Nieuwe boeken voor de autofan. Vincent Arpons

 

 

Het virus lijkt ons nog een tijdje gezelschap te willen houden, dus kunnen we de tijd maar beter nuttig gebruiken. Een goed autoboek is zonder twijfel de ideale partner tijdens onze gedwongen ‘isolatie’.

Hier volgen enkele interessante tips voor leuke lectuur waarmee je je autokennis (zo nodig) bij kunt werken.

Start your engine!

 

La Lancia Delta de mon père

Laten we in schoonheid starten met het fantastische Lancia.

Terwijl sommigen vreesden, dat na de overname door Fiat in 1969 de typische Lancia-spirit zou verdwijnen, werden we uiteindelijk nog op tal van iconische ontwerpen getrakteerd. Het zouden pas de Chrysler-varianten zijn die het imago verwaterden. Gelukkig is er nog de Ypsilon om het vaandel hoog te houden, tot misschien nieuwe modellen volgen?

Dat Giugiaro mee aan de wieg van de Delta stond was al een goed omen, de titel van ‘Auto van het Jaar’ deed de rest. In dit boek krijg je uitgebreid zicht op de ontwikkeling van de Delta, een blik op de verschillende types en uiteraard ook op het sportieve luik met de weergaloze Integrale en de explosieve S4. Leuk is ook het hoofdstuk gewijd aan speciale afgeleiden zoals de Hyena, de cabriolet van G. Agnelli en nog meer.

Achteraan vind je tabellen met technische gegevens, productie-aantallen, rally-uitslagen, de toenmalige prijzen en verschillende uitvoeringen.

Forza Lancia, forza E.T.A.I.!

 

Auteur: J-L. Armagnacq. Taal: Frans.

ISBN: 979-10-283-0407-2. 22 x 25 cm. 120 blz.

Uitgever: E.T.A.I. France. editions-etai.fr

 

Mustang by Design.

 

Amerika’s wellicht meest iconische model, de Ford Mustang, werd al in tal van boeken onder de loep genomen.

Leuk aan dit boek is dat de auteur ditmaal vertrekt vanuit de optiek van het design. In het begin toegeschreven aan Gene Bordinat – toen hoofd van de styling-afdeling – en aan de vooraanstaande designer Joe Oros, blijkt dat het originele ontwerp, eruit gepikt door Oros, van Gale Halderman stamt.

Het boek legt daarom de klemtoon op de eerste jaren van de originele Mustang, geïllustreerd met vele tekeningen en foto’s van de prototypes.

Een verhelderend boek over de oorsprong van de ‘Pony-beweging…’

Achteraan in het boek vind je een nuttige index.

 

Auteurs: J. Dinsmore/ J. Halderman. Taal: Engels.

ISBN: 978-1-61325-407-3. 23 x 29 cm. 175 blz.

Uitgever: CarTech USA. cartechbooks.com

 

Die Jean Bugatti Story. Eine Dokumentation.

 

In de autogeschiedenis zijn er tal van voorbeelden van zonen die er ondanks alles toch in slagen om uit de schaduw van hun illustere vader te treden.

Ik denk hierbij aan Karl Maybach, waarvan de carrière en verdiensten al even belangrijk zijn als die van vader Wilhelm.

Of het duo Erich Ledwinka en vader Hans, Edsel Ford en de ouwe Henry maar vooral ook Jean Bugatti en de geniale Ettore.

Allemaal niet zo evident, iets wat de Engelsen zo mooi omschrijven met de uitdrukking ‘big shoes to fill’.

Zo ook dus voor Jean Bugatti, geboren ‘Gianoberto’ op 15 januari 1909 in Mülheim/Köln en overleden op 11 augustus 1939 tijdens een testrit.

Misschien draagt het korte leven van Jean, abrupt beëindigd door een spijtig ongeval, net bij tot de mythe die rond hem is ontstaan. Je zou het een ‘James Dean’ effect kunnen noemen…

De auteur start dit boek met de stamboom van de familie Bugatti (tot 1979), vervolgens krijgen we een portret van Carlo, Rembrandt en Ettore.

Daarna komt het relaas van het leven van Jean via de producten (auto’s) van Bugatti. In hoofdstuk 3 volgt het verhaal van Jean, die meer en meer de verantwoordelijkheid overneemt. Vanaf 1930 (toen Bugatti zich liet inspireren door de Miller USA-renwagens, zie ‘Harry’ Armenius Miller) wordt de invloed van Jean prominent. Het is ook bekend dat Ettore, gedegouteerd door de arbeidersstakingen en de opkomst van het ‘Front Populaire’ in Frankrijk, zich meer en meer terugtrok van de dagelijkse leiding. Ettore stelde nog wel bepaalde veto’s, omtrent onafhankelijk geveerde voorwielen of hydraulische remmen bijvoorbeeld, maar met het type 57 bereikte Gianoberto desondanks zijn zenit.

Het type 57 wordt in het boek dan ook bijzonder uitgelicht. Ook de types 59 en 64 kunnen niet ontbreken. Hierna krijg je een blik op Jean’s privé-leven, iets wat ik persoonlijk uitvoeriger had verwacht.

Wat volgt is een overzicht van de laatste stuiptrekkingen van de firma Bugatti, de na-oorlogse pogingen met de T 73, T 101, T 251, de overdracht aan de firma Messier, de herstart met Romano Artioli in Campogalliano (I) (EB 110-112) en de uiteindelijke overname door VW-groep onder Ferdinand Piëch.

De auteur neemt je tot slot mee in zijn eigen Bugatti-museum.

Een niet onverdienstelijk boek dat hier en daar lijdt onder enkele onzorgvuldigheden, maar ja, de perfectie is niet van deze wereld. Of misschien toch, in die van Ettore en Jean…

 

Auteur: H. Schultz. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-98163-024-4. 22 x 30 cm. 318 blz.

Uitgever: H. Schultz/Altlussheim. abcverlag.

 

Oldtimer Katalog Nr. 35 Europas grösster Marktführer.

 

Deze oldtimerkataloog stelden we je al meermaals voor, nu zijn we dus aan jaargang 35 toe. Een heel bruikbaar instrument als je op aankooptoer gaat maar tevens een goede leidraad als je snel informatie omtrent een interessante oldtimer zoekt.

Prijzen en details zijn vooral toegespitst op de Duitse merken maar deze gids blijft een handige hulp voor de oldtimerfan.

Gut gemacht!

 

Auteur: G. Zink. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-96664-188-3. 21 x 30 cm. 512 blz.

Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de

 

 

James Dean. 

Hollywood-legende James Dean was een hevig autoliefhebber, dat is bekend. Het merk Porsche stond hoog op zijn lijst en in zijn ‘Little Bastard’ kwam hij spijtig genoeg ook aan zijn einde.

Dit boek beschrijft de kult-figuur Dean maar is vooral interessant omwille van de talrijke links naar de auto- en de autosportwereld.

Voorzien van vele foto’s en leuke wetenswaardigheden is dit boek een mooie aanwinst voor de autoboekenkast. Schön!

 

Auteur:S. Tesche. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04363-3. 18 x 23 cm. 240 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

 

Saab 900.

In de reeks Top Model van E.T.A.I. bestudeert auteur Aurélien Gueldry het succesvolle 900 type van Saab. Na een introductie omtrent de geschiedenis van het Zweedse merk en de voorganger 99, volgt het relaas van het ontwerp en de ontwikkeling van de 900. Het boek toont veel fabrieksfoto’s maar biedt een bruikbaar overzicht van de carrière van deze sportieve en degelijke middenklasser.

 

Auteur: A. Gueldry. Taal: Frans.

ISBN: 979-10-283-0409-6. 25 x 30 cm. 175 blz.

Uitgever: E.T.A.I. France. editions-etai.fr

 

Mercedes-Benz SLK & SLC. Alle Generationen, alle Baujahre.

 

Na een voorstelling van de historische roots van de Mercedes sportwagens, toont de auteur de showcars die vooraf gingen aan de SLK, intern R 170 genoemd.

Vervolgens krijg je alle details en info over de verschillende bouwjaren, tot en met de invoering van de SLK /R 172.

Alle varianten, dus ook de AMG versies, komen aan bod.

Het boek toont weliswaar vooral fabrieksfoto’s en mist daardoor wat aan charme, maar dat is met boeken over recentere auto’s haast onvermijdelijk. Kortom, een onmisbare leidraad voor de fan van de SLK- modellen van de ‘goede ster’.

 

Auteur: M. Allner. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04367-1. 23 x 27 cm. 263 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

 

Morris Cars 1948 to 1984. A pictorial history.

 

In de compacte reeks ‘A pictorial history’ verschenen reeds afleveringen over Austin, Rover, Rootes, Triumph & Standard en Wolseley.

Nu is er dus een studie over Morris in de periode 1948 tot 1984.

Bij het inkijken van deze volumes merk je hoe weinig we nog bekend zijn met wat de Engelse auto-industrie ooit produceerde.

Daarom alleen al zijn deze boeken heel nuttig. Maar tevens word je meteen gecharmeerd door het eigenzinnige karakter van de auto’s van de overkant van het Kanaal. Het Morris-verhaal loopt van de overbekende Minor tot de kleurloze Ital, wie herinnert zich deze nog? Het laatste hoofdstuk leert ons over de commerciële Morris-versies zoals de vans en de pick-ups.

De meegeleverde technische gegevens ronden het geheel af. Well done!

 

Alpine Berlinette A108 & A110.

 

Ah, de Berlinette! De herinneringen aan de heroïsche rallyprestaties van de dappere Alpines zitten in ieders geheugen gegrift.

Auteur Serge Bellu, zoon van auto-journalist en historicus René, kennen we reeds van meerdere werken: het is een man met een enorme autokennis en -cultuur. Daarom is hij uitstekend geplaatst als hij de Berlinette in zijn introductie situeert in de na-oorlogse productie van sportwagens en speciale versies tijdens de zogenaamde ‘Trente Glorieuses’. Na een portret van de ondernemende Alpine-stichter Jean Rédélé krijgen we een overzicht van zijn succesvolle deelnames aan de rally-klassiekers. Vervolgens vernemen we alle info en details over de mooie A108, daarna komt de onvergetelijke A110.  Alles voorzien van interessante tijdsfoto’s! Niet onbelangrijk! Ook de Berlinettes geproduceerd in Brazilië, Spanje, Mexico en Bulgarije komen aan bod. Wie herinnert zich die nog? Tot slot heeft hij het over de speciale afgeleiden zoals bijvoorbeeld de OSI Silver Fox.

Een adembenemend boek… net zoals de Berlinette zelf! Merveilleux!

 

Auteur: S. Bellu. Taal: Frans.

ISBN: 979-10-283-0460-7. 25 x 30 cm. 175 blz.

Uitgever: E.T.A.I. France. editions-etai.fr

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *