Pionier in e-mobiliteit en duurzaamheid:

Audi Brussels produceert zijn acht miljoenste voertuig

  • Het acht miljoenste voertuig is een Audi e-tron in ‘gletsjerwit metallic’;
  • Eerste minister Alexander De Croo en Audi CEO Markus Duesmann prijzen Audi Brussels als sleutelfabriek voor elektrische mobiliteit
  • Volker Germann, Algemeen Directeur van Audi Brussels: “Onze mensen staan centraal en wij investeren in digitalisering en intelligente processen en producten”

Bij Audi Brussels rolde op 10 november 2021 het acht miljoenste voertuig van de band. Markus Duesmann, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG, toonde zich tijdens zijn bezoek zeer enthousiast over de vestiging die het voorbije jaar nog uitgeroepen werd tot ‘Factory of the Future’. Sinds het najaar van 2018 produceert Audi Brussels met de Audi e-tron de eerste volledig elektrische SUV van het merk met de vier ringen. En begin 2020 is ook de serieproductie van de Audi e-tron Sportback gestart.

A pioneer in electric mobility and sustainability: Audi Brussels produces its eight millionth car.

Audi Brussels heeft een bijzondere mijlpaal bereikt: sinds haar oprichting in 1949 werden in de Belgische fabriek al acht miljoen wagens gebouwd. Het gevierde exemplaar is een Audi e-tron in de kleur ‘gletsjerwit metallic’. Het jubileumvoertuig zal terechtkomen in de uitgebreide historische autocollectie van ‘Audi Tradition’.

Naar aanleiding van deze bijzondere mijlpaal kreeg de fabriek het bezoek van eerste minister Alexander De Croo, Georges Gilkinet, vicepremier en minister van Mobiliteit, en de raad van bestuur van Audi.

‘Voorloper en voorbeeld van e-mobiliteit’

Markus Duesmann, CEO van AUDI AG, wierp ook een blik in de toekomst en beklemtoonde de rol van de vestiging als ‘sleutelfabriek voor elektrische mobiliteit binnen het Audi-concern’.

Niet alleen is hier de productie gestart van de eerste volledig elektrische SUV van het merk, de Audi e-tron. Ook de batterijmontage biedt toekomstperspectieven voor het concern – mede dankzij innovatieve oplossingen zoals de analysesoftware voor hoogspanningsbatterijen software BattMAN (Battery Monitoring Analysis Necessity), waar ondertussen ook andere merken van het Volkswagen-concern gebruik van maken. “De consequente omzetting van onze productportfolio naar elektromobiliteit is de grootste uitdaging uit de geschiedenis van onze onderneming. Brussel is voorloper en voorbeeld bij e-mobiliteit. Bij de transformatie van onze andere vestigingen bouwen we voort op de Brusselse ervaring”, aldus Duesmann.

Volker Germann, Algemeen Directeur van Audi Brussels, wees op de rol van het personeel:

“Onze mensen staan centraal en wij investeren in digitalisering en intelligente processen en producten. Honderdduizenden uren opleiding hebben onze werknemers voorbereid op de overgang naar elektrische mobiliteit. “

Ruim 3.000 medewerkers vervaardigen momenteel de modellen Audi e-tron, e-tron Sportback, e-tron S en de e-tron S Sportback. Daarvan werden ondertussen al meer dan 115.000 exemplaren gebouwd. Ook in de toekomst zullen de modellen van de e-tron-familie in Brussel van de band rollen. De best verkochte volledig elektrische premium-SUV in Europa heeft nog meer dan de helft van zijn productlevenscyclus voor zich liggen.

Pionier in duurzaamheid

Behalve elektrisch rijden is Brussel ook voorloper op het vlak van duurzaamheid: de meervoudig bekroonde vestiging was in 2018 de eerste Audi-fabriek en wereldwijd de eerste serieproductiefaciliteit in het premiumsegment waar koolstofneutraal geproduceerd werd. De fabriek krijgt groene stroom van een grote fotovoltaïsche installatie van 107.000vierkante meter. Ook de vereiste warmte voor de productie is afkomstig uit hernieuwbare energie, via certificaten voor biogas. De actueel onvermijdelijke uitstoot wordt gecompenseerd door gecertificeerde koolstofkredietprojecten.

Peter Kössler, directielid Productie en Logistiek bij Audi:

“Bij Audi zijn economisch succes en milieubescherming onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor ons betekent premium mobiliteit niet alleen dat onze producten aan de hoogste normen voldoen – maar ook dat ze consequent op een duurzame manier worden geproduceerd. In het kader van ons Mission:Zero-programma was Audi Brussels de eerste Audi-fabriek ter wereld die op een CO2-neutrale manier voertuigen produceert en daarmee een pionier en inspiratiebron is voor onze andere vestigingen.”

In het kader van het fabrieksoverschrijdend milieuprogramma ‘Mission:Zero’ werkt Audi bovendien ook op andere actieterreinen als waterverbruik, grondstoffenefficiëntie en biodiversiteit, consequent aan de reductie van zijn ecologische voetafdruk, zowel in de productie als in de logistiek.

Als eerste rolde een Studebaker van de band

De huidige Audi-fabriek heeft er al een bewogen geschiedenis op zitten. Op 7 april 1949 rolde daar de eerste Studebaker Champion Sedan van de band. In 1965 verliet de laatste Studebaker met nummer 21.675 de fabriek. Volkswagen AG was ondertussen de belangrijkste opdrachtgever van de fabriek geworden. Het liet in Vorst de VW Kever en de VW Transporter bouwen. Ook een 1.000-tal Porsches 356 Cabriolet werden in het begin van de jaren zestig in de Brusselse voorstad geassembleerd. In 1970 nam Volkswagen de hele vestiging over. Begin jaren 1980 vervolledigde de VW Golf het programma: bijna vier miljoen exemplaren van het succesvolle model kwamen uit de Brussels fabriek.

Audi neemt in 2007 de fabriek over

De volgende mijlpaal in de geschiedenis van de fabriek is het jaar 2007, wanneer AUDI AG eigenaar werd van de vestiging. In de periode daarna verbouwde Audi Brussels de fabriek, waar op dat moment de VW Polo en de Audi A3 gemonteerd werden, om de productie van de Audi A1 mogelijk te maken die toen nieuw was in het aanbod van het merk.

In 2018 volgt de geboorte van het huidige premiummodel van Audi Brussels: de fabriek assembleerde het allereerste volledig elektrische seriemodel binnen de Audi Group, de Audi e-tron, en mag zich daarmee als e-fabriek een pionier noemen in elektrische mobiliteit.

En ook de opvolging van de succesvolle Audi e-tron en e-tron Sportback-modellen is verzekerd. Audi CEO Markus Duesmann kondigde het goede nieuws aan dat een toekomstig volledig elektrisch model vanaf 2026 bij Audi Brussels van de band zal rollen.

A pioneer in electric mobility and sustainability: Audi Brussels produces its eight millionth car.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *