ZEVEN BESTUURDERS – ÉÉN TEAM

ZEVEN BESTUURDERS – ÉÉN TEAM

14 februari 2021 0 Door Alain Mervilde

De comeback-plannen van PEUGEOT blijven vorm krijgen.

Na het vrijgeven van illustraties van zijn aanstaande Hypercar-prototype en het onthullen van de kenmerken van zijn LMH-aandrijflijn, is PEUGEOT Sport verheugd de namen bekend te maken van de zeven coureurs die zijn kleuren zullen verdedigen in het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) en op Le Mans 24 Uren.

 

Alle zeven hebben ervaring met ofwel Formule 1 en / of uithoudingsraces van wereldklasse. Sommigen zijn zelfs voormalige teamgenoten, anderen hebben nauwe banden in hun dagelijks leven of trainen samen.

Endurance-races zijn berucht als een compromisloze vorm van motorsport waarbij het menselijke element en de niet-aflatende teamgeest niet alleen essentieel zijn om te winnen, maar ook om de finish van races te bereiken.

In de loop van 2021 zullen de zes genomineerde coureurs en de reserve / simulatorrijder actief bijdragen aan de ontwikkeling van de nieuwe Hypercar en samenwerken met het personeel van Peugeot Sport naarmate het programma vorm krijgt.

“De kwaliteit van de relatie tussen alle betrokkenen bij het project is fundamenteel”, zegt Jean-Marc Finot, directeur van Stellantis Motorsport. “Naast hun individuele racevaardigheden waren de belangrijkste criteria waarmee we rekening hielden bij het beoordelen en praten met coureurs de banden die ze met elkaar hebben, hun mentaliteit en hun vermogen om samen te werken om het team te motiveren en vooruit te helpen. omdat de menselijke factor zo’n grote rol speelt bij uithoudingsraces. We wilden ook vaststellen dat ze hun betrokkenheid bij ons als een prioriteit zagen en niet alleen als een regel op hun cv. ”

Het beoordelingsproces van de chauffeurs hield ook rekening met hun respectievelijke records in FIA WEC-, ELMS- en IMSA-rondes. “We hebben gekeken naar alle endurance-kampioenschappen die de afgelopen vijf jaar zijn georganiseerd”, zegt Olivier Jansonnie (technisch directeur WEC, Peugeot Sport). “We hebben niet alleen rekening gehouden met individuele resultaten. We hebben ook gekeken naar de snelheid, consistentie en betrouwbaarheid van een lange lijst van coureurs omdat we op zoek zijn naar een line-up die goed aansluit, met een eclectische mix van opkomende jongeren en ervaren campagnevoerders met bewezen ontwikkelvaardigheden, vooral op het gebied van hybride aandrijflijnen. ”

Naast hun respectieve toezeggingen voor 2021, zullen de zeven PEUGEOT-fabrieksrijders dagelijks bijdragen aan de vooruitgang van het project met als doel de organisatie van een eerste test voor het einde van het jaar.

 

De zeven geselecteerde chauffeurs:

– Loïc DUVAL_France (38 jaar oud)
−FIA WEC Wereldkampioen en Le Mans winnaar / Voormalig Formule Nippon en Formule Campus kampioen
– Kevin MAGNUSSEN_Denmark (28)
−119 Formule 1-starts / Voormalig Formule Ford Denemarken en Formule Renault 3.5-kampioen
−58 Formule 1-starts / Tweevoudig Formule E-kampioen / Voormalig Brits Formule 3- en Formula Campus-kampioen
– Paul di RESTA_Scotland (34)
−59 Formule 1-starts / Le Mans-winnaar (LMP2) / Voormalig Formule 3 Euro Series en DTM-kampioen
– Mikkel JENSEN_Denmark (26)
−Voormalig ADAC Formel Masters en ELMS (LMP3) kampioen
−FIA WEC Wereldkampioen (LMP2) en Le Mans-winnaar (LMP2)
– James ROSSITER_England (37)
−Reserveer en simulatorstuurprogramma
– Ervaring met eenzitter racen (Super Formula, etc.) en uithoudingsraces (Super GT, LMP1, LMP2, etc.) / Formule 1 test- en reservecoureur

Bekijk de zeven Peugeot Total-rijders van dichtbij …

 

Loïc DUVAL

Wat motiveerde u om met Peugeot mee te gaan in hun comeback naar uithoudingsvermogen?

Toen ik in 2008 voor het eerst naar Le Mans ging, werd ik een grote fan van deze race- en endurance-races. Ik heb het geluk gehad om in 2010 en 2011 in Le Mans met een Peugeot te rijden. Toen ik het nieuws zag dat Peugeot terug zou komen, wist ik dat dit iets was waar ik deel van uit wilde maken.

 

Heb je in je carrière ooit een anekdote gedeeld met je toekomstige teamgenoten?

Degene die ik het beste heb leren kennen, is Jean-Eric. Ik herinner me dat toen hij nog in de F1 zat en in Zwitserland woonde, hij naar mijn huis zou komen, we brachten veel tijd samen door. We hebben in de winter samen wat getraind in Chamonix. Als hij in de Formule E racet, schreeuwen mijn kinderen zijn naam als ze hem op tv zien.

 

Wat betekenen uithoudingsvermogen en de 24 uur van Le Mans voor jou?

Het vertegenwoordigt alles voor mij. Ik ben altijd een grote fan geweest van teamsporten. Bij eenzits racen heb je nooit het gevoel dat je deelt met je teamgenoot. Duurracen voldoet aan alle eisen van wat ik wilde in de autosport: de sfeer, de emotie, de teamgeest. Le Mans is een enorme race, het is een iconische en een moeilijke.

 

Als ik 24 uur van Le Mans zeg, zegt u?

De graal! In de autosport zijn er maar weinig races die iedereen kent: Monaco F1, de Indy 500, maar Le Mans is het beste van het beste. Misschien komt dit omdat ik Frans ben. Maar de uitdaging voor de mensen en voor de auto’s om die hoge snelheden zo consistent te kunnen bereiken – dit is verbazingwekkend! En dag en nacht rijden is ook iets buitengewoons.

 

Welk motorsportmoment in de geschiedenis van Peugeot is het meest in uw geheugen gegrift?

Ik herinner me dat ik in 2010 met de 908 in Le Mans was. Twee uur voor het einde van de race kregen we een technische storing terwijl we op weg waren naar een podiumpositie. Het brak echt mijn hart en was moeilijk te slikken. Aan de andere kant is daar voor mij alles begonnen. Samen hebben we onafgemaakte zaken op Le Mans en is het tijd om samen de race te winnen!

 

In welke concurrerende Peugeot-auto droomt u ervan te rijden?

905 is zo’n fijne auto en ik zou er graag mee naar Le Mans willen rijden. Ik ben een grote fan van historisch racen.

 

Wat is je favoriete maaltijd?

Mijn favoriete maaltijd is Blanquette de veau maar alleen gekookt door mijn moeder!

 

Wat is de beste maaltijd voor een wedstrijd?

Een bord met tomatenmozzarella, een beetje pasta en zalm, gevolgd door een fruitsalade. Maar niet een groot deel ..

 

Wat is uw beste kwaliteit?

Ik vraag mezelf altijd af. Constructieve kritiek, als ik iets doe, analyseer ik hoe ik het beter kan doen.

 

Jean-Eric VERGNE

Wat motiveerde u om met Peugeot mee te gaan in hun comeback naar uithoudingsvermogen?

De geschiedenis van Peugeot en hun overwinningen op Le Mans, en aan de competitieve kant de ambitie van Peugeot. Het team zal elkaar steunen en ik ben er zeker van dat het een zeer goede auto zal zijn, die het belangrijkste is als je meedoet om Le Mans te winnen. Samen met Peugeot denk ik dat het gaat gebeuren. Ook het feit dat ik Frans ben, denk ik dat het voor de geschiedenis gaaf zal zijn om Peugeot, een Franse autofabrikant naar Le Mans, en mij als Franse coureur te hebben. Ik denk dat het een heel magisch gevoel zal zijn.

 

Heb je in je carrière ooit een anekdote gedeeld met je toekomstige teamgenoten?

Hier waren er een paar die ik al redelijk goed ken. Blijkbaar Loic, een oude vriend. Mikkel, was vorig jaar mijn teamgenoot in uithoudingsvermogen, dus we hebben een aantal geweldige momenten gedeeld. Ik ken Kevin ook van de F1, we hebben elkaar al een tijdje geleden ontmoet. Paul Di Resta ken ik ook van F1. Tijdens de race op Monza in 2014 liet ik hem niet voorbij en hij kwam me na de race opzoeken. Hij was niet erg blij met mij. De eerste keer dat ik Gustavo ontmoette, gingen we samen winkelen in Tokio! We delen ook een vergelijkbare groep vrienden.

 

Wat betekenen uithoudingsvermogen en de 24 uur van Le Mans voor jou?

De 24 uur van Le Mans is iets waarvan ik altijd wist dat ik het wilde doen. De eerste keer dat ik in een eenzitter reed, was op Le Mans op de Formule Campus. Ik herinner me dat ik op de enorme tribune was en me zo klein voelde. Het was nogal wat later toen ik daar mijn eerste wedstrijd ging zien, ik zat in de Filière academie. Ik herinner me dat ik weggeblazen werd en zei: “Ik wil die race ooit winnen”. Het vertegenwoordigt ook de ongelooflijke momenten die u met uw team deelt. Normaal gesproken vecht je bij kampioenschappen voor eenzitter tegen je teamgenoten en de andere coureurs. In uithoudingsvermogen brengt het de coureurs dichter bij elkaar gedurende het seizoen of tijdens uw vervoer … wie weet waar we over 10 jaar zullen zijn! Maar we hebben een enorm avontuur gedeeld en die ervaring verbindt mensen voor altijd met elkaar.

 

Als ik 24 uur van Le Mans zeg, zegt u?

Ik wil deze zo vaak winnen.

 

Welk motorsportmoment in de geschiedenis van Peugeot is het meest in uw geheugen gegrift?

Toen Peugeot Le Mans won.

 

In welke concurrerende Peugeot-auto droomt u ervan te rijden?

Ik kijk er naar uit om in onze hypercar te rijden!

 

Wat is je favoriete maaltijd?

Fondue Savoyarde, ook al eet ik het één keer per jaar!

 

Wat is de beste maaltijd voor een wedstrijd?

Pasta!

 

Wat is uw beste kwaliteit?

Ik geef nooit op. Ik ben keihard.

 

Paul DI RESTA

Wat motiveerde u om met Peugeot mee te gaan in hun comeback naar uithoudingsvermogen?

Absoluut, de geschiedenis die Peugeot heeft vanaf het moment dat ze voor het laatst deelnamen aan endurance, op Le Mans en hun professionaliteit. Het boeit me enorm om zo vroeg bij het team betrokken te zijn en bij het team te komen. Ik heb de endurance-bug de afgelopen drie jaar opgevangen toen ik begon met LMP2.

 

Heb je in je carrière ooit een anekdote gedeeld met je toekomstige teamgenoten? Zo ja, welke en met wie?

Ik heb niet veel tijd gedeeld met mijn teamgenoten. Ik heb er in de loop van de tijd een paar geracet, voornamelijk JEV in F1. We waren toen duidelijk vijanden! De nauwste relatie die ik had, was met Mikkel. We ontmoetten elkaar toen hij deel uitmaakte van een Duits juniorenteam en hij kwam op een fitnesskamp met mijn DTM-team.

 

Wat betekenen uithoudingsvermogen en de 24 uur van Le Mans voor jou?

Teamwerk! Het duwt mensen absoluut tot het uiterste. Ik denk dat als je de race ziet, je duidelijk de 24 uur ziet, maar wat je niet op prijs stelt, is het werk van de week dat erin is gestoken. Iedereen werkt maanden, zelfs jaren aan deze uitdaging. Ik denk dat de chauffeurs de gemakkelijkere kant hebben!

 

Als ik 24 uur van Le Mans zeg, zegt u?

“De beste race ter wereld!” ik heb het vorig jaar in LMP2 gewonnen en de emoties ervan volledig ervaren. Ik kan niet wachten om de drukte te zien en de ervaring met iedereen te delen, net als vorig jaar.

 

Welk motorsportmoment in de geschiedenis van Peugeot is het meest in uw geheugen gegrift?

Kijken naar de laatste campagne van Peugeot op Le Mans. Het was toen ik aan mijn eenzitterscarrière begon. Ik ben ook erg goed bevriend met Alex Wurz die deel uitmaakte van dat team. Hij heeft me verteld wat een geweldig team het was, en de auto’s waren iconisch.

 

In welke concurrerende Peugeot-auto droomt u ervan te rijden?

Absoluut de 908. Toen ik hem vorig jaar tijdens de demonstratieronde in Le Mans zag, dacht ik dat ik hem graag een ronde in handen zou krijgen.

 

Wat is je favoriete maaltijd?

Pizza. Het moet het stukje Italiaans in mij zijn.

 

Wat is de beste maaltijd voor een wedstrijd?

Kip en pasta, luchtige pomodorisaus, wat parmezaanse kaas en een beetje pikante peper. Voeding is de sleutel tijdens Le Mans.

 

Wat is uw beste kwaliteit?

Mijn beste kwaliteit is mij te kunnen vertrouwen. Ik heb altijd van mijn vader geleerd: “Jouw woord, jouw band. Als je iemand de hand schudt, of het nu goed of fout is, blijf erbij. ” Het is een eigenschap in het leven die ik heb gevolgd.

 

Mikkel JENSEN

Wat motiveerde u om met Peugeot mee te gaan in hun comeback naar uithoudingsvermogen?

Het Hypercar-plan is erg interessant en opwindend. Er zijn verschillende fabrikanten bij betrokken. Peugeot heeft een geweldige geschiedenis en heeft al Le Mans gewonnen. Ik vind het heel spannend om deel uit te maken van dit programma en ik kan niet wachten om te beginnen.

 

Heb je in je carrière ooit een anekdote gedeeld met je toekomstige teamgenoten? Zo ja, welke en met wie?

Met Jean-Eric, toen we teamgenoten waren, was er geen druk en was het altijd een goede tijd. Hij maakt altijd grapjes. Het was een geweldige ervaring voor mijn eerste Le Mans-toernooi. Ik ontmoette Paul op een fitnesskamp. Hij zat in de DTM en ikzelf in de F3 als junior. De militaire trainer vertelde ons push-ups, sit-ups te doen. We moesten in totaal 2000 herhalingen doen. Het kostte ons 2 uur! Paul en ik hebben elkaar gepusht om onze motivatie hoog te houden. Het was waarschijnlijk een van de moeilijkste dingen die ik in mijn leven heb geprobeerd. Dus ik weet dat Paul een motiverende teamgenoot is!

 

Wat betekenen uithoudingsvermogen en de 24 uur van Le Mans voor jou?

Ik denk dat het de top van de autosport is. De 24 uur van Le Mans-race is HET evenement. Het is iets dat iedereen op zijn prijslijst wil kunnen zetten. Het is geen geheim dat Tom Kristensen de race in Denemarken enorm populair heeft gemaakt. Het is de enige race, inclusief Formule 1, die wordt verspreid op een gratis kanaal naast het nieuws!

 

Als ik 24 uur van Le Mans zeg, zegt u?

Ik zeg Teamwork, passie en toewijding omdat dit elementen zijn die nodig zijn om te winnen.

 

Welk motorsportmoment in de geschiedenis van Peugeot is het meest in uw geheugen gegrift?

Ik ben pas 26. Maar de overwinning in Le Mans 908 is de overwinning die ik me herinner.

 

In welke concurrerende Peugeot-auto droomt u ervan te rijden?

De 905 is een geweldige auto, ik hou echt van klassiekers, dus het zou een droom zijn om ermee te rijden. 205 Turbo 16 is ook super gaaf. Ik hield van de rallyauto’s toen ik jong was, ik vond het erg gaaf en ik hou van hun geluid. Deze auto is geweldig met zijn lichte gewicht en kleine wielbasis. Ik denk dat het zo leuk zou zijn om te rijden. Het was mijn favoriete auto toen ik jonger was om te racen in eSports.

 

Wat is je favoriete maaltijd?

Ik hou van alles: Italiaans, pizza, pasta, sushi, goede steak. Als ik er een moet uitkiezen die ik erg lekker vind, is dat het Deense kerstmenu. In Denemarken hebben we één maaltijd die iedereen in het land eet. We hebben eend met aardappelen of karamelaardappelen die ook lekker zijn en met jus. Het is niet de gezondste, daarom eten we het maar één keer per jaar!

 

Wat is de beste maaltijd voor een wedstrijd?

Ik hou van allerlei soorten salades, met wat pasta, kip, vis of iets lichts. Ik eet niet graag zwaar of te veel brood of biefstuk voordat ik ga rijden.

 

Wat is uw beste kwaliteit?

Ik denk dat het snel nieuwe dingen leert. Ik begon met karten toen ik vijftien was, wat vrij laat was. Maar slechts 2 jaar later, op 17-jarige leeftijd, zat ik al in de F4. Tegenwoordig racen we met veel minder training, het is belangrijk om een ​​goed tempo te vinden zonder veel tijd op de baan te hebben.

 

Gustavo MENEZES

Wat motiveerde u om met Peugeot mee te gaan in hun comeback naar uithoudingsvermogen?

Ik heb altijd de vasthoudendheid van Peugeot bewonderd om over de hele linie voor de overwinning te vechten. Om eerlijk te zijn, begon ik naar uithoudingsraces te kijken op het hoogtepunt van Peugeot versus Audi. Dus op het moment dat ik hoorde dat de comeback werkelijkheid was, wist ik dat ik een manier moest vinden om met Peugeot in contact te komen en onze doelstellingen voor de algemene overwinning op één lijn te brengen.

 

Heb je in je carrière ooit een anekdote gedeeld met je toekomstige teamgenoten? Zo ja, welke en met wie?

Ik ken JEV nu al een tijdje – hij is een grappige kerel en hij is erg vastberaden. Ik heb tegen Mikkel geracet tijdens het karten. James en ik zijn al heel lang vrienden en we spreken bijna dagelijks. Loic en ik hebben een keer bij Rebellion gereden en hij is erg gemotiveerd. Ik heb nog niet de kans gehad om Paul of Kevin te leren kennen, maar ik ben verheugd om ze te ontmoeten!

 

Wat betekenen uithoudingsvermogen en de 24 uur van Le Mans voor jou?

Het vertegenwoordigt het enige woord waar ik naar leef, doorzettingsvermogen. Le Mans is meer dan een race, meer dan uithoudingsvermogen, zijn volharding, nooit opgeven, een team wordt een familie. En als na weken van afmattend werk alles perfect gaat en iedereen gemotiveerd blijft, dan kom je misschien met een overwinning naar huis!

 

Als ik 24 uur van Le Mans zeg, zegt u?

Tijdloos!

 

Welk motorsportmoment in de geschiedenis van Peugeot is het meest in uw geheugen gegrift?

De overwinning in 2009 was absoluut de eerste keer dat ik echt naar Le Mans keek en de veldslagen waren historisch.

 

In welke concurrerende Peugeot-auto droomt u ervan te rijden?

De 908 uit 2009 met de v12 twin turbo motor, het zou een droom zijn om te rijden met een zo gillende motor!

 

Wat is je favoriete maaltijd?

Niets in deze wereld is als een Japanse steak! Maar dagelijks ben ik een grote fan van kip- en rijstgerechten!

 

Wat is de beste maaltijd voor een wedstrijd?

Ik eet kip met rijst en eieren voordat ik bijna altijd in de auto stap.

 

Wat is uw beste kwaliteit?

Ik ben heel open, eerlijk, praat graag en inspireer anderen om het beste uit zichzelf te halen!

 

James ROSSITER

Wat motiveerde u om met Peugeot mee te gaan in hun comeback naar uithoudingsvermogen?

Le Mans is de droom van elke coureur, maar de kans om met zo’n geweldig merk en fabrikant te werken komt maar één keer voor. Ik kijk er echt naar uit om al mijn ervaring in dit project te steken om te vechten voor de overwinning op Le Mans.

Heb je in je carrière ooit een anekdote gedeeld met je toekomstige teamgenoten? Zo ja, welke en met wie?

 

Ik heb een aantal goede herinneringen met Loïc aan onze tijd als teamgenoten in de Formule 3, maar er worden ook veel leuke avonturen gedeeld met Gustavo sinds we al vele jaren vrienden zijn. JEV is een hele goede vriend en we brengen veel tijd samen door, hij maakt me altijd aan het lachen, maar hij weet ook wanneer hij serieus moet zijn. Dat gezegd hebbende, je zult moeten afwachten hoe dit nieuwe avontuur afloopt, want het wordt een geweldig verhaal!

 

Wat betekenen uithoudingsvermogen en de 24 uur van Le Mans voor jou?

24H of Le Mans is de ultieme test van mens en machine. Het niveau van toewijding dat nodig is van het volledige team om voor de overwinning te vechten, is ongeëvenaard. Het vertegenwoordigt de ultieme uitdaging in onze sport.

 

Als ik 24 uur van Le Mans zeg, zegt u?

Laten we het doen!

 

Welk motorsportmoment in de geschiedenis van Peugeot is het meest in uw geheugen gegrift?

Climb Dance … Als je het niet weet, zoek het dan op YouTube en bedank me 5 minuten later!

 

In welke concurrerende Peugeot-auto droomt u ervan te rijden?

Peugeot 405 T16 uit 1988 Climb Dance.

 

Wat is je favoriete maaltijd?

Japanse Pasta (na zoveel jaren in Japan te hebben gewoond, ben ik er echt dol op)

 

Wat is de beste maaltijd voor een wedstrijd?

Pasta en wat salade

 

Wat is uw beste kwaliteit?

Een heer zegt nooit!

 

 

 

MEDIA INHOUD

– Stilstaande beelden en video-animaties van het PEUGEOT-Total-assortiment beschikbaar op de mediawebsite van PEUGEOT Sport: https://media.peugeot-sport.com/

 

MEDIA CONTACTEN

 

—Cécile ESTENAVE, PSA Motorsport Communication
cecile.estenave@mpsa.com / +33 6 72 82 74 08

 

—Jean-François TOULISSE, Total Compétition Communication
jean-françois.toulisse@total.com / +33 6 42 15 79 77

 

 

PEUGEOT SPORT: OPNIEUW PIONIERENDE PRESTATIES

“Dankzij de toewijding en passie die iedereen bij PEUGEOT SPORT drijft, heeft de autosportafdeling van PEUGEOT successen geboekt op het allerhoogste niveau in tal van soorten autosport. Geïnspireerd door ons erfgoed en onze expertise op het gebied van hybridisatie, keren we in 2022 terug naar het prestigieuze, veeleisende FIA ​​World Endurance Championship met een LMH-auto. ”

 

OVER TOTAAL

Total is een brede energiegroep die brandstoffen, aardgas en elektriciteit produceert en vermarkt. Onze 100.000 medewerkers zetten zich in voor betere energie die veiliger, betaalbaarder, schoner en toegankelijk is voor zoveel mogelijk mensen. Actief in meer dan 130 landen, onze ambitie is om de verantwoordelijke energiemaatschappij te worden.