Met de MINI Electric mosaert Edition klimt de modesector achter het stuur en verovert de autosector de catwalk.

Het samenvoegen van deze twee werelden – mode en auto’s – was een grote uitdaging voor MINI Belux en het Belgische creatieve label mosaert. Na enkele weken van teasing hebben MINI Belux en mosaert hun project onthuld: de MINI Electric mosaert Edition. Een gelimiteerde editie beschikbaar vanaf 22 april.

//

Wat was de bedoeling? Voor de autobouwer was er de wens om een (nog meer) duurzame weg in te slaan met de lancering van een elektrische wagen. En voor mosaert de gelegenheid om de gebaande paden te verlaten. Om een blijvende indruk te maken, onderzochten de partners verschillende mogelijkheden. Uiteindelijk werd gekozen voor de personalisatie van een MINI Electric. “Toen MINI contact met ons opnam om samen een wagen te ontwerpen, waren we een beetje verrast, maar onmiddellijk erg enthousiast. Zo’n iconisch merk met een rijke geschiedenis! En bovendien sloot de lancering van een elektrisch model aan op onze ecologisch verantwoorde werkwijze” vertelt Coralie Barbier, styliste van mosaert.

Duurzaamheid als hoofdthema

Op de automarkt positioneert MINI zich al sinds zijn beginjaren als een duurzaam merk: de auto werd ontwikkeld in volle oliecrisis (1959) en werd voorgesteld als een gezinswagen met een minimaal gebruik van materialen en brandstof. De MINI toont aan wat je allemaal kan doen met weinig middelen. De verkoop van de eerste elektrische wagen van het merk, in maart 2020, paste binnen deze ecologisch verantwoorde werkwijze. “De mensen die mosaert kennen, weten dat wij veel belang hechten aan een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk, maar ook aan elegantie – eigenschappen die ook het merk MINI kenmerken”, verduidelijkt Joachim Sas, Sales Manager MINI Belux: “Beide partijen zaten van in het begin op dezelfde golflengte”.

Klaar om te rijden

 Het design van MINI is elegant en tijdloos, maar het wordt ook gekenmerkt door zijn eenvoud: één kleur voor de carrosserie en variaties voor het dak. Het label mosaert is geïnspireerd op deze kenmerken. “Een beperkte editie is een unieke kans voor MINI. De mosaert-touch heeft een zeer sterke impact en versterkt het design van ons MINI Electric model. Het is de meest exclusieve afwerking in het gamma” zegt Alexandre Cuvelier, Product Manager de MINI Belux.

Uiteindelijk was het het groene MINI model met het gebroken witte dak uit de jaren zestig, in de kleur British Racing Green, dat de aandacht van mosaert trok. De typische tartan werd natuurlijk het hoofdmotief van het ontwerp. Het tartan-patroon komt in een pallet van klassieke kleuren: Racing Green en het geel van het elektrisch logo van MINI. Luc Van Haver verduidelijkt: “We wilden absoluut geen kitschauto met een te groot vermogen, die ongeschikt is voor dagelijks gebruik”. Dit gebruiksvriendelijke aspect stond ook op het verlanglijstje van MINI.

De samenwerking tussen MINI en mosaert stopt niet bij de auto alleen. Een capsulecollectie vervolledigt de lancering van de MINI Electric mosaert Edition. Net zoals bij de vorige collecties van het label zijn de stukken uniseks, geproduceerd in Europa op basis van 100 % gerecycleerde en/of biologische materialen en verkrijgbaar in beperkte hoeveelheden. Wat het grafische aspect betreft, beperken we ons absoluut niet tot vierkanten: naast het bekende tartan-motief zijn er ook andere knipogen naar de twee teams, zoals een print geïnspireerd op de klassieke Toile de Jouy-stof als pijler van de decoratieve kunst, de wolk – het logo van het mosaert-label – en zachte kleuren. Poëzie om aan te trekken.

De wagen die het resultaat is van de samenwerking MINI x mosaert zal vanaf 22 april 2021 verkrijgbaar zijn in 400 exemplaren (in België, het Groothertogdom Luxemburg, Zwitserland, Lichtenstein, Monaco en Frankrijk). De capsulecollectie telt 18 uniseks stukken en zal worden verkocht in de mosaert e-shop: store.mosaert.com

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait