Nieuwe boeken voor de autofan. Vincent Arpons

The cars of BMC

Na WO II waren de Britse economie en industrie totaal verzwakt en in de autosector primeerde de slogan ‘export or die’ om de nodige deviezen binnen te halen en de noodzakelijke grondstoffen te kunnen aankopen. Veel bedrijven hadden een verouderde infrastructuur en bleken helemaal niet fit voor de toekomst.

Er moest dus snel ingegrepen worden.

Dat was de aanleiding tot de fusie in 1952 van twee grote Britse autoproducenten, Morris en Austin, onder de impuls van de toenmalige CEO van Austin, Leonard Lord.
Lord was jarenlang de naaste medewerker geweest van William Morris (1877-1963) tot hij na een hevig meningsverschil in 1936 overstapte naar concurrent Austin. Zijn woede was blijkbaar zo groot dat hij toen zwoer “I’m going to take that business at Cowley (refererend naar de Morris fabriek) apart, brick by bloody brick”.
Maar Herbert Austin was reeds in 1941 overleden en had geen opvolgers en dat gold ook voor de in 1952 75-jarige Lord Nuffield (dat was de adellijke titel van William Morris) zodat deze laatste zich wel gedwongen zag om op het fusievoorstel van Lord in te gaan. Een soort revanchegevoel zal Leonard Lord wel niet vreemd geweest zijn…

Zo ontstond BMC, British Motor Corporation, de fusie van twee grote spelers met ieder een eigen koperspubliek en een sterk dealernet. Het betekende meteen de eerste stap in het lange proces van verval voor de Britse auto-industrie. BMC slorpte Jaguar op in 1966 en veranderde zijn naam in BMH, British Motor Holdings. BMH zocht een paar jaar later op zijn beurt steun bij het gezonde Leyland Motors, wat zich in 1968 vertaalde in British Leyland Motor Corporation. Toen die moeilijk te besturen mastodont dreigde te falen, zag de Britse regering zich genoodzaakt om het bedrijf te nationaliseren en werd het omgedoopt tot British Leyland.

Maar keren we terug naar BMC, het onderwerp van dit boek.

De groep omvatte grote namen zoals Austin, Austin-Healey, Metropolitan, Vandenplas, Morris, MG, Riley en Wolseley maar ook verschillende koetswerkbedrijven en toeleveranciers.

Wat in dit boek aan bod komt is de herwerkte versie van het oorspronkelijk in 1987 verschenen werk van de pas onlangs overleden auteur Graham Robson. In het boek krijg je een mooi merk per merk overzicht van die eerste grote fusie, geïllustreerd met interessante foto’s en leerrijke tabellen omtrent de productie van motoren, winst en omzet en ook de productiecijfers. Prachtig!

 

Auteur: G. Robinson. Taal: Engels.

ISBN: 978-1-787116-32-0. 21 x 25 cm. 304blz.

Uitgever: Veloce Books UK. velocebooks.com

 

 

Alpine Berlinette, la reine des rallyes.

De beroemde Berlinette was jarenlang de ‘ster’ in de autosport en vele rallyfans zijn dan ook overtuigde ‘alpinisten’…

Het boek brengt een jaar tot jaar overzicht van 1960 tot 1977, toen de Berlinettes hun laatste actieve optreden maakten. Dat gebeurt met interessante teksten en veel details omtrent piloten, bijrijders of préparateurs, maar vooral ook via de mooie tijdsfoto’s.

Subliem zijn tevens de jaartabellen van de verschillende wedstrijden met rijders, technische specificaties en resultaten.

Het beeld van de in tegenstuur slippende Alpine staat voor eeuwig in het geheugen gegrift van ieder die het rallyspektakel toen volgde en de bekende helden zoals Thérier, Andruet, Darniche of Nicolas aanbad.

Een prachtig boek, merveilleux!

 

Auteur: E. Lecesne. Taal: Frans.

ISBN: 979-10-283-0486-7. 25 x 30 cm. 206 blz.

Uitgever: E.T.A.I. France. editions-etai.fr

 

 

Bertone. Italienische Auto-Ikonen.

Over Bertone werd reeds menig boek gepubliceerd maar hier wordt nu de Bertone Collection belicht. Het gaat om meer dan 60 design-ikonen en de auteurs hebben de indeling gemaakt volgens de verantwoordelijke designers, startend met de geniale Franco Scaglione. Het geheel is voorzien van interessante teksten en prachtige foto’s.
Een aanrader!

 

Auteurs: G. Sen/ M. Robinson. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-667-11832-5. 25 x 30 cm. 320 blz.

Uitgever: Delius-Klasing Bielefeld (D). delius-klasing.de

 

 

Mahy. A family of cars.

De verstilde schoonheid van unieke oldtimers is de ondertitel van dit nieuwe boek dat verscheen over de Mahy collectie naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling in de Vynckier site in Gent.

Het is inderdaad die verweerde, vervallen staat van de zwijgzame oldtimers, gehuld in hun roestige patina, die je laat raden naar wat ze ooit meemaakten en die de drang wekt om hun unieke ‘verhaal’ te kennen. Het verhaal ook van hoe ze in het vangnet van de familie Mahy terechtkwamen, beschreven in de boeiende teksten van David Janssens en geïllustreerd met de prachtige foto’s van Wouter Rawoens. Klasse!

 

Auteurs: M. Mahy/w. Rawoens/ D. Janssens. Taal: Nederlands.

ISBN: 978-94-014-5525-1. 24 x 31 cm. 272 blz.

Uitgever: Lannoo.

 

La Renault 6 de mon père.

Een nieuwe aflevering in E.T.A.I.’s bekende serie ‘de mon père’ behandelt de Renault 6 die met zijn voorwielaandrijving en 5de deur de logische schakel was tussen de R4 en R16. Ondanks zijn kleurloze uiterlijk en eenvoudige techniek haalde de 6 toch het mooie productiecijfer van 1.750.000 exemplaren en was toen een bekend gezicht op de Europese wegen. In dit werk lees je alles over de ontstaansgeschiedenis, zijn concurrentiestrijd met de Simca 1100, Citroën Dyane of Ami, de verschillende productiesites en ga zomaar door.

Achter in het boek staan tal van interessante tabellen over productie-aantallen, uitvoeringen, technische gegevens enz. Knap werk!

Auteurs: B. Vermeylen/ M. Thivet. Taal: Frans.

ISBN: 979-1-0283-0485-0. 22. 22 x 25 cm. 120 blz.

Uitgever: E.T.A.I. France. editions-etai.fr

 

Bruno Sacco. Leading Mercedes-Benz design 1975-1999.

De Italiaan Bruno Sacco bepaalde jarenlang met succes de look van het merk uit Stuttgart. Geen gemakkelijke taak als je weet dat het belangrijk was om qua design met zijn tijd te blijven meegaan maar tevens om de smaak van een eerder conservatief publiek te blijven bekoren.

Het boek behandelt in grote mate de designgeschiedenis en de producten van Mercedes en vertelt uiteindelijk weinig over Sacco zelf, spijtig!

Ondanks deze leemte blijft het boek echter interessant, het hoofdstuk over de Mercedes-protagonisten in zake design en techniek is bijvoorbeeld heel leerrijk.

 

Auteur: N. Greene. Taal: Engels.

ISBN: 978-1-78500-717-0. 23 x 27 cm. 208blz.

Uitgever: The Crowood Press. crowood.com

 

 

Lotus Elite. Colin Chapman’s first GT Car.

Met de Elite kon Chapman de sprong maken van het bouwen van artisanale racewagens naar de productie van gesofisticeerde sportwagens.

Een belangrijke schakel dus in het succesverhaal van het merk.

Na het eerder boek over Elan en de +2 en de Essential Buyer’s Guide voor de Elan en de Europa, biedt auteur Vale een mooie aanvulling in de Lotus-lectuur, gebaseerd op interviews met voormalige Lotus-medewerkers en de ervaringen van Elite-rijders. De handige index achterin helpt bij het eventuele opzoekingswerk. Good job.

 

Auteur: M. Vale. Taal: Engels.

ISBN: 978-1-787115-17-0. 26 x 26 cm. 176 blz.

Uitgever: Veloce Books UK. velocebooks.com

 

 

Il giovane Giorgetto. Come si diventa il car designer del secolo.

Giorgetto Giugiaro werd in 1999 tot autodesigner van de eeuw gekozen gekozen door een vakjury.

Auteur Cohen beschrijft uitvoerig de jeugd, schooljaren en de succesvolle carrière van Giugiaro en je merkt zijn grote bewondering voor de meester uit Turijn. Soms uit zich dat in een geïdealiseerde of geromantiseerde beschrijving van de feiten maar je krijgt wel een directe inkijk in het leven en denken van de designer.

Mooi is ook dat je heel wat ervaart omtrent de samenwerking van Giugiaro met vooraanstaande figuren uit de autowereld. Zo bijvoorbeeld met Fiat’s Dante Giacosa of Umberto Agnelli, Colin Chapman van Lotus of Rudolf Hruska, de spilfiguur achter de Alfasud.

Heel interessant is ook de bijdrage over de designopdrachten voor de ontluikende auto-industrie in Japan en later in Korea. Een boeiend stukje autogeschiedenis. Met de publicatie van de tekening voor een sportwagen met centraal achterin geplaatste motor gooit de auteur echter opnieuw de knuppel in het hoenderhok en wordt de eeuwige polemiek omtrent wie de auteur is van de Lamborghini Miura, terug geactiveerd. Een ontwerp van Giugiaro net voor hij Bertone verliet of van Gandini die hem onmiddellijk opvolgde? Tenslotte vermelden we ook de uitvoerige tabel achteraan met alle realisaties van Giugiaro over de periode 1960-2020.

 

Auteur: G.B. Cohen. Taal: Italiaans.

ISBN: 978-88-98344-74-1. 15 x 22 cm. 209 blz.

Uitgever: ASI Service Torino. Libreria Automotoclub Storico Italiano.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.