NIEUW ALPINE A110-GAMMA:

DRIE FILOSOFIEËN EN EVENVEEL EMOTIES:

Sinds zijn lancering in december 2017 is de Alpine 110 verkrijgbaar in verschillende versies, van de Alpine A110 Première Edition bij de lancering tot de Alpine A110 Légende GT in 2021.

Vandaag onthult Alpine zijn nieuwe A110-gamma:

  • de A110, het origineel
  • Nieuwe A110 GT, de grand tourer
  • Nieuwe A110 S, de sportwagen

Deze drie versies, allemaal op en top Alpine, hebben elk hun eigen identiteit en hun eigen territorium. Op hun manier bieden ze drie verschillende rijervaringen die toch authentiek Alpine zijn. Ze blijven trouw aan de principes van lichtheid en wendbaarheid van Alpine en worden aangedreven door een 4-cilinder turbomotor van 1,8 liter, gekoppeld aan een 7-trapsautomaat van Getrag met natte dubbele koppeling.

De Alpine A110 is de toegangspoort tot het Alpine-universum. De combinatie van zijn ‘Alpine’-chassis en zijn motor met 252 pk garandeert een rijplezier dat doet denken aan de Berlinette. De lichte, strak sturende en levendige A110 toont zich in alle omstandigheden wendbaar en dynamisch.

Nieuwe Alpine A110 GT is de sportieve Grand Tourer-coupé van het gamma. Zijn motor van 300 pk in combinatie met het ‘Alpine’-chassis is de ideale combinatie van prestaties en comfort. Met zijn zeldzame elegantie en veelzijdigheid is de A110 GT de sportwagen voor dagelijkse ritten en lange reizen.

Nieuwe Alpine A110 S positioneert zich aan de top van het gamma en legt de nadruk op prestaties. Met zijn ‘Sport’-chassis komt het potentieel van de 300 pk sterke motor volledig tot zijn recht. Hij is sportief in hart en nieren en krijgt als optie semislick-banden en een speciale aerodynamische kit. Daarmee wordt gemikt op bestuurders die vooral op het circuit op zoek zijn naar een scherper rijgedrag. De onmiskenbaar doeltreffende A110 S is een concentraat van emoties.

Afhankelijk van het land kunnen bestellingen voor het nieuwe Alpine A110-gamma vanaf 24 november worden geplaatst.

2021 is een historisch jaar voor Alpine. Het merk rijdt voor het eerst mee in de Formule 1, met een overwinning in de Grote Prijs van Hongarije, en zet het Endurance-programma van het merk in de koninginnenklasse voort. In die optiek past het nieuwe A110-gamma. Het is niet alleen overzichtelijker, maar ook performanter en weerspiegelt onze ambities in de autosport. ” Laurent Rossi, CEO van Alpine

Nieuw Alpine-gamma: drie versies van de A110, drie filosofieën

Nieuwe Alpine A110 S, van nature sportief

Nieuwe A110 S, met S-logo achteraan en op de deurdrempels, biedt een intens sportieve en intens Alpine-rijervaring met een compromisloze configuratie: 300 pk, chassis, remmen, uitlaat en sportzetels. Nieuwe A110 S, die in alle omstandigheden een onmiskenbaar doeltreffende wagen is, straalt sensaties uit op alle wegen en in alle opzichten. Hij kan optioneel worden uitgerust met aerodynamische accenten in koolstofvezel, die wijzen op sterke prestaties, en een exclusieve tweekleurige uitvoering met een koetswerk in Orange Feu en een dak in Noir Profond.

Aan de buitenkant springt hij in het oog met het Alpine-opschrift in zwart chroom, 18″ GT Race-velgen in Noir Brilliant, 215/40 R18-banden vooraan, 245/40 R18 achteraan en oranje remklauwen. Het interieur is voorzien van hoogwaardig meubilair met tweevoudig verstelbare Sabelt Sport-zetels, aluminium Sport-pedalen en een volledig afgewerkt interieur met microvezel en oranje stiknaden door de optie ‘Microvezelpack’ te combineren met de ‘Racing-zetels’. De oranje veiligheidsgordels, de zetelbekleding uit 100% microvezel en de voorbereiding voor de installatie van een harnas zijn specifieke interieuropties voor Nieuwe A110 S.

Wat het rijden betreft, is Nieuwe A110 S optioneel uitgerust met semi-slick Michelin PS Cup 2 Connect-banden en een ‘Aero-kit’ om de topsnelheid te verhogen tot 275 km/u. Deze kit bestaat uit een achterspoiler uit koolstofvezel voor een betere aerodynamische neerwaartse druk, een frontsplitter uit koolstofvezel en uitgebreide stroomlijnelementen vooraan onder de wagen om de doeltreffendheid van de diffuser achteraan en de vlakke vloer te verhogen. Bij 275 km/u wordt de stabiliteit bij hoge snelheid verzekerd door een laadwinst van 60 kg op de voortrein met de frontsplitter uit koolstofvezel en 81 kg op de achtertrein met de spoiler uit koolstofvezel. Dat komt neer op een totale toename van 141 kilo. Met deze uitrusting kan Nieuwe A110 S al zijn potentieel op het circuit leveren.

 “De Alpine A110 S is de eerste A110 met een achterspoiler. Uit de talloze passages van de A110 S in de windtunnel blijkt dat aerodynamische ondersteuning nodig/onontbeerlijk is om de topsnelheid te bereiken. Met de Aero-kit zijn we erin geslaagd die uitdaging aan te gaan. Met een topsnelheid van 275 km/u is de A110 S tegelijk fraai en een waar racemonster, klaar om snelle chrono’s neer te zetten. ”  Antony Villain, Directeur Design bij Alpine

Nieuwe A110 S in het kort:

  • Vermogen van 300 pk
  • Verhouding gewicht/vermogen van 3,7 kg/pk
  • Van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden
  • Koppel van 340 Nm tussen 2.400 en 6.000 t/min
  • Niet-begrensde topsnelheid van 275 km/u
  • Sportchassis: nieuw afgestelde veren en antirolstangen, specifieke geometrie van de wieltreinen, 50% stijvere schroefveren, overeenkomstig afgestelde schokdempers, 100% stevigere en holle antirolstangen om het gewicht te minimaliseren, 4 mm lagere koetswerkhoogte, hydraulische aanslagpunten gekalibreerd voor een optimale koetswerkcontrole
  • Rijklaar leeggewicht van 1.102-1.140 kg
  • Sportuitlaatsysteem
  • Krachtig Brembo-remsysteem, remschijven in twee materialen met een diameter van 320 mm vooraan en achteraan met oranje remklauwen
  • 18″ GT Race-velgen in Noir Brillant
  • Michelin Pilot Sport 4-banden van 215/40 R18 vooraan en 245/40 R18 achteraan
  • Tweevoudig verstelbare Sabelt Sport-zetels met zichtbare architectuur en bekleding in zwart leder/microvezel en oranje stiknaden

Nieuwe Alpine A110 GT, de Grand Tourer op z’n Frans

Nieuwe A110 GT is herkenbaar aan zijn Gris Tonnerre-lanceringskleur en zijn ‘GT’-logo op de achterkant en de deuropeningen. Met zijn ‘Alpine’-chassis en zijn motor van 300 pk biedt Nieuwe A110 GT de perfecte combinatie tussen prestaties en elegantie.

De zuivere koetswerklijnen, het geraffineerde interieur en zijn geslepen mechaniek prikkelen de zintuigen. De standaarduitrusting omvat Park Assist (parkeerhulpsysteem voor- en achteraan en achteruitrijcamera) en zesvoudig verstelbare comfortzetels in leder met blauwe stiknaden.

Nieuwe A110 GT in het kort:

  • Vermogen van 300 pk
  • Van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden
  • Koppel van 340 Nm tussen 2.400 en 6.000 t/min
  • ‘Alpine’-chassis en voor- en achterwielophanging met dubbele driehoeken
  • Rijklaar leeggewicht van 1.119-1.140 kg
  • Sportuitlaatsysteem
  • Krachtig Brembo-remsysteem, remschijven met een diameter van 320 mm vooraan en achteraan met blauwe remklauwen
  • 18″ ‘Légende’-velgen in Noir Diamanté
  • Michelin Pilot Sport 4-banden van 205/40 R18 vooraan en 235/40 R18 achteraan
  • Zesvoudig verstelbare comfortzetels in zwart of bruin leder en blauwe stiknaden

Alpine A110, het origineel

Met zijn A110-logo werpt de A110 zich op als kampioen wendbaarheid en dynamiek dankzij een optimale gewichtsverdeling (44% vooraan en 56% achteraan, centraal achterin geplaatste motor) en zijn licht gewicht (1.102 kilogram leeg). Met zijn ‘Alpine’-chassis en sportzetels biedt de A110 puur rijplezier dankzij zijn doeltreffendheid en communicatieve rijgedrag in alle omstandigheden.

De A110 in het kort:

  • Vermogen van 252 pk
  • Van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden
  • Koppel van 320 Nm tussen 2.000 en 4.800 t/min
  • ‘Alpine’-chassis en voor- en achterwielophanging met dubbele driehoeken
  • Rijklaar leeggewicht van 1.102 -1.140 kg
  • Brembo-remmen met een diameter van 296 mm vooraan en achteraan en remklauwen in Noir Anthracite
  • 17” velgen
  • Michelin Pilot Sport 4-banden van 205/45 R17 vooraan en 235/45 R17 achteraan
  • Tweevoudig verstelbare sportzetels met gemengde bekleding uit zwart leder en microvezel met grijze stiknaden

Nieuw Alpine-multimediasysteem met uitgebreide connectiviteit

Alpine rust zijn nieuwe A110-gamma uit met een nieuw Alpine-multimediasysteem met 7″ aanraakscherm, Bluetooth-connectiviteit en 2 USB-aansluitingen. Het is geïnspireerd op de wereld van de smartphones en is intuïtief dankzij de weergave die gepersonaliseerd kan worden met widgets (sneltoetsen). Het is compatibel met Apple Carplay en Android Auto.

De bedieningselementen achter het stuur maken het mogelijk om de spraakherkenning in te schakelen: zo kan de iOS- of Google-assistent van de smartphone met de stem worden bediend of de zoekfunctie Google Online Search worden gestart.

Het ingebouwde navigatiesysteem biedt tal van realtime informatie: verkeersinformatie, risicozones, tankstations met informatie over brandstofprijzen op het traject.

Het Alpine Telemetrics-menu (optie behalve op Nieuwe A110 S) maakt het mogelijk om de technische gegevens over de turbodruk, de temperatuur van de versnellingsbak, het koppel, het vermogen, de stuurhoek en de versnellingsmeter in real time weer te geven in de vorm van manometers of histogrammen.

De geïntegreerde chronograaf meet en registreert bijvoorbeeld de prestaties tijdens circuitsessies.

Het Alpine-multimediasysteem is naargelang de versie verkrijgbaar met het standaardaudiosysteem (2 luidsprekers), Focal-audiosysteem (2 luidsprekers + 2 tweeters) en Focal Premium-audiosysteem (2 luidsprekers + 2 tweeters + 1 subwoofer).

Het nieuwe Alpine-multimediasysteem is compatibel met het FOTA-systeem (Firmware Over The Air) voor updates vanop afstand. Dankzij deze connectiviteit kan hij binnenkort bijvoorbeeld beschikken over wifi.

Een scherper afgestelde motor

Om het rijplezier te maximaliseren is elke Alpine A110 verkrijgbaar met 3 modi: Normal, Sport en Track.

De modi ‘Normal’ en ‘Sport’ werden geoptimaliseerd om respectievelijk meer comfort te bieden in ‘Normal’ en snellere schakelovergangen in ‘Sport’, met de mogelijkheid om meerdere versnellingen terug te schakelen en het motortoerental te verhogen (‘slimme’ gasstoot zoals bij een dubbele ontkoppeling) tussen elke versnelling.

De respons van het gaspedaal en de motor, de gevoeligheid van de stuurbekrachtiging, de schakelwetten, de activering van de uitlaatklep en de gevoeligheid van het ESC worden gewijzigd naargelang de gekozen modus (het ESC kan ook volledig worden uitgeschakeld met een daartoe voorziene toets).

De motorafstelling van Nieuwe A110 GT en Nieuwe A110 S werd verbeterd om een maximumvermogen van 300 pk te leveren bij een hoger motortoerental (6.300 t/min), een winst van 20 Nm (340 Nm koppel vanaf 2.400 t/min) en een topsnelheid in de zevende versnelling van de automaat die ook in het teken staat van prestaties.

Een andere nieuwigheid: tijdens het opstarten van de ‘launch control’-procedure wordt tijdelijk een cilinder uitgeschakeld om een racespecifiek motorgeluid te verzekeren.

Nieuwe uitrusting

Nieuwe uitrustingen doen hun intrede met het nieuwe A110-gamma (naargelang de versie):

  • Comfortpack (enkel op de A110): zesvoudig verstelbare Sabelt Comfortzetels in zwart leder, 18″ Serac-velgen, aluminium sportpedalen, Focal-audiouitrusting en Park Assist.
  • Park Assist: parkeerhulp voor- en achteraan met achteruitrijcamera.
  • Sportuitlaat (enkel op de A110) met geoptimaliseerde na-inspuiting voor een nog mooier geluidseffect. Hij bestaat uit een akoestische resonator die werd ingesteld om aan de klanksignatuur van Alpine te voldoen, een actieve akoestische klep om een communicatiever geluid te leveren in de modi Sport en Track, en een Y-vormige verdeler om storende en tegendrukgeluiden te voorkomen.
  • Microvezelpack (enkel op Nieuwe A110 GT en Nieuwe A110 S): stuurwiel, dakhemel, middenconsole en dashboard in zwart microvezel, te combineren met de optionele Racing-zetels op Nieuwe A110 S.
  • Aero-kit (enkel op Nieuwe A110 S): frontsplitter en achterspoiler uit koolstofvezel om de aerodynamische neerwaartse druk te verhogen, bredere stroomlijnelementen vooraan onder de wagen om de doeltreffendheid van de vlakke vloer en diffuser achteraan te verhogen, een niet-begrensde topsnelheid van 275 km/u
  • Semislick-banden (enkel op Nieuwe A110 S) Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect. Uiterst performante banden (versterkte structuur en verbeterde grip), geschikt voor het circuit en de openbare weg
  • Pack Racingzetels (enkel op Nieuwe A110 S): bekleding van de Sabelt Sport-zetels in microvezel

Andere beschikbare uitrustingen zijn onder meer:

  • Krachtig Brembo-remsysteem, remschijven in twee materialen met een diameter van 320 mm voor- en achteraan
  • Pack aluminium sportpedalen
  • Spiegelpack: elektrisch inklapbare buiten- en binnenspiegels met anti-verblindingsfunctie
  • 18″ Sérac-velgen, gesmede 18″ Fuchs-velgen in gesatineerd Gris Tonnerre, 18″ Grand Prix-velgen met diamanteffect.
  • Dak uit 100% koolstofvezel  met glanzende afwerking voor een gewichtsbesparing van 1,9 kg (op Nieuwe A110 GT en Nieuwe A110 S)
  • Opbergpack: opbergnet achter passagierszetel + gesloten opbergvak tussen de twee zetels

De Alpine A110, Nieuwe A110 GT en Nieuwe A110 S zijn verkrijgbaar in de koetswerkkleuren Blanc Glacier, Blanc Irisé, Bleu Abysse, Bleu Alpine, Noir Profond, Gris Tonnerre, Gris Tonnerre mat en Orange Feu. Alleen de A110 S is verkrijgbaar met de onuitgegeven tweekleurige koetswerkoptie Orange Feu met zwart dak.

Daarnaast biedt de Atelier Alpine catalogus een keuze aan 22 “heritage” kleuren die verwijzen naar de rijke geschiedenis van het merk.

 

Technische eigenschappen

A110 NIEUWE A110 GT NIEUWE A110 S
MOTOR
Aantal cilinders 4
Aantal kleppen per cilinder 4
Cilinderinhoud 1.798 cm3
Maximumvermogen 185 kW (252 pk) bij 6.000 t/min 221 kW (300 pk) bij 6.300 t/min
Maximumkoppel 320 Nm tussen 2.000 en 4.800 t/min 340 Nm tussen 2.400 en 6.000 t/min
Brandstof Benzine
TRANSMISSIE
Transmissietype Aandrijving
Versnellingsbak Automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen.
Onderstel 
Onderstel Aluminium structuur (96%)
Voor-/achteras Ophanging met dubbele driehoeken / hydraulische aanslagpunten
Type koetswerk Coupé met centraal achterin gelegen motor
Draaicirkel tussen stoepranden 11,4 m
Remmen Vaste aluminium remklauwen met 4 zuigers vooraan, vaste remklauwen met één zuiger achteraan
Diameter van de remschijven vooraan 296 (mm) 320 (mm)
Diameter van de remschijven achteraan 296 (mm) 320 (mm)
Banden vooraan 205/45 R17 205/40 R18 215/40 R18
Banden achteraan 235/45 R17 235/40 R18 245/40 R18
GEWICHT
Rijklaar leeggewicht (min./max.) 1.102 kg – 1.140 kg 1.119 kg – 1.140 kg 1.109 kg – 1.140 kg
Maximaal toegelaten massa                                                                            1.360 kg
PRESTATIES      
Topsnelheid 250 km/u 250 km/u 260 / 275* km/u
0-100 km/u: 4,5 s 4,2 s 4,2 s
0-1.000 meter 23,2 s 22,4 s 22,4 s
VERBRUIK / EMISSIES(1)      
Homologatieprotocol WLTP(2)
Inhoud brandstoftank 45 l
CO2-uitstoot** in de gecombineerde cyclus 152-158 g/km 153-159 g/km 153-160 g/km
Verbruik** in de gecombineerde cyclus 6,7-7,0 l/100 km 6,8-7,0 l/100 km 6,8-7,0 l/100 km

* met de optie Aero-kit
** Voorlopige gegevens onder voorbehoud van homologatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *