hoogstaand comfort en geavanceerde technologieën te bieden die het leven van gebruikers vereenvoudigt, zowel binnen als buiten de auto”, zo verklaarde Steven Stuart Rowley, President van Ford of Europe.

Ontworpen door onze klanten

De volledig nieuwe Kuga gebruikt Fords nieuwe, wereldwijde voorwielaangedreven platform, dat bijdraagt tot een betere stroomlijn en een lager verbruik en dat het gewicht in vergelijking met het vorige model met dezelfde motor ongeveer 80 kilogram verlaagt.

De nieuwe architectuur werd bovendien ontworpen om de botsprestaties te verbeteren en draagt bij tot de vijfsterrenscore die Kuga in de EuroNCAP-tests verdiende: de torsiestijfheid nam met 10 procent toe, wat tevens het rijgedrag ten goede komt. Bovendien geeft het platform de middenklassers van Ford meer interieurruimte zonder daarbij te raken aan hun expressieve en dynamische design.

De volledig nieuwe Kuga komt met een opvallend nieuw koetswerkdesign, dat meer gebeiteld en eenvoudiger oogt dankzij de hoogwaardige proporties. Het gestroomlijnde silhouet vertaalt zich in een langere wielbasis die het rijcomfort en de stabiliteit verhoogt dankzij de grotere voetafdruk, evenals een langere motorkap, een schuiner opgestelde voorruit en een lagere daklijn. Daardoor oogt de Kuga energieker, lichtvoetiger en capabeler dan zijn voorgangers.

Het uitgebreide gamma omvat tal van keuzemogelijkheden voor de Kuga Vignale, ST-Line en Titanium, elk met hun eigen, unieke karakter dat de persoonlijkheid van de klanten weerspiegelt. Met zijn eigentijdse en zelfverzekerde stijl geeft de Kuga Titanium een voorsmaakje van de rijkelijke uitrusting en hoge kwaliteit die klanten in heel Europa mogen verwachten. Hoogtepunten zijn onder meer een sportieve bodemplaat vooraan, een diffuser achteraan, buitenspiegels, zijdelingse beschermstrips en deurgrepen in koetswerkkleur, led-dagrijlichten en lichtmetalen velgen (standaard 17”, optioneel 19”).1

De prestigieuze Kuga Vignale onderscheidt zich dan weer door zijn exclusieve uitrusting en minutieuze vakmanschap. De specifieke Vignale-aankleding omvat onder meer details in gesatineerd aluminium voor de dakrails, de bumpers en de dorpels, evenals unieke, elegante ontwerpen voor de neus en achterbumper. Voorts is het koetswerk getooid met het typische Vignale-radiatorrooster met chroomafwerking, twee uitlaatpijpen en lichtmetalen velgen (standaard 18”, optioneel 19” of 20”). Het Windsor-leder met het exclusieve Vignale-patroon met zeshoeken, het lederomrande, verwarmbare stuurwiel en de matten in velours tillen het interieur naar een nog hoger niveau.

De gedurfde stijl van de Kuga ST-Line put inspiratie uit de Ford Performance-modellen, met onder meer bumpers en zijschorten in koetswerkkleur en een zwarte afwerking voor het radiatorrooster, de bodemplaat vooraan, de diffuser achteraan en de dakrails. Een brede achterspoiler, lichtmetalen velgen (standaard 18”, optioneel 19”)1 en een dubbele sportuitlaat dragen bij tot zijn sportieve uitstraling. In het interieur komt de prestatiegerichte persoonlijkheid tot uiting in de donkere hemelbekleding, de exclusieve ST-Line-zetels met contrasterende rode stiknaden, de lichtmetalen pedalen, het afgeplatte stuurwiel en de matten en dorpellijsten met ST-Line-opschrift.

“De Kuga-klanten gaven aan dat ze klaar waren voor een nog emotioneler design en onze volledig nieuwe Kuga is dan ook een vakkundig ontworpen sculptuur. Hij oogt meer gestroomlijnd, lager en breder en begeestert zodra je naar hem kijkt”, vertelde Amko Leenarts, directeur Design bij Ford of Europe. “Het gloednieuwe interieur is als een veilige haven, ontworpen om het dagelijkse leven te vereenvoudigen. Het toont zich harmonieus en luchtig en verenigt hoogwaardige materialen met een nauwgezette assemblage en hypergeavanceerde technologie.”

De nieuwe Kuga zal worden aangeboden in twaalf kleuren, waaronder de nieuwe metaaltinten ‘Diffused Silver’ and ‘Sedona Orange’. Blue Panther, een nieuwe afwerking die exclusief wordt aangeboden op de Vignale-modellen, voegt daar nog twee hoogwaardige lakafwerkingen aan toe: het drielagige Lucid Red en de parelmoerkleur Star White.

Ongeziene keuze aan motoren

Ford engageert zich om van elke personenwagen die het merk op de Europese markt brengt een geëlektrificeerde versie aan te bieden. Tegen eind 2021 zal het gamma geëlektrificeerde modellen in Europa worden uitgebreid tot achttien. De volledig nieuwe Kuga wordt als eerste Ford verkrijgbaar met een ‘mild hybrid’, ‘full hybrid’ en ‘plug-in hybrid’ aandrijving.

Kuga Plug-In Hybrid: de volledig nieuwe Kuga Plug-in Hybrid combineert het rijbereik en de vrijheid van conventionele verbrandingsmotoren met de efficiëntie en het raffinement van een elektrische aandrijving.

De architectuur met vermogenssplitter omvat een 2.5 viercilinder-benzinemotor met atkinsoncyclus, een elektromotor en generator, en een lithium-ionbatterij van 14,4 kWh, goed voor een totaal vermogen van 225 pk. De Kuga Plug-in Hybrid biedt een zuiver elektrisch rijbereik van 72 kilometer over de NEDC-cyclus (56 kilometer over de WLTP-cyclus), een brandstofverbruik vanaf 1,2 l/100 km (NEDC) of 1,4 l/100 km (WLTP) en een CO2-uitstoot vanaf 26 g/km (NEDC) of 32 g/km (WLTP).

De batterij kan worden opgeladen via een laadpoort in het spatbord vooraan en wordt onderweg automatisch bijgeladen door het regeneratieve remsysteem dat kinetische energie opvangt die normaal verloren gaat tijdens het remmen. De batterij kan in minder dan zes uur worden opgeladen aan een extern stopcontact van 230 volt.

Bestuurders kunnen ook kiezen wanneer en hoe ze het batterijvermogen gebruiken, door de modi EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge te gebruiken. Wanneer de batterij zijn minimale laadniveau bereikt, keert de Kuga automatisch terug naar de EV Auto-modus om de benzinemotor te ondersteunen met de elektromotor, die gerecupereerde energie gebruikt voor een maximale energie-efficiëntie. 

Kuga EcoBlue Hybrid: de volledig nieuwe Kuga EcoBlue Hybrid tilt Fords 150 pk sterke 2.0 EcoBlue-dieselmotor naar een hoger niveau op het vlak van efficiëntie. De ‘mild hybrid’-technologie vervangt de klassieke alternator door een riemaangedreven startmotor/generator (BISG). Dat nieuwe systeem maakt het mogelijk om tijdens remmanoeuvres energie te recupereren en op te slaan en zo de luchtgekoelde lithium-ionbatterij van 48 volt op te laden. De BISG fungeert ook als een motor die de opgeslagen energie benut om bij het rijden en accelereren extra elektrisch koppel te leveren en voedt tevens de stroomverbruikers in de auto.

Dankzij het 48V-systeem kan de Auto Start-Stop-technologie van de nieuwe Kuga vaker worden gebruikt, waardoor het brandstofverbruik verder daalt. Dat draagt bij tot het verbruik vanaf 4,3 l/100 km over de NEDC-cyclus (vanaf 5,0 l/100 over de WLTP-cyclus) en de CO2-uitstoot vanaf 111 g/km (NEDC) of 132 g/km (WLTP).

Kuga Hybrid: de Kuga Hybrid, die later dit jaar verkrijgbaar wordt, gebruikt een zelfopladende ‘full hybrid’-aandrijving die de wagen louter elektrisch kan voortbewegen en verenigt een 2.5 benzinemotor met atkinsoncyclus, een elektromotor, een generator, een lithium-ionbatterij en een door Ford ontwikkelde automatische versnellingsbak met vermogenssplitter. De Kuga Hybrid wordt verkrijgbaar met voorwielaandrijving en Fords intelligente vierwielaandrijving (Intelligent AWD). Zijn verbruiks- en CO2-cijfers worden geschat op 5,6 l/100 km en 130 g/km.

Kopers van de nieuwe Kuga Active krijgen de keuze tussen een gamma geavanceerde Ford EcoBoost-benzinemotoren en Ford EcoBlue-diesels met een geoptimaliseerd vermogen en raffinement. Deze krachtbronnen zijn standaard uitgerust met Auto Start-Stop om de werkingskosten te verlagen, terwijl de soepel schakelende zesversnellingsbak en de nieuwe achttrapsautomaat bijdragen tot het rijgemak.

Kuga EcoBlue: de 190 pk sterke 2.0 EcoBlue-motor verbruikt minder dan 4,8 liter l/100 km benzine over de NEDC-cyclus (vanaf 5,9 l/100 km over de WLTP-cyclus) en heeft een CO2-uitstoot vanaf 127 g/km (NEDC) of 155 g/km (WLTP). Het brandstofverbruik wordt gereduceerd door een inertiearme turbo en een geïntegreerd inlaatsysteem met gespiegelde poorten om de ademhaling te optimaliseren. De standaard nabehandeling van de uitlaatgassen door selectieve katalytische reductie helpt de NOX-uitstoot te verlagen. Andere innovaties die de wrijving in de 2.0 EcoBlue‑motor beperken, zijn onder meer:

  • een 10 mm uitmiddelpuntig krukasdesign dat de zijdelingse zuigerdruk tot een minimum beperkt door de wrijvingskrachten tegen de cilinderwanden te verminderen;
  • stalen zuigers voor geoptimaliseerde afmetingen en minder expansie bij hoge temperaturen;
  • een krukas met geminimaliseerde diameter;
  • een in olie gedompelde riem voor de nokkenas en aandrijfriemen voor de oliepomp.

De 1.5 EcoBlue-motor van Ford levert 120 pk, verbruikt minder dan 4,2 l/100 km over de NEDC-cyclus (vanaf 5,1 l/100 km over de WLTP-cyclus) en heeft een CO2-uitstoot vanaf 109 g/km (NEDC) of 133 g/km (WLTP). Hij plukt de vruchten van innovatieve technologieën, waaronder:

  • een uitlaatgas-recirculatiesysteem onder lage druk in combinatie met een water-luchtintercooler voor een efficiëntere verbranding en lagere uitstoot;
  • een geïntegreerd uitlaatspruitstuk om de motor beter te laten ademen;
  • een inertiearme turbocompressor voor een snellere, beter controleerbare respons met materialen ontleend aan raketmotoren, die speciaal zijn ontworpen voor hoge temperaturen;
  • een hogedrukinjectie die alerter reageert en stiller en nauwkeuriger werkt.

Kuga EcoBoost: de 1.5 EcoBoost-motor is verkrijgbaar met 120 pk en 150 pk, verbruikt vanaf 5,5 l/100 km benzine over de NEDC-cyclus (vanaf 6,6 l/100 km over de WLTP-cyclus) en heeft een CO2-uitstoot vanaf 125 g/km (NEDC) of 150 g/km (WLTP). Dat wordt mogelijk gemaakt door Fords eerste cilinderuitschakelingssysteem voor driecilindermotoren. Deze technologie legt een van de cilinders automatisch stil wanneer de motor niet op de volledige cilinderinhoud hoeft te draaien, zoals tijdens het uitbollen en bij constante snelheden. De cilinderuitschakeling kan een cilinder in nauwelijks 14 milliseconden uit- en inschakelen – twintig keer sneller dan een oogwenk – zonder in te boeten aan prestaties of raffinement.

De belangrijkste EcoBoost-technologieën zijn een geavanceerde turbolader, rechtstreekse brandstofinspuiting onder hoge druk en een dubbele, onafhankelijke variabele nokkentiming. De uitstoot van fijn stof wordt beperkt door een standaard deeltjesfilter te gebruiken. Andere innovaties zijn onder meer:

  • de nieuwe combinatie van een poortinjectie en een directe brandstofinjectie die zich vertaalt in een hoog vermogen, een hoge responsiviteit en een lager brandstofverbruik en die bovendien de efficiëntie bij lage belasting ten goede komt;
  • de wrijvingsarme driecilinderarchitectuur die van nature een hoog koppel levert bij lage toerentallen;
  • het geïntegreerde uitlaatspruitstuk dat het brandstofverbruik ten goede komt door de motor sneller op zijn ideale bedrijfstemperatuur te brengen en dat bijdraagt tot een snellere koppelontplooiing door de afstand die uitlaatgassen moeten afleggen tussen de cilinders en de turbo in te korten;
  • een volledig uit aluminium opgetrokken motor om het gewicht te verlagen.

De nieuwe, snel schakelende achttrapsautomaat van Ford werd ontwikkeld om een lager brandstofverbruik en responsieve prestaties af te leveren. Deze transmissie is verkrijgbaar met de 1.5 EcoBlue-motor met 120 pk en de 2.0 EcoBlue-motor met 190 pk en beschikt over:

  • “Adaptive Shift Scheduling”, dat de individuele rijstijl analyseert om de timing van de schakelovergangen te optimaliseren. Het systeem houdt ook rekening met stijgende en dalende hellingen en snelle bochten en past het schakelgedrag aan voor een stabielere, aangenamere en meer verfijnde rijervaring.
  • “Adaptive Shift Quality Control”, dat gegevens van de auto en zijn omgeving evalueert om de koppelingsdruk bij te regelen voor consistent vloeiende schakelovergangen. Deze technologie kan de schakelsoepelheid ook aanpassen aan de rijstijl.

“Aangezien ‘one size fits all’ een illusie is, heeft Ford een uitgebreid motorgamma uitgewerkt voor de volledig nieuwe Kuga. Zo vindt elke klant een oplossing op maat van zijn levensstijl en maken we de overgang naar een elektrische levensstijl eenvoudig en aangenaam”, aldus Joerg Beyer, executive director Engineering bij Ford of Europe. “De Kuga plukt als eerste Ford-model de vruchten van een uitgebreid gamma hybrideoplossingen.

Ook biedt hij voor het eerst inschakelbare rijmodi aan, waarmee bestuurders de gasrespons, het stuurgewicht, de afstelling van de tractiecontrole en de schakelmomenten (enkel modellen met automaat) kunnen kiezen om de responsen en prestaties af te stemmen op het rijscenario van het moment.

Behalve de modi Normal, Sport en Eco, is er ook de modus ‘Slippery’ om bestuurders meer zelfvertrouwen te geven op ondergronden met een beperkte grip, zoals sneeuw en ijs. De modus ‘Deep Snow/Sand’ helpt de wagen om zijn elan aan te houden op een zachte, vervormbare ondergrond. 

Met de nieuwe Kuga sleept u probleemloos elke trailer, van kleine aanhangwagens tot grote caravans, dankzij de twee innovatieve sleepoplossingen en een sleepvermogen tot 2.100 kilogram naargelang de gekozen motor. De elektrisch bediende, inklapbare trekhaak laat zich bedienen met een handig geplaatste knop in de koffer. Druk een keer op de knop en de haak wordt ontplooid uit zijn opbergpositie onder de wagen. Druk nogmaals en hij verdwijnt automatisch weer onder de wagen. Daarnaast is er ook een afneembare trekhaak verkrijgbaar, die eenvoudig kan worden geplaatst. Wanneer hij niet in gebruik is, kan men de haak opbergen in de koffer.

Verbeterde comfort- en bezitservaring

Comfort, ruimte, flexibiliteit en connectiviteit liggen aan de basis van de meer meeslepende rijervaring van de Kuga. De volledig nieuwe Kuga is 44 millimeter breder en 89 millimeter langer dan het vorige model, terwijl de wielbasis 20 millimeter groeide. Binnen resulteert dat in extra schouder-, heup- en hoofdruimte voor de voor- en achterpassagiers, hoewel de totale hoogte 6 millimeter lager is dan bij het vorige model.

De buitenste achterpassagiers kunnen voor het eerst beschikken over zetelverwarming. Ook kan de volledige tweede zetelrij als geheel naar achteren of naar voren worden geschoven om 1.035 millimeter beenruimte of 645 liter koffervolume vrij te maken, twee records in deze klasse. En met een knop in de koffer kan de hele tweede zetelrij met gemak worden neergeklapt.

De koffer werd bovendien voorzien van een omkeerbare koffermat met kwalitatief velours aan de ene zijde en een duurzame en robuuste rubberen afwerking aan de andere zijde. Zo wordt het interieur niet bevuild door bijvoorbeeld natte of modderige sportuitrusting.

Het interieur van de volledig nieuwe Kuga introduceert innovatieve technologieën en geavanceerde comfort- en gemaksfuncties waardoor de auto naadloos in het leven van onze klanten past.

Voor het eerst wordt de Kuga aangeboden met een geïntegreerde FordPass Connect-modem die de wagen omvormt tot een mobiele hotspot waarop tot tien toestellen kunnen worden aangesloten. FordPass Connect helpt bestuurders snellere, minder stresserende ritten te plannen met Live Traffic-updates voor het navigatiesysteem en biedt inzittenden de mogelijkheid om onderweg entertainment te streamen. Bovendien biedt het systeem ook diverse handige functies voor meer gebruiksgemak via de mobiele FordPass-app,3 waaronder:

  • Vehicle Locator, waarmee eigenaars hun auto kunnen terugvinden op grote parkings
  • Vehicle Status, om het brandstofpeil en het batterijniveau, de alarmtoestand, de bandenspanning, de levensduur van de olie en nog veel meer te controleren.
  • Door Lock Unlock, om uw Kuga vanop afstand te ontgrendelen
  • Remote Start, voor Kuga-modellen met een achttrapsautomaat4

De FordPass-app biedt ook nieuwe functies om kopers van de Kuga Plug-in Hybrid nog meer plezier te laten beleven aan het bezit van hun geëlektrificeerde wagen, zoals:

  • Gewenste laadtijden: hiermee kunnen klanten de laadtijden instellen om optimaal gebruik te maken van de elektriciteitstarieven en kunnen ze de gewenste laadniveaus instellen.
  • Vertrektijden: deze functie maakt de wagen klaar tegen een specifieke vertrektijd en brengt het interieur reeds op temperatuur.
  • Rit- en laadlogboeken: helpen klanten om hun energie- en brandstofgebruik op te volgen en te evalueren, inclusief verbruikte energie, zuiver elektrisch afgelegde afstand en energierecuperatie tijdens het remmen.
  • Laadniveau en meldingen om de status van het batterijniveau en de beschikbare rijafstand te controleren.
  • Laadstationzoeker: helpt klanten om moeiteloos naar meer dan 125.000 FordPass Charging Network-locaties in 21 landen te navigeren, met informatie zoals het stekkertype en de status van openbare of beperkte toegang

En dankzij de nieuwe houder voor draadloos opladen onder het instrumentenpaneel kunnen de inzittenden hun compatibele smartphone gemakkelijk opladen. Zo blijven ze geconnecteerd onderweg en kunnen ze komaf maken met een warboel aan kabels in de middenconsole. De houder detecteert automatisch compatibele toestellen om het opladen te starten.

Terwijl de smartphone draadloos wordt opgeladen, blijven bestuurders via Bluetooth verbonden met SYNC 3, Fords communicatie- en entertainmentsysteem, dat wordt ondersteund door een centraal 8”-aanraakscherm, dat zich laat bedienen met veeg- en knijpbewegingen. Met SYNC 3 kunnen bestuurders audio-, navigatie-, en klimaatfuncties plus verbonden smartphones bedienen aan de hand van eenvoudige stemcommando’s. Compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto™ is gratis inbegrepen.

Een nieuw, 12,3” groot lcd-instrumentenbord is het eerste op de markt dat gebruik maakt van vrijevormtechnologie, die gebogen bovenranden mogelijk maakt voor een naadloos interieurdesign. Het schakelsysteem werd rond het vrij gevormde paneel ondergebracht zodat de ontwerpers andere vormen konden uitdenken dan het klassieke, rechthoekige ontwerp.

Bovendien genereert het digitale ‘true colour’-instrumentenbord van 24 bits meer gedetailleerde en intuïtieve hogeresolutiebeelden en pictogrammen, die in alle kleuren worden weergegeven, waardoor ze helderder en gemakkelijker leesbaar zijn en de ogen minder vermoeien.

Een nieuw soundsysteem van B&O helpt de inzittenden om het beste uit hun audiosysteem te halen. Het 575 watt sterke geluidssysteem met tien luidsprekers omvat ook een externe gekoppelde subwoofer die soepele bastonen produceert, terwijl de positie van de tweeters in het dashboard werd geoptimaliseerd om een betere geluidsweergave op zetelniveau te verzekeren, zodat alle inzittenden als het ware worden omhuld door muziek. De doorgedreven statische en dynamische klankafstelling zorgt ervoor dat de luisterervaring in alle omstandigheden top blijft.

De handenvrije achterklep van Ford geeft klanten moeiteloos toegang tot de koffer, zelfs wanneer ze de handen vol hebben met boodschappen, kinderen of sportuitrusting. Een trapbeweging onder de achterbumper volstaat. De Ford-ingenieurs creëerden ook een oplossing om de bagageafdekking op te bergen wanneer deze niet in gebruik is: ze past netjes onder de nieuwe, flexibele koffervloer en laat zich eenvoudig verwijderen door de riemen los te maken.

Om het interieurraffinement te verhogen, gebruikt het Active Noise Cancellation-systeem* drie strategisch gepositioneerde microfoons, die de motorgeluiden in het interieur meten. Het systeem zendt vervolgens tegengestelde geluidsgolven uit via het audiosysteem om ongewenste motor- en transmissiegeluiden te neutraliseren. Deze technologie, die standaard wordt gemonteerd op de Kuga Plug-In Hybrid Vignale, Kuga EcoBlue Hybrid en Kuga 2.0 EcoBlue Vignale, draagt bij tot een ongekende stilte in het interieur.

Technologieën die vertrouwen inboezemen

De volledig nieuwe Kuga tilt de SUV-ervaring naar een nog hoger niveau met tal van geavanceerde rijhulpsystemen die werden ontwikkeld om bestuurders meer vertrouwen te geven aan het stuur en te helpen om zich op hun rit te concentreren.

BLIS Assist, een nieuwigheid van Ford die deel uitmaakt van het nieuwe Lane-Keeping System, laat het Blind Spot Information System (BLIS) en Lane-Keeping System samenwerken om naderende voertuigen in de dode hoek te detecteren op wegen met meerdere rijstroken. Wanneer het systeem een dreigende aanrijding detecteert doordat de bestuurder van rijstrook wil veranderen of doordat de wagen afwijkt, terwijl er een ander voertuig in de dode hoek nadert, stuurt het systeem tegen om de bestuurder te waarschuwen en de rijstrookwissel af te raden.

De nieuwe technologie ‘Local Hazard Information’, die mogelijk wordt gemaakt door FordPass Connect, kan bestuurders informeren over gevaarlijke situaties op hun weg, zelfs wanneer het incident niet zichtbaar is door een bocht in de weg of andere voertuigen. De meldingen worden onafhankelijk van het satellietnavigatiesysteem aangeleverd en zijn afkomstig van lokale autoriteiten, hulpdiensten en rijgegevens van andere voertuigen die met de cloud verbonden zijn.

Deze meldingen kunnen betrekking hebben op wegenwerken, wagens met pech of dieren, voetgangers en voorwerpen op de weg. Zelfs gevaarlijke rijomstandigheden worden ‘over-the-air’ naar de auto gestuurd.

De Kuga beschikt voor het eerst over Fords Pre-Collision Assist-systeem met Active Braking en een nieuwe kruispuntfunctie (Intersection), die de wagen automatisch kan afremmen om een ongeval te vermijden of de gevolgen ervan te beperken wanneer de bestuurder een kruispunt wil oversteken terwijl er verkeer nadert. De voetgangers- en fietsersdetectie waarschuwt bestuurders voor mensen op de weg die voor de wagen zouden kunnen oversteken. Deze functie werd ontwikkeld om de impact van bepaalde frontale botsingen tussen voertuigen en voetgangers te beperken of de botsing zelfs helemaal te voorkomen.

Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring helpen de wagen om een comfortabele rijafstand aan te houden ten opzichte van voorliggers. Het systeem gaat ook stress tijdens lange ritten tegen door de wagen centraal op zijn rijstrook te houden en kan de rijsnelheid aanpassen aan de geldende beperkingen door snelheidsborden naast en boven de weg te lezen. De informatie van die verkeersborden vult de informatie van het navigatiesysteem aan.

Dankzij Stop & Go – enkel in combinatie met de achttrapsautomaat – kan het ACC-systeem de auto volledig tot stilstand brengen in stop-startverkeer door tot 50 procent van de totale remkracht te gebruiken. Bovendien kan het systeem ook automatisch vertrekken als de stopduur minder dan drie seconden bedraagt. Wanneer de auto langer dan 3 seconden stilstaat, kan de bestuurder op een knop op het stuur drukken of zachtjes op het gaspedaal duwen om te vertrekken.

De Lane Centring-technologie houdt de wegmarkeringen in het oog en kan een zacht, maar merkbaar koppel uitoefenen op de stuurinrichting om zo bestuurders in het midden van hun baanvak te houden, wanneer het ACC-systeem is ingeschakeld. Deze technologie, bedoeld voor snelheden tot 200 km/u, zal de bestuurder met verklikkers en geluidssignalen waarschuwen wanneer het een gebrek aan stuurinput vanwege de bestuurder vaststelt.

De Kuga is ook Fords eerste SUV in Europa met een head-updisplay (HUD), die bestuurders helpt om hun ogen op de weg te houden door nuttige informatie weer te geven in hun gezichtsveld. Dit systeem biedt een maximale efficiëntie dankzij een van de grootste HUD-schermen in Europa, 6 graden bij 2,5 graden. 

Dankzij speciale filters voor het inklapbare polycarbonaatscherm kan het als eerste in zijn soort worden afgelezen door dragers van gepolariseerde lenzen. Naargelang van de voertuigspecificaties omvat de configureerbare selectie van geprojecteerde informatie de snelheid – de enige informatie die altijd wordt getoond – en gegevens van de Verkeersbordherkenning, de adaptieve snelheidsregelaar, het navigatiesysteem, de schakelindicator, het entertainmentsysteem, alsook noodberichten.

Cross Traffic Alert waarschuwt bestuurders die achterwaarts uit een parkeerplaats rijden voor voertuigen die hen snel kunnen dwarsen, terwijl breedbeeldcamera’s voor- en achteraan een 180°-beeld van de voor- en achterzijde van de wagen aanleveren voor een betere zichtbaarheid wanneer ze achterwaarts uit een parkeerplaats of van een oprit rijden.

Active Park Assist 2 maakt in- en uitparkeren nog gemakkelijker: met een druk op een knop kan men volautomatisch parallel en haaks parkeren. Dankzij de ‘shift by wire’-functie van de nieuwe achttrapsautomaat van Ford identificeert het systeem gepaste parkeerplaatsen en kan de bestuurder de beweging van de auto controleren door de versnelling gewoonweg in neutraal te zetten en een enkele knop op de middenconsole ingedrukt te houden.

De wagen bedient dan niet alleen zelf de vooruit- en achteruitversnelling, het gas- en rempedaal, maar ook het stuur. Zo kan hij in parkeerplaatsen manoeuvreren die amper 92 centimeter langer zijn dan de auto, en dat op hellingen tot 12 procent en bij snelheden tot 4 km/u, alvorens de handrem in te schakelen. De technologie kan bestuurders ook helpen om een parallelle parkeerplaats te verlaten, dankzij de volautomatische Park-out Assist.

Vijfsterrenscore voor veiligheid

De nagelnieuwe Ford Kuga5 SUV werd door de onafhankelijke crashtestorganisatie EuroNCAP bedacht met de hoogst mogelijke score van vijf sterren, dankzij een score van 92 procent voor de bescherming van volwassenen en het maximum van de punten in zowel de zijdelingse barrière als de ernstigere zijdelingse paalcrashtests.

De structuur van de Kuga gebruikt hoogwaardig staal over het hele skelet en intelligente ontwerpen om de impactbescherming te verbeteren, waaronder ultrasterke 3D-gewalste stalen buizen in elke A-stijl en langs de daklijnen.

Enkele bijkomende technologieën die ontworpen zijn om Kuga-bestuurders te helpen bij ongevallen zijn:

  • Evasive Steering Assist, dat zowel bij lage als hoge snelheden werkt, gebruikt radartechnologie en een camera om langzamere en stilstaande voertuigen in de rijrichting te detecteren en biedt stuurondersteuning om een voertuig te ontwijken wanneer een aanrijding dreigt
  • Wrong Way Alert – dat gebruikmaakt van een camera op de voorruit en gegevens van het navigatiesysteem – waarschuwt bestuurders visueel en met geluidssignalen wanneer ze op een snelwegoprit twee ‘verboden richting’-borden voorbijrijden.

Geavanceerde lichttechnologieën zijn onder meer Fords Adaptive Front Lighting System met voorspellende bochtverlichting en op verkeersborden gebaseerde verlichting, die de koplamppatronen vooraf aanpast voor een maximale zichtbaarheid, alvorens een bocht, kruispunt of rotonde wordt bereikt.

Het systeem maakt gebruik van de voorwaarts gerichte camera om wegmarkeringen tot 65 meter verder te volgen. Zo kan het licht van de koplampen vooraf naar de bocht worden gedraaid om de zichtbaarheid bij het naderen te verbeteren, in plaats van zich enkel op de stuurinput van de bestuurder te baseren. Dankzij de door Ford gepatenteerde integratie van functies om verkeersborden af te lezen voor een optimalisering van de koplamppatronen, kan de lichtstraal breder worden gemaakt op kruispunten en rotondes. Zo worden gevaren die zich niet in de rijrichting bevinden, beter verlicht.

De verblindingsvrije grootlichten voorkomen dat men andere bestuurders verblindt. Het systeem geeft de bestuurder een beter zicht op de weg met innovatieve koplampen die zich vlotter aanpassen aan de situatie en zachtere, minder opvallende overgangen verzekeren.

Als zich een ongeval zou voordoen, helpt de nieuwe Post-Collision Braking-technologie de impact van mogelijke secundaire botsingen te reduceren door na een eerste botsing automatisch een gematigde remdruk te leveren. Zo wordt het voertuig vertraagd, waardoor letsels voor de inzittenden en verdere schade aan de wagen kunnen worden verminderd.

“We geloven niet in technologie om de technologie”, verklaarde Rowley. “Voorzieningen zoals de geïntegreerde FordPass Connect-modem en het nieuwe Lane-Keeping System met BLIS Assist zijn net als onze hybridemotoren ontwikkeld om tegemoet te komen aan de voortdurend veranderende manier waarop we onze auto gebruiken en om de volledig nieuwe Kuga naadloos te integreren in het leven van onze klanten.”