Subaru Impreza e-BOXER

Nieuwe Subaru Impreza e-BOXER haalt maximale score van vijf sterren in euro NCAP crashtest

 

Zaventem, 3 juni 2020De nieuwe Subaru Impreza e-BOXER is door Euro NCAP beloond met het maximaal aantal sterren. De Impreza met hybride aandrijving kan daarmee  een uitstekend rapport voorleggen op het gebied van bescherming van volwassen inzittenden*1 en voetgangersveiligheid*2.

De Impreza kon in 2017 al genieten van de titel van veiligste auto in de klasse van compacte gezinsauto’s bij de uitreiking van de Euro NCAP Safety Awards 2017. Net zoals de Subaru XV behaalde hij toen de beste score in zijn klasse op drie van de vier onderdelen (bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen aan boord en voetgangersveiligheid). Daarnaast werden de werking van het noodremsysteem (Autonomous Emergency Braking) en rijstrookassistent (Lane Support System) beoordeeld als zeer goed.

Euro NCAP kent dit jaar dezelfde score toe bij de nieuwe Impreza e-BOXER. In tegenstelling tot de Impreza uit 2017, kan de nieuwe Impreza e-BOXER genieten van een nieuwe hybride aandrijflijn, waarbij een elektromotor wordt gecombineerd met twee van Subaru’s kerntechnologieën: de BOXER-motor en Symmetrische AWD (S-AWD). De e-BOXER vermindert het brandstofverbruik in stedelijk-, stop-and-go-verkeer. Afhankelijk van de rijstijl kan het brandstofverbruik tot 10% worden verlaagd in vergelijking met de Impreza met reguliere tweeliter benzinemotor.

Daarnaast is de Impreza e-BOXER nog veiliger gemaakt. Zo breiden Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD), Front View Monitor (een camera geïnstalleerd vooraan op de wagen) en Reverse Automatic Braking (RAB) het veiligheidsarsenaal nog verder uit. Reverse Automatic Braking is ontwikkeld om botsingen bij het achteruitrijden te voorkomen of schade bij een botsing te verminderen.

Ook nieuw voor de Impreza e-BOXER is Rear Seat Reminder. Bij het uitschakelen van de motor herinnert dit systeem de chauffeur er aan om de achterbank te controleren of er geen kinderen en/of huisdieren zijn achtergelaten.

De Impreza e-BOXER vertoont sterke uiterlijke gelijkenissen met de overige modellen van de huidige generatie Subaru Impreza, maar is toch licht hertekend. De voorzijde is voorzien van een nieuwe bumper en grille waardoor de auto sportiever toont. De bumper krijgt een scherpere lijn die loopt van de grille naar de koplampen en is zo ontwikkeld om het front lager en breder te laten overkomen. Het ontwerp van de achterlichten is verfijnd. Er is voor zwarte elementen gekozen waarmee de C-vorm van de lichten wordt benadrukt. Net zoals bij de voorzijde is dit omwille van een lagere en bredere uitstraling.

Beschikbaarheid
Eerder dit jaar kondigde Subaru aan dat de Impreza e-BOXER beschikbaar zou zijn in mei 2020. Omwille van de verschillende maatregelen door de Corona-pandemie heeft de productie en de distributie van de hybride Impreza enige vertraging opgelopen. De Impreza e-BOXER zal daardoor vanaf juni 2020 bij de dealer beschikbaar zijn.

1*: Subaru XV en Impreza Adult Occupant Protection score: 94% of latest Euro NCAP assessment Protocol
2*: Subaru XV en Impreza Pedestrian Protection score: 84% of latest Euro NCAP assessment Protocol, Impreza Pedestrian Protection score: 82% of latest Euro NCAP assessment Protocol