Ford gaat eerste europese BEV bouwen in Keulen

Ford gaat eerste europese BEV bouwen in Keulen

19 februari 2021 0 Door Alain Mervilde

Ford heeft beslist dat zijn volledige gamma personenwagens in Europa tegen midden 2026 emissievrij zal kunnen rijden (zuiver elektrische wagens of plug-in hybrides), om tegen 2030 enkel nog zuiver elektrische modellen aan te bieden.
• Ook het gamma bedrijfsvoertuigen in Europa zal tegen 2024 volledig emissievrij kunnen rijden, 100% elektrische of plug-in hybrid tegen 2024. Ford verwacht dat twee derde van de verkoop van zijn bedrijfsvoertuigen tegen 2030 volledig uit elektrische voertuigen en plug-in hybrides zal bestaan.
• Fords toonaangevende bedrijfsvoertuigengamma in Europa wordt de sleutel tot groei en rentabiliteit in de toekomst, ondersteund door nieuwe producten en diensten, Fords strategische alliantie met Volkswagen en de joint venture Ford Otosan.
• Fords streven naar een volledig elektrische toekomst resulteert in een investering van 1 miljard dollar in een nieuw productiecentrum voor elektrische voertuigen in Keulen. Fords eerste zuiver elektrische personenwagen, die in Europa geproduceerd wordt voor Europese klanten, zal vanaf 2023 in serie worden gebouwd in Keulen.
• Nu Ford met succes werd geherstructureerd en opnieuw rendabel is in Europa, gaat het de volgende fase van zijn plan in, om te evolueren naar een volledig elektrische toekomst. Het merk blijft op koers om zijn doelstelling van 6 procent EBIT-marge te halen en een revolutie te ontketenen in zijn wereldwijde autoactiviteiten.

KEULEN, Duitsland, 17 februari 2021 – Ford zet vandaag een belangrijke stap voorwaarts in zijn Europese transformatie met het engagement om volledig in te zetten op elektrische personenwagens en om zijn toonaangevende gamma bedrijfsvoertuigen gevoelig uit te breiden en te elektrificeren.
Ford engageerde zich vandaag om zijn Europese gamma personenwagens tegen midden 2026 volledig emissievrij te maken, met zuiver elektrische auto’s en plug-in hybridemodellen. Tegen
2030 moet het hele gamma uit zuiver elektrische wagens bestaan. Ook zal Ford zijn volledige gamma bedrijfsvoertuigen tegen 2024 van een zuiver elektrische motor of plug-in hybrideaandrijving voorzien. Tegen 2030 zal Fords verkoop van bedrijfsvoertuigen voor twee derde uit zuiver elektrische modellen en plug-in hybrides bestaan.
De aankondiging volgt kort na het bericht dat Ford in het vierde kwartaal van 2020 opnieuw winstgevend is geworden in Europa en dat het wereldwijd enorm zal investeren in elektrificering.
Ford maakte bekend tot 2025 wereldwijd minstens 22 miljard dollar te investeren in elektrificering, bijna twee keer zoveel als wat Ford eerder had uitgetrokken voor elektrische voertuigen.
“Nadat we onze activiteiten met succes hebben geherstructureerd en eind vorig jaar opnieuw winst boekten, zijn we enthousiast om de volgende fase van ons plan te beginnen. Die sluit aan  bij ons engagement om onze klanten expressieve nieuwe voertuigen aan te bieden terwijl we in sneltempo evolueren naar een zuiver elektrische toekomst in Europa”, aldus Stuart Rowley,
president van Ford of Europe. “We verwachten ons elan in Europa het komende jaar te kunnen aanhouden en op koers te blijven om onze doelstelling van 6 procent EBIT-marge te halen als
onderdeel van Fords plan om een revolutie te ontketenen in onze wereldwijde autoactiviteiten.” De voorbije twee jaar stond de transformatie van Fords activiteiten in Europa voornamelijk in het
teken van een structurele kostenbesparing van 1 miljard dollar. Dat deden we door onderpresterende markten aan te pakken, een gerichter gamma uit te bouwen binnen drie klantgerichte businessgroepen, en partnerschappen te creëren om de groei en rentabiliteit in de hele onderneming te bevorderen.
De groei van Fords bedrijfsvoertuigengamma versnellen
In 2020 was Ford voor het zesde opeenvolgende jaar het toonaangevende bedrijfsvoertuigenmerk in Europa. De groei van Fords sterke bedrijfsvoertuigenverkoop is cruciaal voor zijn Europese rentabiliteit en wordt ondersteund door nieuwe producten en diensten, de samenwerking met een uitgebreid netwerk van partners die bedrijfsvoertuigen ombouwen, Fords strategische alliantie met Volkswagen en zijn joint venture Ford Otosan, die een kostenefficiënte ontwikkeling en aankoop garandeert.
De activiteiten op het vlak van bedrijfsvoertuigen zullen verder groeien door de uitbouw van een ecosysteem dat steunt op geconnecteerde diensten die samen met klanten werden ontwikkeld
om de klantenervaring te verbeteren en hun ondernemingen te helpen groeien. Voorbeelden daarvan zijn geconnecteerde uptime- en productiviteitsdiensten zoals FordPass Pro voor wagenparken tot vijf voertuigen en de lancering van Ford Fleet Management. Dat laatste systeem hebben Ford en ALD Automotive vorig jaar op de markt gebracht om de productiviteit
te maximaliseren voor fleetklanten die op zoek zijn naar specifieke diensten om hun wagenpark op de weg te houden.
Ook hebben Ford en Google onlangs de nieuwe samenwerkingsgroep ‘Team Upshift’ opgericht, om baanbrekende, datagestuurde opportuniteiten te benutten. Dit unieke partnerschap zal samen met de interne capaciteiten van Ford de basis leggen voor een ongekende bezitservaring en services voor klanten van zowel bedrijfs- als personenwagens.
Ford investeert 1 miljard dollar in Keulen
Als speerpunt van Fords opmars naar een volledig elektrische toekomst investeert het merk 1 miljard dollar in de modernisering van zijn assemblagefabriek in Keulen (Duitsland), een van zijn
grootste productiecentra in Europa en de thuisbasis van Ford of Europe. De investering zal de bestaande assemblageactiviteiten omvormen tot het Ford Cologne Electrification Center voor
de productie van elektrische voertuigen, de eerste Ford-fabriek van dit type in Europa. Ford bevestigde ook dat zijn eerste in Europa gebouwde, volledig elektrische personenwagen voor Europese klanten vanaf 2023 in deze fabriek zal worden gebouwd en onderzoekt het potentieel om er nog een tweede zuiver elektrisch model te bouwen.

“Onze vestiging in Keulen vormt al negentig jaar de thuisbasis van onze Duitse activiteiten en de beslissing om ze te transformeren is dan ook een van de belangrijkste die Ford in meer dan een generatie heeft genomen. Ze onderstreept ons engagement voor Europa en voor een moderne toekomst die elektrische voertuigen centraal plaatst in onze groeistrategie”, aldus Rowley.

“De beslissing om de productie- en ontwikkelingssite in Keulen om te vormen tot Fords Europese centrum voor elektrische mobiliteit, is een belangrijk signaal naar het voltallige personeel toe”, verklaarde Martin Hennig, voorzitter van de Algemene Ondernemingsraad van Ford-Werke GmbH.

“Het biedt onze medewerkers een langetermijnperspectief en moedigt ze tegelijk aan om deze elektrische toekomst mee vorm te geven.”
Rowley besloot: “We zullen een uitzonderlijk gamma geëlektrificeerde voertuigen aanbieden, ondersteund door klantgerichte digitale diensten en ervaringen. Zo nemen we onze klanten mee
naar een volledig elektrische toekomst, te beginnen met de lancering van de zuiver elektrische Mustang Mach-E. In combinatie met onze toonaangevende activiteiten op het vlak van
bedrijfsvoertuigen legt dit de basis voor duurzaam winstgevende Ford-activiteiten in Europa.”
Meer details over de elektrificeringsplannen van Ford en de transformatie van de Keulense vestiging worden de komende maanden onthuld.