M-Sport Ford Puma Rally1 leads the charge to celebrate Ford Craiova’s 1M Milestone

De wedstrijdversie van de nieuwe, hybride M-Sport Ford Puma Rally1-auto is vandaag voor het eerst in beeld gekomen in een opwindende nieuwe video van Ford. 1

De opwindende nieuwe film is volledig op locatie opgenomen in de Assemblagefaciliteit van Ford in Craiova, Roemenië – die vandaag zijn 1 miljoenste voertuig viert dat van de productielijn rolt – en bevat ook cameo’s van M-Sport Ford World Rally Team (WRT) -coureur Adrien Fourmaux en Ford Craiova-collega’s die verantwoordelijk zijn voor de productie van Ford Puma SUV’s op de weg, EcoBoost Hybrid aangedreven Ford Puma SUV’s.

De M-Sport Ford Puma Rally1, voorheen alleen in prototypevorm te zien op het Goodwood Festival of Speed 2021, VK, markeert Ford’s eerste uitstapje naar geëlektrificeerde autosport wereldwijd en zal zijn competitieve debuut maken tijdens de FIA World Rally Championship (WRC) seizoensopening Monte Carlo Rally in januari 2022.

The competition version of the new, hybrid M-Sport Ford Puma Rally1 car today powered into view for the first time in an electrifying new video from Ford. LICENSE EXPIRES: In perpetuity. LICENSE BY: Andrei Tobosaru via Ogilvy Romania. LICENSE SCOPE: A – Earned editorial, press releases, press kits, C – All non-broadcast digital and online media, plus Retail and POS (showrooms, events etc), D – All print media (newspaper, magazine etc). REGION: EU. COPYRIGHT AND IMAGE RIGHTS: This content is solely for editorial use and for providing individual users with information. Any storage in databases, or any distribution to third parties within the scope of commercial use, or for commercial use is permitted with written consent from Ford of Europe GmbH only.

Ford Puma Hybrid Rally1 Gatecrashes het feest

De actievolle nieuwe film genaamd “Ford Puma Hybrid Rally1 Gatecrashes the Party”, opgenomen door Chrome Productions gedurende drie dagen met een crew en cast van ongeveer 40, ziet de M-Sport Ford Puma Rally1-auto tot leven gebracht in een opwindende bliksemstorm voordat hij een spannende tentoonstelling van precisierijden rond de Craiova-assemblagefaciliteit oplevert.

De auto werd bestuurd en stunts uitgevoerd door M-Sport Ford WRT-rijder Adrien Fourmaux met behulp van hellingen en rigs ontwikkeld door Ford-ingenieurs die in de faciliteit waren gevestigd. Ford-collega’s gebruikten hun expertise ook om assemblagerobots tot leven te brengen voor de film.

Elke acteur in de film is een Ford-medewerker en kijkers kunnen ook “Easter eggs” vinden die verborgen zijn in de video.

The competition version of the new, hybrid M-Sport Ford Puma Rally1 car today powered into view for the first time in an electrifying new video from Ford. LICENSE EXPIRES: In perpetuity. LICENSE BY: Andrei Tobosaru via Ogilvy Romania. LICENSE SCOPE: A – Earned editorial, press releases, press kits, C – All non-broadcast digital and online media, plus Retail and POS (showrooms, events etc), D – All print media (newspaper, magazine etc). REGION: EU. COPYRIGHT AND IMAGE RIGHTS: This content is solely for editorial use and for providing individual users with information. Any storage in databases, or any distribution to third parties within the scope of commercial use, or for commercial use is permitted with written consent from Ford of Europe GmbH only.

M-Sport Ford Puma Rally1

De nieuwe M-Sport Ford Puma Rally1-auto treedt in de voetsporen van de Ford Fiesta WRC-auto, die na zijn introductie in 2017 drie WRC-titels behaalde.

Ford’s eerste geëlektrificeerde wedstrijdauto introduceert een hybride aandrijflijn van de volgende generatie die energie opvangt tijdens het remmen en uitrollen en deze opslaat in een 3,9 kWh-batterij, voordat deze wordt gebruikt om de kampioenschapswinnende prestaties van de 1,6-liter EcoBoost-benzinemotor met turbocompressor aan te vullen met herhaalde boosts van maximaal drie seconden van een 100 kW elektromotor.

De M-Sport Ford Puma Rally1 kan zijn geëlektrificeerde aandrijflijn ook gebruiken om met puur elektrische aandrijving door dorpen, steden, serviceparken en gekozen secties tussen etappes te rijden. Het batterijpakket kan worden opgeladen met behulp van een externe voedingsbron op de speciale servicepunten tussen de fasen, waarbij het opladen ongeveer 25 minuten duurt. Met een gewicht van 95 kg is het hybride systeem vloeistof- en luchtgekoeld en ondergebracht in een ballistische behuizing om de impact van puin en g-krachten in het geval van een ongeval te weerstaan.

De Ford Puma maakt gebruik van een 1,0-liter EcoBoost Hybrid-aandrijflijn 2 met 48-volt mild hybrid-technologie om het brandstofverbruik en het rijplezier te verhogen. Een riemaangedreven geïntegreerde starter /generator recupereert energie om een 48-volt lithium-ionbatterij op te laden en fungeert ook als een motor, die met de motor wordt geïntegreerd om koppelondersteuning te bieden die kan helpen brandstof te besparen of de prestaties te verbeteren, afhankelijk van het rijscenario.

Ford gaat all-in op elektrificatie en kondigde eerder dit jaar aan dat 100 procent van zijn personenauto-aanbod in Europa medio 2026 emissievrij, volledig elektrisch of plug-in hybride zal zijn; tegen 2030 over op all-electric.

 

Craiova viert 1 miljoen geproduceerde voertuigen

Naast de onthulling van de wedstrijd Puma Rally1-auto, onthulde Ford vandaag ook dat het 1 miljoenste voertuig dat in zijn Craiova-assemblagefaciliteit wordt geproduceerd, een Puma ST-Line in Desert Island Blue is, aangedreven door een 155 PK EcoBoost Hybrid-motor. 3

Ford heeft de productiemijlpaal bereikt 12 jaar na de productie van zijn eerste voertuig in Roemenië in 2009. Craiova produceerde aanvankelijk de compacte bestelwagen Transit Connect, maar heeft ook de innovatieve B-MAX MPV- en EcoSport SUV-modellen geproduceerd, voordat ze in 2019 met de Puma-productie begon.

Eerder dit jaar kondigde Ford aan dat het $ 300 miljoen zal investeren om in 2023 een nieuw licht bedrijfsvoertuig te bouwen in zijn Craiova Assembly Plant in Roemenië, inclusief een volledig elektrische versie die in 2024 debuteert – het eerste volledig elektrische volumevoertuig dat in Roemenië wordt gebouwd.

De investering brengt het totaal dat Ford heeft geïnvesteerd in zijn Roemeense productieactiviteiten op bijna $ 2 miljard sinds de overname van de Craiova-faciliteit in 2008. Meer dan 600 robots zijn geïnstalleerd om de efficiëntie en kwaliteit in de carrosserie-, stempel-, verf-, trim- en chassiswerkplaatsen te verbeteren. Ongeveer 6000 mensen zijn werkzaam in ford’s wereldklasse voertuig- en motorassemblageactiviteiten in Roemenië.

 

Aanhalingstekens

“Ik ben heel blij dat de 2022 World Rally Car de Puma Rally1 wordt en dat het voertuig Craiova heeft bezocht om deze mijlpaaldag te kunnen markeren met zo’n speciale film was extra speciaal. Het was een groot genoegen om deel uit te maken van dit project en om het M-Sport-team en Adrien Fourmaux te verwelkomen in Craiova terwijl we onze fabriek voor een paar dagen omtoverden tot een echte filmset.”

Jo Payne, president van Ford Roemenië en Craiova plant manager

 

“Het mooie van deze film is echt de samenwerking tussen de Ford Craiova-fabriek en het productieteam. Het was een ongelooflijke inspanning van een team dat onvermoeibaar werkte om de vison tot leven te brengen en in slechts drie dagen een ongelooflijk ambitieuze shoot te maken.”

Stephen Parker, creatief directeur, Chrome Productions

 

“Op het moment dat we hoorden over zo’n spannend project, wisten we dat we het moesten laten gebeuren. Wat is een betere manier om het ongelooflijke werk van M-Sport en Ford bij de ontwikkeling van de Puma Hybrid Rally1 te vieren dan hem te laten zien in het huis van de Puma-productiefaciliteiten. Het was lastig om een driedaagse shoot in te passen rond ons strakke testschema, maar met de hulp en vastberadenheid van de Craiova-werknemers slaagden we erin en produceerden we een passende video om dit opwindende nieuwe tijdperk in WRC te lanceren. Het was een genoegen voor M-Sport om erbij betrokken te zijn.”

Richard Millener, M-Sport Ford World Rally Teambaas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait