BONHAMS and PRADO ZOUTE 2021. Alain Mervilde

KODAK Digital Still Camera

De Knokke Zoute GP onze bevindingen.

 

Zoals al eerder gemeld. Het deed deugd om weer onder de mensen te komen .Geuren van benzine en olie. Ronkende motoren en gierende banden te horen, maar vooral om terug met gelijkgestemden te kunnen “lullen” over automobielen en alles wat er rond evolueert. Als dat dan nog lukt onder een stralende herfstzon op het strand van Knokke Zoute en op de markt van de mooiste stad van Vlaanderen, Brugge kan je van een geslaagde vierdaagse spreken.

Het begon allemaal donderdag in de vroege morgen met de “scruteneering” van de Rallywagens en de opening van “Het Prado” op het strand van Knokke. Wij trokken donderdagnamiddag, met hooggespannen verwachting, naar het “Prado Zoute” om een blik te werpen op al het moois die daar was bijeen verzameld door de diverse automerken en verdelers. Maar onze aandacht ging natuurlijk vooral wat achter in de grote tent te beleven viel. De schatten die het veilingshuis  Bonhams geeft verzameld voor de veiling van zondag.

Het moet gezegd en we durven het bekennen, kippevel. Als liefhebber van Italiaanse schonen zouden we een oplegger en aanhangers kunnen vullen, met al de mooiste uit een ver en recent verleden. Topper van de veiling is ongetwijfeld de Bugatti EB110 SS. Voor mij een van de mooiste “”dreamcars” ooit gebouwd. Herinner me nog levendig de voorstelling in Geneve en alle keren dat we op de stand van Bugatti te gast waren. Mijnheer Artiolo, rijk maar vooral gepassioneerd, die het merk nieuw leven gaf maar later moest opgeven. De Bugatti die deelnam aan de 24 uren van Le Mans en zo meer. Heb de “”Knokke versie”  in mijn kast staan weliswaar op schaal 1/143 tot 1/18, voor deze in het Prado word een prijs verwacht tussen 2.000.000 en 2.500.000 € en dat lijkt me alsnog, voor de liefhebber met kapitaal niet exuberant. Want dit is kunst, passie en tomeloze techniek.

Voor de F40 word al evenveel enthousiasme verwacht. De bolide is origineel bij de eerste Belgische eigenaar geleverd en heeft in al die tijd belachelijk weinig kilometers op de teller. Ik zie Enzo Ferrari nog de trap afkomen in het automuseum van Geneve, waar de voorstelling van de F40 plaatsvond.

Nog een bloedrood mooie is de Alfa Romeo SZ, zal wellicht niet de prijzen halen van de twee bovengenoemd maar toch een uitzonderlijke bolide. “il Monstro” was al bij zijn presentatie omstreden maar kreeg door de jaren heen steeds meer Alfisti overtuigd. Zagato toverde hier een uniek en markante Alfa uit zijn hoed. Die bovendien over uitzonderlijk rijkwaliteiten beschikt en en nu  menigeen kan bekoren. Voor de liefhebbers er bestaat een nog zeldzamer cabriomodel van deze bolide. Terwijl we nu toch Alfa aan het bejubelen zijn, de 75 in Martini competitie kleuren , lijkt nog een beetje op degene die ik heb versleten. Alleen heb je hier iets meer pk’s onder de voet. Leuk hebbeding …..

Volgend in ons rijtje schoonsten zijn ongetwijfeld de Lancia’s uit de collectie van Anthony Maclean; Ken de man niet maar hij moet een ongelooflijk goed smaak hebben als je ziet wat alleen hier al op de veiling word aangeboden. Kiezen is verliezen, ik ga voor de “pre series” Flaminia Sport Zagato bouwjaar 1959. Zo als ik weet een goed jaar. Verder nog een diverse Ferrari’s enkele uitzonderlijke Maserati’s en Aston Martin’s. De Caddillac waar onze vorsten Boudewijn en Fabiola werden rondgereden op hun huwelijk in 1962 en een puik ,gerestaureerde 2CV Sahara vielen ons op. Maar dan vergeten we nog twee puike en zeldzame Facel’s een aantal Honda brommertjes een paar puike Porsche’s. Aanrader! tracht de zeer professioneel gemaakte Bonhams Cataloog in handen te krijgen. Alle autos zijn er in verzameld met de nodige uitleg en historiek. Wij kijken alvast uit naar de resultaten.

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *