Guino Kenis en Anton Dupan winnen na een fantastische eindsprint

De derde editie van de Ypres Historic Regularity bleef , zoals de traditie het wil, uitermate spannend tot de laatste regelmatigheidsrit. Nadat de topfavorieten stuk voor stuk in de fout gingen, draaide de strijd voor de overwinning uit op een spannend duel tussen Piraux-Monard met hun Renault 11 Turbo en Kenis-Dupan met hun BMW 325i. In de slotfase duwde de BMW-dealer door en hij won de wedstrijd met een nipt verschil van 16″ seconden.

Na de openingsavond, met hevige regenval, stonden Kenis-Dupan op de 8ste plaats algemeen. Zaterdagmiddag waren ze al opgerukt naar de 2de plaats op 10″3 van het duo Piraux-Monard. De Renault-bemanning liet wat tijd liggen op SS 23, waar ze 9″3 verloren. Kenis-Dupan wonnen de laatste twee RT’s, wat resulteert in een eerste zege in Ieper.
“Gisteren hebben we ons laten verrassen door een valstrik van de parcoursbouwer, Bjorn, die normaal mijn vaste navigator is. Hij heeft te hard gelachen,” vertelde Guino, die zich niet meer liet verrassen. Op het modderige en natte parcours kon Guino Kenis zijn rally-ervaring perfect exploiteren.

Ook voor Anton Dupan, dit seizoen actief in de Clio Trophy Belgium als navigator van Benoit Verlinde, was het zijn eerste zege in Ieper. “Dit is ongelofelijk. Vandaag werden we bijna verrast, maar ik ken gelukkig de knepen van Bjorn en ik was net op tijd om de valstrik te ontdekken. Het was mijn tweede wedstrijd samen met Guino, na onze deelname aan de Neige ét Glace in 2020. In het begin moest ik even in het ritme komen, maar vandaag ging het super!”

Eric Piraux en Cathérine Monard, winnaars in Klasse 2, werden tweede in hun Renault 11 Turbo. “We hebben de ganse dag gereden zonder te veel naar het klassement te kijken, want daarvoor waren de omstandigheden te moeilijk. We misten misschien wat precisie, maar we zijn heel tevreden. We zijn heel tevreden met onze podiumplaats.”
Christophe Baillet, genavigeerd door Pierre Colliard, bekroonde zijn eerste bezoek aan Ieper met de derde plaats. Minder dan gehoopt voor de 6-voudige winnaar van de Tour de Corse Historique VHRS: “Ach, we hebben ons twee keer laten vangen door een valstrik van de organisatie. Dat is het spel. We hadden de snelheid en ik heb genoten van de moeilijke weersomstandigheden. En, ik heb met Ieper een schitterende historische stad ontdekt.”
Dominique Holvoet was lang op weg naar een podiumplaats, maar hij moest Baillet in de slotfase nog laten passeren, nadat hij tijd verloor op RT 23 en op de voorlaatste RT. “Dit was echt een erg lastige editie. Zaterdagochtend stonden er heel grote plassen, waardoor je gewoon passagier was in de wagen die op het water zweefde. Vrijdagavond stonden we nog knap tweede, maar die positie konden we niet vasthouden door tegenliggers en ander verkeer op de baan. Daar ben je helaas kansloos tegen, ook al ben je voor elke seconde aan het strijden. We hebben ons goed geamuseerd en onze Toyota MR2 deed het prima.”

De vijfde plaats ging uiteindelijk naar Patrick Van Remoortel met zijn unieke Apal Coupé. Een knappe prestatie, samen met zijn jonge navigator Olivier Dupont. Van Remoortel reed een bijzonder regelmatige wedstrijd, al had hij even een hachelijk momentje toen hij de Porsche 914/6 van Kurt Deklerck raakte toen hij hem trachtte te passeren in de modder.

Kurt Vanderspinnen en de jarige Renaud Herman werden mooi 6de met hun Ford Cortina Lotus: “Wat een weersomstandigheden. We hebben alles gehad, van sneeuw over mist tot zon. Het was echt een pittige wedstrijd door de vele modder op de baan, maar we houden wel van een goede sportieve uitdaging.”

Mario Varrewaere stuurde zijn Porsche naar een onverhoopte 7de plaats, voor José Lareppe en Jennifer Hugo in hun gekende Opel Kadett. De Top 10 werd afgesloten door Geert en Cédric De Jaeger in hun Porsche en Eddy Snaet en Filip Deplancke, die als leiders aan de slotdag begonnen. “De Top 10 was onze doelstelling. Dat is gelukt,” vertelde Eddy Snaet, die enkele deelnames aan de moderne Ypres Rally op zijn actief heeft samen met Filip Depancke. “Natuurlijk ben je een beetje ontgoocheld wanneer je als leider aan de tweede etappe begint en je zakt terug, maar in dit deelnemersveld is een 10de plaats heel mooi. Het was moeilijk om het tempo aan te houden door de enorme plassen en de modder op de baan.”

Dat het sportief een serieuze uitdaging was, bleek uit het klassement van een aantal tenoren. Denk maar aan Yves Deflandre, winnaar van de eerste editie, die vrijdagavond een controle miste en verloren reed. Ook Johnny Delhez, winnaar van de publieksprijs voor het geleverde spektakel op de Lavano-site, kende een erg ongelukkige wedstrijd. Hij reed bijna de volledige slotdag met defecte ruitenwissers. En Kurt Deklerck en Aswin Pyck verspeelden hun top 5 van vrijdagavond door enkele schuivers te maken in de modder met hun Porsche 914/6.

Met sneeuw, bijna voortdurend regen, watergladheid en tonnen modder op de binnenbaantjes, was het een bijzonder verraderlijke derde editie van de Ypres Historic Regularity. Een ingekorte “light”-editie, maar sportief wel een topeditie die uitdagend was voor mens en machine.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *