WANNEER DE DIAMANT ZIJN RENAULUTION BELEEFT

WANNEER DE DIAMANT ZIJN RENAULUTION BELEEFT

19 maart 2021 0 Door Alain Mervilde

Wie denkt er niet meteen aan Renault bij een diamant? En terecht! Deze geometrische vorm belichaamt het merk al sinds 1925 in zijn logo. En dat zal niet gauw veranderen. Dat bewijst de nieuwe variant die in januari vorig jaar werd onthuld en sinds enkele dagen wordt uitgerold. Gilles Vidal, Directeur Design bij Renault, vertelt ons waarom en hoe dit nieuwe logo het levenslicht zag.

Het is niemand ontgaan. Bij de aankondiging van het Renaulution-plan stond er trots een nieuwe Renault-Diamant achter Luca de Meo, CEO van de groep, alsook op het radiatorrooster van Renault 5 Prototype. Sindsdien wordt dit nieuwe logo geleidelijk aan ingevoerd, zonder tromgeroffel of trompetgeschal. De nieuwe reclamecampagne voor ZOE beet de spits af en daarna volgden de sociale netwerken van het merk. Een sobere maar doeltreffende lancering.
“De Diamant is een van de meest herkenbare vormen ter wereld en in de autowereld. Het is een eenvoudige geometrische vorm met een sterke en krachtige identiteit. De uitdaging bestond erin om deze vorm te vernieuwen door hem betekenis te geven, nieuwe, hedendaagse waarden om het merk naar de toekomst te katapulteren.” Gilles Vidal, Directeur Design bij Renault.

EEN NIEUW LOGO OM HET MERK IN EEN NIEUW TIJDPERK BINNEN TE LOODSEN
In de loop van zijn geschiedenis heeft Renault zijn visuele identiteit meermaals laten evolueren. Maar een ding is al sinds 1925 onveranderd: de Diamant dient als basis voor het logo. Ze is meteen herkenbaar en werd een iconisch symbool voor het merk.
Met hoeken die aansloten op de tweevlakshoeken van de motorkappen uit die tijd, was deze geometrische figuur de logische keuze voor Louis Renault. Sindsdien werd de Renault-diamant maar liefst acht keer herwerkt! Negen, als men de laatste revisie meetelt. Zo geeft het merk aan met zijn tijd te willen meegaan.
De jongste versie van het Renault-logo, dat in 1992 werd ingewijd en in 2015 werd herwerkt, raakte een beetje gedateerd. Om in te spelen op de uitdagingen van een modern, internationaal merk, alsook op de veelheid aan – met name digitale –expressiegebieden, werd sinds 2019 aan een nieuwe versie gewerkt, aldus Gilles Vidal.