Krachtiger, scherper, sportiever: de nieuwe Macan

Porsche lanceert de nieuwe Macan, die uitpakt met betere prestaties, een scherper design en een nieuw bedieningsconcept. Alle drie beschikbare versies beschikken over aanzienlijk meer vermogen dan hun voorgangers.

Als sportief vlaggenschip van het succesvolle SUV-gamma prijkt de Macan GTS bovenaan. Zijn 2,9 liter grote V6-biturbomotor levert nu 324 kW (440 pk) – een toename met 44 kW (60 pk). Met het reactievermogen en de vermogensafgifte die typisch zijn voor Porsches GTS-modellen, klaart hij de sprint van 0 tot 100 km/u in 4,3 seconden wanneer hij is uitgerust met het Sport Chrono-pack, en haalt hij een topsnelheid van 272 km/u. De Macan S is voortaan ook uitgerust met een 2.9-V6-biturbomotor, die 20 kW (26 pk) meer vermogen levert dan voorheen en zo uitkomt op 280 kW (380 pk). Hiermee wordt het voertuig in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u gestuwd, terwijl zijn topsnelheid 259 km/u bedraagt. Een nieuw ontwikkelde viercilinder-turbomotor met 195 kW (265 pk) vormt de toegang tot de Macan-wereld. Hij voltooit de standaardsprint van 0 tot 100 km/u in 6,2 seconden en haalt een topsnelheid van 232 km/u. Alle motoren zijn gekoppeld aan Porsches zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (PDK) en het vierwielaandrijvingssysteem Porsche Traction Management (PTM).Geoptimaliseerd onderstel – nieuwe pneumatische sportophanging voor de GTS

De nieuwe Macan-modellen bieden ook een ruim scala aan ophangingsmogelijkheden, die maximaal veercomfort weten te verzoenen met dynamische sportwagenprestaties. Het chassis werd verder geoptimaliseerd: de Macan reageert nu nog gevoeliger en directer op de rij- en wegomstandigheden, waardoor de bestuurder nog betere feedback krijgt via het stuurwiel. Daartoe werden elementen zoals de dempingskarakteristieken van het Porsche Active Suspension Management (PASM) speciaal voor dit model opnieuw aangepast. Het systeem regelt actief en continu de dempingskracht voor elk wiel afzonderlijk. PASM is als optie verkrijgbaar op de Macan en is standaard voor de S- en GTS-modellen.

De Macan GTS onderscheidt zich nu nog meer dan vroeger van de andere afgeleiden met zijn pneumatische sportophanging, die voortaan standaard is en het koetswerk 10 millimeter lager legt. De dynamische troeven van de nieuwe GTS zijn vooral te danken aan het feit dat de luchtvering in vergelijking met zijn voorganger 10 procent stugger is op de vooras en 15 procent harder op de achteras. Het optionele GTS Sport-pack vergroot het dynamische potentieel van de auto nog meer, met zijn 21-duimsvelgen met GT-design en performancebanden, het Porsche Torque Vectoring Plus-systeem (PTV Plus) en het Sport Chrono-pack.

Nog scherper design met een sportieve focus

Porsche heeft de uiterlijke kenmerken van zijn compacte SUV verder verscherpt met een aantal specifieke wijzigingen. De hertekende neus met inzetstuk in koetswerkkleur benadrukt de breedte van de GTS, waardoor hij op de weg nog imposanter oogt. Bij de nieuwe GTS is het midden van de neuspartij, evenals andere elementen, in zwart uitgevoerd. De achterzijde wordt nu naar de weg toe afgerond door een opvallende diffuser met een bijzonder technisch design. Zowel hier als aan de voorkant vertoont hij een nieuwe 3D-structuur, die optioneel ook verkrijgbaar is voor de sideblades van de auto. De ledkoplampen met het Porsche Dynamic Light System (PDLS) en de Sport Design-buitenspiegels zijn nu standaard op alle modellen.

In totaal zijn 14 kleuren beschikbaar voor de nieuwe Macan, waaronder de nieuwe kleuren Papaya Metallic en Gentian Blue Metallic, evenals Python Green voor de Macan GTS met het GTS Sport-pack. Met de opties Individual Colour en Paint To Sample breidt Porsche Exclusive Manufaktur de designvrijheid voor de Macan aanzienlijk uit. Standaard zijn ook grotere wielen gemonteerd: ze zijn minstens 19 duim groot voor de Macan, 20 duim voor de Macan S en 21 duim voor de Macan GTS. In totaal zijn ook zeven nieuwe velgdesigns aan het gamma toegevoegd.

Nieuwe middenconsole met aanraakoppervlak

De nieuwe Porsche Macan biedt een aanzienlijk opgewaardeerd interieur met een moderne en elegant vormgegeven middenconsole. Zijn nieuwe bedieningsconcept, waarbij wordt gebruikgemaakt van aanraakoppervlakken in plaats van tactiele knoppen, brengt een duidelijke structuur in de cockpit. In het midden van de overzichtelijke bedieningsmodule bevindt zich een nieuwe, kortere selectiehendel. Ook de analoge klok boven in het dashboard behoort voortaan tot de standaarduitrusting. Een aantal lederen bekledingen met contrasterende naden in Gentian Blue, Papaya of Crayon zijn optioneel verkrijgbaar om nieuwe kleuraccenten toe te voegen aan het interieur. De Macan biedt standaard nog steeds talrijke online functies en diensten. Die kunnen worden bediend via het 10,9 duim grote full HD-aanraakscherm van het Porsche Communication Management of door middel van spraakcommando’s. De Macan neemt de nieuwe multifunctionele en GT Sport-stuurwielen over van de 911.

Naast de dynamische troeven en zwarte accenten aan de buitenkant biedt het GTS Sport-pack, dat alleen verkrijgbaar is op de topversie, ook specifieke en exclusieve uitrusting voor het interieur. Daartoe behoren 18-voudig verstelbare sportstoelen, het Carbon-interieurpack, Race-Tex-bekleding met uitgebreide lederelementen, diverse items met contrasterende stiksels en GTS-opschriften in Python Green.

Populair instapmodel – nu te bestellen

De Macan, waarvan sinds zijn marktintroductie in 2014 wereldwijd 600.000 exemplaren geleverd zijn, vertolkt een bijzondere rol bij Porsche: ongeveer 80 procent van alle Macan-kopers zijn nieuwe Porsche-klanten. Bovendien is het aandeel vrouwen dat een Macan koopt, de afgelopen jaren consequent gestegen en is dit het grootst van alle Porsche-modellen. In China, de grootste markt voor de Macan, is iets minder dan 60 procent van de kopers van het vrouwelijke geslacht. De nieuwe Macan-modellen kunnen nu besteld worden.

In België beginnen de prijzen bij 65.515,45 euro voor de Macan, 74.469,45 euro voor de Macan S en 91.167,45 euro voor de Macan GTS, inclusief btw en landspecifieke uitrusting.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *