Walter Röhrl en de 924 Carrera GTS Rally

In Stuttgart. Ter gelegenheid van de 40e verjaardag van het rallyseizoen 1981 verraste de afdeling Porsche Heritage and Museum de tweevoudig wereldkampioen Walter Röhrl met de onlangs gerestaureerde 924 Carrera GTS van toen. Samen met zijn bijrijder Christian Geistdörfer behaalde Röhrl vier overwinningen in de goud-zwarte 924 “Monnet” in het Duitse rallykampioenschap van 1981. Het was het eerste en enige rallyseizoen dat Walter Röhrl voor Porsche uitkwam.
Voertuigfouten veroorzaakten problemen voor het Porsche-team in de eerste van zeven races, de Metz Rally in mei 1981, maar de prestaties waren nog steeds goed genoeg om op de 2e plaats in het algemeen klassement te
eindigen. Röhrl en Geistdörfer wonnen toen in de Hessen Rally en nog eens drie overwinningen volgden in de Serengeti Safari Rally, Anterior Palatinate Rally en Baltic Rally. In 1982 werd de “testauto 924 GTS” overgedragen aan het Porsche museum. De heringebruikname van het museumstuk vond plaats op dezelfde locatie waar de auto 40 jaar geleden werd gebouwd: in de historische autoraceafdeling in Weissach. Het doel was om de sporen van de tijd en de speciale etappes op asfalt en grind te behouden.

Duurste productie Porsche aller tijdenDe basis van de rallyauto, de 924 Carrera GTS, was in 1981 de duurste auto in de modellenreeks met een prijs van 110.000 mark, een prijskaartje dat het tot dan toe ook de duurste productie Porsche aller tijden maakte.
Met de Carrera-modellen uit de 924-serie bewees Porsche dat het transaxle-concept ook succesvol kon zijn in de autosport. De 924 Turbo (Type 931) vormde de basis voor verdere ontwikkeling. De verbeterde 924 Carrera GT (Type 937) met 210 PS werd gepresenteerd in juni 1980 en werd gehomologeerd voor Groep 4. De krachtigere ontwikkelingsversie was de 924 Carrera GTS (Type 939). De standaard GTS leverde 240 PS en de Clubsport variant 275 PS, terwijl de GTR exclusief ontworpen voor racebaangebruik een output van 375 PS bereikte. De productieruns bleven klein: tussen februari en april werden 50 linksgestuurde 924 Carrera GTS gebouwd, allemaal geschilderd in de kleur Guards Red. Inclusief alle prototypes werden in totaal 59 auto’s geproduceerd.

Testauto nr. 5De 924 Carrera GTS Rally gebouwd op 12 december 1980 was ook een van de pre-series voertuigen en was de vijfde van negen prototypes gebouwd.
De geïnstalleerde tweeliter viercilinder turbomotor was ook een testeenheid: het was een motor zonder serienummer die in 1981 een compleet rallyseizoen zonder schade overleefde en de zwart-gouden 924 nog steeds naar uitstekende prestaties stuwde in 2021. Het heeft vandaag 10.371 kilometer op de teller staan.
De focus van de recommissioning was het waarborgen van volledige originaliteit tot in het kleinste detail en ook het behoud van het patina van de auto. Zelfs de licht zonovergoten rode gordelgordels onder de grote glazen koepel zijn nog steeds de originelen. Een grote R is geborduurd op het harnas aan de bestuurderszijde en de combinatie CG aan de passagierszijde: Röhrl en Christian Geistdörfer.

De patina moet behouden blijvenAfgezien van slijtdelen, een aantal chassiscomponenten en het brandstoftoevoersysteem, werden de bestaande componenten gereviseerd, herbouwd en opnieuw geïnstalleerd zonder uitzondering tijdens het heringebruiknameproces – van de originele 911 Turbo remklauwen tot de laadluchtkoeler met handgelaste behuizing.
Een endoscopisch onderzoek van de motor en de aangesloten KKK 26 turbocompressor leverde geen bevindingen op, terwijl de versnellingsbak om veiligheidsredenen werd gedemonteerd en gecontroleerd, maar nauwelijks tekenen van slijtage vertoonde. Bovendien had de werkplaats van het Porsche Museum een racekoppeling op voorraad om de aandrijflijn te voltooien, en de leverancier Pirelli had ook een set banden in de maat 255/55 R15 met het loopvlak uit die tijd.
De auto draagt nog steeds het handschrift van degenen die hem gebouwd
hebben. Bij het uitvoeren van de werkzaamheden konden de specialisten van Weissach een beroep doen op de ervaring, knowhow en complete voertuigdocumentatie van een voormalige collega: Roland Kussmaul, testrijder, ingenieur en rallyrijder zelf, had de auto binnen twee maanden gebouwd voor het Duitse Rally Championship in 1981, terwijl Schmidt Motorsport uit Neurenberg verantwoordelijk was voor het servicewerk tijdens de race-uitjes. De speciale kenmerken van de 924 in rally-bekleding omvatten de achterasverbindingen gelamineerd in glasvezelplastic als bescherming tegen steenschade, dikke metalen platen op de onderkant als bescherming voor de oliepan en versnellingsbak, evenals de brandstofverdeler van de V8-motor in zijn grote Type 928-relatie, die de brandstoftoevoer naar de motor bij hoge motortoerentallen garandeerde. De droge opvangbak voor de olietoevoer bevond zich aan de achterzijde en werd gevuld door een opening naast het slot van de bagageruimte.

Maximale geheimhouding
“Het grootste probleem bij het opnieuw in gebruik nemen van de auto”, zegt Kuno Werner, hoofd van de museumwerkplaats, “was niet de technologie, maar het geheim houden.”
Het plan was dat de 924 Carrera GTS op zijn 74e verjaardag voor de deur van de tweevoudig wereldkampioen rally zou verschijnen. “Maar Walter Röhrl kent hier zoveel mensen dat het moeilijk was om het project geheim te houden.” Maar de rally revival werd succesvol afgerond: Samen met Roland Kussmaul verraste het team van de afdeling Porsche Heritage and Museum Walter Röhrl met de rijwaardige “Monnet” Porsche. “Het was een enorme verrassing voor mij. Ik stapte 40 jaar geleden uit de auto en heb er sindsdien niet meer in gezeten. Dus ik was verbaasd toen Roland plotseling in deze auto verscheen”, aldus een verrukte Walter Röhrl. “Deze auto opende voor mij de deur naar Porsche. Daarom voel ik er een bijzonder hechte band mee. Voor mij is het een reis terug in de tijd. Ik voel me meteen 40 jaar jonger.”
Turbocharging was 40 jaar geleden
nieuw. En ook onnauwkeurig, zoals Röhrl zich herinnert bij het rijden op de wegen van zijn gebruikelijke route door het Beierse Woud. “Als bestuurder van auto’s met natuurlijk aangezogen motoren maakte de eigenschappen van turbomotoren je gek. De turbovertraging was enorm. Om snel uit bochten te kunnen rijden, moest je kort voor de bocht al weer accelereren en het motortoerental hoog houden.” Het nieuw gevormde Porsche-team had niet verwacht dat ze in 1981 echt een kans zouden maken tegen de gevestigde competitie. Alleen afmaken was het primaire doel. “Maar de auto was vanaf het begin snel. In het begin hadden we ongeveer 250 PS, later ook meer – maar de sterke punten van de 924 waren de handling en tractie, niet de kracht. En alles bleef werken. Dat is typisch voor Porsche.” De verrassing was een groot succes.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *